I fall ni kommer först till en olycka

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Ingen för tillfället
Re: Re: Nödvändigt ont

Thundercat skrev:
Man borde skriva ut detta inlägget och plasta in det så man har det med sig och kan få lite stöd den dagen man behöver det.

Införskaffa ett tryckförband o en pocketmask ( en gummimask som man placerar över den drabbades mun o som man kan blåsa in luft i, används vid mun mot mun ) .. förvara det tillsammans med denna beskrivning under kutsen så har ni vad ni behöver om den dagen kommer.
 

RPM lover

Jonte is the president
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg "TrimTown"
Hoj
.Thunderace
Ambulans
Är det inte så att har du tagit av hjälmen och befarar ev ryggskada så är det du som sitter och fixerar nacken till ambulanspersonalen kan ta över och sätta nackkrage.
Det är många gånger man krängt sig in i baksätet och fixerat nackar i väntan på ambulans vid trafikolyckor.
 
Last edited:

LUNKEN

skrapat axeln
Gick med
7 Mar 2003
Ort
sthlm
Hoj
En vässad 14E, HAHAHA.
helt lysande ambulans!!!
å sticky behöver jag väll inte säga att den ska va!?

/Mattias
 

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
jag klipper ut denna o sätter upp i wcx forum, väntar på tillåtelse bara
 

Stimsky

Knäskrap med Bumsen
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Lindome
Hoj
BMW R 1100 S Boxercup replica
Tack för välbehövlig information ifall man kommer till en olycksplats.

Man ska väl inte ta av hjälmen ifall personen andas. Har hört att huvudet kan va spräckt och att det är endast den som håller ihop skallen i vissa fall och om man då tar av hjälmen faller det hela kanske isär och då e det slut. Rätta mig gärna om jag har fel. Är absolut ingen expert.

Bra med tipset om hjälp väska under cutsen....
 

zykl0n

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Honda CBR1000RR -04, Husqvarna 258 -80, Kuberg -16, Goes 625 -16
Stimsky skrev:
Man ska väl inte ta av hjälmen ifall personen andas. Har hört att huvudet kan va spräckt och att det är endast den som håller ihop skallen i vissa fall och om man då tar av hjälmen faller det hela kanske isär och då e det slut. Rätta mig gärna om jag har fel. Är absolut ingen expert.

ambulans skrev:
"Om ingen andning finns kan, ska hjälmen tas av - liv går före lem. Utan andning tar det bara ett par minuter innan en hjärnskada inträder. Starta mun-mot-mun-metoden. "


Andning går tydligen före allt vilket jag inte viste tidigare.
Det är nog lätt att man stirrar sig blind på saker som syns tex. massa blod eller liknande.
 

Stimsky

Knäskrap med Bumsen
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Lindome
Hoj
BMW R 1100 S Boxercup replica
Jag såg att jag hade skrivit lite galet i inlägget. Hade uppfattat att andning går före lem. Tack för din uppmärksamhet

Det jag menar är att det är inte bra att ta av hjälmen i annat fall.
 

R400

12.79!? Säg att du skämtar!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Runt Lygnern, Göteborg
Hoj
TRX 850
Förstahjälpen att ha med

Ambulans: Vad är det bästa att ha med sig under sadeln? Jag har känslan av att militärens första förband bara är bra till skottskador och stora sår, men vad är den vanligaste skadan vid trafikolyckor? Vad kan man som lekman göra mest nytta med för slags förband? Plåster, gasbinda, blodstoppare? Nallebjörn åt rädda barn?

Och så, naturligtvis: tack för ett bra inlägg!
 

Kjelle

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
Supersport(touring)
Som Ambulans skrev:
Ha med någon form av mask, typ Leardals pocketmask som kostar ca 150 spänn på postorder, för din egen skull, samt någon typ av förband, för den drabbades skull. Rena tvättade fyrkanter av lakanstyg passar också utmärkt. Ett par plast/gummihandskar är nog också bra, se nedan.

Om igen, det viktigaste och omedelbart livräddande som du kan göra på plats som icke fackman är att säkra luftvägen. Skopa ur blod, tänder, kräkningar med fingrarna. Om den drabbade fortfarande har svårt att andas, lyft upp hakan antingen med ett par fingrar i munnen eller genom ett fast tag i hakspetsen, dvs skapa ett "underbett" med framskjuten underkäke. BÖJ INTE I NACKEN (patientens alltså) när du gör detta. En ofri luftväg dödar på mindre än fem minuter. Andas inte patienten nu så tar du fram din mask och kör mun mot mun. Måste du ta av hjälmen så måste du. Men om du kan så ta hjälp av någon annan som stabiliserar nacken medan du försiktigt avlägsnar hjälmen. Det där med att skallen ramlar isär är en myt...

Därefter, som Ambulans också skrev, stoppa uppenbara blödningar med förband och yttre tryck. Ge aldrig patienten dryck. Håll honom/henne varm.

Tänk ABC, fast på engelska. Det man jobbar med internationellt är:
A = Airway = Fri luftväg?
B = Breathing = Kan patienten andas själv?, ex bröstkorgskada, skallskada som ger upphörd andning. Det ni kan göra är mun mot mun till ambulansen anländer med syrgas och andra grejor.
C= Circulation = Livshotande blödning? Stoppa det ni kan se.

Ambulans:
Mycket bra initiativ! Om du kommer till festen kan jag ställa upp och hjälpa till med en första hjälpen-utbildning för hoj-dårar. Annars kanske jag kan ta det själv om du inte kan komma. Tror att det vore en bra idé, och det verkar uppskattas.

Ska förresten gå PHTLS här i Örebro i morgon. Verkar betydligt roligare än ATLS.... :tummenupp

Hoppsan, detta blev långt...
 
Last edited:

Kjelle

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
Supersport(touring)
Sök på Leardal och/eller pocketmask på Yahoo eller liknande, säljs av flera leverantörer av medicinsk utrustning. Vet ej om det finns något kit för hoj, men på sporthojar brukar ju packutrymmet vara ganska begränsat.... :D
 

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
somewhere
Hoj
XR650R
Tack för info!

Skall inhandla mask och grejer bums, samt tvinga tjejen till att ge mig en grundläggande kurs.

Kanonbra initiativ till tråd ambulans! och tack för kompletterande info Kjelle :tummenupp
 

valmers

@valmersofficial
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
ambulans skrev:

-------------------------------------------------------------------------------
Tänk på att du kan kontrollera andningen redan innan du nått den förolyckade genom att ropa till personen och få ett svar.
-------------------------------------------------------------------------------
Även här är det bra att prata med den förolyckade.
-------------------------------------------------------------------------------
Prata och få svar från den förolyckade!
-------------------------------------------------------------------------------
Vid psykisk chock, försök att vara lugn och stanna hos den förolyckade.

Om personen i fråga är förolyckad är det tyvärr inte särskilt bråttom längre.
 

Per

YOU MEET THE NICEST PEOPLE ON A HONDA
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
XR650HRC SM CR500
Ibland är det bra att gå kurs, nästan ofelbart alltid bra med sjukvårdsutbildning. Har varit med om olyckor där folk hjälpt till och försökt stoppa blödningar men ej lyckats - det blödde lika mycket efter en stund. Där hjälper bara tamponering tills professionell hjälp anländer. Är det en större skada och personen förlorar mycket blod - stoppa in och fyll upp såret med en buff, svettig t-shirt eller vad som helst. Ev infektioner får som sagt tas hand om senare.
Mycket bra inlägg, Ambulans!
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top