Katana och GSX 1100-tråden

916sp

Sporthojsnörd
Gick med
23 Feb 2013
Ort
Grimeton
Hoj
916 sp 1994,916 strada 1994, , Benelli 900sei 1983
Jag söker Broschyrer på Gsx 1100 från 1980 till 1987.
Är det någon som har till salu eller att låna ut för kopiering?
 

pinocchio

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2007
Ort
Skutskär
Hoj
1998 Suzuki Gsxr 750
Vill köpa en Gsx 1100 -81 eller -82. Körbart objekt.
Det fanns en grå Gsx 1100 till salu på blocket för ett halvt år sedan. Byggd som en gammal Pro Stock hoj. Om jag minns rätt var den hemmahörande i Linköping. Någon som vet mer om den ?

/ Peter
 

suzuki

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Ukna
Hoj
Suzuki GSX1327 E -82
Vill köpa en Gsx 1100 -81 eller -82. Körbart objekt.
Det fanns en grå Gsx 1100 till salu på blocket för ett halvt år sedan. Byggd som en gammal Pro Stock hoj. Om jag minns rätt var den hemmahörande i Linköping. Någon som vet mer om den ?

/ Peter

Var det en -82a?
Då var det nog min gamla fast omlackad
 

Mawarn

Medlem
Gick med
18 Sep 2016
Ort
Rydboholm
Hoj
2 st Suzuki GSX 1100 1982 (1 1428 cc), GSXR K7 1000, GSXR 1316-86, Hayabusa 99 turbo
Vill köpa en Gsx 1100 -81 eller -82. Körbart objekt.
Det fanns en grå Gsx 1100 till salu på blocket för ett halvt år sedan. Byggd som en gammal Pro Stock hoj. Om jag minns rätt var den hemmahörande i Linköping. Någon som vet mer om den ?

/ Peter

Finns en kille, Leif Jonsson från Linköping på FB-gruppen OldSkool Suzuki Sverige som har/hade hojen du frågar efter till salu tidigare i år
 

Baua

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Aug 2011
Ort
Grödinge
Hoj
1988 Suzuki GSX-R 1100 mfl
Vad ska jag kolla?

Hej alla!
Var ett tag sedan jag var inne på forumet, men nu efter mycket letande kan jag ha hittat en av mina våta drömmar, nämligen en Katana 1100 från 1981
Min fråga till expertisen blir, vad ska jag vara extra noga med när jag går igenom Katanan innan ett eventuellt köp.
Hon står inte i Sverige kan jag tillägga.
Tacksam för svar

Mvh
Magnus
 

Mawarn

Medlem
Gick med
18 Sep 2016
Ort
Rydboholm
Hoj
2 st Suzuki GSX 1100 1982 (1 1428 cc), GSXR K7 1000, GSXR 1316-86, Hayabusa 99 turbo
Hej alla!
Var ett tag sedan jag var inne på forumet, men nu efter mycket letande kan jag ha hittat en av mina våta drömmar, nämligen en Katana 1100 från 1981
Min fråga till expertisen blir, vad ska jag vara extra noga med när jag går igenom Katanan innan ett eventuellt köp.
Hon står inte i Sverige kan jag tillägga.
Tacksam för svar

Mvh
Magnus

Beror ju helt på vad du är ute efter. Katanor finns ju i alla möjliga stadier av ombyggnad efter tidigare ägares tycke och smak. men vill du ha en fin originalare så bör du ju kolla att det är en äkta Katana. finns ju många ombyggda e och es modeller som har hängt på Katana kostymen. Behöver inte vara fel men värdet ska ju vara betydligt mindre då.
En sak att snabbt kontrollera att det är en äkta Katana är upphängningen av fotpinnarna. På Katana är dessa rör svetsade ihop med ramen men på e och es så är det en separat brygga.
Det är lite andra skillnader på fästöron och dylikt under tank och sadel också men då jag aldrig haft en Katana själv så vet jag inte exakt vad det är som skiljer.
Sen är det ju upp till dig själv. Vill du ha bredare hjul, modern framgaffel, trimmad motor och/eller andra modifieringar eller ska den vara i originalskick?
Svaga punkter på Suzukis 1100 motor finns det mycket skrivit om här. Men det finns fortfarande ganska många runt om i Sverige som sysslar med dessa motorer så delar går alltid att få tag på.

