Nybörjarhoj för 30 000 - Behöver utlåtanden

Fräd

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2005
Ort
Örebro
Hoj
Japanskt och Österrikiskt
Hejsan!

Vill införskaffa mig min första "riktiga" motorcykel nu snart. Har kört cross, motard, men är lite novis på annat än sådana hojar. Letar en hoj för MAX 30 000 svenska riksdaler och jag har kollat på följande modeller:



Honda CB500:
CB500.jpg



Suzuki GS500E:
gs500.jpg



Kawasaki ER5:
er5.jpg




Ja, ni ser väll klart och tydligt vilken sorts hoj jag vill ha som min första hoj, men då kommer frågorna:


1. Är dessa lämpliga som första hoj?
2. Hur är det med reservdelar?
3. Jag är 195cm lång - Skulle dom passa mig ändå?
4. Hur är dom att köra?
5. Tips på liknande hojar
6. Vilken skulle DU välja, och VARFÖR?
 
Last edited:

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Det lilla jag har hunnit o lära mig kanske kan bidra till liiiite ialla fall:

GS500:an är nog snarlik min i storlek(+- några centimeter) och för mig som är 196 så känns den bra. Kanske har lite för snäv vinkel på benen när fötterna är på pinnarna men, det KÄNNS bra för MIG. Det kan ju vara annorlunda för dig.

Mina 2 öre...

Lycka till!!

JKay
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Jag tycker du ska provsitta dem, risken är ju att de ser ut som barncyklar annars:lol
Men nog är de lämpliga träningshojar och lär ju inte kosta så mycket att äga, nu kommer förstås en hel hög tat vilja att du köper en Suzuki K5 i stället men men.

Suzuki GSX600F (modernare varianten) då, men de kanske är lite för dyra iofs.
Eller kanske en VFR750 från tidigt 90-tal
hmm Suzuki Bandit 600/750
 
Last edited:

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Skyffladyngamåla
Hoj
hoj hoj
1. Är dessa lämpliga som första hoj?
Jepp! En säsong sen kränger du den och vill ha en snabbare. Men det är en bra början helt klart!

2. Hur är det med reservdelar?
Samma för alla märkena, inget bättre, inget sämre.

3. Jag är 195cm lång - Skulle dom passa mig ändå?
Du är nog lite lång, men vad vet jag jag är 20cm kortare, men om min hoj var 20 cm mindre så skulle den kännas liten.

4. Hur är dom att köra?
Enkla att köra, på gränsen till tråkiga.

5. Tips på liknande hojar
Ingen aning... :)

/Fredde

EDIT: Motard brukar ju funka fin fint för de som är lite resligare, kanske något att snegla på?
 

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
Fräd skrev:
Hejsan!

Vill införskaffa mig min första "riktiga" motorcykel nu snart. Har kört cross, motard, men är lite novis på annat än sådana hojar. Letar en hoj för MAX 30 000 svenska riksdaler och jag har kollat på följande modeller:



Honda CB500:
CB500.jpg



Suzuki GS500E:
gs500.jpg



Kawasaki ER5:
er5.jpg




Ja, ni ser väll klart och tydligt vilken sorts hoj jag vill ha som min första hoj, men då kommer frågorna:


1. Är dessa lämpliga som första hoj?
2. Hur är det med reservdelar?
3. Jag är 195cm lång - Skulle dom passa mig ändå?
4. Hur är dom att köra?
5. Tips på liknande hojar
6. Vilken skulle DU välja, och VARFÖR?

Köp en GSX1100 84 el 85:a för 20-22t så har du pengar kvar till utrustning och bensin.
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
KawaZX12r skrev:
Köp en GSX1100 84 el 85:a för 20-22t så har du pengar kvar till utrustning och bensin.
Problemet är att det är stora tunga bestar som är klunsiga att köra, och framförallt otroligt omoderna idag.
Jag dissar den inte, jag gillar gamla hojar, men jag vet inte om den är en "liknade" hoj som de han vill ha.
 

Fräd

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2005
Ort
Örebro
Hoj
Japanskt och Österrikiskt
Tack för era tankar och tips.

Nån dyrare hoj än 30 000 blir det absolut inte. Kan även nämna att det är A-begränsad jag ska ta också... Nån 1100cc:are tror jag inte är lämplig precis :gnissla
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
aha mellanhoj på riktigt så att säga, bra.
Då är nog de hojar du tar upp jäkligt bra, de blir inte allt för extremt strypta och funkar liksom att köra ändå.

Det kan vara kul att köra hoj även med lägre effekt, kanske svårt at fatta när man är van med 150 hästar eller mer, men man får ju göra det bästa av situationen och på kurvvägar behövs inet så mycket effekt iaf.
 

Fräd

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2005
Ort
Örebro
Hoj
Japanskt och Österrikiskt
Silwer skrev:
aha mellanhoj på riktigt så att säga, bra.
Då är nog de hojar du tar upp jäkligt bra, de blir inte allt för extremt strypta och funkar liksom att köra ändå.

Det kan vara kul att köra hoj även med lägre effekt, kanske svårt at fatta när man är van med 150 hästar eller mer, men man får ju göra det bästa av situationen och på kurvvägar behövs inet så mycket effekt iaf.

