Effekt????

Magnus-Sthlm

Fullgasväxlare
Gick med
17 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -05 något modifierad av Taxi Stockholm
Med risk för att svära i kyrkan så har jag en undran...

Jag har aldrig kört turbohoj men undrar ändå hur det kommer sig att 99% av dom hojar man läser om lägger på sig med 100+hk....oftast mellan till 250-300...
Är det oundvikligt rent motormässigt sätt att lägga sig under det eller varför lägger sig ingen på runt ca 200-220hk som jag antar måste kännas ordentligt men samtidigt vara mer lättkontrollerat...

Blir inte också hållbarheten bättre med något lägre effekt???
 

Totte

www.mikeband.com
Gick med
5 May 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Daytona 955iT
Magnus-Sthlm skrev:
Med risk för att svära i kyrkan så har jag en undran...

Jag har aldrig kört turbohoj men undrar ändå hur det kommer sig att 99% av dom hojar man läser om lägger på sig med 100+hk....oftast mellan till 250-300...
Är det oundvikligt rent motormässigt sätt att lägga sig under det eller varför lägger sig ingen på runt ca 200-220hk som jag antar måste kännas ordentligt men samtidigt vara mer lättkontrollerat...

Blir inte också hållbarheten bättre med något lägre effekt???

Tja!
Jag håller på med ett projekt på en triumph daytona 955i, och jag kommer lägga mig runt 200 hk...

Anledningen är väl för att jag inte tror att hojjen pallar mer utan att gå i 1000 bitar.

Annars så vill man ju få ut så mycket som möjligt när man väl är på och tujbo-konverterar. man vill ju få valuta för sina surt förvärvade stålar. Idag så funkar ju turmos mycket bättre än förr, och har kortare "spoolup" vilket gör att du får bra tryck även på hyfsat låga varv.

Men du kanske pratade om att kontrollera hästkrafterna och inte turbolagget?
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Om man inte är ute efter en specifik, hög effekt (kräver förstärkning av motorn) så hamnar man väl runt 210-280 hkr på t,ex en R1a.

Det underbara med turbo är ju sedan att du kan reglera laddtrycket och på så sätt reglera maxeffekt efter tycke och smak.

Du kan ju tom gå under ursprunglig orginaleffekt :rolleyes: eftersom man oftast sänker grundkompet något :tummenupp
 

hayabusaking

Medlem
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Silentmountain
Hoj
Ducati 1154 med massa trams, ZX12R med Marklund Turbo :)
:) eller som jag och många fler har en swith så att man snabbt kan välja mellan högt eller lågt laddtryck vilket ger på min hoj ca 195-245 hk.
Det lägre trycket är perfekt om man skall köra bana eller köra fort på kurvig väg då det höga laddtrycket blir lite svår kontrollerat ut ur kurvorna he he he :banana och högtryck om vill bakhjulsköra väldigt fort
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
hayabusaking skrev:
:) eller som jag och många fler har en swith så att man snabbt kan välja mellan högt eller lågt laddtryck vilket ger på min hoj ca 195-245 hk.
Det lägre trycket är perfekt om man skall köra bana eller köra fort på kurvig väg då det höga laddtrycket blir lite svår kontrollerat ut ur kurvorna he he he :banana och högtryck om vill bakhjulsköra väldigt fort

Ja du ser, bara fördelar med "snurrbo" :tummenupp :)
 

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
Totte skrev:
1471144 Tja!
Jag håller på med ett projekt på en triumph daytona 955i, och jag kommer lägga mig runt 200 hk...

Anledningen är väl för att jag inte tror att hojjen pallar mer utan att gå i 1000 bitar.

Annars så vill man ju få ut så mycket som möjligt när man väl är på och tujbo-konverterar. man vill ju få valuta för sina surt förvärvade stålar. Idag så funkar ju turmos mycket bättre än förr, och har kortare "spoolup" vilket gör att du får bra tryck även på hyfsat låga varv.

Men du kanske pratade om att kontrollera hästkrafterna och inte turbolagget?

