Enkla TIPS när ni gör ERA hojfilmer!

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Har ni ingen lös mic så tar ni och tejpar 3 lager med eltejp över originalmicen så försvinner allt brus.
 

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Ort
Bra
Hoj
bilringar och hängröv
tips på länkar ang program o redigeringstrix etc för mac sökes...
 

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Present!

Fyller år och och fick present utav mina barn:krama. det ska bli spännande att prova på. En GoPro Hero HD kamera med motorsportssats. Har ju alltid tänkt tanken när man kikar på lite åkklipp att det skulle vart kul att spela in lite eget material. så nu får en läsa på instruktioner och tips. För att sedan prova när våren kommer åter.

Klart lite hojåka på vintern blir det ju ochså, hur klarar kameran det?

Toyman, nu med en kamera till!

Mitt första försök filma blev för ett tag sedan, filma i lilla lokalen/garaget. Med lilla digitalkameran. Vet inte vad jag ska säga. Men fick ut den på YouTube.

http://www.youtube.com/watch?v=7tHwLroH1qw

Sedan har det blivit lite klistrat med stillbilder i Mowiemaker. Kul att en kan bygga upp lite klipp med sina stillbilder. Men det där med att hitta musik som ej kostar och får annvändas, hur går det till. Kul att prova på lite nya grejer. Ha det.
 

Bifogat

  • IMG_3712 sh.jpg
    IMG_3712 sh.jpg
    126.6 KB · Visningar: 215
Last edited:

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Ort
Bra
Hoj
bilringar och hängröv
Schysst samling hojar Toyman :tummenupp:

kameran tål även vinteranvändning men som med allt annat elektriskt så tenderar ju batteriet att krokna rätt fort.
 

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Ort
Wall-Entuna
Hoj
TL1000R
tips på länkar ang program o redigeringstrix etc för mac sökes...

Ok jag såg tråden nu men bättre sent än aldrig...

Du får ju med iMovie med Mac:en, senaste '11-versionen ska vara riktigt bra, dock använder jag Final Cut Pro och Avid Media Composer så jag har aldrig provat...

Om du känner för att köpa en bok eller två så tycker jag att DV Rebel's Guide av Stu Maschwitz är riktigt bra och lärorik för användare på alla nivåer. En annan bok som är mindre teknisk men går igenom VARFÖR man klipper är "In The Blink of an Eye" av Walter Murch, redigerarens bibel i princip. :)

Finns även podcasts såsom Film Riot och ibland så har Macbreak Studio lite användbara tips.
 

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Ort
Bra
Hoj
bilringar och hängröv
Hej igen.

En liten fråga ang råmaterial från gopro. det är ju mp4 format. hur kommer det sig att man måste konvertera om materialet innan man kan börja mecka med det i tex final cut? om jag filmar med tjejens HD camera så spottar den ur sig AVCHD eller vad det nu hette o det går bra att stoppa in i final cut direkt tydligen.
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Hej igen.

En liten fråga ang råmaterial från gopro. det är ju mp4 format. hur kommer det sig att man måste konvertera om materialet innan man kan börja mecka med det i tex final cut? om jag filmar med tjejens HD camera så spottar den ur sig AVCHD eller vad det nu hette o det går bra att stoppa in i final cut direkt tydligen.

Det finns ingen riktig anledning för utvecklarna till final cut och premiere pro att snabbt ta till sig nya format. Ingen hobbyfilmare med GoPro köper ju något av de programmen. Premiere CS5 kan nu ta Mpg4 men det är ju år efter hobbyprogrammen.

Tekniskt tror jag att det är att hjälmkamerorna komprimerar så in i helvete mycket mer än det mesta andra.
 

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Ort
Bra
Hoj
bilringar och hängröv
så det är bara att bita i det sura o konvertera om dem?
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
så det är bara att bita i det sura o konvertera om dem?

Japp! Ladda hem MPEG streamclip och använd för konverteringen. Ett tips är att du klipper samtidigt så slipper du konvertera material du inte kommer använda. Jag gjorde några försök med filmerna direkt ur kameran men det var helt hopplöst då dom är komprimerade till vansinne (vilket belastar CPUn). Använder Apple ProRes 422 LT som redigeringscodec nu och det flyter hur fint som helst. :tummenupp
 

JJ(CBR)JJ

Nybörjare!
Gick med
1 Dec 2010
Ort
Göteborg!
Hoj
Bmw S1000RR 2010
hej
börjat köra bana
och får snart ta mc körkort;)

har en go pro hero
ska nog köpa go pro hd sen
men men
va finns de för bra redigerings program
för en ny börjare och programmen ska va grattis ;)
tacksam för svar
 

creare

Guest
hej
börjat köra bana
och får snart ta mc körkort;)

har en go pro hero
ska nog köpa go pro hd sen
men men
va finns de för bra redigerings program
för en ny börjare och programmen ska va grattis ;)
tacksam för svar

