Goa mc-vägar i Göteborgs området!?

Pegaso

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Sprint ST
red_ninja skrev:
säg bara till så kan jag visa lite goa spår här uppe, du nämner några gobitar såsom Nossebro och Gärdhem och Vara, skitsköna vägar, du har kurvväg hela vägen från Sollebrunn till Vara via Nossebro, sen har vi ju gärdhem som går över slätterna (ungefär som brudfjällsvägen) inte lika kuperat dock, sen har vi Främmestadvägen, helt jäkla otrolig gp-slinga, några skymda kurvor dock som man får observera, har du kört THN - Ljungkile? Den ganska nyasfalterade slingan?

upplever själv att det är tunt med bra vägar runt götet, kör nästan bara där om man ska ner till min flickväns päron: ):)L)
Satt och kollade kartor på Eniro hittar två Gärdhem, en i Thn å en i Vara vilken sträcka motsvara brudfjället, som för övrigt är en sjuk bit asfalt :)
 

Neos34

Neos nerd
Gick med
16 May 2005
Ort
Mölndal
Hoj
Yamaha Neos
Liten bit att åka, men förbannat skön och trevlig är vägen mot Småland.

Från Mölndal, smiska ut på hällesåkers vägen, vik sedan av mot skene på väg 156. Sen kör du den Tranemo/Värnamo/Hok, Falla Bara att hålla sig till 156án.
Så ser du fina vägar, härliga sjöar, mysig skog, m.m...

Hällesåkervägen är en slingrig väg, med varning för fart dårar!

Eller åk till skene grillen bara å mumsa, å sen åk tillbaka till Götet sen.

-:- Bättre än Pixbo vägen som är sönder byggd, med fart gupp och refuger. -:-

Lycka till, på färden.

Önskar dom 2 gas glada kufarna X1án och X2án..

:)
 

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gôtteborg
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Neos34 skrev:
Liten bit att åka, men förbannat skön och trevlig är vägen mot Småland.

Från Mölndal, smiska ut på hällesåkers vägen, vik sedan av mot skene på väg 156. Sen kör du den Tranemo/Värnamo/Hok, Falla Bara att hålla sig till 156án.

:)

156:an måste väl köras i mach 2 för att vara rolig? okej bitvis kanske det svänger något men det mesta är väl 2km raka 100 m sväng 2 km raka 100 m sväng osv.

Det är så jag kommer ihåg den iaf
:)
 

Nisse977

8000rpm+ känns skönt!
Gick med
20 Jul 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSXR1100 -89 Aprilia RS 125 -08
Mookie skrev:

Något man får testa med då.. !!!

OffTopic: Har du flyttat eller? "nära GP-huset"? Bodde inte du vid DrFries torg innan? Du hade sett mig där nån gång sa du.. när jag hade den gamla 750 85´an med neongula fälgar... :zpy
 

jomparr

Living on the edge!!!
Gick med
20 Dec 2004
Ort
Gräddhyllan
Hoj
På jakt
Aspen

Vägen mellan Jonsered och Lerum utmed Aspen är en ganska skön väg med några riktigt fina kurvor. Dock lite dålig asfalt lite här och där. Även vägen vid Landvettersjön mellan Landvetter och Mölnycke är lite kul att köra.
 

Mookie

Har katt.
Gick med
7 Apr 2003
Ort
Götet.
Hoj
VTR1000 firestorm, Svart edition. SRZ660, mookie edition. Kinesisk minimoto, skitkul edition.
Nisse977 skrev:
Något man får testa med då.. !!!

OffTopic: Har du flyttat eller? "nära GP-huset"? Bodde inte du vid DrFries torg innan? Du hade sett mig där nån gång sa du.. när jag hade den gamla 750 85´an med neongula fälgar... :zpy


Gp= götaplatsen.

