Stockholmspolisens stolthet!!!

Magnus-Sthlm

Fullgasväxlare
Gick med
17 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -05 något modifierad av Taxi Stockholm
Stagger Lee skrev:
hörde på en polisradio, fredag eller lördag, att en gsxr inte stannat vid en kontroll... hemmahörande i tyresö/vaxholm, typ...
kan ju varit du, eller att du liknade den

:corn

Nej, det var inte jag eftersom för det första så var det ingen kontroll och för det andra så är jag hemmahörande någon helt annan stans i vår vackra stad...
 

Magnus-Sthlm

Fullgasväxlare
Gick med
17 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -05 något modifierad av Taxi Stockholm
Glöm allt ni har hört om resursbrister, lägre anslag och låååånga väntetider på utredningar. Fick brev igår med det inte helt oväntade beskedet att ärendet var nedlagt :tummenupp

Polisen som tog emot min anmälan informerade att man inte rubricerade i första skedet och jag måste säga att jag blev en smula förvånad då åklagaren har valt brottet "Tjänstefel". Det skulle vara intressant att veta hur det skulle ha rubricerats om jag hade gått i backen...nä vänta, jag vet ju redan det "Våld mot tjänsteman" så klart. Poliserna på detta forum får ursäkta men det är det är en sådan unken doft som sipprar ut från polishuset och åklagarmyndigheten som bara kan beskrivas som korruption, mygel och rena diktaturfasonerna.

Jag kommer självklart att lämna in en ny polisanmälan i samma ärende men denna gången rubricera den själv som "Mordförsök" alternativt försök till "Grovt vållande av kroppsskada". Jag kommer även att ringa åklagaren som la ner ärendet och spela in vårat samtal och pressa honom om han överhuvudtaget vet vad saken gäller och om han ens har bemödat sig med att få tag på polismännen i fråga.

Det här är inte första gången jag har blivit totalt nonchalerad av polisen och jag kan bara konstatera att vi snart inte längre har någonting med varandra att göra. Om den myndighet som ska se till att medborgarna upprätthåller lag och ordning inte själva har vett nog att sopa framför egen dörr finns det ingen anledning till att jag ens ska behöva erkänna dom som myndighet. När det kommer exempel efter exempel på hur regelvidrigt dom beter sig utan några som helst reprimander så är det inte konstigt att medborgarnas förtroendet urholkas så totalt som fallet är nu. Det är så gott som helt riskfritt att som polis bryta mot lagen och speciellt om man gör det i sällskap med andra kollegor. Polisen och åklagarmyndigheten borde skämmas och det är skamligt hur man tillåts att urholka den svenska moralen med sina övertramp gång efter annan.
 

Kuritas

Mansplaining MC
Gick med
19 Apr 2005
Ort
Lomma, född i Sthlm
Hoj
Kawasaki VN1600 2003
Själv tycker jag att det är bra att poilsen använder sina knappa resurser till att fånga bovar istället för att utreda skitsaker som detta. Oj, en polis begick ett smärre tjänstefel! Hände något? Fick du någon skada på kropp eller materiel? Nej, du blev lite rädd, men det går säkert över.

Jag tycker att det känns lite unket att ropa om hur viktigt det är att lagen respekteras och att lagöversträdelser följs upp på ett forum där ALLA någon gång gjort sig skyldig till grov hastighetsöverträdelse eller i vissa fall grov vårdslöshet i trafik. Är ni lika snara att springa och polisanmäla er själva efter att ha kommit lite hårt in i en kurva och precis lyckats komma tillbaka till eget körfält före ett möte?

Bara mina två cent! Hate it or love it!
 

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
De kanske trodde att du var någon de sökte efter och försökte få stopp på dig? Kan det inte vara så enkelt? Lägg din energi och våra skattepengar på annat än att bråka om det här.
 

CHROLO

Does not play well with other bikers...
Gick med
1 Sep 2004
Ort
Kallhäll
Hoj
Honda Varadero, Honda AT
Magnus-Sthlm skrev:
Glöm allt ni har hört om resursbrister, lägre anslag och låååånga väntetider på utredningar. Fick brev igår med det inte helt oväntade beskedet att ärendet var nedlagt :tummenupp

Polisen som tog emot min anmälan informerade att man inte rubricerade i första skedet och jag måste säga att jag blev en smula förvånad då åklagaren har valt brottet "Tjänstefel". Det skulle vara intressant att veta hur det skulle ha rubricerats om jag hade gått i backen...nä vänta, jag vet ju redan det "Våld mot tjänsteman" så klart. Poliserna på detta forum får ursäkta men det är det är en sådan unken doft som sipprar ut från polishuset och åklagarmyndigheten som bara kan beskrivas som korruption, mygel och rena diktaturfasonerna.