Har du pc bör windows movie maker (wmm) fungera att börja med. Borde du lära dig rätt snabbt, sen kan man ju leka lite i ett av Pinnacle studios-programmen för o få erfarenhet. Därefter är det är ganska stort hopp tilll mer avancerade program enligt min egna erfarenhet :/
 

Adde1986

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2010
Ort
Lindome
Hoj
KTM 690 SMC -08
Vet inte om jag hamnar rätt nu, spanade runt lite i detta forumet. Men jag har nu inhandlat en HD HERO 2. Kommer 32 gb räcka batterietiden ut ? kommer även ha ett extra minneskort med mig, men borde det räcka i bästa kvalitet?

Mvh Andreas
 

Kaylin

smeknamnet när vänner har dyslexi...
Gick med
15 Jul 2011
Ort
Borås
Hoj
KTM 660 SMC -04 och Honda CBR 600 -93
Jag har också en Gopro HD 2, men med ett 16 gig kort. Jag har inte prövat att filma tills batteriet dör på den än. Men den modellen innan (Gopro HD) som vi har filmat med, hann batteriet dö innan vi fyllde 8 gig. Och man tömmer ju kameran varje gång man kopplar den till datorn så 32 gig borde räcka gott och väl! Men vad vet ja, säg till om du får fram en siffra på hur länge man kan filma med den nya :)
 

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Gävle
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar
Sorry Fieldy, måste låna denna tråd lite. Här borde ju finnas kompetens inom dataområdet. Jag jagar en ny dator, då min dator inte riktigt står pall för den användning jag börjat med sedan jag köpte en filmkamera. Jag behöver alltså kunna redigera film, på en bärbar. Helst runt 5000:- Hittat någon på CDON, men jag är ju kass på det här. Tror ni att denna skulle kunna funka?

http://cdon.se/hemelektronik/15inch...m_8gb_1tb_15.6_win8_geforce®_gt_620m-21301822

Väldigt tacksam för all hjälp jag kan få.

Mvh Tompten
 

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Gävle
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar
Sorry Fieldy, måste låna denna tråd lite. Här borde ju finnas kompetens inom dataområdet. Jag jagar en ny dator, då min dator inte riktigt står pall för den användning jag börjat med sedan jag köpte en filmkamera. Jag behöver alltså kunna redigera film, på en bärbar. Helst runt 5000:- Hittat någon på CDON, men jag är ju kass på det här. Tror ni att denna skulle kunna funka?

http://cdon.se/hemelektronik/15inch...m_8gb_1tb_15.6_win8_geforce®_gt_620m-21301822

Väldigt tacksam för all hjälp jag kan få.

Mvh Tompten

Det löste sig, så ni behöver inte lägga ner nån energi på min fråga. :)

Mvh Tompten
 

Hojkul!

Medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Sthlm
Hoj
Honda 500 AF
Gammal tråd!

Lyfter den ivf :banana

Lade in ett par frågor på ett annat forum och tänker att kunskapen finns säkerligen även här på SH!

Hojsäsongen närmar sig med stormsteg och några av oss har beslutat sig för att investera i en s.k. actionkamera, för att kunna "föreviga" våra sköna turer på två hjul.
Vanligen monteras kameran på hjälmen eller kanske styret och får ström från ett batteri, som kan laddas. Men ibland kör man flera timmar i sträck i "obygden" och det finns ingen chans att ladda ett batteri. "Powerpack" i all ära men de måste ju också laddas så småningom...

Finns det någon kompletterande lösning för det här med strömförsörjning?
Ni som kör längre turer och känner igen det här problemet, hur löser ni strömfrågan?
Jag kan se framför mig den "optimala lösningen" i form av att kameran ständigt får ström från motorcykeln - är det görligt över huvud taget?

Och en följdfråga som dyker upp är minneskortens kapacitet. Ett minneskort rymmer inte hur mycket data (läs film) som helst (kanske ca. 2 timmars film har jag hört för ett 64 GB) och måste "tömmas" med jämna mellanrum. Hur gör ni med det filmade materialet - har ni flera minneskort med er och byter vartefter de fylls? Eller har ni annan dataenhet (dator, surfplatta...) med er och laddar över data till den och kan använda kortet igen?

Kameran jag ska använda är en GoPro Hero 5 Black, med 64 GB minneskort (SanDisk med "speed up to 95 MB/s 633X").

Tar gärna emot tips på hur man kan ansluta en extern mikrofon också, samt var denna placeras!

Tackar!

/H
 
Last edited:

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
BMW K1100 -93
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top