Jag bor allt kvar.
 

gixxermixxer

tvåbarnspappa numera, e ja tuff eller??
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Med min familj, THN och där
Hoj
Suzuki gsxr 1000 K7 * SÅLD*
Pegaso skrev:
Satt och kollade kartor på Eniro hittar två Gärdhem, en i Thn å en i Vara vilken sträcka motsvara brudfjället, som för övrigt är en sjuk bit asfalt :)

det är den utanför THN:):):) dessutom var det grusfritt sist ja åkte där ,med tanten, sen kan man ju köra igenom stora levene o sparlösa, kanonväg med, ganska nyasfalterat på vissa ställen!
 

gixxermixxer

tvåbarnspappa numera, e ja tuff eller??
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Med min familj, THN och där
Hoj
Suzuki gsxr 1000 K7 * SÅLD*
flugan skrev:
Naijj, THN - Ljungskile har jag inte kört. Hörde att asftalten kring Gärdhem hade "svettats" upp sin olja i värmen igår.

Ofan, får ja ut o provåka lite då:):)) Nu é bron klar oxo efter 180 gradaren, men du ska absolut testa THN _Ljungkile
en ok väg lite smalt på vissa ställen..
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
i_fieL_good skrev:
Jag tror vi tänker på samma väg. Man kör norrut genom Stenungssund mot färjan, och sedan (efter X antal kilometer) svänger man höger mot Ljungskile. Det är då den riktigt roliga vägen börjar. Sedan kommer man ut på gamla E6 c:a 1 km innan Ljungskile. Är det den vägen dom har sabbat nu??? Vad är det för nötter på vägverket??? Asfalten var ju i perfekt skick!!! ARGH!!!

Åkte den för c:a 3-4 veckor sedan, och då var det fortfarande perfekt asfalt. Tänker vi på samma väg? Snälla, säg att det inte är så...

Vägen går via Ödsmål - Ljungkile! Kanonväg!

Andra goa vägar är tex.
Backamo - Lilla Edet
Lilla Edet - Kungälv

Vill man inte köra E6:an norr ut från Götet svänger man av vid Stigs Center och åker ut mot Albatross golfbana för att därefter komma upp mot Säve. Viker norr ut igen och följer skyltningen Kungälv.

Söder över kan jag rekommendera samtliga vägar runt samhället Karl Gustav.

Vill man vara lite kurturell mellan kurvorna längs med Lygnen runt kan man alltid svänga in och åka upp på Sitons kulle/Hyltenäs kulle och förtära medhavd fika.

Det finns hur mycket som helst men jag börjar bli gammal och har inte så bra minne längre varför jag fn. inte kommer på fler goa hojvägar.

Jo, en sväng som naturligtvis är go är följande:

Kallebäcks lide och ga: vägen till Mölnlycke som man kör rakt igenom så kommer man ut på vägen längs med Landvettersjön. Väl i Landvetter kör man ut mot RV40 mot Borås och svänger av första avfarten mot Eskilsby. Kör igenom Eskilsby och sväng höger vid nästa T-korsning. Väl nere vis sjön (Hellingsjön) svänger man vänster och kör utmed hela sjön.

Väl framme vid Hällingsjö (T-korsning igen) svänger man höger och kör kanske 500 m fram till bensintappen där man svänger vänster mot Bollebygd.

Följ vägen till Bollebyggd, rakt fram hela vägen (nåja, rak är inte vägen men du fattar nog vad jag menar :hihi ). Väl framme i Bollebyggd (nedanför backen upp till centrala Bollebyggd) kör du rakt igenom (rakt fram) i rondellen vid Shellmacken.

Du är nu inne på vägen mot Töllsjö och det är bara att gasa! Kör lite vackert efter samhellet Töllsjö bara. Vägen är lite smålurig på sina håll men en alldeles, alldeles underbar hojväg.

När kurvorgien har tagit slut kommer du fram till RV 180 som går mellan Borås - Alingsås. Sväng då vänster mot Alingsås och du har en sträckning av 180:an som är fantastisk. Men man måste "ladda lite" för att den skall bli riktigt riktigt go.

