I fall ni kommer först till en olycka

valmers

@valmersofficial
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Jag förstår fortfarande inte vad det tjänar till att utöva första hjälpen på en person som förolyckats?
 

valmers

@valmersofficial
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Felix skrev:
Syföreningen "märka ord" nästa?

Visst kan man av misstag använda ett icke adekvat ord ibland, men i detta sammanhang blir det ju löjligt (trodde förövrigt i min enfald att en ambulansförare visste vad förolyckad betyder).
 

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Ingen för tillfället
valmers skrev:
Visst kan man av misstag använda ett icke adekvat ord ibland, men i detta sammanhang blir det ju löjligt (trodde förövrigt i min enfald att en ambulansförare visste vad förolyckad betyder).

jodå.. ja vet va förolyckad betyder, men nu va de ju inte jag som svarade på det där...
och ja kan ju säga att tyvärr så är det oftast så att patienter som är döda när man kommer fram, är det mycket små för att inte säga obefintliga chanser att få liv i igen, dom har för stora inre skador ... naturligtvis så kan man ju göra ett försök, men har man flera allvarligt skadade ... då lägger man krutet på dom.

Det va ju lite fler frågor .... ja har vart på utb i ett par dagar nu så ja har inte hunnit följa debatten här ... men tackar för ert positiva bemötande... o vad jag har förstått så är det många som vill ha mera kunskaper ang olyckor o dess omhändertagande...
såg att min inlägg blev en sticky... så ja ska försöka att uppdatera denna vart efter ja har tänkt färdigt på vad mera som kan va bra att veta... kan försöka att förklara på ett lättfattigt sätt hur vi jobbar genom nåt som heter PHTLS ..
där man genom kinematik kan räkna ut vad för skador patienten har..

viktigt är ju att man håller sig till det absolut nödvändigaste i en nödsituation... har man flera skadade så finns inte tid till att fixa med "onödiga" saker.. man måste se till att alla har andning innan man ger sig på nästa sak, som är blödning !!
så ... det man gör absolut först är att räkna hur många som är inblandad... meddela SOS detta, så att rätt mängd resurser kan skickas direkt !
sen börjar man hjälpa till .

bra saker att ha med sig...

Pocketmask (för att man inte själv ska bli smittad av ex blod när man gör mun mot mun)

första förband... ett såkallad nappes , det kan man stoppa en blödning med.

handskar är ju givetvis att föredra... har man inga i plast så får man ju använda sig av kanske motorcykelhandskarna, men även här gäller det att vara försiktig... blod smittar inte genom oskadad hud på sig själv, men är man tex nagelbitare så kan det smitta igenom nagelbanden.

tror inte man ska krångla till det hela för mkt med en massa utrustning som man ska släpa på... utan bara det absolut nödvändigaste ..

många hör av sig o frågar om dom får kopiera det ja skrivit...
ja visst !! självklart... ja är bara glad om ja kan va till hjälp
det är ju för er jag jobbar :tummenupp
 
Last edited:

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Ingen för tillfället
RPM lover skrev:
Ambulans
Är det inte så att har du tagit av hjälmen och befarar ev ryggskada så är det du som sitter och fixerar nacken till ambulanspersonalen kan ta över och sätta nackkrage.
Det är många gånger man krängt sig in i baksätet och fixerat nackar i väntan på ambulans vid trafikolyckor.


Jo de är riktigt att vi sätter oss bakom patienten o fixerar nacken... men nu handlar ju det här om när NI kommer till en olycka .. o ambulansen inte har kommit...
andas inte patienten så måste man ta ur denne ur fordonet.. eller kanske vända runt, om denne ligger på mage...
för att göra mun mot mun när nån sitter i en bil.. de går inte, för huvet måste lutas bakåt..men börja såklart med att böja huvet bakåt när den drabbade sitter i bilen, de kan ju va så enkelt att tungan har fallit bak i svalget o blockerar luftvägen , men får man inte respons på det så är det ut som gäller.
att göra det på en som ligger på mage platt på vägen, de går ju inte heller...
har patienten ingen andning... då finns inga regler...naturligtvis så är man ju försiktig.
utan andning så dör man garanterat !!
 