Hehe, jag tror nog att effetkten räcker... Tja, 2 månader kanske? :rolleyes:
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Fräd skrev:
Hehe, jag tror nog att effetkten räcker... Tja, 2 månader kanske? :rolleyes:
Beror ju hur man tänker, jag åkte på 40-60 hästars hojar i flera år, inte fasen hade jag så tråkigt för det.
Det är ju mest om man alltid kör med stora hojar isf, då funkar det ju inte.
 

Fräd

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2005
Ort
Örebro
Hoj
Japanskt och Österrikiskt
Silwer skrev:
Beror ju hur man tänker, jag åkte på 40-60 hästars hojar i flera år, inte fasen hade jag så tråkigt för det.
Det är ju mest om man alltid kör med stora hojar isf, då funkar det ju inte.

Det är ju sant. Tror inte att jag kommer ha tråkigt precis. Jag är bara en sån som gillar att skruva och skruva för att få motorer och fjädring percis som jag vill ha dom. Detta medför nog lite uppiffning av motorn, inte turbo eller NOS - Kanske avstrypt, annan pipa (oh yes! Jag drar fram TIG-svetsen och dom rostfria rören!), luftilter och andra smågrejer. Många bäckar små du vet.. :tuttar
 
Last edited:

MC Doktorn

Guest
Risken att tröttna är uppenbar på en 60 hästars hoj på 500cc,
Inget fel på hojarna bara att man tröttnar fort

För 30 får man nog titta på tex en gammal CBR600 100Hk bra chassie och kvalitet.

En VFR 750 störs inte av att gått lite är heller inget dumt alternativ.
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Jo men varför ska man alltid tröttna på allt?
ok 34hk förstår jag är lite väl klent.
Men jag anser att det är ärligare och bättre att isf köpa en av dessa och ostrypa än att göra som de flesta andra köpa en litershoj på 150 hk och köra ostrypt omedelbart.

men men.

Jag menar killen lever väl fler år för att kunna byta hojar eftersom, har så svårt att förstå det här med att man aldrig får köpa en liten hoj att börja med, han får ju pengar när han säljer den om ett par år, sen kan han köpa nåt annat.
Eller ni kanske inte räknar med att bli så gamla så ni hinner byta hojar?:lol

Men visst tycker jag att tex en VFR750 är en ok hoj att åka på, även som nybörjare, de ligger lite högt i pris för killen dock.
 
Last edited:

MC Doktorn

Guest
Begreppet nybörjar hoj är lite vagt , betyder det alltid att det max ska vara en 500cc 60hk :va

Tycker inte att en starkare hoj som CBR600 etc är mer svårkört än en ER5.
Oftast har du bättre bromsar väghållning och accelaration och vikten är densamma.
En bättre fungerande hoj med mindre begränsningar. :tummenupp
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
nä egentligen innebär det 34hk på vilken hoj som helst nästan, sån är lagen.
en 100hk hoj och uppåt går ganska dåligt som strypt.


Mer effekt ger mer fart och kortare tid att reda upp farliga situationer så som statistiken visar.
Nä jag seringet fel i att köra vanliga hojar faktiskt, exakt kubik eller hk gräns vet jag inet vad det bör vara.

En sunkig tidig 90-tals cbr600 (som för övrigt är skitfula:lol) kan ju vara slut med, så då bör man verkligen gå igenom den noga innan man köper, gamla grejor är slitna och allt fungerar inte lika bra längre.
 
Last edited:

Rosell

Toooourer
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Norrköping
Hoj
2016 BMW R1200GS ADV, 2014 BMW F800GS ADV
Jag kör ER-5. Strypt 25 kW. Jag har inte kört något annat dock men jag är iaf nöjd med den.
Hyfsat kvick är den och hänger på bra med strypningarna monterade. Inte så hög toppfart dock...
Jag är ca 185 cm och sitter skönt när jag kör men det är som att köra moped till storleken... (man får vika ihop benen :hihi )

Perfekt nybörjarcykel!!! :tummenupp
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Skulle inte ta nån av dem pga endast 2 cylindrar, däremot skulle jag föreslå XJ600S eller N "S=med kåpa , N=utan kåpa" Hade en -98 med lite nyare form + dubbla skivor "kom -98" men annars har de sett ut likadant ett antal år!

Mkt rolig att köra tycker jag samt jag lyckades hänga på polarens FZR600 när vi var på mc semester, men då hade jag en öhlinare i bak som verkligen hjälper till! Finns många som är strypta men antingen 50Hk eller 61Hk är att föredra. Att strypa av en 34Hk är dyrt. Det enda som skiljer 50 & 61Hk varianten är trottlarna + munstycke "vissa brukar använda stryptrottlarna och slipa ner dem så de öppnar fullt"

http://www.blocket.se/view/4964244.htm?caller=shl_s&l=0&c=1&city=0

http://www.blocket.se/view/5111719.htm?caller=shl_s&l=0&c=1&city=0

http://www.blocket.se/view/5336047.htm?caller=shl_s&l=0&c=1&city=0
 

Bifogat

  • 44-44982169544.jpg
    44-44982169544.jpg
    64.1 KB · Visningar: 59
  • 69-69981730469.jpg
    69-69981730469.jpg
    87.7 KB · Visningar: 66
  • 22967_ZCA768.jpg
    22967_ZCA768.jpg
    56.2 KB · Visningar: 62
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top