Stockholmspolisens stolthet!!!

Daddy

Hmmmm..
Gick med
31 May 2003
Ort
Stockholm, Nacka
Hoj
zx10r -05
Kan inte polisen/poliserna på detta forum kommentera händelsen, så vi får en mer objektiv syn på händelsen?

Bra att du inte stannade föressten. Antagligen så hade du fått 3 polismän på ryggen som försökt kväva dig, och sen anmält dig för mordförsök på polisman i tjänst. Modigt att du vågade ringa sen. Jag hade nog skickat ett brev anonymt till expressen istället.
 

CMF

Nummer två är bara den första förloraren
Gick med
6 Apr 2004
Ort
SKÅNE
Hoj
Honda VTR SP1 2001
ja se poliser är några jävla nazistsvin. :kocko men som sagt. de fick inte dej och det är ju det som räknas.
 

NoicE

.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gödeborg
Hoj
Hornet
Jag skulle ha skallat honom.

Först respekten, sen pratar man :lol
Det var kanske den han försökte med :va
 

tIgGeR

Häradsbetäckare!
Gick med
5 Oct 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Imaginär R1
Daddy skrev:
Kan inte polisen/poliserna på detta forum kommentera händelsen, så vi får en mer objektiv syn på händelsen?

Bra att du inte stannade föressten. Antagligen så hade du fått 3 polismän på ryggen som försökt kväva dig, och sen anmält dig för mordförsök på polisman i tjänst. Modigt att du vågade ringa sen. Jag hade nog skickat ett brev anonymt till expressen istället.

Finns väl inte så mycket att kommentera. När jag hör Magnus verision av det inträffade så låter det som om poliserna agerar regelvidrigt. Hade varit intressant att få höra hur någon av de inblandade poliserna uppfattade situationen. Förvisso får en polisman använda försvarligt våld då han/hon med laga stöd ska stoppa ett fordon men i detta fallet låter det inte som om mängden våld var försvarligt.
 

Lorge

Fördomsfull
Gick med
5 Aug 2003
Ort
Strömstad
Hoj
...
Korkade as.
Nu vet du ju till nästa gång.
Inte så konstigt att alla ni stockholmare aldrig stannar.
 

Kreuger

Team CaWalli Kawasaki Superbike
Gick med
6 Jul 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2010 svart
TomK skrev:
Det blir så när de tror att alla som kör en viss hoj, är "den store boven" de letar förgäves efter :) Förra sommaren gick det drev efter alla blå sporthojar i Uppsala-trakten (det var en blå R1 som alltid körde ifrån lagens väktare - en annan färg gäller i år). Surt för alla som ägde t.ex. blå Fireblades o.d. :D

Kan bara hålla med. Det är ju hopplöst det där när man har lika hoj som den polisen är ute efter för stunden... Det jävliga är att det verkar alltid vara just den modellen och färgen jag har som de är ute efter :rolleyes:
 

Chii

Med begynnande auktoritetsproblem
Gick med
14 Dec 2004
Ort
Luleå
Hoj
Sååld
Kreuger skrev:
Kan bara hålla med. Det är ju hopplöst det där när man har lika hoj som den polisen är ute efter för stunden... Det jävliga är att det verkar alltid vara just den modellen och färgen jag har som de är ute efter :rolleyes:

Japp R1 är ju den ultimata fucko hojjen :hihi
 

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm/Vasastan
Hoj
Inga märkvärdiga saker
Efter att ha funderat en stund så måste jag säga att jag tror du gjorde helt rätt!
Jag tror dom hade sprungit efter dig, fält dig, och gripit dig för att inte ha följt typ "polismans tecken" eller nåt...
3st polis-vittnesmål hade du aldrig kunnat matcha då du inte hade haft en chans att hitta vittnen runt omkring, som stödjer din berättese, för du hade legat bojjad på golvet i deras buss...

Du hade inte gjort nåt bus nån annanstans då så ditt signalement hade gått ut över radion då?
 