Last edited:

RPM lover

Jonte is the president
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg "TrimTown"
Hoj
.Thunderace
ambulans skrev:
Jo de är riktigt att vi sätter oss bakom patienten o fixerar nacken... men nu handlar ju det här om när NI kommer till en olycka .. o ambulansen inte har kommit...
andas inte patienten så måste man ta ur denne ur fordonet.. eller kanske vända runt, om denne ligger på mage...
för att göra mun mot mun när nån sitter i en bil.. de går inte, för huvet måste lutas bakåt..men börja såklart med att böja huvet bakåt när den drabbade sitter i bilen, de kan ju va så enkelt att tungan har fallit bak i svalget o blockerar luftvägen , men får man inte respons på det så är det ut som gäller.
att göra det på en som ligger på mage platt på vägen, de går ju inte heller...
har patienten ingen andning... då finns inga regler...naturligtvis så är man ju försiktig.
utan andning så dör man garanterat !!

Jo jag håller med men jag vill bara poängtera att du skall inte vicka på nacken hur som helst, har du en gång fört huvudet bakåt så håller du huvudet kvar där..."du vet lilla tappen"... det är vad jag fått lära mig.
 

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Ingen för tillfället
RPM lover skrev:
Jo jag håller med men jag vill bara poängtera att du skall inte vicka på nacken hur som helst, har du en gång fört huvudet bakåt så håller du huvudet kvar där..."du vet lilla tappen"... det är vad jag fått lära mig.

jo... det är helt riktigt, men det är ju på det viset åxå att om man lär ut för mkt om riskerna.. då blir folk rädda för att göra nåt alls..
det är ett sämre läge när man inte har andning...
sen ger ju sig det själv. för böjer man huvet framåt igen så slutar ju patienten att andas...

så.. ok !! har man böjt huvet bakåt.. släpp inte taget :tummenupp
 

Kjelle

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
Supersport(touring)
valmers skrev:
Jag förstår fortfarande inte vad det tjänar till att utöva första hjälpen på en person som förolyckats?

Skönt att se att det finns någon som - till skillnad från alla oss andra idioter - som ser det VIKTIGA i ett inlägg som detta; ett perfekt språkbruk! :tummenupp
 

valmers

@valmersofficial
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Kjelle skrev:
Skönt att se att det finns någon som - till skillnad från alla oss andra idioter - som ser det VIKTIGA i ett inlägg som detta; ett perfekt språkbruk! :tummenupp

Kunde inte låta bli.

ambulans skrev:
Tänk på att du kan kontrollera andningen redan innan du nått den förolyckade genom att ropa till personen och få ett svar.

Jag skulle bli jävligt skraj om vederbörande svarade då! Rösten från andra sidan?
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R
K-Micke skrev:
Jag springer fram till olycksplatsen och kollar vilka däck han körde på. :crash


Äh, skämt åsido, det var en mycket bra redovisning :tummenupp

Jag hade kollat hur mycket effekt han hade i hojen....

Nej, det e bra att bli påminnd. Har själv hjärt o lungräddningscert om det heter så men om man aldrig får användning av det blir man rostig.

750RR
 

Jocke

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
BMW
Tack Ambulans för en utmärkt minnesuppfräschare och tack Valmers för dina nyttiga inlägg.
Kunde inte låta bli att kolla efter vad "förolyckad" betyder exakt.
Enligt http://g3.spraakdata.gu.se/saob/saob4.shtml
BETYDELSE: som träffats av svår olycka l. ett antal svåra olyckor.

Inte nödvändigtvis död alltså.

Kjelle skrev:
Tänk ABC, fast på engelska. Det man jobbar med internationellt är:
A = Airway = Fri luftväg?
B = Breathing = Kan patienten andas själv?, ex bröstkorgskada, skallskada som ger upphörd andning. Det ni kan göra är mun mot mun till ambulansen anländer med syrgas och andra grejor.
C= Circulation = Livshotande blödning? Stoppa det ni kan se.
Var också sjukvårdare i lumpen vi fick lära oss ABCDE-metoden. Här är D och E.
  • D is for disability: the neurological status of the patient is assessed – awake and alert, responding to voices or pain, or unresponsive.
  • Finally, E is for exposure: the patient's clothes are removed (usually by cutting) so that injuries are not missed in the assessment; the ambient air temperature is controlled to ensure the patient doesn't become hypothermic.
 

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Ingen för tillfället
Jocke skrev:
Tack Ambulans för en utmärkt minnesuppfräschare och tack Valmers för dina nyttiga inlägg.
Kunde inte låta bli att kolla efter vad "förolyckad" betyder exakt.
Enligt http://g3.spraakdata.gu.se/saob/saob4.shtml
BETYDELSE: som träffats av svår olycka l. ett antal svåra olyckor.

Inte nödvändigtvis död alltså.


