Enkla TIPS när ni gör ERA hojfilmer!

gunnar_gt750

GSX-R musei-intendent
Gick med
7 May 2005
Ort
Solna
Hoj
Suzuki GSX-R750 88/90/91
Jag höll på ett tag och knåpade ihop en del småroliga Classic Suzuki-filmer i RealPlayer-format baserade på miniDV. Åtminstone roliga för fotografen själv. Jag använde Pinnacle Studio 9 som editor och använde konsekvent standard-musikeffekter från editorn för att öka amatör-effekten maximalt. Det är filmer typ "yttre betraktare" dvs det sägs inte mkt utan scener åtföljs av standard-musiken :tummenupp

http://www.classicsuzuki.com/film/index.html

Funkar för den som har Realplayer och Internet Explorer på datorn.
 

Mr_Mike

I´m BACK
Gick med
9 Apr 2005
Ort
Jönköping
Hoj
Harleys...
Har en Mini DV kamera till salu.

Sony DCR-HC 42

va tänkt att filma hoj bus med men har aldrig blivit av. Endast andvänd 10ggr. Köptes in npvember 05.

Pris då 8500:-

Mitt pris 5000:-

har allt för att du ska kunna filma med hjälm kamera, i totalt mörker osv. programvar m.m följer med. Går även att fota med den..


PM:a eller ring mig på 073 5033550
 

Snatchi

Livet är livsfarligt, ingen har överlevt
Gick med
3 Apr 2005
Ort
Huskvarna
Hoj
Såld
Finns nåt det place där man kan ladda ner nåt bra redigeringsprogram gratis eller är det betalning som gäller om man vill ha ett bra program att klippa filmerna med??

Nån som vet?
 

Budde

Som en djävla cowboy-film
Gick med
20 Mar 2004
Ort
Nannestad / Norge
Hoj
har ingen hoj
Snatchi skrev:
2562163 Finns nåt det place där man kan ladda ner nåt bra redigeringsprogram gratis eller är det betalning som gäller om man vill ha ett bra program att klippa filmerna med??

Nån som vet?

På Adobe finns det att ladda ner prova på program bla. "Premiere pro 2.0" och den lite enklare varianten "premiere elements 3.0" mfl länk: http://www.adobe.com/se/downloads/

en annan bra sida på nätet där man kan lära sig mycket om hur man gör, redigerar film mm är www.voodoofilm.org

Lycka till..
//Budde
 

körarrn

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2007
Ort
blekinge
Hoj
ingen just nu
gå in på rovenspagar.com och ladda hem deras filmer helt gratis där kanske ni får några bra ideer om hur m´ni kan klippa och sånt
 

Zebba

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2006
Ort
Haninge
Hoj
CBR 900 Crf 250 450
Jag köpte ett program till min kamera som skulle vara bra å göra film med. Pinnacle studio v.10

Testade lite idag å jag fick in filmen kunde klippa lite å så. Sedan när jag tänkte göra lite effekter så är alla låsta nästan. Man måste köpa varje sorts effekt för sig. Å dom kostar mellan 10 euro till 99 den dyraste. Fan va trött man blir. Så nu undrar jag om någon har nått bra tips på något program som är helt upplåst från början??
 

Asplind

Hojåkare i vila, numera Fotograf
Gick med
25 Sep 2006
Ort
Haninge
Hoj
R1
Jag köpte ett program till min kamera som skulle vara bra å göra film med. Pinnacle studio v.10

Testade lite idag å jag fick in filmen kunde klippa lite å så. Sedan när jag tänkte göra lite effekter så är alla låsta nästan. Man måste köpa varje sorts effekt för sig. Å dom kostar mellan 10 euro till 99 den dyraste. Fan va trött man blir. Så nu undrar jag om någon har nått bra tips på något program som är helt upplåst från början??

När det blir så så tankar man ner skiten gratis.....
 

Zebba

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2006
Ort
Haninge
Hoj
CBR 900 Crf 250 450
När det blir så så tankar man ner skiten gratis.....

Jo de lutar mot de. Kolla lite vad de skulle kosta å låsa upp allt. Typ 200 euro för lite effekter. Känns som man kan lägga dom pengarna på nått bättre:öl
 

wannagofast

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Tillfälligt avbrott
Vilken typ av extern mic ska jag köpa, och var? Funkar bra med kamerans mic upp till typ 40km/t.. :(

Har en Panasonic NV-GS22..


..
 
Last edited:

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Här är ett bra film-exempel (om jag får säga det själv) :rolleyes: Olika vinklar, bulletcam, musik och motorljud 50/50, omkörningar, knäskrap...

http://www.mc-satan.net/moviez.htm

'Ett varv runt Gotland Ring'

Den finns även på YouTube med sämre kvalitet om man vill ta det den vägen.

[YOUTUBE-ID]1tJEd8whDRE[/YOUTUBE-ID]
 
Last edited:

Wassblad

Allsmäktig
Gick med
20 Dec 2006
Ort
Uddevalla
Hoj
XT660R - 11
Nån som har nått tips på hur man kan reducera vindbruset? Har en DV-kamera med inbyggd mick, som jag monterat på tanken och det funkar bra i upp till 100km/h...
 

DLC

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2008
Ort
Skövde
Hoj
2001, Hona VFR 800
vindbrus

Nån som har nått tips på hur man kan reducera vindbruset? Har en DV-kamera med inbyggd mick, som jag monterat på tanken och det funkar bra i upp till 100km/h...

