Köpråd & tips för Aprilia RS250.

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Värmdö
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
Har nu en rs250 vad ska man ha för drevning på Gälleråsen:confused:
Han som vann B-serien i 250SP för snart 10 år sedan (Johan Hellström) körde 14/42 på¨alla banor så det tricket kan man alltid ta till. Själv körde jag 14/43 senast på Gelleråsen med min gamla hoj.
 

Rovers

älskar kurvor
Gick med
26 May 2005
Ort
Boden
Hoj
1995 Ducati Monster 900
Hallå. Nybliven rs-ägare undrar vars jag hittar krashkåpor lämpligast? Samt bör man montera puckar?
Är förövrigt en lv-reggad 98:a
 

tellskog

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
Husaberg FS650, Aprilia RS250, Fiddy Motard
Försöker här med.

När är det dags att byta avgasportar på en hoj som enbart gått gata? Hojen jag kikat på har gått 1400 mil och nuvarnade ägaren har varken kontrolerat, rengjort eller bytt avgasventilerna under 4 års tid!? Är ett motorhaveri bara ett gaspådrag bort mån tro? När man byter kolvar byter man inte alltid i par? eller är det bara nått jag fått för mig? Vad mer behöver bytas runt 1500 mil på dessa maskiner? Kompl vev?

Henke
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Försöker här med.

När är det dags att byta avgasportar på en hoj som enbart gått gata? Hojen jag kikat på har gått 1400 mil och nuvarnade ägaren har varken kontrolerat, rengjort eller bytt avgasventilerna under 4 års tid!? Är ett motorhaveri bara ett gaspådrag bort mån tro? När man byter kolvar byter man inte alltid i par? eller är det bara nått jag fått för mig? Vad mer behöver bytas runt 1500 mil på dessa maskiner? Kompl vev?

Henke

Avgasventilerna har nog inget miltal som dom ska bytas på. Men det finns nog med att man ska inspektera dom på servicarna och byta det som är slitet då. Vajrar och hjulet som vajrarna går till bör kollas med.

Kolvarna ska bytas på 1200-mils servicen. Kolvarna har då gått lika långt förmodligen! Så därför blir det naturligt att byta båda. Men har en bara gått 600 och en 1200 mil behövs bara den som kommit upp i miltalet för service bytas. :)

Veven tror jag inte finns med att man ska byta nån gång en gathoj. Luftfilter ska bytas nån gång ibland och tändstift.
 

RR:Benny

Äldre än gatan du kör på
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Världsmetropolen Kungsängen
Hoj
CBR1000 plastraket från det glada 80talet
Suck.... (Det här kommer jag få äta upp)

Körde på Sala motorbanan i helgen.
Hade kul med Hondan på 1000cc, men sanslöst sjuuukt kul på dotterns RS125
Så pass kul att jag nu inte kan sluta surfa runt efter en 250 tvitaktshäck som "andra hoj" (till att börja med ;o) men det finns ju inga till salu.

Var är alla SP hojar?
Garagen borde vara fulla av gamla "billiga" häckar, det var ju en riktigt stor klass för några år sedan.
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + TL1000RW + G650X Moto
Suck.... (Det här kommer jag få äta upp)

Körde på Sala motorbanan i helgen.
Hade kul med Hondan på 1000cc, men sanslöst sjuuukt kul på dotterns RS125
Så pass kul att jag nu inte kan sluta surfa runt efter en 250 tvitaktshäck som "andra hoj" (till att börja med ;o) men det finns ju inga till salu.

Var är alla SP hojar?
Garagen borde vara fulla av gamla "billiga" häckar, det var ju en riktigt stor klass för några år sedan.

Det finns en ganska risig RS250 för 15000:- i dina krokar. Eller fanns. Jag tror inte den är såld, du kan få en mailadress via PM.
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Ställer frågan i denna tråden istället, här verkar vara folk som testat båda.

Det här med däckdimensioner?! Kör för nuvarande enbart bana med min rs och har börjat kika efter däck till nästa säsong. Tycker dock inte det finns så mycket att välja på bland framdäcken.
Märker man som amatör någon skillnad på 110/70 resp 120/60? Går det bra att köra med 110/70 på den bredare framfälgen (för 98an har väl den breda?)?
Hittar bara sporttouring bland 120/60, men vill ha ett rent bandäck typ metzeler k3 eller motsvarande.
Såg då att Pirelli Supercorsa sp/sc finns i 110/70. Någon som kört med Pirelli på sin 250?
 

Marcin_go

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2004
Ort
Lund
Hoj
YZ250f -06; CB900f Hornet -02; CBR1000RR -08; Aprilia RS250 -98
En fråga:

Hittade Valteromto fotpinnar till RS:en på ebay men dessa skulle passa 2000 och framåt, det finns dock andra set som passar alla modeller.

Vet någon vad det skiljer mella olika årsmodellerna?
 

Larzon

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
RD 500,2st RD350,SV 650,RG 500 motor+RS 250,Aprilia RSV 1000 Factory
Var kan man köpa ett chokereglage till en RS? Bara den lilla plastbiten ,handtaget har jag.Flesta som racede tog väl bort dom..
 