Var också sjukvårdare i lumpen vi fick lära oss ABCDE-metoden. Här är D och E.
  • D is for disability: the neurological status of the patient is assessed – awake and alert, responding to voices or pain, or unresponsive.
  • Finally, E is for exposure: the patient's clothes are removed (usually by cutting) so that injuries are not missed in the assessment; the ambient air temperature is controlled to ensure the patient doesn't become hypothermic.

tack för det... :tummenupp

Ja.. D har ja inte tagit med.. pga av att göra en neurologisk undersökning är inte nåt som man klarar som lekman..
det finns en skala som går till 8 när man beräknar sånt..
kallad RLS ... den har inte nån betydelse för er som kommer först till en olycka. För att gradera patienten så gör man vissa undersökningar.. det har betydelse senare i vårdkedjan, det som är intressant för er del är om patienten har vart helt vaken från början.. och om det senare blir sämre.. det är en mkt viktig iaktagelse för ambulanspersonal att få reda på.. = skallskada = bråttom. RLS skalan undersöker vi i bilen på väg till sjukhus.

E = att ta av kläder innebär risker.. vi klipper kläder om det behövs..

så.. för gemene man gäller ABC ...
 

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Ingen för tillfället
för skador som man inte kan se .. blödningar invärtes så använder man dessa.

Det är antichockbyxor, dom placerar man på patienten , de täcker upp till bröstvårtorna.. enkelt förklarat så är det så att
man "pumpar"upp dom så att de stramar runt kroppen... på det viset så tömmer man de nedre delarna på blod.. så att cirkulationen koncentreras till att vara mellan hjärta o hjärna.
 

Bifogat

  • chockbyxor web.jpg
    chockbyxor web.jpg
    73.2 KB · Visningar: 801

Jocke

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
BMW
ambulans skrev:
tack för det... :tummenupp

Ja.. D har ja inte tagit med.. pga av att göra en neurologisk undersökning är inte nåt som man klarar som lekman..
det finns en skala som går till 8 när man beräknar sånt..
kallad RLS ... den har inte nån betydelse för er som kommer först till en olycka. För att gradera patienten så gör man vissa undersökningar.. det har betydelse senare i vårdkedjan, det som är intressant för er del är om patienten har vart helt vaken från början.. och om det senare blir sämre.. det är en mkt viktig iaktagelse för ambulanspersonal att få reda på.. = skallskada = bråttom. RLS skalan undersöker vi i bilen på väg till sjukhus.

E = att ta av kläder innebär risker.. vi klipper kläder om det behövs..

så.. för gemene man gäller ABC ...

Det låter vettigt, ville dock glänsa lite med att fylla i Kjelles inlägg. :D
De grader vi fick lära oss var
  • Vaken
  • Reagerar på tilltal
  • Reagerar på smärta
  • Utan reaktion

E tror jag var lite mer militärinriktat med lättande av utrustning och skydd mot kyla och sådär. Kroppsundersökning var det iaf.
Men som du säger så är det ju ingen idé att snöa in på detaljer, utan istället lägga vikt på ABC. blablabla
 

Kjelle

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
Supersport(touring)
Jocke skrev:
Det låter vettigt, ville dock glänsa lite med att fylla i Kjelles inlägg. :D

Man får väl tacka för hjälpen..... :D

Ambulans:
Använder ni PASG i Gävleborg? Det är ni väl ganska ensamma om fn i så fall? Tycker ni att dom funkar bra?. Har aldrig sett dom användas.
 

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Ingen för tillfället
Kjelle skrev:
Man får väl tacka för hjälpen..... :D

Ambulans:
Använder ni PASG i Gävleborg? Det är ni väl ganska ensamma om fn i så fall? Tycker ni att dom funkar bra?. Har aldrig sett dom användas.

ja jag vet det, jag tror att vi är enda Ambulansstationen i sverige som använder dessa "byxor" men vi har faktist haft dom i snart 15 år här..
dom är farliga om man inte kan använda dom rätt, men det vet du ju...
här har dom dock räddat livet på många.. bukaortan framförallt..
även trafikskador..
dom har även dessa på akuten och operation här i Gävle..

på rätt indikation så är dom oslagbara när det gäller att hålla trycket.
Kommer du hit nån dag Kjelle så säg till, så kan du ju kika förbi jobbet så ska ja visa dig...
 
Last edited:

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Båstad
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
När jag låg i lumpen fick jag lära mig det här.

V Varna andra trafikanter, annars kan du inte ägna dig åt dom skadade.
I Inventera, så att du vet hur och hur många som är skadade
O Organisera, kan vara bra om det är mycket folk på olycksplatsen så att man inte är ivägen för varandra
L Larma, var är du, vad har hänt, skador... m.m.
A Administrera, ta hand om dom skadade.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top