Poliser, poliser, dessa poliser *suck*

IronMike

Guest
korvgubbe skrev:
Jo, men faktum kvarstår. Bilen fick vattenplaning och hastigheten är en direkt bidragande orsak till vattenplaning. Är det skyfall så måste man ju anpassa hastigheten...
Japp hastighet, men även djupet i pölarna, bredd på däck etc. Jag har fått ordentlig vattenplaning med bil i låga farter, men djupa pölar å 285 breda däck. Äsch, det som hände var riktigt tragiskt. Tyckte bara inte det kändes som ett användbart argument, då man inte vet vad som hände annat än vattenplaning. Behöver inte ha gått så mkt fortare än laglig fart, den tidpunkten där = mkt trafik osv...

Nu har iaf smitarna gripits. Kändes som en skön lättnad att läsa om.
 

Skorpan

Guest
granath_ skrev:
jag vill oxå vara med & "smutskassta" polisen lite !

för några dagar sedan (fredag) var 2 vänner ute & cyklade. cykelbanan går alldeles brevid vägen, där kommer dom cyklande sakta & lungt, då glider det upp en bil jämnsides (silvrig saab 9-5 kombi) som åker brevid ena kompisen (erik) i deras fart. plötsligt åker rutan ner & "ett finger" pekas mot erik, han pekar tillbaka & bilen stannar. ut kommer en kille & knuffar till erik så han lär hoppa av cykeln för att inte rammla, sen "skriker" föraren åt honom att han är dum i huvet & frågar va fan han håller på med. erik svarar bara att, ja det var ju du som började. killen knuffar till erik igen & går sedan in i bilen & åker iväg.

efter detta åkte dom bort till polisstationen & anmälde detta. danne (andra kompisen) hade tagit reg.num. så det fick farbror blå i anmälan. sen när dom hade gått därifrån tänkte danne att "jag slänger iväg ett sms till VV med reg.nummret." svaret blir väl inte riktigt som han tänkt sig
"*** *** saab 9-5 kombi silver. ägare (hör & häpna) : polis myndigheten gävleborgs län"

efter detta åker dom tillbaka till polisstationen & förklarar som det är, då springer killen som tog emot anmälan iväg & tillbaka kommer en kille som dom misstänkte vara någon form av befäl. han säger : jo, vi vet ju om detta, men vi har så mkt att göra just nu. :4skrika
han ber sedan dom att avlägsna sig & dom går, ingen grov misshandel direkt.

tankarna efter detta är ju om polisen är så bra som den kan vara :va

ursäkta dålig stavning & taffliga meningar. :brinnerup
Snacka om maktmissbruk,tragiskt...
 

peterz

Gixxer rules...
Gick med
24 Mar 2003
Ort
Sthlms Skärgård
Hoj
GSX-R750 Streetfighter
IronMike skrev:
Dom som stoppa mig igår kändes inte bekanta iaf..

Du kan vara säker på att om du åkt ifrån några andra cops så diskuteras detta emellan andra cops. Troligen så finns du inofficielt hos nacka polisen :(
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
IronMike skrev:
Behöver inte ha gått så mkt fortare än laglig fart, den tidpunkten där = mkt trafik osv...

Nu har iaf smitarna gripits. Kändes som en skön lättnad att läsa om.

"Lagligt"? Du vet att våra skyltar visar "högsta tillåtna hastighet"... Denna hastighet gäller dessutom enbart vid bra förhållandet. Det som dessutom står i våra lagar och regler är att man är SKYLDIG att anpassa hastigheten till rådande förhållanden... Så om du kör så långsamt som "lagligt" kan du ändå åka dit för vårdslöshet om väglaget och förhållandena inte medger mer än knappt halva hastigheten... Is, snö, dimma, skyfall är typexempel på saker som medför att man bör sänka hastigheten UNDER högsta tillåtna...

Högsta tillåtna hastighet innebär ju just det:
"- den maximala hastighet med vilken du får framföra ditt fordon under goda förhållanden"
 

"Olsson"

Mas jävil
Gick med
21 Feb 2005
Ort
hus
Hoj
54
korvgubbe skrev:
"Så om du kör så långsamt som "lagligt" kan du ändå åka dit för vårdslöshet om väglaget och förhållandena inte medger mer än knappt halva hastigheten... QUOTE]

Hmm det där verkar luddigt. Vem bedömmer detta ?
Är inte det där en tolknings fråga från person till person ? :va
 

Skorpan

Guest
sandstream skrev:
IRON MIKE: Det är ju killar som dig vi andra har att tacka för att poliserna stoppar oss.
Skönt att höra att du själv blir drabbad ibland :tummenupp
Men då kan du lika gärna tacka ALLA som kör sporthoj för den finns nog inte en enda som inte har kört för fort nångång :tummenupp
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Mr o skrev:
Är inte det där en tolknings fråga från person till person ? :va

Vårdslöshet är väl alltid en tolkningsfråga...

"vinterväglag" som kräver vinterdäck är ju ganska godtyckligt det med...

...det är väl därför vissa saker måste prövas i en domstol.....
 

Skorpan

Guest
korvgubbe skrev:
Men frågan återstår. Ska polisen hindra pågående brott eller inte? Konsekvensenserna av fortkörning som går illa är ju betydligt värre än låt säga stölden av en hoj... De flesta här förespråkar ju naKcsåT på de som stjäl en hoj... Vilket som i värsta fall gör att en person har repor i en ägodel.
Så du menar att tjuvar med stulna hojar inte kan köra fort,vurpa och köra ihjäl andra? Dom kanske rent av försöker sig på och wheela,inte kan det och slår över och sen i en folkmassa pga att dom inte alls kan hantera hoj och vet var gränserna går
 

valmers

@valmersofficial
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Skorpan skrev:
Dom kanske rent av försöker sig på och wheela,inte kan det och slår över och sen i en folkmassa pga att dom inte alls kan hantera hoj och vet var gränserna går
Det är nog fler rättmätiga hojägare än tjuvar som gör så.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Skorpan skrev:
Så du menar att tjuvar med stulna hojar inte kan köra fort,vurpa och köra ihjäl andra?