Magnus-Sthlm

Fullgasväxlare
Gick med
17 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -05 något modifierad av Taxi Stockholm
Du hade inte gjort nåt bus nån annanstans då så ditt signalement hade gått ut över radion då?[/QUOTE]

Nej, jag kan med gott samvete säga att min körning den kvällen inte på något sätt förtjänade en efterlysning...
 

Magnus-Sthlm

Fullgasväxlare
Gick med
17 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -05 något modifierad av Taxi Stockholm
.[/QUOTE]Hade varit intressant att få höra hur någon av de inblandade poliserna uppfattade situationen. .[/QUOTE]

Det tycker jag med och det är därför jag kommer att göra en polisanmälan imorgon...

.[/QUOTE]Förvisso får en polisman använda försvarligt våld då han/hon med laga stöd ska stoppa ett fordon men i detta fallet låter det inte som om mängden våld var försvarligt.[/QUOTE]

Som jag skrev tidigare så bromsade jag instinktivt och följdaktligen borde dom ha sett mitt försök att "stanna". Sen ställer jag mig något tveksam till det du säger och undrar om det inte finns ett tillägg på den paragrafen, det låter inte rimligt att en polisman tex får dra vapen och oskadliggöra ett fordon enbart för att man inte har stannat. Det borde väl finnas en övrig brottsmisstanke bakom, och troligtvis en grov sådan???
 

tIgGeR

Häradsbetäckare!
Gick med
5 Oct 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Imaginär R1
Magnus-Sthlm .[/QUOTE skrev:
Som jag skrev tidigare så bromsade jag instinktivt och följdaktligen borde dom ha sett mitt försök att "stanna". Sen ställer jag mig något tveksam till det du säger och undrar om det inte finns ett tillägg på den paragrafen, det låter inte rimligt att en polisman tex får dra vapen och oskadliggöra ett fordon enbart för att man inte har stannat. Det borde väl finnas en övrig brottsmisstanke bakom, och troligtvis en grov sådan???

Därför använder jag och lagboken uttrycket försvarligt våld. Den mängd våld man använder måste stå i proportion till svårighetsgraden på brottet. Vilket följdaktligen innebär att man inte kan dra vapen, och oskadliggöra ett fordon bara för attt det inte stannat
 
Last edited:

Magnus-Sthlm

Fullgasväxlare
Gick med
17 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -05 något modifierad av Taxi Stockholm
tIgGeR skrev:
Därför använder jag och lagboken uttrycket försvarligt våld. Den mängd våld man använder måste stå i proportion till svårighetsgraden på brottet. Vilket följdaktligen innebär att man inte kan dra vapen, och oskadliggöra ett fordon bara för attt det inte stannat

Då är vi ju överens. Dock så ger formuleringen utrymme för tolkning på samma sätt som nödvärn och "inte mer våld än vad nöden kräver". Jag tror att det är det som gemene känner en uppgivenhet mot i fall då man antingen har anmält eller fått en anmälan mot sig med en polis som motpart. Bevisbördan måste vara så enormt överväldigande för att Svensson ska få rätt (kanske inte enligt lagtexten men i realiteten). Jag hade gärna stannat och tagit en diskussion på plats då jag helt omöjligt hade gjort mig skyldig till lagbrott men har sett för många fall där det fabriceras bevis eller kokas ihop lögner att jag helt enkelt inte vågade. Man måste se det nyanserat och visst är varje polisman en individ men det är tyvärr så att det är något som genomsyrar poliskåren med att man fortfarande håller varandra om ryggen, och vad vet jag, det skulle kanske bli ohållbart annars i och med att man lägger sitt liv hos sin kollega men tyvärr så får gemene man stryka på foten och ta smällen i väldigt många fall då det inte är berättigat.
 

CeltaniC

They Drive, We Ride!
Gick med
21 Jun 2005
Ort
Skane
Hoj
SV650S K3 "SE"
Riktigt konstigt aggerande av polisen. Tror nog med att du gjorde rätt i detta fall

/Regards Cel
 

Nicc

Vill ha sommar året runt!!
Gick med
3 Jun 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki Vulcan S
mkt intresserad av att höra hur det gått med anmälan!!
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top