Miniskylten kosta mig 400kr idag!

Applo

Har jättebillig försäkring...
Gick med
1 Apr 2003
Ort
Askersund
Hoj
YZF 450 -04
hållundan skrev:
En sak som jag undrar lite över...

Varför miniskylt, EGENTLIGEN?! Ser du skylten när du kör? Jag ser inte min. Jag märkte inte ens att min originalskylt flög åt skogen igår...

Handlar ju inte om att titta på skylten när du kör... Du ska ju titta på hojen när du inte kör, och då ser det bra mycket bättre ut med en liten eller ingen skylt alls istället för den enorma "bakläppen"

Sen är det ju bara att ta när man torskar, varför tjafsa om det(inte du hållundan) Miniskylt= ingen skylt..... Lika olagligt som att köra för fort.... Har man gjort fel får man stå för det!!!
 

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Nu ger även jag mig in i den här diskussionen!

Vad jag tror att de flesta försöker uttrycka är irritation över böter för miniskyltar, bullerrör, och annat som Chrolo kallar 'mindre trafikförseelser' som många i detta forum berättar om. Samtidigt läser vi dagligen om rattfylla, dödsolyckor, oskyldiga som skadas i trafiken och tänker då automatiskt "Var fanns polisen då? De bara latar sig och tar lätta bötfällningar." Visst, jag reagerar också när polisen står med lasern i en nedförsbacke bakom ett krön på E4:an, Europas säkraste väg, en solig sommardag :mad: och tänker att polisens knappa resurser borde utnyttjas bättre, önskar att människan inte var bekväm/lat av naturen och att vissa brott väger tyngre i statistiken än andra så att polisen inte gör många lätta ingripanden i självberättigande eller statistiksyfte. Jag tror inte att en polis som inte känner att han gör viktiga ingripanden mår bra i grund och botten heller. Man har förhoppningsvis sökt
PHS för att man vill göra nytta i samhället.

Jag vill gärna tro att sanningen ligger nånstans mitt emellan. Att för varje miniskylt som bötfälls så bötfälls tio riktiga vansinneskörningar där andras liv och lem riskerats.
Att för varje flygande besiktning pga ett slip-on som just släppts genom bilprovningen så får 20 trafikfarliga fordon, oavsett typ eller nationalitet, körförbud på fläcken.
Att för varje wheelie eller stoppie som utförs säkert men ändå bötfälls så fängslas ett rattfyllo för dråp (vet inte vad Vehicular manslaughter heter på svenska eller om det ens existerar i lagböckerna). :fatta!
Att för varje stoppad fortkörare på 90 eller 110-väg stoppas fem på 30-väg.
Att fortkörning inte automatiskt är Vårdslöshet i trafik.

Kanske Chrolo kan säga hur det egentligen ligger till... Jag hoppas att han kan bekräfta att det inte är som de flesta tror.

Jag skulle kunna tänka mig att bli mc-polis. Säkert utförda wheelies eller stoppies skulle få en tumme upp av mig. Mindre säkert utförda skulle få en rekommendation att träna på ett ställe där ingen riskerar att skadas, typ Lunda eller nåt tomt industriområde en helg. Om stuntaren utsätter andra för fara får de en sträng reprimand första gången, bot den andra och beroende på situationen körkortsindragning den tredje. Med lite minnesanteckningar är det inga problem att hålla reda på.
Proportionalitetsprincipen måste råda! Man vinner inte respekt genom att skrika och peka med hela handen utan genom att behandla folk som vuxna och med sunt förnuft få dem att själva inse det tokiga i det de gjort.

Många av oss har dåliga erfarenheter av poliser. Jag blev verkligen inte behandlad med respekt av den polis som stod och skrek åt mig när jag låg med sönderskuret ben i högläge och min flickvän lastades in i en ambulans efter att jag blivit påkörd av en äldre herre. (han hade väjningsplikt och såg mig inte) Det hade räckt att fråga mig i normal samtalston hur fort jag körde. Det var vad polisen ville veta. Man hade lätt kunnat vänta till förhöret efter olyckan också. Varför inte skrika åt den som faktiskt var vållande till olyckan? :7peta Så vitt jag vet fick gubben inga som helst böter eller straff. Sånt gör att man tappar respekt för polisen, sätter sig på tvären när de frågar saker eller ljuger/smiter. Att det blir resultatet förstår ju även den som är polis. Jag hoppas att detta kan väcka en tanke hos de poliser som läser detta (printa och ta med till jobbet Chrolo! :tummenupp ) och att de funderar över konsekvenserna av deras agerande.