Använd en extern mikrofon som du placerar i vindskydd bakom kåpan. Ha mycket skumgummi runt mikronofonen. Om du inte kan koppla till en extern mikronfon, tejpa över skumgummi över mikrofonen på kameran och se om det hjälper.

/ M
 

Isi

Ny medlem
Gick med
16 May 2008
Ort
Stockholm
Hoj
2008 Kawasaki Z1000
Använder ni vanliga DV kameror när ni filmar?
Hur fäster ni fast dessa på bra sätt?
Vill också göra film....hehe
 

Robz

Guest
Här är ett bra film-exempel (om jag får säga det själv) :rolleyes: Olika vinklar, bulletcam, musik och motorljud 50/50, omkörningar, knäskrap... http://www.mc-satan.net/moviez.htm
'Ett varv runt Gotland Ring' Den finns även på YouTube med sämre kvalitet om man vill ta det den vägen.

Mycket Najs!! :tummenupp
Bra klipp o "story" är svår på bana... Bra, mycket bra gjort! :fakta:fakta

Vill tillföra:
1. Fega inte att ladda upp en hel Gigabyte på Tuben för att få bra kvalle!
Det lönar sig... Tuben är bland de bästa att återge hög upplösning.
Exmpl nedan

2. Varje kamera hanterar ljud olika och detta måste kompenseras för... så även i din Gotland-film, och vad jag tyckte var väldigt jobbigt i samma Exmpl nedan

3. Se filmen 2ggr dag ett. VÄNTA minst 24 timmar, se den en gång till - är det tveksamt för DIG som filmskapare, ändra, justera och vänta igen. När nöjd - ladda upp! (Jag är feteamatör i filmskapande, men denna punkt 3 har räddat mig några gånger - stavfel, regskyltar, kass sammanhang, fel ljud..... allt hittas med lite distans. När man klippt o klistrat i många timmar för 10 minuter film, ja då ÄR den bra... eller hur... och måste laddas upp med det samma :gnissla:huvet

4. Ljuset... LJUSET!!! Bra ljus - bra film, regn o moln, ser tråkigt ut - se film 2 nedan - vilken skillnad i 1:a halvan mot 2:a halvan!

Tveksamt resultat (klicka Helskärm o HD-läge), men bra för att vara jag:
[YOUTUBE-ID]NfUrLmlrK0s[/YOUTUBE-ID]
[YOUTUBE-ID]DQUNA5M-Guw[/YOUTUBE-ID]

/Ulead 11 + HD film + Yellowcard/Nickelback/Greenday blir bra!:D
 

Wilcan

Socialdemokrati är klassförräderi.
Gick med
13 Jul 2008
Ort
På landet där försäkringen är billig.
Hoj
?
"2. Kameran monterad på en sidokåpa eller framgaffel. Speciellt effektfullt om man ser framhjulet."

Riktigt bra! Ju närmare asfalten, desto både snabbare och mer spännande ser det ut! Ett tips är att kolla jaktscenen i Bullitt =)

Deinterlace är också ett måste om man vill få det att se cinematiskt ut =)

Grymt bra tips TS!
 

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Mycket Najs!! :tummenupp
Bra klipp o "story" är svår på bana... Bra, mycket bra gjort! :fakta:fakta

..

4. Ljuset... LJUSET!!! Bra ljus - bra film, regn o moln, ser tråkigt ut - se film 2 nedan - vilken skillnad i 1:a halvan mot 2:a halvan!

Tveksamt resultat (klicka Helskärm o HD-läge), men bra för att vara jag:
Riktigt bra bildkvalitet! :tummenupp

Om jag får tycka nåt så är det att en bakåtkamera gör sig bättre monterad på hojen. Det märks ju inte att du wheelar annat än att kutsen försvinner ur bild. För bästa åkkänsla så bör kameran sitta på hojen eftersom kameran inte lutar om man har den på hjälmen.

Precis som du säger så är ljuset jätteviktigt. Oktober med låg sol och motljus emellanåt gör bilden helt svart. Inte kul.

Lite variation mellan kameravinklar gör det hela roligare. Flytta kameran till andra åkare varje gång ni stannar. Min Gotland-film är filmad med bara en enda kamera men gjord av tre dagars material.

En annan film jag klippt ihop från en och samma dags åkning är denna:
(april = snö och rullgrus :crash )

[YOUTUBE-ID]kLNolK1O5xQ[/YOUTUBE-ID]

Använder ni vanliga DV kameror när ni filmar?
Hur fäster ni fast dessa på bra sätt?
Vill också göra film....hehe
Det här är ett sätt :) Man måste tejpa HÅRT för att slippa skakig film
resultatet: http://www.youtube.com/watch?v=H0zoD32u9DU
 

Bifogat

  • Tankcam1.jpg
    Tankcam1.jpg
    70.9 KB · Visningar: 237
  • Tankcam2.jpg
    Tankcam2.jpg
    91 KB · Visningar: 230
Last edited:
Gick med
29 Sep 2007
Ort
Åkersberga
Hoj
NC30
Gjorde en liten testfilm i somras där jag satte dv-kameran på tanken och körde en liten runda. Tyvärr blev det noll fartkänsla i klippet trots att det gick undan ganska bra(subjektiv uppfattning:tungan).

Hur ska jag då göra för att få upp fartkänslan i kommande filmer, vad finns det för enkla trix jag kan göra när det gäller inställningar/placering av kameran? Eller kan kan jag lägga till någon effekt i redigeringsprogrammet som hjälper?

Att köra fortare är inget vidare alternativ, dels så är jag en halvkass förare och så sitter det 25kw-strypningar i hojen. :D
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top