Precis när kurvorna tar slut och vägen öppnar upp sig och blir en så där bred tråkig landsväg med ofantligt breda vägrenar svänger du vänster mot...??? (Fan, kommer inte ihåg vad det står på skylten). Väl inne på denna vägen kör du inte måmnga kilometrar för än du svänger vänster igen mot Hindås (tror jag det står).

När denna vägen, som går genom urskogen Allan, kommer du fram till ytterligare en T-korsning där du svänger höger ner mot samhället Hindås. I Hindås kan du svänga upp till Hindåsgården (alldeles nedanför backen vid sjön) och ta en fika.

När du har fikat färdigt åker du gamla landsvägen mot Landvetter igen (inte så där himla rolig) för att köra Landvettersjön EN GÅNG TILL :yoparty Så nu är varvet fullbordat och du är en lycklig man!

Ett alternativ är att köra HELA vägen upp mot Alingsås efter Töllsjö och köra mot Brobacka (som har ett underbart fik dock öppet endast på dagar med fint väder). Väl i Brobacka svänger du vänster ner mot Göteborg igen men viker höger efter 5-6 km mot Älvängen. Hur du tar dig från Älvängen vidare är jag dock inte lika bra på sittandes bakom tangentbordet, sorry!

Mvh!
// Niklas
 

gixxermixxer

tvåbarnspappa numera, e ja tuff eller??
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Med min familj, THN och där
Hoj
Suzuki gsxr 1000 K7 * SÅLD*
i_fieL_good skrev:
Jag tror vi tänker på samma väg. Man kör norrut genom Stenungssund mot färjan, och sedan (efter X antal kilometer) svänger man höger mot Ljungskile. Det är då den riktigt roliga vägen börjar. Sedan kommer man ut på gamla E6 c:a 1 km innan Ljungskile. Är det den vägen dom har sabbat nu??? Vad är det för nötter på vägverket??? Asfalten var ju i perfekt skick!!! ARGH!!!

Åkte den för c:a 3-4 veckor sedan, och då var det fortfarande perfekt asfalt. Tänker vi på samma väg? Snälla, säg att det inte är så...

vägen du tänker på är Svanesundsvägen, man åker parallellt med gamla e6;an o svänger ut vid golfbanan någon km ovanför Backamo, en av dom bästa gp-slingorna här på kusten!!
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Det som ni pratar om kallas för Backamo 1 och 2 utav lokalbefolkningen.

Edit:

Där har man blivit avhäng av Mary ,den rackarns skatan :4skrika :hihi
 
Last edited:

andreas76

http://www.arj.se/ktm
Gick med
4 Apr 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Honda CB 900 -82 + KTM 640 Prestige -04
henq skrev:
Körde en av de grymmaste vägar jag varit på förra veckan. Det går en kringelikrokväg från Nol till Nödinge med en lång bit grus i mitten (kul med motarden iaf). Men det var asfaltsbiten som var roligast, den verkade aldrig ta slut. Kurvig som en gokartbana och även höjdskillnader. Dåliga avåkningszoner dock... Nån som vet vad är för väg?

Håller med om att denna vägen är grymt rolig o köra!
Körde där igår,kom från nödingehållet. Men du måste mena att den går mellan nödinge & Alafors? annars menar vi inte samma :confused:

//Andreas
 

Nisse977

8000rpm+ känns skönt!
Gick med
20 Jul 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSXR1100 -89 Aprilia RS 125 -08
Hittade en serpentinväg igår... Ute vid Backaplan.. så åker man upp på nån topp.. utsiktsplats.. osv.

Säkert en känd plats för alla infödda Göteborgare :)
 

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Nisse977 skrev:
Hittade en serpentinväg igår... Ute vid Backaplan.. så åker man upp på nån topp.. utsiktsplats.. osv.

Säkert en känd plats för alla infödda Göteborgare :)

Ramberget :fakta
 
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top