I fall ni kommer först till en olycka

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Ingen för tillfället
Blue skrev:
När jag låg i lumpen fick jag lära mig det här.

V Varna andra trafikanter, annars kan du inte ägna dig åt dom skadade.
I Inventera, så att du vet hur och hur många som är skadade
O Organisera, kan vara bra om det är mycket folk på olycksplatsen så att man inte är ivägen för varandra
L Larma, var är du, vad har hänt, skador... m.m.
A Administrera, ta hand om dom skadade.


Ja.. fast jag skulle vilja säga att ...

1. Säkra platsen (för din egen säkerhet)
2. Inventera vad som har hänt.
3. Larma SOS med uppgift om hur många , vart, vilket nummer du ringer ifrån... och lägg inte på luren förräns larmoperatören säger till.

4. ta hand om de skadade, enligt A.B.C.....
först A på alla... sen B på alla.. sen C på alla..
 

Kjelle

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
Supersport(touring)
Blue skrev:
När jag låg i lumpen fick jag lära mig det här.

V Varna andra trafikanter, annars kan du inte ägna dig åt dom skadade.
I Inventera, så att du vet hur och hur många som är skadade
O Organisera, kan vara bra om det är mycket folk på olycksplatsen så att man inte är ivägen för varandra
L Larma, var är du, vad har hänt, skador... m.m.
A Administrera, ta hand om dom skadade.

Visst är det härligt med militär pedagogik! Ni minns väl OBSLÖSA, eller vad det hette?

Nämnde man händelsevis något om HUR ni skulle "administrera", eller var det bara att "gilla läget" och "lösa uppgiften"?

Den bästa floskeln från det militära tycker jag är den här:
"Pressure makes diamonds!" :tummenupp
 

Kawarider

Gamla män gör det skönt men sakta
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
ZZR 1100-93 Transalp-01 KTM 450 -05
:mad: Hur jävla dum får man bli!!?? Har stått och kollat igenom verktygen så att dom är i ordning till hojen. Har jag haft en tanke på förbandsgrejer?? Nej och åter nej. Kan ingen slå mej i skallen så att nå´n hjärncell hamnar rätt eller har man bara tarmar i innanför hälmen?
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Som många andra har jag inte ens haft tanken på att ha med mig ett förstahjälpen-kit. Enbart funderat på vart jag ska förvara verktyg mm.

Tackar för en mkt bra tråd!

Som några sagt här så ger väl rödakorset ABC utbildningar? Har bestämt för mig att man kan få det genom företagshälsovården oxå?
 

Gula faran

Liten men snabb
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Staffanstorp
Hoj
zxr400
Vilket bra inlägg, det borde alla läsa. :tummenupp :tummenupp

Kan ju vara livsavgörande vad den hjälpande gör med den olycksdrabbade. (har själv råkat ut för mindre lyckad hjälp tyvärr)
 

Norris

Freppa gillar katt,gillar katt Freppa?
Gick med
7 Mar 2003
Ort
schodinge
Hoj
cresent compakt
ambulans skrev:
Det är mycket funderingar om hur man ska agera när man kommer först till en olycka, ambulanser kan ju vara flera mil bort. snart är sommaren här och vare sig vi vill eller inte så kommer det ju att hända olyckor.........
As bra inlägg!

5 potatisar av 5 möjliga! :tummenupp
 

DreeTman

Långsam
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg
Hoj
Posörhoj 08 -RR edition
Måste först berömma Ambulans för initiativet att skriva något dylikt. Informationen är ju jäkligt bra att ha oavsett om man själv sitter på en hoj eller inte, funkar ju lika bra om man går, cyklar eller åker bil med!

Sen såg jag någon som undrade över om inte ABC lärs ut i skolan.
De yrkesinriktade programmen får lätt utbildning i HLR under en eftermiddag... Då ingår även lite ABC på ytan men inte alls tillräckligt. För att bli godkänd krävdes inte ens att man utförde HLR på ett korrekt sätt... vilket är lite synd för den stackare som kanske råkar ut för någon som gör fel...

Jäkligt bra inlägg av både Kjelle och Ambulans tycker jag... jag lärde mig en hel del nytt!
 

Mad Mike

Yxa
Gick med
18 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
TL 1000R
Japp, ett kanon inlägg va`re!!!
Man borde nog skriva ut och plasta in för att ta med på
färden...
Var först fram till en mc olycka för 2 veckor sen (en polare dammade in i en bil) och trots mina hyfsade amatör kunskaper
i akut sjukvård så fick jag hjärnsläpp... :fatta!
hur gick det?? han fick
en spricka i en ryggkota men han mår ganska bra idag..
Stockholms fetaste GSXR är mumera död därimot :gråta
 

melander

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen, men det kommer en dag...
Mycket bra och intresant info, som någon skrev innan med man har ju nytta av det oavsett om man går cyklar eller åker bil...

