Projekt: Hojkörning på Rörberg, Gävle

Status
Ej öppen för fler svar.

Forsberg

Den som söker han letar...
Gick med
2 Jan 2004
Ort
Gävle
Hoj
Yamaha YZF R6 -00, Aprilia RS 250
Några hojåkare begav sig ner till Rörken utanför Uppsala där SMC anordnar broms- och kurvtagningskursen varje måndag hela sommaren. Frågan -"Varför kan man inte göra ett liknande arrangemang på Rörberg utanför Gävle?" kom upp vid flera tillfällen under kvällen.

Steg 1 i Projekt: Hojåkning på Rörberg är nu att samla in namnunderskrifter att ta med till SMC Gävleborgs årsmöte i september, och på så sätt visa på att det finns intresse för denna typ av verksamhet. Namnunderskrifter planeras att samlas hos hojförsäljare i Gävletrakten, körskolor, Rörken etc. samt mail och/eller PM.

Vill du göra en insats? Skriv ut namninsamlingslistan som bifogas i denna post och leta hojfolk på jobbet, bland polarna etc. som kan vara intresserade av att köra, eller skicka mail till folk du känner och tipsa om att skicka sitt namn, telefonnummer och e-mail till undertecknad. Blir lättast om alla mail kommer direkt till mig så de inte är utspridda. Förklara gärna bakgrunden och tanken med Rörken och Rörberg-idén, länka gärna till denna sida.

Har Du någon idé eller tips, stort som litet, om hur vi kan få detta att gå igenom, posta ett inlägg i tråden!

Mer information om Rörken finns både här på forumet (klicka på "sök" och skriv "Rörken") och på SMC Uppsalas hemsida (http://www.smc-uppsala.org/rorken/index.html)



Ärade motorcyklistsvänner!

Vi har nu äran, att i SMC's regi, erbjuda broms- och kurvtekniksfortbildning på gocartbanan på Rörbergs motorstadium, Gävle! Premiär blir den 15:e maj och därefter har vi spikat ytterligare tre datum.

För mer info, följ länk till SMC Gävleborg

 
Last edited by a moderator:

mafo

Snygg, prydlig och pretto!
Gick med
14 Jul 2005
Ort
Tyresö
Hoj
Letar..
Flyttad från Gävletråden:

Rigge skrev:
Inte är det väl på cartbanan dom kör motard?

Finns det fler? Man borde ju ta sig en titt på det där området. Var förbi en dag men såg bara cartbanan och antog att motarderna körde där.

Rigge skrev:
En minimoto väger ju 200kg mindre än vissa hojar så dom trycker nog inte ner pinnarna lika hårt, inte är dom vassa heller.

Du har ju en poäng där. :)
 

Taco

Glad och tacksam
Gick med
5 Aug 2004
Ort
Gävle
Hoj
-
Klokt att flytta tråden, blir lite ordning å struktur..kanon Forsberg :tummenupp

MrRoadSnail skrev:
Finns det fler? Man borde ju ta sig en titt på det där området. Var förbi en dag men såg bara cartbanan och antog att motarderna körde där.
Jo, precis ska vi åka dit å ta en titt vid tillfälle ? känns som att det är rätt nödvändigt för att få lite bättre koll inför fortsatta disk... (kan kanske kombineras med en liten åktur f.ö oxå ?) i dag ser det kanske lite väl regnsjukt ut, men i morgon ?
 

Forsberg

Den som söker han letar...
Gick med
2 Jan 2004
Ort
Gävle
Hoj
Yamaha YZF R6 -00, Aprilia RS 250
B 12: Vem på SMC var det du mailade?


Har skickat ett PM till Ugluk (han som gjorde "Rörken the movie 2003") och frågat om det skulle vara OK att vi visade filmen/delar av filmen på mötet, all info finns ju i filmen... Återkommer med svar...


För att göra det lättare att samla namnunderskrifter kan vi samla via PM och mail också... Någon som protesterar om jag lägger ut trådar på olika forum och hänvisar till min mail (erikforsb@gmail.com), så allt blir samlat på ett ställe?
 

