Stockholmspolisens stolthet!!!

Lorge

Fördomsfull
Gick med
5 Aug 2003
Ort
Strömstad
Hoj
...
Taget från en annan tråd:
CHROLO skrev:
Det är faktiskt så att poliser rapporterar poliser. Vi är skyldiga att göra det, annars gör vi oss skyldiga till tjänstefel och löper risk att förlora jobbet. Nu undrar kanske någon om det verkligen fungerar med att ange varandra och svaret blir då att det gör det. Jag har rapporterat kollegor som kört in för fort i hastighetskontroller. Utan en anledning i tjänsten att köra fort så blir det böter.

Undra hur diskussionen såg ut poliserna sinsemellan efter det som hänt.
Lär nog knappast ha blivit gjort nån anmälan, fast iofs så måste ju dom andra poliserna tycka att han som försökte knuffa av dej gjort fel då. Och det kunde varit gjostrider juh! :huvet
 

Ulfis

aka Retep
Gick med
13 Oct 2004
Ort
Sollentuna
Hoj
VFR800 -08, CBR600 -96
Magnus-Sthlm skrev:
Det tycker jag med och det är därför jag kommer att göra en polisanmälan imorgon...

Jag tror inte du tar någon större risk själv genaom att göra det. Det enda du möjligen har gjort dig skyldig till är "underlåtenhet att följa polismans tecken" och det har inte någon högre prislapp. 400kr elller något i den stiilen.
 

sajk

speedbully.se
Gick med
15 Nov 2004
Ort
Norrköping
Hoj
SC50 SSMH
tIgGeR skrev:
Finns väl inte så mycket att kommentera. När jag hör Magnus verision av det inträffade så låter det som om poliserna agerar regelvidrigt. Hade varit intressant att få höra hur någon av de inblandade poliserna uppfattade situationen. Förvisso får en polisman använda försvarligt våld då han/hon med laga stöd ska stoppa ett fordon men i detta fallet låter det inte som om mängden våld var försvarligt.


låter inte som laga stöd heller om han nu inte gjort nåt fel som han skrev.
 

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Ort
Dalsland
Hoj
Hayabusa Turbo
Med lite envishet kan du ta reda på vem det var eller åtminstonde vilka. När du sedan vet det, sök upp dom och fråga rätt ut va fan dom höll på med.
 

Magnus-Sthlm

Fullgasväxlare
Gick med
17 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -05 något modifierad av Taxi Stockholm
Så...polisanmälan gjordes igår så nu är det bara att invänta nedläggning :) Kommer med rapport så fort jag får höra något mer...
 

rikard1979

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2005
Ort
Järfälla
Hoj
Yamaha mt-09 2017
Magnus-Sthlm skrev:
Så...polisanmälan gjordes igår så nu är det bara att invänta nedläggning :) Kommer med rapport så fort jag får höra något mer...

Helt rätt! Så där får polisen inte agera. Men, finns det inte risk för en motanmälan från dom 3 poliserna!?
Jag litar väl inte helt 100 på polisväsendet, och kan mkt väl tänka mig att dom kokar ihop en historia :7peta :(
 

Magnus-Sthlm

Fullgasväxlare
Gick med
17 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -05 något modifierad av Taxi Stockholm
rikard1979 skrev:
Helt rätt! Så där får polisen inte agera. Men, finns det inte risk för en motanmälan från dom 3 poliserna!?
Jag litar väl inte helt 100 på polisväsendet, och kan mkt väl tänka mig att dom kokar ihop en historia :7peta :(

Det finns det nog och därför bad jag polisen som tog emot anmälan att slå (i registret :)) på mitt fordon och se om det idag finns en notering eller anmälan om händelsen vilket det inte fanns. Sen kan dom väl alltid hävda att pga att dom inte såg nummerskylten inte kunde göra en anmälan men jag tar den risken. Som jag sa till polismannen så kommer jag hävda nödvärn vid en eventuell rättegång om dom nu skulle motanmäla mig för smitning eller annat. På samma sätt som jag skulle springa om jag tex gick på stadens gator och polisen sprang fram mot mig och slog med batongen utan att jag hade gjort något så anser jag att det inom lagens ramar ger mig utrymme att försöka ta mig från platsen. Det skulle vara intressant att höra med poliserna på detta forum om nödvärnsrätten är upphävd mot tjänsteman, i det här fallet polisen.
 