Annars får du ju gå på allmänskicket. Är hojen omhändertagen. Är motorn hyfsat ren i Framkant och undertill så är det ju lättare att tro att den är bra skött.
Missljud från koppling är ganska vanligt om det sitter original kopplingskorg i.
Svetsad vev är ju också plus. Svårt att kolla dock
Sving och styrlager bör ju kollas upp. Inte svårt att fixa dock så det ska inte vara någon stopper enligt mig
 

916sp

Sporthojsnörd
Gick med
23 Feb 2013
Ort
Grimeton
Hoj
916 sp 1994,916 strada 1994, , Benelli 900sei 1983
Är det en 81a,så bara köp!
Ovanliga,ej sålda i Sverige.
 

Baua

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Aug 2011
Ort
Grödinge
Hoj
1988 Suzuki GSX-R 1100 mfl
Hej alla!
Tack för svar.
Sätter ut en bild, så kanske Ni kan hjälpa till med äktheten.
Den jag funderar på har svart ram, vilket vad jag förstår inte känns helt original.
Försökte förstora infästningen av fotpinnarna, hoppas detta kan hjälpa till att avgöra om det ser ut som det ska.
Tacksam för Era kommentarer.
 

Bifogat

  • 2789FA0F-2B87-4437-BB91-61D959D02803L0001--IMG_1576.PNG.jpg
    2789FA0F-2B87-4437-BB91-61D959D02803L0001--IMG_1576.PNG.jpg
    306.1 KB · Visningar: 122
  • IMG_1580.jpg
    IMG_1580.jpg
    99.8 KB · Visningar: 101
  • IMG_1582.jpg
    IMG_1582.jpg
    122.5 KB · Visningar: 105
  • IMG_1581.jpg
    IMG_1581.jpg
    113.3 KB · Visningar: 101
Last edited:

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Det är inte dom bästa bilderna och ramen är mörk istället för ljus, men efter att tittat på den första bilden så tycker jag att avgassystemet går för högt. Man ser normalt inte svingbulten. Nedre fästet på "fotpinnsramen" ser ut att sitta på tok för högt upp på ramen.
Jag tror inte att fotpinnsramen är svetsad på ramen av Suzuki.
Om du tittar på katanor på nätet ser du vad jag menar.
 
Last edited:

Nisse Hult

Vill gasa!!
Gick med
25 Jan 2004
Ort
Bålsta
Hoj
Harris, GSX, Katana, DRZ
1327 JE kolv köpes

Hoj hoj
Var ett tag sedan man tittade in här, har mest hängt på FB trodde denna tråd var död. Men icke sa Nicke.
Till saken, köpte en Katana -82a med "lite" rassel kunde vara start motorn enligt säljaren, visade sig vara totalt ras :gnissla söker nu en 1327 JE kolv i bra skick 18mm kolvbult (80mm dia). Någon kanske sparat några kolvar efter nått liknande missöde, som nu ligger å samlar damm.. :tummenupp
 

Baua

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Aug 2011
Ort
Grödinge
Hoj
1988 Suzuki GSX-R 1100 mfl
Det är inte dom bästa bilderna och ramen är mörk istället för ljus, men efter att tittat på den första bilden så tycker jag att avgassystemet går för högt. Man ser normalt inte svingbulten. Nedre fästet på "fotpinnsramen" ser ut att sitta på tok för högt upp på ramen.
Jag tror inte att fotpinnsramen är svetsad på ramen av Suzuki.
Om du tittar på katanor på nätet ser du vad jag menar.