Forsberg

Den som söker han letar...
Gick med
2 Jan 2004
Ort
Gävle
Hoj
Yamaha YZF R6 -00, Aprilia RS 250
B 12 skrev:
Klokt att flytta tråden, blir lite ordning å struktur..kanon Forsberg :tummenupp


Jo, precis ska vi åka dit å ta en titt vid tillfälle ? känns som att det är rätt nödvändigt för att få lite bättre koll inför fortsatta disk... (kan kanske kombineras med en liten åktur f.ö oxå ?) i dag ser det kanske lite väl regnsjukt ut, men i morgon ?


Var ju på Rörberg och körde med gocartarna vi byggde i skolan tidigare i sommar. Har allt på film, men bandhelvetet är vrålborta! :huvet
 

Taco

Glad och tacksam
Gick med
5 Aug 2004
Ort
Gävle
Hoj
-
Forsberg skrev:
B 12: Vem på SMC var det du mailade?
Mia Olsson..det var hon som svarade på "smc adressen", smc Gävleborg ser ut att ha en del Gävlebor i styrelsen, (Ordföranden, sekreteraren, länsinformatören, konsumentansvarige, iaf enl. hemsidan) skulle egentligen varit bättre att haft kontakten med dem (som finns i stan) men vi träffar välan dom på årsmötet om inte annat... (å andra sidan så skulle ju nån av dom kunna kontakta oss oxå, via Mia, om dom vill veta mer om vår idé och är intresserade...)

Forsberg skrev:
Har skickat ett PM till Ugluk (han som gjorde "Rörken the movie 2003") och frågat om det skulle vara OK att vi visade filmen/delar av filmen på mötet, all info finns ju i filmen... Återkommer med svar...
Jo, visa filmen skulle vara lättare än att förklara, filmen är ju perfa för ett sånt tillfälle ! Förresten, i princip, så skulle man ju kunna fråga om nån av "smc eldsjälarna" på Rörken skulle kunna tänka sej att komma med oss för ett snack med smc Gävleborg.. kanske kan vara aktuellt längre fram i "processen" isf..

Forsberg skrev:
För att göra det lättare att samla namnunderskrifter kan vi samla via PM och mail också... Någon som protesterar om jag lägger ut trådar på olika forum och hänvisar till min mail (erikforsb@gmail.com), så allt blir samlat på ett ställe?
Är väl perfa om du kan fixa det ! är ju vettigt att en sammanställer och håller koll på det..


Är det förresten nån som har koll på vem/vilka som "förestår" Rörbergs cartbana ? dvs vem/vilka har mandat att "bestämma" vilka som får köra där ? man kan väl tänka sej att kommunen är inblandad på ett eller annat sätt, om inte annat som markägare ? Länsstyrelsen kan kanske oxå tänkas ha nåt med tillstånd att göra ? jag vet inget om detta, bara spånar...Är naturligtvis det bäst att folk ur SMC´s styrelse tar nödvändiga kontakter på det planet framledes isf..om dom nu köper idén, men att vi har lite fakta på det inför mötet är å andra sidan inte helt fel..
 

Taco

Glad och tacksam
Gick med
5 Aug 2004
Ort
Gävle
Hoj
-
Forsberg skrev:
Spånade lite på hur namninsamlingslapparna skulle kunna se ut, vad tror ni?
Tycker det ser helt ok ut ! genomtänkt utformning, borde funka klockrent. Snyggt jobbat :tummenupp


Har forskat lite om Rörberg (på SMK´s hemsida :) ) och det är nog så att det är SMK Gävle som har mest att "säja till om" där.. verkar som dom, till stor del, äger motorstadium inklusive marken där oxå.. På gokartbanan körs gokart och minimoto, gokart träning 3ggr/veckan (ingen info om hur ofta det körs minimoto träning) supermotard körs på folkracebanan, men tydligen oxå till viss del på cartbanan oxå, oklart i vilken utsräckning... Finns ju gott om info för att ta kontakt men det kanske vi ska resonera mer om innan isf..
 