Jag kommer självklart att lämna in en ny polisanmälan i samma ärende men denna gången rubricera den själv som "Mordförsök" alternativt försök till "Grovt vållande av kroppsskada". Jag kommer även att ringa åklagaren som la ner ärendet och spela in vårat samtal och pressa honom om han överhuvudtaget vet vad saken gäller och om han ens har bemödat sig med att få tag på polismännen i fråga.

Det här är inte första gången jag har blivit totalt nonchalerad av polisen och jag kan bara konstatera att vi snart inte längre har någonting med varandra att göra. Om den myndighet som ska se till att medborgarna upprätthåller lag och ordning inte själva har vett nog att sopa framför egen dörr finns det ingen anledning till att jag ens ska behöva erkänna dom som myndighet. När det kommer exempel efter exempel på hur regelvidrigt dom beter sig utan några som helst reprimander så är det inte konstigt att medborgarnas förtroendet urholkas så totalt som fallet är nu. Det är så gott som helt riskfritt att som polis bryta mot lagen och speciellt om man gör det i sällskap med andra kollegor. Polisen och åklagarmyndigheten borde skämmas och det är skamligt hur man tillåts att urholka den svenska moralen med sina övertramp gång efter annan.

Väx upp! :confused:
 

M femman

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2005
Ort
?
Hoj
?
Kurt och Nicke, skämtar ni? Det var ju ren tur att han inte blev skadad, beter sig en Polis på det sättet mot oskyldiga medborgare ska han inte vara Polis!!!

Magnus-Sthlm: stå på dig! :tummenupp
 

Kuritas

Mansplaining MC
Gick med
19 Apr 2005
Ort
Lomma, född i Sthlm
Hoj
Kawasaki VN1600 2003
M femman skrev:
Kurt och Nicke, skämtar ni? Det var ju ren tur att han inte blev skadad, beter sig en Polis på det sättet mot oskyldiga medborgare ska han inte vara Polis!!!

Magnus-Sthlm: stå på dig! :tummenupp

Nej jag skämtar inte. Jag vet inte hur det är med Nicke!
 

M femman

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2005
Ort
?
Hoj
?
CHROLO skrev:

Som vanligt så håller Poliserna varandra om ryggen, ruttet!
Mitt förtroende för denna kår än nu lika med noll.
Det är så mycket lättare att jaga Svensson för trafik strunt än riktiga bovar.

I en enkät i en kvällstidning visade att över 75% misstrodde det svenska rättsväsendet, undrar varför...
 

fieldy

Scarf är för tanter!
Gick med
8 Nov 2004
Ort
E4, Avfart 163, Stockholm
Hoj
En stor och en liten
Kurt skrev:
Själv tycker jag att det är bra att poilsen använder sina knappa resurser till att fånga bovar istället för att utreda skitsaker som detta. Oj, en polis begick ett smärre tjänstefel! Hände något? Fick du någon skada på kropp eller materiel? Nej, du blev lite rädd, men det går säkert över.

Sätt dig i en annans skor för en sekund. Vad tror du resultatet skulle bli om du springer fram och försöker slå omkull en mc-polis? Skulle vilja se dig försöka förklara bort händelsen som en skitsak! :kocko
 

Kuritas

Mansplaining MC
Gick med
19 Apr 2005
Ort
Lomma, född i Sthlm
Hoj
Kawasaki VN1600 2003
fieldy skrev:
Sätt dig i en annans skor för en sekund. Vad tror du resultatet skulle bli om du springer fram och försöker slå omkull en mc-polis? Skulle vilja se dig försöka förklara bort händelsen som en skitsak! :kocko

Jag förstår inte hur din fråga är relevant. Poliserna i berättelsen försökte få stopp på trafikanten i fråga. Under denna aktivitet tog de till tveksamma medel. Ändock slutade allting lyckligt för alla inblandade. Varför skulle jag vilja stoppa en mc-polis i mitt yrkesutövande?
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
M femman skrev:
Som vanligt så håller Poliserna varandra om ryggen, ruttet!