TNK

Va!
Gick med
19 Jan 2008
Ort
Norrtälje
Hoj
Derbi Senda Aprilia RS 250 -95 TZ 125-96 TNK 50cc
Hej!

Kolla med Starol racing vad original kostar,kan vara svindyr eller billig!!!
 

Marcin_go

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2004
Ort
Lund
Hoj
YZ250f -06; CB900f Hornet -02; CBR1000RR -08; Aprilia RS250 -98

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Nybörjarfrågor:

Går det att byta kolvar utan att plocka av hela motorn?

För att tömma motorn på kylvatten finns den en plugg på varje cylinder, någon mer plugg jag missat?
 

sleven

Snabbare än fy fan jävla skit-sege!
Gick med
13 Dec 2003
Ort
Nybro
Hoj
ZX-6R SST 600
Nybörjarfrågor:

Går det att byta kolvar utan att plocka av hela motorn?

För att tömma motorn på kylvatten finns den en plugg på varje cylinder, någon mer plugg jag missat?

Ja, det går att byta kolvar utan att plocka ur motorn. Du kommer dock att svära ett flertal gånger när du ska byta den bakre kolven (fråga Torkel).

Töm vattnet vid vattenpumpen också.
 

tobbeblårök

MCHK-Racing på sporthoj (moderator)
Gick med
14 Dec 2011
Ort
örebro
Hoj
suzuki RGV 250 pepsi
Jag gillar när en tråd från 2005 fortfarande är aktuell! Min fråga handlar om att lägga ny beläggning i en sliten cylinder. Jag har bara haft två skador förut på nicasil cylindrar som blivit reparerade. Bägge gångerna har kostnaden varit drygt 2000 kr. Vilka erfarenheter har ni andra Aprilia RS / Suzuki RGV ägare av de jobb som ni fått utförda på era cylindrar, vad har det kostat och vem anlitade ni för jobbet? Stämmer det att cylindern "bara" går att reparera ett fåtal gånger, eftersom beläggningen till slut blir för tjock, utifrån att det alltid tas av matrialet innanför beläggningen? Jag hoppas det kan komma några kloka svar, eftersom de flesta motorer idag har en eller bägge cylindrarna reparerade, och det blir svårare och svårare att finna begagnade cylindrar i bra skick.
 

TNK

Va!
Gick med
19 Jan 2008
Ort
Norrtälje
Hoj
Derbi Senda Aprilia RS 250 -95 TZ 125-96 TNK 50cc
Hej:)

Hur många gånger man kan nikasila om? ja säkert 5-6 gånger tror jag är
normalt.Sen är det något annat som har pajat typ för avgasportarna.(glappar)
men teoretiskt går det hur många gånger som helst,varje gång man
doppar cylindern i syrabadet så försvinner inte bara skiten utan även
lite aluminium!Det går att få extra tjock nikasil mot pristilläg om det skulle
behövas.Senast så betalade jag 3500-3600kr nåt sånt men då var det komp
med kolv,kolvbult,lager o clips med.Rolle rotax i Segertorp och även VRM
Roffe i Uppsala håller på med såna jobb.
Cylindrar som krachar hårt med djupa repor som följd kan svetsas upp o slipas,
borras med bra resultat.
Den ena cylindern på min hoj är aldrig omnikasilad o då är det efter 2500mil
så visst kan det hålla länge om man gubbkör som jag:hihi
 

jorge sanchez

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2010
Ort
bromölla
Hoj
r1 banhoj rgv raritet
Jag gillar när en tråd från 2005 fortfarande är aktuell! Min fråga handlar om att lägga ny beläggning i en sliten cylinder. Jag har bara haft två skador förut på nicasil cylindrar som blivit reparerade. Bägge gångerna har kostnaden varit drygt 2000 kr. Vilka erfarenheter har ni andra Aprilia RS / Suzuki RGV ägare av de jobb som ni fått utförda på era cylindrar, vad har det kostat och vem anlitade ni för jobbet? Stämmer det att cylindern "bara" går att reparera ett fåtal gånger, eftersom beläggningen till slut blir för tjock, utifrån att det alltid tas av matrialet innanför beläggningen? Jag hoppas det kan komma några kloka svar, eftersom de flesta motorer idag har en eller bägge cylindrarna reparerade, och det blir svårare och svårare att finna begagnade cylindrar i bra skick.

Ja köpte en gammal rgv för två år sedan. Ja dela motorn o de behövdes ny beläggning på ena cylindern.Ja tänker inte slänga nån skit på någon MEN ja la 1800 för omnikasil. När ja prova så slänger den ut kylarvatten genom avgaserna!Säkert gammal skada.Ringde runt o fick reda på nåt hokuspokusmedel för 3-400kr som ev. kunde fixa de.Handla medel o pröva.. Samma sak!!
Slutade me att ja handla en sprillans ny från The tuning works för 4000 spänn,värt varenda krona... Köp nytt!!
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top