Trots detta så är jag inte bitter. Jag kan verkligen tänka mig att jobba som polis.... och behandla folk med den respekt de förtjänar.


Jag har miniskylt på min hoj enbart för att en fullstor inte ser riktigt klok ut på den. Den sitter där den ska och har belysning och är bättre läsbar än många fullstora i hjulhuset. Jag har aldrig blivit stoppad pga den under tre års körning men skulle definitivt inte bli glad om jag blev bötfälld enbart för dens skull.
Vi kanske ändå är lyckligt lottade. I England är regskyltarna stora som lagårdssdörrar och tonade visir förbjudna... :rolleyes:

Det är lite väl mycket pajkastning och för lite sunt förnuft och vettiga inlägg i denna tråd. Jag hoppas att du orkat läsa allt detta och tänker dig för VAR du wheelar eller gasar och läser på och bestrider böter du anser vara felaktiga! Det gör jag!

over'n'out.... K-Man

PS har nytt bakdäck nu ;)
 

Bifogat

  • P5280028ps.jpg
    P5280028ps.jpg
    57.1 KB · Visningar: 370
Last edited:

R-1000

Live for nothing or die for something
Gick med
25 Sep 2004
Ort
Stockholm och Dalarna
Hoj
Ducati Monster 1200 -15
sgtpepper skrev:
Herrejävlar, ditt inlägg kvalar lätt in bland de tio mest pinsamma inläggen på SH. Jag sitter fan här och rodnar å dina vägnar. Är du på riktigt?
Du är nog mer pinsam som tror annat,,,bara dom som inte kan köra som är så rädda för mc snuten, du verkar ju vara en av dom som inte kan,,så please stfu...
 

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
R-1000 skrev:
Du är nog mer pinsam som tror annat,,,bara dom som inte kan köra som är så rädda för mc snuten, du verkar ju vara en av dom som inte kan,,så please stfu...
På sätt och vis får vi faktiskt tacka R-1000 för det är ju faktiskt han som startat denna debatt som är en av de mest känsloladdade och intressanta här på SH på länge....

.... men allvarligt mannen, lägg ner nu! INGEN tycker att du är häftig, ok?
 

Ludde78

Sporthojsnörd
Gick med
17 May 2004
Ort
Stockholmen
Hoj
Suzuki
Skulle vara kul med en anonym poll med frågan "vad tycker du om (trafik)polisen?"... Tror inte utslaget skulle bli lika positivt som den här tråden ger sken av...

Jag ska inte sticka under stol med att jag har svårt för (trafik)poliser, och det har ingenting att göra med att jag skulle försöka vara "cool".
Jag har helt enkelt väldigt svårt att förstå hur någon kan välja ett yrke där en del av det innebär att man står och gömmer sig i buskarna, för sätta dit Svenssons som kör 60 på 50-väg på väg hem från jobbet.
Det kanske låter väl förenklat, men det är ju precis det dom gör.
Fakta. :fakta
Och ja, dom "gör bara sitt jobb", men.... dom har ju VALT det jobbet.
Ställena som gri.. f'låt poliserna står och lurar på, är ju dessutom alltid på vägar där 90 % av alla trafikanter kör över den rådande hastighetsbegränsing, helt enkelt för att DET är en lämplig hastighet.

Exempelvis är det en vägsträcka här i närheten som är satt till 50, det är två filer i vadera riktning, och körriktningarna separeras av en bred refug.
Vägsträckan ifråga är bred och rak, och dom flesta håller minst 70 där. Att köra 50 där är som att köra 80 på motorvägen. Alltså; dom flesta håller 70 eller däröver då det annars går så frustrerande långsamt, men självklart är det ofta hastighetskontroll längs den vägsträckan.
Varför?
Tja, jag kan bara gissa på att dom vill dra in extra-knäck till Staten, skattetrycket på bensin och övrigt är väl inte nog. För trafiksäkerhetsmässigt så är vägsträckan i fråga betydligt säkrare än dom flesta 70- och 90-vägar.