Jag tror det ligger hos många polisers psyke. Många är lite småskadade på något sätt och det är precis som att de måste attackera åt alla håll fast de inte riktigt förstår vad de syslar med. Ganska likt en hund som inte fått den omvårdnad den behöver. Exemplet i tråden är typisk. En MC kommer - vi slår lite på honom. :hihi
 

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
Nicke skrev:
De kanske trodde att du var någon de sökte efter och försökte få stopp på dig? Kan det inte vara så enkelt? Lägg din energi och våra skattepengar på annat än att bråka om det här.

Ja framför allt så förbrukar han sin egen energi, Magnus måste ju inse att han inte har någon chans att vinna.

Ja påstår INTE att polisen gjorde rätt deras handlande var ju helt :kocko
 

Grrrooov

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
GSX-R 1000 -06
CHROLO skrev:


Jag tycker nog att herrn kan dela med sig lite av sin yrkesmässiga syn på det hela varför en polis kan göra så.

Kom igen nu, du är inte polis dygnet runt. Sen kanske ditt yrkesval råkar påverka dina åsikter lite men hur hade du själv reagerat om du kommit på din hoj där och får en smäll på axeln?

Jag har inget emot poliser här nere men när man läser sådant här så blir man ju fundersam.

Vågar man verkligen stanna om man kommer lite längre uppåt landet eller vad händer? Hur kan poliser i olika städer bete sig så olika?
 

Kuritas

Mansplaining MC
Gick med
19 Apr 2005
Ort
Lomma, född i Sthlm
Hoj
Kawasaki VN1600 2003
Grrrooov skrev:
Jag tycker nog att herrn kan dela med sig lite av sin yrkesmässiga syn på det hela varför en polis kan göra så.

En polis får inte göra så, men gjorde det ändå! Små och stora brott!

(Och den egentliga frågan om hur en polis KAN göra så kommer här: Mänskligt tillkortakommande!)
 

Grrrooov

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
GSX-R 1000 -06
Kurt skrev:
En polis får inte göra så, men gjorde det ändå! Små och stora brott!

(Och den egentliga frågan om hur en polis KAN göra så kommer här: Mänskligt tillkortakommande!)


Äru också en sån där hojåkande pålle?
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Jag håller med Kurt.

Ok felaktigt gjort av Polisen,men den utan synd kastar första stenen.

Tänk på det när ni uuuiiilllar nerför Sveagatan/vägen (eller vad nu skiten heter) nästa gång.
 
Last edited:

Magnus-Sthlm

Fullgasväxlare
Gick med
17 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -05 något modifierad av Taxi Stockholm
CHROLO skrev:

Då det var lite mer att bemöta från Kurt så börjar jag väl med det här enormt intelligenta och sakliga inlägget. Jag anser mig nog vara "fullvuxen" vid 32 års ålder. Tillräckligt vuxen för att argumentera för en sak som jag tycker är fel. Jag har sett dig kommentera inlägg i andra trådar och jag var faktiskt av uppfattningen att du tillhörde samma skara...men tydligen inte. Det skulle vara intressant om du kunde bemöda dig med att svara på i vilken del av händelsen jag agerat på ett så pass barnsligt sätt att jag bör följa din rekommendation och växa upp. Är det att jag valde att anmäla överhuvudtaget? Är det att jag reagerar på att en polisman försöker slå av mig från motorcykeln? Är det att jag tycker att det är skandal att åklagaren väljer att inte ens höra polismännen om händelsen? Är det för min något bittra inställning till rättsväsendet i sin helhet? Är det för att du som polis inte tycker om att bli granskad och tycker att man ska tåla lite om man blir utsatt för ett övergrepp av en polis? Ändamålen helgar medlen och lite svinn får man räkna med eller?

Ärligt nyfiken på ditt svar.
 

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Skojar absolut inte. Så om jag kör för fort ska jag ABSOLUT inte ha körkort? Jag utsätter ju oskyldiga medborgare för fara varenda gång jag kör. Nån måtta får det väl vara. Det var ju knappast så att han blev skjuten. Fattar jag saken rätt försökte en polis få stopp på honom men det gick inte med lite vingel till följd.
Låter ju som att han blev skjuten minst. Jag skulle också blivit sur men det brukar gå över. Nu har han tydligen inget förtroende för hela Sveriges poliskår efter det. Jag tycker att det låter lite skrattretande.