Hade lite första hjälpen träning på skolan i dag, kändes helt klart att jag läste igenom din text i går kväll=).

Första inlägget här blev det för mig med ;)

// Kim
 

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Ingen för tillfället
melander skrev:
Mycket bra och intresant info, som någon skrev innan med man har ju nytta av det oavsett om man går cyklar eller åker bil...

Hade lite första hjälpen träning på skolan i dag, kändes helt klart att jag läste igenom din text i går kväll=).

Första inlägget här blev det för mig med ;)

// Kim

bra att de kan va till nytta, man vet aldrig när man får användning för det, o förfarandet är ju desamma oavsett vilket fordon det gäller.. eller andra typer av olyckor. läs de om o om igen, så sitter det där om det en dag kommer till användning, då sitter jag på axeln på er.. o pekar :)

välkommen hit förresten.. :tummenupp
 

Davve

Guest
Strålande!

Det bästa jag läst. :bow
Helt klart berömvärt med ett seriöst och mycket nyttigt inlägg!
Ska skriva ut handledningen och köpa en första-hjälpen-kudde och lägga under kutsen ögonabums! :)
 

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Ingen för tillfället
Re: Strålande!

Tackar allihopa för berömmet :tummenupp nu är det sommar o hoppas ni slipper använda er av det... men om olyckan ändå skulle va framme , så kommer dessa rader att betyda en stor skillnad för den som är drabbad , kör försiktigt där det finns andra trafikanter :)
 
Last edited:

REDHAWK

Ny medlem
Gick med
6 May 2003
Ort
Bålsta
Hoj
Yamaha FJR1300
Först till en olycka......

En stor eloge till vad skall man göra ......

Mvh
Redhawk
 

Rydström

Rydström
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Kinna
Hoj
Fireblade -94 140hk
Mycket bra inlägg!
Var själv med när tjejen krachade på påskafton och såg allt i backspegeln till att börja med.
När jag väl hunnit vända och komma tillbaka till henne såg jag bara blod i visiret. Det känndes ungefär som det låter.
Jag var bergis på att hon var död när jag öppnade visiret och bara såg ögonvitorna och små ryck i benen (typ dödsryck man ser på tv) Jag har aldrig i mitt liv blivit så rädd.

Vet inte hur det gick till men när jag läst detta inlägg så handlade jag tydligen rätt vilket känns bra.

Tjejen klarade sig med Bruten handled, fraktur i bäckenbenet & en fraktur på två bröstkotor. Jag är jävligt glad att det gick så bra som det gick med tanke på de kännslor jag fick vid första synen bakom visiret. Fy Fan :zpy

Kan tillägga att tjejen endast hade ett ställ med dedär mjuka skydden och inget ryggskydd och inga mc stövlar. :mad:
Det lär hon ha i fortsättningen!

Tänk er för i sommar när ni är ute och åker.
Kör fort men med förstånd!! :tummenupp

PS: ETT STORT TACK TILL AMBULANSPERSONALEN OCH ALLA ANDRA PÅ VARBERGS LASSARETT. MYCKET DUKTIG PERSONAL.
 
Last edited:

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Bäste Ambulans,

kanonbra tråd - jag fört den videra till BMW MC Klubben - som nu har lagt din "Instruktion" upp på:

www.bmw-mc-klubben.se
I fall ni kommer först till en olycka: Läs gärna detta!! Tänk på oss medtrafikanter, vi kan behöva din hjälp.

Vi hade i helgen banåkning på Midlanda - och för alla var det obligatorisk 1´hjälps uttbildning.
 

SM 570 RR

Jaspilot, fotomodell, god ekonomi.
Gick med
5 May 2003
Ort
.
Hoj
Husqvarna 600
Hjälmen SKA av och inget annat . Fort men försiktigt.

Att använda Pocketmask kräver övning och utbildning annars är den värdelös.
 

M71

King of the road ...
Gick med
29 Apr 2003
Ort
M
Hoj
t
Härligt!!!

Kul att se en riktigt nyttig tråd som verkar ha lästs av så många...
:bow :bow :bow


När jag läste så slog det mig ... varför ingår inte en riktig första hjälpen utbildning när man tar sitt körkort???

Borde ju vara något för nollvisionen ...
 

memoria mortum

Ny medlem
Gick med
23 May 2003
Ort
Tumba
Hoj
Duke II
Som sagt mycket bra inlägg!!!
Är själv EFR(emergency first response) intruktör, skulle kunna tänka mig att ordna ngt kursaktigt om intresse finns.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top