Willmar

Träning ger färdighet...
Gick med
13 Nov 2003
Ort
Karlstad
Hoj
Olika 900/750/250/80 (Honda)
Blir intressant att följa denna tråden å se/ höra vad som händer.
 

vågen

Sporthojsnörd
Gick med
7 Apr 2004
Ort
Bromma
Hoj
GSXR 600 RR 04, Cannondale SuperV Raven 900 SX, Canon EOS 1D Mark III och några L objektiv osv.
Du kan göra ett envarsgripande på en polis (i teorin) om han begår ett brott som kan bestraffas med 1 år eller mer i fängelse. Du har rätt att slå tillbaks i nödvärn. Attackerar en polis dig och börjar slå och du lyckas bryta ner honom så.. ring polisen ;)

Själv skulle jag nog stannat och blivit smått arg o undrat vad han höll på med. Om dom sen skulle gripa mig för nånting är en annan femma. Men, griper dom en så ska dom ha ganska mycket på benen, hamnar man i häktet ska man se till att det förs protokoll osv. Sen skulle jag dragit det till olaga frihetsberövande och skada på annans egendom eller vad det heter. Olaga frihetsberövande ger från 1år villkorligt till 10 års fängelse. Sen finns det någonting om maktmissbruk också.
 

Migael

Hojlös
Gick med
11 Sep 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Inte förrens nästa säsong...
Asså hur kan jag vara FÖRST med detta:
:corn ?

Så kan ju fan inte polisen betee sej :4skrika , synd att du inte åkte cross med feeeta cross-boots, då kunde du gett svar på attacken :rolleyes: :hihi .
Ne men för att vara lite seriös så ska man inte hålla sig på samma låga nivå som dom är på :kocko .
 

Magnus-Sthlm

Fullgasväxlare
Gick med
17 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -05 något modifierad av Taxi Stockholm
Texas skrev:
Vad hade du för färg på skinnstället???
Var det svart?

Stämmer...har för mig att jag hade en mörkblå luvtröja som komplement kvällen till ära. Var du där? Eller är det kanske rent av du som var en av dom tre musketörerna? :tungan
 

Texas

Somnadsbudsbetend'e
Gick med
30 Sep 2003
Ort
Norrland
Hoj
Nightrod-08
Magnus-Sthlm skrev:
Stämmer...har för mig att jag hade en mörkblå luvtröja som komplement kvällen till ära. Var du där? Eller är det kanske rent av du som var en av dom tre musketörerna? :tungan

Japp...stod där och filmade alltihop. Hade fyra vinklar på hela incidenten *skämt*

Nä,men du kan ju som sagt lätt tas som någon annan :tungan
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Humm, låter som när jag blev stoppad med bilen en sen kväll för nått år sen. Jag skulle ner på stan med ett brev, och vid en busshållplats springer en kille ut mitt i vägen å viftar å har sig. Min första tanke är att det är nått jävla fyllo som vill ha lift, så jag gasar och börjar ladda för undanmanöver ala "älgtestet". Men precis när jag ska veja runt honom inser jag att det är en polis, så jag pallnitar och stannar. Fram kommer nån skitsur och stressad snut som vill se kortet. Visst, inga problem. Han tittar snabbt, muttrar nått om "nähä", ryter "HÄR", kastar in det i bilen och skriker "KÖÖÖR".

När jag kom tillbaka från stan såg jag att en annan patrull stog på ett annat ställe i samma område, så jag tog ett extravarv och gjorde allt för att dom skulle stoppa mig (varvade ur golfen med bredställ ut ur en rondell), men dom sket ju i mig. Så jag fick aldrig chansen att fråga vad dom pysslade med. Men det kryllade av civila bilar i omlopp, så nån slags razzia var det eller så jagade dom någon.

Men kontentan är iaf att dom uppträdde som fulla fjårtisar, och verkade mer farliga för sig själva! :tummenner :4skrika
 

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Sthlm
Hoj
lös
Texas skrev:
Nä,men du kan ju som sagt lätt tas som någon annan :tungan
Ja men en polis kan ju inte springa å slå :fatta! på alla hojåkare som liknar ngn annan typ ghostrider. Så, de e ju inte försvarbart bara för att han likna ngn annan.. :)
 

Stagger Lee

medlem
Gick med
22 Jul 2005
Ort
Degerfors
Hoj
-83, Honda CB 1100 F
hörde på en polisradio, fredag eller lördag, att en gsxr inte stannat vid en kontroll... hemmahörande i tyresö/vaxholm, typ...
kan ju varit du, eller att du liknade den

:corn
 

AxlySM

Edert tidningsbud, med lem.
Gick med
7 Jan 2005
Ort
Trollhättan
Hoj
Aprilia MX 125 -04
Stagger Lee skrev:
hörde på en polisradio, fredag eller lördag, att en gsxr inte stannat vid en kontroll... hemmahörande i tyresö/vaxholm, typ...
kan ju varit du, eller att du liknade den

:corn

Det är smisk på att säga vad man hört på polisradion. :tuttar

Men hmmmmm, förtroendet för polisen sjunker alltjämt..
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top