Katana och GSX 1100-tråden

RPM lover

Jonte is the president
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg "TrimTown"
Hoj
.Thunderace
man_dizel skrev:
Jag förstår vad du menar. Aja får nöja mig med det jag har. O brorsan får åka orginal. hehe. :) Så vad har du för hoj då RPM?

Efter jag sålt min race/gat Katana förra sen sommaren så skulle jag ta det lugnt...det höll i 2 veckor.
Nu kör jag en GSX-R från -89 som jag inte kunde låta vara orginal utan den är borrad till 1216cc plus en massa annat godis.. :hihi
 

man_dizel

man_dizel
Gick med
26 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Katana 1394cc -82
RPM lover skrev:
Efter jag sålt min race/gat Katana förra sen sommaren så skulle jag ta det lugnt...det höll i 2 veckor.
Nu kör jag en GSX-R från -89 som jag inte kunde låta vara orginal utan den är borrad till 1216cc plus en massa annat godis.. :hihi

Tävlar du något då? Jag är sugen på att börja men vet inte om jag vågar. :) haha
 

Katana-mannen

Raw Power Raw Design
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Borlänge
Hoj
Katana 1100 no. 122
Avgas

Tjenare Uffe,

Det är inget V&H utan ett Marshall. Detta är mer att klassa som ett originalsystem, besiktningsbart är det också.

Ang avgas så har jag väldigt bra erfarenheter av både Megaphone och propipe. Megaphone har jag gjort en egen insats med ett 1 1/2" genomflöde, det låter dovare och ger en bra topp. Min svarta hoj hade propipe med originalinsats som funkade utmärkt.

/Kat-Man


Katana org skrev:
Tjena Henrik!

Såg att ditt och mitt V&H system skiljer sig åt. Trodde att megafonen var en och samma, finns ju tydligen olika modeller, eller har du byggt om ditt? Mitt är ju betydligt kortare. Avgassystemets utformning är ju ganska väsentligt för motorkaraktären. Har ju min motor inlämnad i Västerås nu för lite uppgradering. Vill ju givetvis få till en bra gatmotor i slutändan, är ju liksom poängen, och har ju blivit lite kuven i valet av avgassystem. Gillar ju både utseendet och ljudet från megafonen. Så jag byter ju inte gärna, såvida inte gången och karaktären blir till det bättre. GSX motorkaraktären är ju riktigt bra i original, men saknar ju den där xtra knuffen. Vill ju inte ha en motor som ger en jä..vla massa häst ovanför 10k/rpm utan lite mer lik original och därmed gatvänlig men ändå betydligt mer drag. Antar att Brinken har ett och annat att komma med. Lite snurrig förklaring kanske...

mvh/Uffe
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Katana-mannen skrev:
Tjenare Uffe,

Det är inget V&H utan ett Marshall. Detta är mer att klassa som ett originalsystem, besiktningsbart är det också.

Ang avgas så har jag väldigt bra erfarenheter av både Megaphone och propipe. Megaphone har jag gjort en egen insats med ett 1 1/2" genomflöde, det låter dovare och ger en bra topp. Min svarta hoj hade propipe med originalinsats som funkade utmärkt.

/Kat-Man

Du ser, din Avatar är nog inte tydlig nog :D (får skylla okunskapen på det). Väldigt lik V&H:t i alla fall, bara lite längre. Har läst någonstans att ca: 1,5 m från utblås till änden på röret är ett mellan tummen och pekfinger mått. Tror mig ha förstått att rörens dimension och längd hänger ihop med vilken karaktär på motorn och vart man vill ha effekten i varvtalsregistret. Har kanske fått det om bakfoten men att det bara är kammlyft osv som avgör är ju alla fall säkert. Väntar fortfarande med spänning på domen från Roger :tomten

/Uffe
 

J.J

Älskar raksträckor med trackbite
Gick med
26 Sep 2003
Ort
Söder om Sthlm
Hoj
GSX-R1370 + GSX-R1435 projekt
man_dizel skrev:
Tävlar du något då? Jag är sugen på att börja men vet inte om jag vågar. :) haha

Bike Weekend i Västerås varje försommar brukar vara en bra förstagångstävling, många nybörjare och proffs på plats. Det brukar bli relativt många repor där. Vad kan hända ? En dålig tid... Det bästa är att ingen känner igen dig ändå när du klivit av hojen :)
Testa och bli biten du med !!!
 

man_dizel

man_dizel
Gick med
26 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Katana 1394cc -82
J.J skrev:
Bike Weekend i Västerås varje försommar brukar vara en bra förstagångstävling, många nybörjare och proffs på plats. Det brukar bli relativt många repor där. Vad kan hända ? En dålig tid... Det bästa är att ingen känner igen dig ändå när du klivit av hojen :)
Testa och bli biten du med !!!
haha, jo du har rätt. Ska försöka hånga med på såna framöver. Finns det ingen kalender att följa då? Utrustning förutom kläder o hjälm?

