I fall ni kommer först till en olycka

Tjingen

Höjda trottlar!!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
Kawazaki GPZ900R
Bra skrivet

Tack för inlägget, det är jävligt värdefullt att få veta lite grand om vad man själv kan göra om olyckan är framme. Det kan ju vara en ganska chockerande upplevelse även för den som kommer fram till en olyckplats och då är det nog skönt om man har fått lite info om hur man kan hjälpa.

Tack ska du ha...... :tummenupp
 

Benjamin

Ödmjukast
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lund, SWE
Hoj
GSX1300BK -08
Skitbra!!! :tummenupp
Lädre mig allt det där i lumpen (sjukvårdsman bla), men det var väldigt nyttigt att friska upp minnet! TACK!
 

Sergeant

SNÄLL
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R750
Klockrent inlägg :bow .
Lärde mig också det mesta under lumpen men mycket har varit glömt fram tills nu.

Bra att någon påminde om att stoppa ett första förband under kutsen. Skall göra det själv nu :tummenupp .

Om man har några ytterliggare frågor angående första hjälpen går det då bra att ställa dem i den här tråden :confused: , jag har nämligen några.


Ännu en gång bra jobbat Ambulans :) .
 

Åsa

Triumph I am
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Triumph Speed Triple -11
Mkt bra skrivet :tummenupp

Edit! Har skrivit ut och dela ut till personer som inte läser här på forumet!! Samtliga hojåkare borde gå en ABC-kurs, väl värt sin tid kan jag berätta. Gick själv "uppfräschningskurs" förra sommaren.
 
Last edited:

Sergeant

SNÄLL
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R750
ninja 636 skrev:
Mkt bra skrivet :tummenupp

Edit! Har skrivit ut och dela ut till personer som inte läser här på forumet!! Samtliga hojåkare borde gå en ABC-kurs, väl värt sin tid kan jag berätta. Gick själv "uppfräschningskurs" förra sommaren.

Vart hör man av sig för att få gå en försthjälpen kurs och vad kostar det?
 

Åsa

Triumph I am
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Triumph Speed Triple -11
Sergeant skrev:
Vart hör man av sig för att få gå en försthjälpen kurs och vad kostar det?

Jag är samarit på jobbet, så dom har ordnat allt, men jag tror att Röda korset anordnar kurser. Annars har jag för mig att SMC arrangerar.
 

s9d8as0vjk

Guest
Kanoninlägg !!!

Det enda jag saknar är info om vad man ska göra med kläder ... ska man ta av stövlar m.m. ?
 

Ninja-Mackan

Norra Europas fattigaste kapitalist
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Ducati 1199 Panigale S ABS
Mr B skrev:
Kanoninlägg !!!

Det enda jag saknar är info om vad man ska göra med kläder ... ska man ta av stövlar m.m. ?

Kläderna kan du nog låta vara på. (Om det nu inte skulle vara en kanonpingla) :) Öppna upp i halsen bara så att det känns bekvämt. Helst ska man väl hålla personen varm med en filt eller liknande för att undvika chock.
 

Åsa

Triumph I am
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Triumph Speed Triple -11
Skulle vilja tillägga att om personen i fråga drabbats av chock så är det viktigta att tala lugnande med den personen, samt som NM skriver, hålla personen varm.

På kursen vi gick i somras på räddningsskolan på Revingehed ingick det även praktisk övning. Det var några pensionärer som agerade statister och som spelade väldigt bra, några spelade bl a extremt chockade. Verklighetstroget och jag som är en mer "hands on" person tyckte att efter teoribiten att detta var den mest optimala träningen/utbildningen.
 

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Någon tog väldigt bra hand om mej vid min krasch kan jag säga...allt enligt detta...*tack* Någon annan hojåkare lämnade sitt "första hjälpen"-kit vid olycksplatsen, så nu har jag ett sånt med, som jag alltid kommer ha med mej!

Japp, fixa den till sticky!
 

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Ingen för tillfället
Ja jag hade gärna haft kurs för er ang skador o dess omhändertagande.. har instruktörsutbildning i hjärt-lungräddning.
Men nu gör ju alla våra avstånd detta till en omöjlighet.

vi har ofta studiebesök på jobbet ... dit kommer skolklasser som vill lära sig hur vi arbetar och hur man kan hjälpa någon med det enkla hjälpmedel man har som lekman. Annars så tror ja att röda korset har kurser...

Ang om kläder ska av eller på så gäller att .. inga kläder ska tas av... om det inte hindrar andningen.
vi klipper ju kläderna sen när vi kommit fram ( det knastrar rätt skönt i saxen när man klipper dyra daineseställ) :D (obs skoj)

inte helt fel att ha ett tryckförband under kutsen !!!
blödningar kan man ju annars stoppa med patientens eller sina egna kläder.. OBS !! knyt inte för hårt... dra inte åt så hårt att blodet inte kan passera knuten... för då dör ju vävnaden nedanför skadan... dra bara åt så hårt att det inte blöder genom bandaget..

Men återigen !! nr 1 är att se till att den drabbade andas.
nr 2 är blödningen.

finns det ingen andning så finns det inga regler ( se... lyssna ... känn...) ... av med hjälmen eller vänd på patienten om det nu behövs...
andas patienten = var försiktig med rygg osv..
Jag skulle kunna skriva kilometer om detta men tror att det viktigaste är med.

kör försiktigt i sommar nu :tummenupp
 

MrGooFy

Tebax
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Borås
Hoj
Is no more
ambulans skrev:
Ja jag hade gärna haft kurs för er ang skador o dess omhändertagande.. har instruktörsutbildning i hjärt-lungräddning.
Men nu gör ju alla våra avstånd detta till en omöjlighet.


Ska du till festen i sommar?
Det kanske är lite sent men om du ska dit så kan det ju vara en ide att gå igenom detta med alla innan folket hinner få i sig för mycket öl.

Mycket bra inlägg btw. :tummenupp
 

Wheeler

Natural Born Streetracer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Kawasaki Z750-09
Ska du(ambulans) ner till örebro på sporthoj festen??
Även om det är sent på säsongen, så är det ju fortfarande ett par månader kvar..

Skulle det inte gå att ordna nånting där!?!?

Kanske är ett dumt förslag, men jag tror det behövs. Samt att det skulle vara intressant..


Fan va långsam jag va :bow :D
 

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Ingen för tillfället
MrGooFy skrev:
Ska du till festen i sommar?
Det kanske är lite sent men om du ska dit så kan det ju vara en ide att gå igenom detta med alla innan folket hinner få i sig för mycket öl.

Mycket bra inlägg btw. :tummenupp

vet inte om ja har semester då... men ska givetvis försöka komma , va ju med förra året... o det är ju inget man vill missa :fakta
 

DucceMike

Former M900D
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Huddinge
Hoj
CBR1000rr -08 Fullsmetad Banhoj + CBR1000RR SP 2016 Ten Kate Ready To Race
Nödvändigt ont

Mycket bra information. :bow

Bra att få reda på innan det händer än efteråt då man undrar om man kanske kunde ha gjort mer.. :bow :bow
 

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I en blåvitt stad.
Hoj
En svart.
Re: Nödvändigt ont

Man borde skriva ut detta inlägget och plasta in det så man har det med sig och kan få lite stöd den dagen man behöver det.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top