Forsberg

Den som söker han letar...
Gick med
2 Jan 2004
Ort
Gävle
Hoj
Yamaha YZF R6 -00, Aprilia RS 250
B 12 skrev:
Tycker det ser helt ok ut ! genomtänkt utformning, borde funka klockrent. Snyggt jobbat :tummenupp


Har forskat lite om Rörberg (på SMK´s hemsida :) ) och det är nog så att det är SMK Gävle som har mest att "säja till om" där.. verkar som dom, till stor del, äger motorstadium inklusive marken där oxå.. På gokartbanan körs gokart och minimoto, gokart träning 3ggr/veckan (ingen info om hur ofta det körs minimoto träning) supermotard körs på folkracebanan, men tydligen oxå till viss del på cartbanan oxå, oklart i vilken utsräckning... Finns ju gott om info för att ta kontakt men det kanske vi ska resonera mer om innan isf..

Sweet...

Känns som att det ger mer om det är SMC som ringer än om det är några små hojåkare som frågar...
 

lpdata

Hayabusa
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Sandviken, Boänge
Hoj
Hayabusa RX-1...Lynx 550-08
Fick denna info av en kille här på Sporthoj som är där och åker på måndagarna, som jag fattar är det motard hojjar som få åka då:

Japp varje Måndag kl 17:00-21:00.
100kr Krav är krasch puckar på hjulaxlarna och fotpinnarna. Samt ett uppsamlingskärl.


//Lasse
 

Taco

Glad och tacksam
Gick med
5 Aug 2004
Ort
Gävle
Hoj
-
Forsberg skrev:
Sweet...

Känns som att det ger mer om det är SMC som ringer än om det är några små hojåkare som frågar...
Jo, ska idén bli tagen på allvar så är det nog nödvändigt att smc styrelsen tar den officiella kontakten med förfrågningar... Tänkte mer på om man skulle kolla läget lite faktamässigt, vem som är "rätt" person att snacka med, om det behövs några krångliga tillstånd eller så, hur det är med tidsutrymme på cartbanan osv.. men sånt kan vänta, det är ju naturligtvis primärt i det här läget att få SMC att köpa idén till att börja med..annars kommer vi antagligen ingen vart.
 

mafo

Snygg, prydlig och pretto!
Gick med
14 Jul 2005
Ort
Tyresö
Hoj
Letar..
Forsberg skrev:
Spånade lite på hur namninsamlingslapparna skulle kunna se ut, vad tror ni?

Lysande! Med din mail så behövs inte formulären va? Så slipper man leka php-ninja. ;)

Jag korspostar detta till bmwklubbens gävledistrikt. De brukar vara pigga på säkerhetsövningar och annat. Dessutom har ju instruktörer en tendens att köra bmw. :hihi
 

Forsberg

Den som söker han letar...
Gick med
2 Jan 2004
Ort
Gävle
Hoj
Yamaha YZF R6 -00, Aprilia RS 250
MrRoadSnail skrev:
Lysande! Med din mail så behövs inte formulären va? Så slipper man leka php-ninja. ;)

eh, va? :va

Tanken kan ju vara att vi lägger ut listorna på handlare, körskolor, rörken arbetsplatser etc, och så tar vi namninsamlingen på internet till min mail alt. PM, så alla namn kommer till mig... Var det det du också menade? :)
 

Wibbe

Tidsoptimist!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gefle
Hoj
GSX-R 1100 '91 från början..., S.P.S.B. 1200 turbo '89-'95, FYM 107, GSX-R 1100 '91 orginal, visstja en Sachs Compact oxo!
Tjena!

Är lite bekant med Jens Morell, han har väl en del med SMC att göra. Han leder ofta onsdags körningarna på Ericsson 3 korvar här i stan. Kanske ska lyssna lite med honom lite inofficiellt nästa gång jag träffar honom där?! Själv leder jag helst hojjen runt kurvorna... :)
 

Forsberg

Den som söker han letar...
Gick med
2 Jan 2004
Ort
Gävle
Hoj
Yamaha YZF R6 -00, Aprilia RS 250
Wibbe skrev:
Tjena!