RPM lover skrev:
Inte i Sverige :)
Så farligt är det inte det är bara du tar dig till strippen och provar på
Vart e det närmaste till Stockholm då?
 

RPM lover

Jonte is the president
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg "TrimTown"
Hoj
.Thunderace
man_dizel skrev:
haha, jo du har rätt. Ska försöka hånga med på såna framöver. Finns det ingen kalender att följa då? Utrustning förutom kläder o hjälm?


Vart e det närmaste till Stockholm då?

Du hade massor med tillfällen på Tullinge i somras och jag antar att det blir lika bra nästa år.
 

man_dizel

man_dizel
Gick med
26 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Katana 1394cc -82
RPM lover skrev:
Du hade massor med tillfällen på Tullinge i somras och jag antar att det blir lika bra nästa år.
jo jag hörde det även en annan bekant. Men då hade jag inte införskaffat mig Katanan. Nu e det andra bullar. :) Får sätta igång med planering snart. vad kostar kalaset då? Om man bortser från hoj + reservdelar och kläder?
 

J.J

Älskar raksträckor med trackbite
Gick med
26 Sep 2003
Ort
Söder om Sthlm
Hoj
GSX-R1370 + GSX-R1435 projekt
man_dizel skrev:
jo jag hörde det även en annan bekant. Men då hade jag inte införskaffat mig Katanan. Nu e det andra bullar. :) Får sätta igång med planering snart. vad kostar kalaset då? Om man bortser från hoj + reservdelar och kläder?
På Tullinge krävs licens (ca 1000:- / säsong) men på tex. Bike Weekend ingår endagslicens. Tullinge kostar 500:- / dag tror jag. (www.nitroz.se klicka dig fram via motorsport och sedan Stockholmscupen för 2006 kalender).
Lunda (Uppsala) har lite enklare form av race varje torsdag (100:) där man visserligen inte har tidtagning men en j---a massa körning, kul och enkelt !
Dom anordnar även ett par "helg-race" med tidtagning till högre kostnad.
Mycket verkar vara på gång i Uppsala gällande bla. egen tidtagning mm. mm.
/ J.J
 

man_dizel

man_dizel
Gick med
26 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Katana 1394cc -82
J.J skrev:
På Tullinge krävs licens (ca 1000:- / säsong) men på tex. Bike Weekend ingår endagslicens. Tullinge kostar 500:- / dag tror jag. (www.nitroz.se klicka dig fram via motorsport och sedan Stockholmscupen för 2006 kalender).
Lunda (Uppsala) har lite enklare form av race varje torsdag (100:) där man visserligen inte har tidtagning men en j---a massa körning, kul och enkelt !
Dom anordnar även ett par "helg-race" med tidtagning till högre kostnad.
Mycket verkar vara på gång i Uppsala gällande bla. egen tidtagning mm. mm.
/ J.J
Aja men det är ju inga gigantiska summor som jag hade för mig. Ska försöka vara med nästa år. :) Lova att inte skratta bara när jag står där vid starlinjen. haha Kommer va närvös som fan. Det sitter på nån micke thompson däck på hojen idag. Ska man behöva köpa något speciellt för tävlingsändamål eller?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
man_dizel skrev:
Det sitter på nån micke thompson däck på hojen idag.

Om det står MCR2 på däcket är det värsta sortens dragracingdäck, det finns inga bättre (mönstrade). Ska burnas varsamt, på första repan för dagen en lätt rykare för att få bort oxiden på gummit. Resten av race-dagen är det bara väldigt korta duttar för att få bort sten & grus från däcksytan. Värmer du ett MCR2 för mycket blir det bara halkigare och halkigare. Rätt temperatur är runt 30 grader, dvs knappt handljummet. Dyrt är det iaf, 2700 per däck. Tillverkas i England av AVON av "recept" från M/T, skeppas till Mickey Thompson, dvs M/T, i USA, exporteras till Sverige. Däcket finns att köpa/beställa hos välsorterade handlare. Jag köper mina däck från Däckverkstaden på Samuelssons Bil AB i Gävle (en Volvo-handlare). Alla handlare i hela Sverige har samma priser, finns inga avanser alls på det för dem. I USA kostar däcket 209 dollar, dvs 1690. Fast sen så tillkommer det ju moms och frakt + tull.
 

