Katana och GSX 1100-tråden

jonsered rider

Ny medlem
Gick med
30 Sep 2017
Ort
Umeå
Hoj
Moto Guzzi Nevada 750
Hallå där, vart går smärtgränsen vad det gäller miltal på Gsx 1100? Har fått erbjudande att köpa en gsx 1100e som gått 11000 mil, väntar bara motgångar med en sådan hoj?
 

illoco

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 ducati st2-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
finns ingen gräns är väl skötsel av tidigare ägare som är avgörande :tummenupp
 

jonsered rider

Ny medlem
Gick med
30 Sep 2017
Ort
Umeå
Hoj
Moto Guzzi Nevada 750
Tack för snabbt svar :tummenupp
En följdfråga, hur kontrollerar man på bästa sätt vilket skick en GSX 1100e är i/ hur väl den har varit skött? Några modellspecifika knep/tester att utföra eller något särskilt att kontrollera?
 

Mawarn

Medlem
Gick med
18 Sep 2016
Ort
Rydboholm
Hoj
2 st Suzuki GSX 1100 1982 (1 1428 cc), GSXR K7 1000, GSXR 1316-86, Hayabusa 99 turbo
Med lite reservation, var länge sen jag skruvade med något objekt som är i originalutförande:)

Men det finns ju lite saker att kolla upp lite mer noggrant på dessa modeller.
Elsystemet är ju inte det bäst fungerande i branschen, kolla så att den laddar ordentligt, ca 12.8-14 V mätt över batteriet när motorn är igång och runt 4000 RPM. Inte så svårt att fixa om det strular iof. Oftast rotor/stator och/eller regulator

Andra svaga punkter som är positivt om det redan är fixat är, Svetsad vev vid vevaxeltapparna. En osvetsad vev kan vrida sig redan vid originaleffekt. Sitter det lite trim i motorn är det nästan ett krav att detta är gjort
Förstärkt kopplingskorg, sk "superhub" Man brukar kunna lyssna om detta inte är gjort. Originalkorgen kan rassla rätt bra från fjädrarna i tryckplattan bak
Lite dåligt oljetryck i motorn, kan delvis förbättras genom att ändra utväxlingen vid oljepumpen med "hi-flow" oljepumpsdrev
Kamkedjesträckaren original kan ge med sig. Många har bytt till en manuell version här som fungerar alldeles ypperligt. Måste bara kolla spänningen på kamkedjan i samband med ventiljustering.
Startkransen bakom generatorn har en tendens att inte hålla men det är nog mer relaterat till höjd effekt och kompression i motorn. Vid original effekt så brukar det inte vara något problem. Symptom. Startmotorn snurrar i tomme och det kan skramla rätt bra om du rullar igång hojen och kör

Men som tidigare inlägg säger här, är bara servicen bra skött så är det svårt att köra slut en GSX 1100 motor i originalutförande. De går nästan hur länge som helst. Även med ganska hög trimningsgrad så brukar de fungera helt OK
 

illoco

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 ducati st2-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
jag flikar in lite vad min vän " kul att du kom på fika i dag:tummenupp " skrev från 1984- så är veven svetsad från början
 
Last edited:

Majkel

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Timrå
Hoj
Xr600 dubbelknas, Bandit 1200
Katana och gsx, visst är ramarna lika förutom div kåpfästen och rören bak till passagerarpinnarna?
 

Nipslipit

Ny medlem
Gick med
12 May 2015
Ort
Tidaholm
Hoj
Suzuki
IMG_3170.jpg

Nu har nya projektet dragit igång..
Fäste för dämpare ska flyttas.
Ska bara tänka ut vad för motor som ska i
 

GUE

Ny medlem
Gick med
6 Oct 2016
Ort
Huddinge
Hoj
Ducati Multistrada 1260
Katana och gsx, visst är ramarna lika förutom div kåpfästen och rören bak till passagerarpinnarna?

Det undrar jag med. I mina ögon är en Katana och en GSX ES ganska lika varandra förutom kåpan. Visst borde man väl kunna bygga om en ES till en hyfsat lik Katana?
Kanske det redan finns såna byggen?
 

Majkel

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Timrå
Hoj
Xr600 dubbelknas, Bandit 1200
Det undrar jag med. I mina ögon är en Katana och en GSX ES ganska lika varandra förutom kåpan. Visst borde man väl kunna bygga om en ES till en hyfsat lik Katana?
Kanske det redan finns såna byggen?

jo det är ett ganska vanligt sätt .
Jag sitter i samma sits, vill ha en katana igen men dom är svår och finna, så det får bli till och bygga en helt enkelt, kan inte bestämma mig för om jag skall gå den enkla vägen, eller den jobbiga :gnissla
En bandit 1200 är införskaffad iaf :va
 

Meatloaf

Går ut stenhårt och ökar successivt....
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Päjtbow
Hoj
CBR 900 RR-98, GSX 1168-82, R1 02.
Har en äldre gsx 1100 där vevaxeln inte är svetsad från fabrik. När behöver man egentligen svetsa vevaxeln för att förhindra den från att vrida sig på tappen? Förstår att körstil spelar roll, men kan man säga att vid en viss trimningsgrad så bör man eller måste man svetsa? Är det något speciellt man ska tänka på när man ska svetsa vevaxeln? Har duktiga svetsare på mitt jobb som klarar det, men är det något man bör tänka på innan man svetsar, förutsatt att den är i bra skick?
Räcker det att svetsa vid primärdrivningen eller ska man svetsa varje tapp?
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top