Katana och GSX 1100-tråden

Katana-mannen

Raw Power Raw Design
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Borlänge
Hoj
Katana 1100 no. 122
Vi kör lite Suzuki OldSchool-snack här!

Någon som vet hur mycket jobb det är att byta till en Gixxer/Bandit-motor? Fästen? Svetsning? Linar kedjan?

KatanaMannen funderar på vinterns-mek redan nu!
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Ah, du hade den gamla GSX-motorn. Då förstår jag...

B12/GSXR1100-motorn passar inte för fem öre. Fast, en kaprondell och en MIG-svets fixar sånt skitenkelt.

Fast, jag skulle nog ge mig på att trimma GSX-motorn istället, den tål mer än en gixxer-motorn bara man balanserar och svetsar vevaxeln. Du kan t.o.m. montera en GSXR-topp på GSX'en, fast du måste se till att toppsmörja den via ändarna på vipparmsaxlarna från någon extern oljeförsörjning med slangar.
 

RPM lover

Jonte is the president
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg "TrimTown"
Hoj
.Thunderace
:cool:
Katanan mannen
Du funderar väl inte på att häda genom att stoppa in nåt sånt i Katana ramen ??

Anders
Intressant det där med GSX-R topp på GSX motor hade jag faktiskt missat.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Bultmönstret är detsamma, däremot kamkedja å sånt har jag ingen som helst pejl på. Angående oljeförsörjning, du måste även plugga oljekanalerna vid de yttre bultarna i toppen så att inte pinnbultarnas "ihåligheter" fylls med olja - som sen kan läcka.
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Du behöver fixa kamkedjestyrningen och byta till längre pinnbultar på några ställen.
Kul med lite 'riktigt' motorsnack, nu behöver jag inte starta något sådant här forum på min sida :)
Återkommer, är i Åre just nu, after ski:n väntar :öl
 

Katana-mannen

Raw Power Raw Design
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Borlänge
Hoj
Katana 1100 no. 122
Gixxeretopp!

andersbrink skrev:
Bultmönstret är detsamma, däremot kamkedja å sånt har jag ingen som helst pejl på. Angående oljeförsörjning, du måste även plugga oljekanalerna vid de yttre bultarna i toppen så att inte pinnbultarnas "ihåligheter" fylls med olja - som sen kan läcka.

Låter som överkurs för hemmamekaren, men ej juste gsx-topp skulle jag gärna hitta! Men som sagt, jag åker hellre sekunder långsammare på strippen är blir stående med trasig motor mellan emmaboda och linköping! Driftsäkerhet framför extremtrimm.

Annars då Biker66 vad händer med din martin då?
 

Katana-mannen

Raw Power Raw Design
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Borlänge
Hoj
Katana 1100 no. 122
RPM lover skrev:
:cool:
Katanan mannen
Du funderar väl inte på att häda genom att stoppa in nåt sånt i Katana ramen ??

Anders
Intressant det där med GSX-R topp på GSX motor hade jag faktiskt missat.

NJa, funderar på att byta motor eller uppgradera hur som helst. Gillar gixxermotorns karaktär, jag har haft två gixxrar och motrorerna är supersköna. Men jag håller med dig, Katanan ser ut som en kastrerad häst utan GSX-rovan... he he
 

Katana-mannen

Raw Power Raw Design
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Borlänge
Hoj
Katana 1100 no. 122
Fördelen med gixxertopp?

andersbrink skrev:
Bultmönstret är detsamma, däremot kamkedja å sånt har jag ingen som helst pejl på. Angående oljeförsörjning, du måste även plugga oljekanalerna vid de yttre bultarna i toppen så att inte pinnbultarnas "ihåligheter" fylls med olja - som sen kan läcka.

Vad skulle fördelen med en gixxertopp vara jämfört med en GSX-topp, om man portar fräser m. m. maximalt.?
 

Katana-mannen

Raw Power Raw Design
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Borlänge
Hoj
Katana 1100 no. 122
Re: Re: Fördelen med gixxertopp?

Katanapilot skrev:
Det ser coolt ut,eller hur! :tummenupp

Jo ser coolt, ut, men nu kommer vi in på området kastrerade motorer, visst ser det fetare ut med GSX-toppen.

Men helt klart udda, det gillar jag.
/KatMan
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Re: Fördelen med gixxertopp?

Katana-mannen skrev:
Vad skulle fördelen med en gixxertopp vara jämfört med en GSX-topp, om man portar fräser m. m. maximalt.?

...ingenting. Däremot en original gsxr-topp flödar bra mycket bättre än en gammal GSX-topp. Gsxr-750 toppen från 1988-1989 är den absolut bästa. Jag har fyra sådana original på hyllan och som jag bränt avgasventilerna på och en på Banditen. Konstigt nog har jag bara EN enda 1100-topp, 31.5/27.5 ventiler och insugskanaler som behöver Lectron 44'or för att varva ur.
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Det har jag funderat på länge, frågan är bara hur mycket man vågar ta innan man får magnetbitar utkastade genom kåpan...
Halva tjockleken skall väl fungera..??

Apropå tidigare fråga händer det inte så mycket med min hoj till i sommar, samlar godis (topp, kammar osv) samtidigt som jag håller på med annan killes topp.
 

Katana-mannen

Raw Power Raw Design
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Borlänge
Hoj
Katana 1100 no. 122
!!

Biker66 skrev:
Det har jag funderat på länge, frågan är bara hur mycket man vågar ta innan man får magnetbitar utkastade genom kåpan...
Halva tjockleken skall väl fungera..??

Apropå tidigare fråga händer det inte så mycket med min hoj till i sommar, samlar godis (topp, kammar osv) samtidigt som jag håller på med annan killes topp.


Jaha, det blir vassare motor framöver?

Kul med lite mer pulver!
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Den här säsongen körs med oförändrad motor.
Har fått tag i vassa kammar, jagar topp, rakskuret och bigblockgrejer till nästa vår, hoppas komma med nå't större/skojsigare då....
 

Gradin

If it´s too loud, your too old
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Nä, nu är jag sugen att slita ut kattarackarn!!
Måste nog till garaget och skruva lite så att den blir klar nån gång.... :crash
Bilder kommer när den är lackad.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top