man_dizel

man_dizel
Gick med
26 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Katana 1394cc -82
andersbrink skrev:
Om det står MCR2 på däcket är det värsta sortens dragracingdäck, det finns inga bättre (mönstrade). Ska burnas varsamt, på första repan för dagen en lätt rykare för att få bort oxiden på gummit. Resten av race-dagen är det bara väldigt korta duttar för att få bort sten & grus från däcksytan. Värmer du ett MCR2 för mycket blir det bara halkigare och halkigare. Rätt temperatur är runt 30 grader, dvs knappt handljummet. Dyrt är det iaf, 2700 per däck. Tillverkas i England av AVON av "recept" från M/T, skeppas till Mickey Thompson, dvs M/T, i USA, exporteras till Sverige. Däcket finns att köpa/beställa hos välsorterade handlare. Jag köper mina däck från Däckverkstaden på Samuelssons Bil AB i Gävle (en Volvo-handlare). Alla handlare i hela Sverige har samma priser, finns inga avanser alls på det för dem. I USA kostar däcket 209 dollar, dvs 1690. Fast sen så tillkommer det ju moms och frakt + tull.
Ska kolla vad det är för betäckningar på hojen idag efter jobbet. Jag fick höra av gamla ägaren att de lätt slits ut om jag skulle köra på gata. Kan ju säkert bero på att de e mjuka eller nåt. Men det däck som du talar om e då inte lämpad för gatruk vad jag förstår. Vad skulle du rekommendera om man skulle ha något som funkar på både gata o bana. :)
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
man_dizel skrev:
något som funkar på både gata o bana. :)

Metzeler Racetech K0 för race. K1 för race och landsväg. Rennsport RS1 för race och RS2 för både race och landsväg.

Skillnaden mellan Metzeler och M/T är att M/T-däcket är platt och funkar med ett lite högre däcktryck medans ett gatdäck lär justeras in lite noggrannare. Optimalt däcktryck är när det svarta strecket på backen blir så brett som möjligt. För smalt streck = för hogt däckstryck. Två smalare svarta streck i ytterkanterna och lite mindre svart i mitten = för lågt däckstryck. Däckstrycket är individuellt för varje bana, dvs preppningsgraden av asfalten.
 

man_dizel

man_dizel
Gick med
26 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Katana 1394cc -82
andersbrink skrev:
Metzeler Racetech K0 för race. K1 för race och landsväg. Rennsport RS1 för race och RS2 för både race och landsväg.

Skillnaden mellan Metzeler och M/T är att M/T-däcket är platt och funkar med ett lite högre däcktryck medans ett gatdäck lär justeras in lite noggrannare. Optimalt däcktryck är när det svarta strecket på backen blir så brett som möjligt. För smalt streck = för hogt däckstryck. Två smalare svarta streck i ytterkanterna och lite mindre svart i mitten = för lågt däckstryck. Däckstrycket är individuellt för varje bana, dvs preppningsgraden av asfalten.
Intressant. Kokllar redan nu en uppsättnin. Framhjuler är fint men bakhjulet behöver bytas. Däcken måste gå efter min ekonomi också så det blir väl något mittemellan. Jag är ju inte proffs i min nybörjade karriär inom racing. :)
 

Katanapilot

Loud pipes save lives
Gick med
6 Mar 2003
Ort
KALMAR Sveriges framsida...
Hoj
Katana No146 1428cc. GSX-83 1168cc.Hayabusa -00
man_dizel skrev:
Intressant. Kokllar redan nu en uppsättnin. Framhjuler är fint men bakhjulet behöver bytas. Däcken måste gå efter min ekonomi också så det blir väl något mittemellan. Jag är ju inte proffs i min nybörjade karriär inom racing. :)
Gabbi med flera har även åkt fort på de regumerade däcken,kostar sisådär 1300:-
En liten varning "De är snorhala på vått underlag" men vem f-n kör Katana i regn? :confused:

PS Har en Katana tank som är tämligen fräsch och en frontkåpa med igenlagda blinkershål(behöverlackas) till salu.
Frågar här först innan annonserna läggs ut.
Tänker inte skänka bort grejorna DS

Skicka PM vid intresse.
 
Last edited:

RPM lover

Jonte is the president
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg "TrimTown"
Hoj
.Thunderace
man_dizel skrev:
Intressant. Kokllar redan nu en uppsättnin. Framhjuler är fint men bakhjulet behöver bytas. Däcken måste gå efter min ekonomi också så det blir väl något mittemellan. Jag är ju inte proffs i min nybörjade karriär inom racing. :)

Då kan du lika gärna köpa beggade däck från roadracing åkarna du får ge runt 1000 lappen för ett backdäck och det räcker länge både på gatan och strippen.
Det är vad jag kört med dom senaste åren(pirelli) provade i år igen med ett reg däck som Katana piloten nämner inga problem med fästet men däcket vart ovalt istället och det var efter 20 mil.
Men det var inga problem med att få pengarna tillbaka fick även behålla däcket så det vart en fin burn innan det tog slut... :hihi
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top