Finns det någonstans där man kan läsa vilka ramnummer som 1100 Katana ska ha för att den ska vara äkta. Den jag är intresserad av har en svart ram som Ni ser ovan. Jag har bett ägaren att skicka över hojens ramnummer och behöver ha dokumentation att jämföra mot. Ägaren trodde att ramen på hans Katana hade blivit målad till svart kulör men att den tidigare varit i silver. Vi får se vad som händer. Om någon snäll skäl kunde ta lite bilder på sin Katana typ fotpinnarnas infästning samt på detaljer som är typiska för Katanan och lägga in dessa i tråden skulle det uppskattas bigtime.

Hils
Magnus:)
 

Mawarn

Medlem
Gick med
18 Sep 2016
Ort
Rydboholm
Hoj
2 st Suzuki GSX 1100 1982 (1 1428 cc), GSXR K7 1000, GSXR 1316-86, Hayabusa 99 turbo
Hoj hoj
Var ett tag sedan man tittade in här, har mest hängt på FB trodde denna tråd var död. Men icke sa Nicke.
Till saken, köpte en Katana -82a med "lite" rassel kunde vara start motorn enligt säljaren, visade sig vara totalt ras :gnissla söker nu en 1327 JE kolv i bra skick 18mm kolvbult (80mm dia). Någon kanske sparat några kolvar efter nått liknande missöde, som nu ligger å samlar damm.. :tummenupp

Hej "Nisse Hult"
Har ev ett helt set med plana Wiseco 1327 kolvar över. Gav 10.8:1 i komp med min topp
Behöver fräscha ringar dock
 

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Finns det någonstans där man kan läsa vilka ramnummer som 1100 Katana ska ha för att den ska vara äkta.
Ägaren trodde att ramen på hans Katana hade blivit målad till svart kulör men att den tidigare varit i silver.

Att ramen är omlackad är inget snack om eftersom alla 82:eek:r hade silverfärgad ram.
Innan du jagar dig trött på att ramnumnret, be om handelsbeteckningen.
Det ska vara Suzuki GSX 1100 S.
Ramnumren kan finnas i Servicemanualen om du har tur. Jag kommer inte ihåg.
God jakt :)
 

Baua

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Aug 2011
Ort
Grödinge
Hoj
1988 Suzuki GSX-R 1100 mfl
Att ramen är omlackad är inget snack om eftersom alla 82:eek:r hade silverfärgad ram.
Innan du jagar dig trött på att ramnumnret, be om handelsbeteckningen.
Det ska vara Suzuki GSX 1100 S.
Ramnumren kan finnas i Servicemanualen om du har tur. Jag kommer inte ihåg.
God jakt :)

Det kan man ju göra såklart, men vad jag menar med att det är bra att ha ramnummer är ju om handelsbeteckningen i pappret är rätt, men att ramen har blivit utbytt under tidens gång. Det är därför jag skulle vilja kolla upp numret mot ett eventuellt Katana register.:)
 

jöha1

Medlem
Gick med
6 Mar 2017
Ort
SÖDRA SANDBY
Hoj
Triumph street triple R 2010 /Suzuki GSX 1100
Det sitter sitter två olika tändspolar på min hoj den ena heter 33410-00A00 och den andra heter 33420- 00A00 dom är lika till utseendet dom ligger på ca 15 k ohm på tändstiftsidan men enligt mekhandboken ska dom ligga på 30-40 k ohm! Står det fel i boken eller bägge spolarna är kass?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Det sitter sitter två olika tändspolar på min hoj den ena heter 33410-00A00 och den andra heter 33420- 00A00 dom är lika till utseendet dom ligger på ca 15 k ohm på tändstiftsidan men enligt mekhandboken ska dom ligga på 30-40 k ohm! Står det fel i boken eller bägge spolarna är kass?

Normalt för en icke CD-tändningen är för primären ca 3-5 ohm och sekundären 25-45 kOhm. 15 k låter som kortsluten lindning. Av utseendet att döma kan du ta vilka spolar som helst från en gsxr 1986-1992 och bandit-spolar från 96-00 och förmodligen vilka katana-spolar som helst. Att båda din spolar skulle bli kortslutna samtidigt låter lite udda.

Kom på, mätte du verkligen från tändhatt till tändhatt?
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top