M femman skrev:
Kurt och Nicke, skämtar ni? Det var ju ren tur att han inte blev skadad, beter sig en Polis på det sättet mot oskyldiga medborgare ska han inte vara Polis!!!
Magnus-Sthlm: stå på dig! :tummenupp
 

Magnus-Sthlm

Fullgasväxlare
Gick med
17 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -05 något modifierad av Taxi Stockholm
Kurt skrev:
Själv tycker jag att det är bra att poilsen använder sina knappa resurser till att fånga bovar istället för att utreda skitsaker som detta. Oj, en polis begick ett smärre tjänstefel! Hände något? Fick du någon skada på kropp eller materiel? Nej, du blev lite rädd, men det går säkert över.

Jag tycker att det känns lite unket att ropa om hur viktigt det är att lagen respekteras och att lagöversträdelser följs upp på ett forum där ALLA någon gång gjort sig skyldig till grov hastighetsöverträdelse eller i vissa fall grov vårdslöshet i trafik. Är ni lika snara att springa och polisanmäla er själva efter att ha kommit lite hårt in i en kurva och precis lyckats komma tillbaka till eget körfält före ett möte?

Bara mina två cent! Hate it or love it!


För det första finns det inget motsatsförhållande i att jag anmäler händelsen och att jag anser att polisen ska "fånga bovar". Problemet är bara att när polisen själv är "boven" så finns det ingen som tar dom. Nu menar jag inte bara min egen händelse utan även generellt då det är snudd på en omöjlighet att få en svensk polisman fälld för ett brott. Om vi hypotetiskt tänker oss att jag hade tappat balansen, hade det fortfarande varit en skitsak? Om vi tar det i ett annat sammanhang och ponerar att du och jag blir osams och du/jag får en smäll, krävs det då att din/min näsa knäcks och att du/jag börjar blöda för att det inte ska vara en skitsak? (Ingen vidare liknelse men poängen är att det självklart kan vara ett brott även om det inte uppstår kropps- eller materialskada)

Sen är det en mer grundläggande etisk fråga om inte den myndighet som ska upprätthålla lag och ordning bör vara ett föredömme och visa en hög moral och vara goda föredömen inför övriga medborgare, precis på samma sätt som diskussionen går om att våra politiker bör vara föredömen. "Om han fuskar med skatten varför ska jag inte då kunna få göra det" Ditt resonemang haltar lite för jag tror väl inte att du på fullaste allvar tycker att det är ok att polisen begår brott och dessutom med motiveringen att "Jo, men alla andra gör ju det så varför ska inte polisen kunna göra det då???" Ser du verkligen inget samband med hur myndigheter uppträder och på vilken nivå samhällsmoralen är.


Kurt skrev:
En polis får inte göra så, men gjorde det ändå! Små och stora brott!
(Och den egentliga frågan om hur en polis KAN göra så kommer här: Mänskligt tillkortakommande!)
Kurt skrev:
Det skulle vara intressant att veta hur du graderar olika brott för enligt ditt resonemang skulle polisen kunna lägga ner 50% av alla anmälningar direkt vid anmälningstillfället med motiveringen att "Tyvärr så tar vi bara emot anmälningar om större brott, vi beklagar att din cykel är borta, ha en trevlig fortsatt dag" Jag tror inte att det finns någon polis med befälsgrad eller kriminolog som är av annan uppfattning än att om polisen skulle klara av "mindre brott" och lösa stölder, inbrott mm så skulle förtroendet för poliskåren öka lavinartat. Jag håller fullständigt med dig om att det var den här enskilda polismannens mänskliga tillkortakommanden som har startat allting. Däremot så är det tyvärr inte ett giltigt skäl och ursäkt när man har begått ett brott. Landets fängelser är fulla av folk som pga sina mänskliga tillkortakommanden har begått brott.

Kurt skrev:
Lustigt, för polisens (och samhällets i stort) förtroende för sporthojsåkare är ju rekordhögt!
Kurt skrev:
Troligtvis inte för vissa grupper av invandrare heller men det ger dom inte rätten att behandla dessa annorlunda eller möjligheten att avvika från lagen vid tex gripanden.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top