Jag ska bara till slut tillägga att jag accepterar dom som väljer att bli (trafik)polis, även om jag för min värld inte kan förstå det, men det är väl kanske bara jag det... :crash


edit: upp med pollen! :mattias
 
Last edited:

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
R-1000 skrev:
Du är nog mer pinsam som tror annat,,,bara dom som inte kan köra som är så rädda för mc snuten, du verkar ju vara en av dom som inte kan,,så please stfu...
Så det handlar om att vara rädd eller inte?
Jag är rädd att komma i vägen för dig när jag har min familj i bilen och du ska "dra grisen".
Btw, jag är inte rädd för polisen...
//Tobbe
 

superbeast

2-fast-4-you
Gick med
12 Apr 2003
Ort
timrå
Hoj
R1-98,ktm exc 450-04
visst kan man tycka att det är lite fjantigt med böter för miniskylt men ja måste nog säga att jag tycker det är ännu fjantigare att ha en för att det är "snyggt" å sen gnälla när man får böter för det!för övrigt så är ju även poliser människor, varken mer eller mindre å gör sitt jobb som alla andra,vissa bra å vissa dåligt,vissa är idioter å vissa inte,precis som på sporthoj.com å i samhället i övrigt! bryter man mot nån lag(hur fel den nu än må vara :tungan ) så får man ju fan stå för det å inte komma gnällandes som nåt moppefucko å grina om orättvisa poliser å allt vad det kan vara,är iaf vad jag tycker!
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
superbeast skrev:
visst kan man tycka att det är lite fjantigt med böter för miniskylt men ja måste nog säga att jag tycker det är ännu fjantigare att ha en för att det är "snyggt" å sen gnälla när man får böter för det!för övrigt så är ju även poliser människor, varken mer eller mindre å gör sitt jobb som alla andra,vissa bra å vissa dåligt,vissa är idioter å vissa inte,precis som på sporthoj.com å i samhället i övrigt! bryter man mot nån lag(hur fel den nu än må vara :tungan ) så får man ju fan stå för det å inte komma gnällandes som nåt moppefucko å grina om orättvisa poliser å allt vad det kan vara,är iaf vad jag tycker!

Håller med till fullo! Eller när vissa (här inne) sätter upp sina egna trafikregler och börjar skrika en massa om snutsvin osv bara för att dom åker dit! :kocko
Var ska polisen dra gränsen tycker ni? Att vissa lagar och regler ska alla börja strunta i? Det kommer att sluta med att vi får ett helt laglöst samhälle allt eftersom gränsen flyttas. Dvs är det helt ok och ingen bryr sig om det dör 10 pers om dan för att körkortslösa dårar med rettor klyver familjebilar i 250, eller när det kostar 20kkr/mån i försäkring för att det är fritt fram att stjäla hojar.
 

Busafreak

Sportforever-customnever
Gick med
7 Mar 2003
Ort
E-län
Hoj
Hayabusa, CBX 1000, REX 98cc -39
Applo skrev:
Handlar ju inte om att titta på skylten när du kör... Du ska ju titta på hojen när du inte kör, och då ser det bra mycket bättre ut med en liten eller ingen skylt alls istället för den enorma "bakläppen"

Sen är det ju bara att ta när man torskar, varför tjafsa om det(inte du hållundan) Miniskylt= ingen skylt..... Lika olagligt som att köra för fort.... Har man gjort fel får man stå för det!!!

Visst är det skönt att detta, ett av våra mest angelägnaste ämnen som "miniskylt" blir så uttömmande och sakligt behandlat?

Jag ställer dessutom in mig i skyddsmuren runt Crollo och kan t o m tänka mig bjuda honom på en öl om så tillfälle ges.

När det intellektuella kapitalet på SH en dag blommar ut i full blom skulle ytterligare intryck från polisens ”inre värld” kunna tillföra mycket till vårt MC-åkande. Många konstruktiva förslag skulle då kunna få se världens ljus. Ett som jag omedelbart kom att tänka på är att vi SH-are träder in som ”hangaround” till Polisens Kamratförening med en sponsring till ett värde om priset för en st miniskylt. Motprestationen skulle då bli ett litet snyggt klistermärke som ger oss immunitet vid poliskontroller för exempelvis miniskylt, hastighetsöverträdelser på motorväg e t c. Dock inte för för hög ljudnivå! (men det gäller väl bara customåkare som väcker hela kvarter på nätterna med sina illalåtande raka rör?)