Och när du är klar med bygget o allt funkar som det ska så lägger du ut ritningarna här, eller hur, eller hur eller hur :banana :) :D

Eller så bygger du fler och säljer hela turbokit :) :) :)

Billigt, billigt för vi är ju kompisar :Bugar
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
El Garto skrev:
2054337 Och när du är klar med bygget o allt funkar som det ska så lägger du ut ritningarna här, eller hur, eller hur eller hur :banana :) :D

Eller så bygger du fler och säljer hela turbokit :) :) :)

Billigt, billigt för vi är ju kompisar :Bugar


HAHA aa för det är ju en "baggis" att bygga turbokit

Inget tidskrävande alls å nästan gratis :D


Lite elakt kanske :gnissla


Jaja sparka tillbaka bara :fatta!


För att svara på ursprungsfrågan

Det dyker alltid upp folk som har den underbara iden att köra högt komp
och bara "ladda lite" som om att ingen skulle ha haft den tanken förut

Eller kanske bara 80 % av oss turbonissar :D


Det som senare inträffar är att man upptäcker att glädjen ökar med
kvadraten av tillförda hästkrafter eller laddtryck

Livet blir helt enkelt så mycke roligare på rätt sida av 300hk gränsen :banana



Grejen är den att man kan ju faktiskt låta bli å gasa /alternativet styra ner laddtrycket , så har man en hoj som klarar nästan allt
 
Last edited:

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Eslöv
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
andersson turbo skrev:
2055197 alternativet styra ner laddtrycket
Vet inte vad du kör för sorts laddtrycksstyrning men alla mina går bara på ett håll, up! :7peta Tror det är högergänga på en hållet och vänstergänga på det andra :va

Har man för högt komp så gå över till E85 så kan man ladda lite till :banana
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
jojje1963 skrev:
2055323 Tror det är högergänga på en hållet och vänstergänga på det andra :va
Hehe, vet inte om det är för att jag precis har vaknat, men det där var riktigt roligt... :D

Men mitt tryck minskade helt utan anledning :va Något som är sönder... Jag provade att rycka av slangen till wg:n, då blev det genast mycket roligare :tummenupp
 

renegade

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2004
Ort
Gävle
Hoj
05 turbobusa
andersson turbo skrev:
2055197 HAHA aa för det är ju en "baggis" att bygga turbokit

Inget tidskrävande alls å nästan gratis :D


Lite elakt kanske :gnissla


Jaja sparka tillbaka bara :fatta!


För att svara på ursprungsfrågan

Det dyker alltid upp folk som har den underbara iden att köra högt komp
och bara "ladda lite" som om att ingen skulle ha haft den tanken förut

Eller kanske bara 80 % av oss turbonissar :D


Det som senare inträffar är att man upptäcker att glädjen ökar med
kvadraten av tillförda hästkrafter eller laddtryck

Livet blir helt enkelt så mycke roligare på rätt sida av 300hk gränsen :banana



Grejen är den att man kan ju faktiskt låta bli å gasa /alternativet styra ner laddtrycket , så har man en hoj som klarar nästan allt


Hallå där ,,sluta skriv så mycket, börja skruva på busan du har i garaget :7peta :lol
 

slangarn

DP ;)
Gick med
28 Mar 2005
Ort
Skåne
Hoj
Flera :P
lahi skrev:
2055641 Hehe, vet inte om det är för att jag precis har vaknat, men det där var riktigt roligt... :D

Men mitt tryck minskade helt utan anledning :va Något som är sönder... Jag provade att rycka av slangen till wg:n, då blev det genast mycket roligare :tummenupp

Sätt e extra fjäder på WG armen som håller emot så får du mer laddtryck och behöver ej byta klockan.
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
slangarn skrev:
2067307 Sätt e extra fjäder på WG armen som håller emot så får du mer laddtryck och behöver ej byta klockan.
Nja, trycket har varit där innan, man jag fick inte upp det till samma nivå nu efter vintern. Är kanske åtgärdat nu, var nog lite olja som täppte till i slangen till hi/lo-switchen. Jag pyser alltså upp trycket.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top