Är lite bekant med Jens Morell, han har väl en del med SMC att göra. Han leder ofta onsdags körningarna på Ericsson 3 korvar här i stan. Kanske ska lyssna lite med honom lite inofficiellt nästa gång jag träffar honom där?! Själv leder jag helst hojjen runt kurvorna... :)

Vad jag vet sitter han som ordförande för SMC Gävleborg. Låter som en lysnade idé, så får dom veta att det är något på gång iallafall. :tummenupp
 

mafo

Snygg, prydlig och pretto!
Gick med
14 Jul 2005
Ort
Tyresö
Hoj
Letar..
Forsberg skrev:
eh, va? :va

Tanken kan ju vara att vi lägger ut listorna på handlare, körskolor, rörken arbetsplatser etc, och så tar vi namninsamlingen på internet till min mail alt. PM, så alla namn kommer till mig... Var det det du också menade? :)

Jao. :tummenupp
 

Taco

Glad och tacksam
Gick med
5 Aug 2004
Ort
Gävle
Hoj
-
Wibbe skrev:
Tjena!

Är lite bekant med Jens Morell, han har väl en del med SMC att göra. Han leder ofta onsdags körningarna på Ericsson 3 korvar här i stan. Kanske ska lyssna lite med honom lite inofficiellt nästa gång jag träffar honom där?! Själv leder jag helst hojjen runt kurvorna... :)
Vore inte så dumt alls, smörj me mycke socker :) Förresten vi kan väl försöka lägga an på flygfältet oxå när vi ändå håller på, så kan väl du ta tag i dragracebiten där :fyllisar
 

Forsberg

Den som söker han letar...
Gick med
2 Jan 2004
Ort
Gävle
Hoj
Yamaha YZF R6 -00, Aprilia RS 250
Så; ska vi köra på det här?

Mitt förslag på upplägg är:

Internet: posta på alla forum ni hittar, kolla innan för att undvika dubbelpostning. Försök få med bakgrundsfakta etc., länka till denna tråd och hänvisa namninsamlingen till min mail (erikforsb@gmail.com)
Skicka även mail till dem ni känner som åker hoj och hänvisa till min mail.

Namnlistslappar: Jag ska försöka skriva ut några uppsättningar vi kan åka ut med till handlare, körskolor, rörken etc. Skriv gärna ut egna lappar och samla namn på folk ni känner som kör hoj.

Vad tycks?
 

Taco

Glad och tacksam
Gick med
5 Aug 2004
Ort
Gävle
Hoj
-
Forsberg skrev:
Så; ska vi köra på det här?

Mitt förslag på upplägg är:

Internet: posta på alla forum ni hittar, kolla innan för att undvika dubbelpostning. Försök få med bakgrundsfakta etc., länka till denna tråd och hänvisa namninsamlingen till min mail (erikforsb@gmail.com)
Skicka även mail till dem ni känner som åker hoj och hänvisa till min mail.

Namnlistslappar: Jag ska försöka skriva ut några uppsättningar vi kan åka ut med till handlare, körskolor, rörken etc. Skriv gärna ut egna lappar och samla namn på folk ni känner som kör hoj.

Vad tycks?
Ser vettigt ut, jag kan till att börja med, posta på BIKE, lägga lappar på Lingvalls, Handelsboden, Motordepå, Bil och trafikskolan, vid tillfälle kanske oxå fiken på vägen mot Ockelbo/Lingbo, ska kolla med farsan var man skulle kunna lägga lappar i Söderhamn oxå... Har dock tyvärr ingen skrivare igång hemma.. Förresten så verkar Söderhamnarna ha nåt på gång däruppe http://www.smksoderhamn.com/artiklar/2005/050511a.html kanske dra dit å kika ?

Om det är uppehåll i morrn så tänkte jag åka till Rörberg å kolla lite bättre hur det ser ut där, nån som hänger på ?
 
Last edited:
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top