Så det så!
 

Panos

Advrider
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Karlskrona
Hoj
Suzuki DR750S Big, Yamaha TT600E (i delar), GSX400E
allt går att köra ifrån :tummenupp det handlar bara om vilja och ''Jag är inte RÄDD'' :rofl :hihi :yoparty


Vad kostar det att beställa nya skylt :va Nån som vet :confused: den som sitter på min hoj nu är inte så vacker :(
 
Last edited:

E22

En bitter jävel & ett hjärta av sten
Gick med
24 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
*
CHROLO skrev:
Det var väl ok att han inte tog risker för en fånig skylts skull?
Han kanske inte kunde köra ifrån .....
om det nu är så fånigt?? hur orkar snuten bry sig om en sån baggatell då??
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
E22 skrev:
om det nu är så fånigt?? hur orkar snuten bry sig om en sån baggatell då??
Du missar poängen här tror jag, vad värdesätter du mest?
Livet eller slippa böter för en miniskylt?
//Tobbe
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
E22 skrev:
om det nu är så fånigt?? hur orkar snuten bry sig om en sån baggatell då??

Chrolo menar nog snarare att straffet är ganska lindrigt, har man råd med sporthoj så har man råd med 400kr böter, det är ju inte så att livet blir förstört om man åker dit...
Dessutom är det väl mer en markering från polisens sida att man inte tillåter vad som helst, än att det är grov kriminalitet man försöker stävja!
 

isse

Japps Sellout!
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
de nada
Tex för att orginal är så stor att den slog i hjulet när baken gick i hårt. Då har jag iof inte kvar hela orginal "plast-haranget" där bak, men det kan vi nog båda enas om såg ut som ett helvete :)

Så valet var miniskylt eller hjulhuset.
Men jag kommer inte starta en gnälltråd om jag får böter, promise!

/N

hållundan skrev:
En sak som jag undrar lite över...

Varför miniskylt, EGENTLIGEN?! Ser du skylten när du kör? Jag ser inte min. Jag märkte inte ens att min originalskylt flög åt skogen igår...
 

W@ll

Blonds are good twins are better
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Hemma
Hoj
Rsv Mille
böter!

Patrik29 skrev:
Kommer körande på 50 väg o vem kommer upp bakom mig o sen vinkar in mig jo Mc snuten.Så man blev 400kr fattigare. :huvet

Jag fick 300kr pga dåligt synlig skylt.
Han bara köra 200m med min nya modifiering. Sen kom Harry-haffa runt kröken.
"snacka om taskig taiming hedlund"

Någon som vet vad det kostar om man kör utan?
Bara undrar inget jag kommer göra :)
 

Twin

Ska leverera metervara
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Växjö
Hoj
Såld
R-1000 skrev:
Du är nog mer pinsam som tror annat,,,bara dom som inte kan köra som är så rädda för mc snuten, du verkar ju vara en av dom som inte kan,,så please stfu...

OK, du har åsikter om andra, här e min åsikt om dig....

1. Sälj hojen omgåede eller skänk bort den till välgörande ändamål

2. Åk färdtjänst, men din omogna syn i trafiken ska du INTE framföra något fordon som går snabbare än 10 km/h

3. Klipp sönder ditt hemmagjorda körkort. Eller fick du det i kalaspuffar med chokladsmak?

4 Upprepar vad som sagts här i tråden tidigare, INGEN tycker du e coool eller häftig. En gång till - INGEN!!
 

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
R-1000 skrev:
Du är nog mer pinsam som tror annat,,,bara dom som inte kan köra som är så rädda för mc snuten, du verkar ju vara en av dom som inte kan,,så please stfu...
På vilket sätt har jag uttryckt rädsla för polisen? Din svaga läsförståelse måste ha förvirrat dig, det enda jag skrev var att du är oerhört pinsam och att jag skäms för mänskligheten när jag läser dina inlägg som befinner sig någonstans på en 5-årings nivå.

Och lillkillen, varför använder du flera kommatecken efter varandra? Det får dig att verka efterbliven.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top