Eh?! Jo, självklart.. men då gör de sig skyldiga till långt mer än hojstöld... Då gör de sig skyldiga till "vårdslöshet i trafik" och en hel del annat...

Det kan även tänka sig att de får panik och börjar skjuta på polisen när de märker att de är jagade. Därefter stannar de och tar betäckning bakom en annan bil varpå en eldstrid utbryter. Tjuvarna kastar nu granater på polisen och spränger en förbipasserande mamma och den barnvagn hon var ute med...
Polisen i sin tur kallar in förstärkning så även helikopter kommer till platsen... En av tjuvarna lyckas träffa piloten som tappar kontrollen över helikoptern som störtar ner på Skräplinge Scouters Sommarmarknad och utplånar hela Scoutkåren i den lilla byn......
 

"Olsson"

Mas jävil
Gick med
21 Feb 2005
Ort
hus
Hoj
54
korvgubbe skrev:
Vårdslöshet är väl alltid en tolkningsfråga...

"vinterväglag" som kräver vinterdäck är ju ganska godtyckligt det med...

...det är väl därför vissa saker måste prövas i en domstol.....

Men skulle jag bli stoppad av en polis när jag kört 90 på en 90 väg och polisen talar om för mig att du *borde* kört lite saktare pga vad det nu kan vara så skulle jag bli lite förvånad när jag kört lagstadgad hastighet.
Det är den tolkningen av lagen som verkar lite luddig. Men Men.
 

valmers

@valmersofficial
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
korvgubbe skrev:
Eh?! Jo, självklart.. men då gör de sig skyldiga till långt mer än hojstöld... Då gör de sig skyldiga till "vårdslöshet i trafik" och en hel del annat...

Det kan även tänka sig att de får panik och börjar skjuta på polisen när de märker att de är jagade. Därefter stannar de och tar betäckning bakom en annan bil varpå en eldstrid utbryter. Tjuvarna kastar nu granater på polisen och spränger en förbipasserande mamma och den barnvagn hon var ute med...
Polisen i sin tur kallar in förstärkning så även helikopter kommer till platsen... En av tjuvarna lyckas träffa piloten som tappar kontrollen över helikoptern som störtar ner på Skräplinge Scouters Sommarmarknad och utplånar hela Scoutkåren i den lilla byn......
Är det betäckning inblandat är det väl säkerligen våldtäkt också.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
valmers skrev:
Är det betäckning inblandat är det väl säkerligen våldtäkt också.

Sluta leka messerschmith! :fatta!
.....Kan inte jag få leka dyslektisk ibland!


...men jo.. de betäcker varandra bakom bilen så de gör sig dessutom skyldiga till förargelseväckande beteende! :hihi
 

Skorpan

Guest
valmers skrev:
Det är nog fler rättmätiga hojägare än tjuvar som gör så.
Nog? Hur kom du fram till det? Skulle vara kul med en förklaring. :tummenupp
Var det förra året en tjuv åkte in i en folkmassa i stlh?
Jag skulle tro att det inte finns en enda tjuv som kör laglydigt i 50 på 50 väg
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Mr o skrev:
.. lagstadgad hastighet.
....det är fortfarande inte "lagstadgad" hastighet eller "rekomenderad hastighet" utan högsta tillåtna... Så rent teoretiskt skulle det lätt kunna hända att de stoppade dig för just det..
 

Skorpan

Guest
korvgubbe skrev:
Eh?! Jo, självklart.. men då gör de sig skyldiga till långt mer än hojstöld... Då gör de sig skyldiga till "vårdslöshet i trafik" och en hel del annat...

Det kan även tänka sig att de får panik och börjar skjuta på polisen när de märker att de är jagade. Därefter stannar de och tar betäckning bakom en annan bil varpå en eldstrid utbryter. Tjuvarna kastar nu granater på polisen och spränger en förbipasserande mamma och den barnvagn hon var ute med...
Polisen i sin tur kallar in förstärkning så även helikopter kommer till platsen... En av tjuvarna lyckas träffa piloten som tappar kontrollen över helikoptern som störtar ner på Skräplinge Scouters Sommarmarknad och utplånar hela Scoutkåren i den lilla byn......
Precis. När nån åker av vägen på lämpligt ställe och skadar sig självt så är det bara ett brott,medans en tjuv kan hinna samla bra många poäng som är mindre lämpliga.
Alltså är det INTE värre med en fortkörning (på rätt ställe) än stöld :tummenupp
 

"Olsson"

Mas jävil
Gick med
21 Feb 2005
Ort
hus
Hoj
54
korvgubbe skrev:
....det är fortfarande inte "lagstadgad" hastighet eller "rekomenderad hastighet" utan högsta tillåtna... Så rent teoretiskt skulle det lätt kunna hända att de stoppade dig för just det..

Absolut är det så. Min tanke var bara att det kanske är väldigt svårt att få någon fälld för just detta pga tolknings biten. :tummenupp
 

Agamemnon

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Svart ZX9R -98
Ang felplacerad skylt/mini skylt...har själv retat mig på detta då jag förgäves försökt fånga reg nr på en hoj. Kan förstå att snuten irriterar sig på detta som jobbar med att kolla upp fordon.
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Korvgubbe är härmed min idol, vilket tålamod !! :tummenupp
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top