Då har det hänt!!

petmalm

Peter
Gick med
13 May 2005
Ort
Linköping
Hoj
FZR 1000
aRd Någon som har erfarenheter?? Finns det något man kan göra?? eller får man snällt sitta på parkbänken och vinka till alla som glatt susar förbi ? :squid Hur länge brukar man få vara utan kortet?? :va[/QUOTE skrev:
faan tycker dom kunde haft lite överseende på födelsedan o allt
 

CHROLO

Does not play well with other bikers...
Gick med
1 Sep 2004
Ort
Kallhäll
Hoj
Honda Varadero, Honda AT
D_fox skrev:
Jag blev av me kortet i 2 månader när jag körde 90 på 50väg och fick 2000 kr i böter, antar att du kommer att få 2 månader..
Lider me dej... vet hur jobbigt de känns..


90 på 50? Skitsmart.? :7peta
 

MD

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Täby
Hoj
blandat
Är det nån som vet om ls går enbart efter den rapporterade hastigheten eller går dom även efter rapporten hur dom stoppade en mm mm ???

Börjar bli lite orolig över hur lång tid jag blir utan :3freak
 

arrow

Ny medlem
Gick med
22 May 2005
Ort
På jobbet
Hoj
CBR1000RR -08
kråkan gör jobbet

aRd skrev:
scan_2.jpg


Någon som har erfarenheter??

Finns det något man kan göra?? eller får man snällt sitta på parkbänken och vinka till alla som glatt susar förbi ? :squid

Hur länge brukar man få vara utan kortet?? :va

Tyvärr är det så att din underskrift gör det hela svårt att lösa... fick ett råd av en trafikpolis att alltid neka att man kört för fort osv. så förra hösten gjorde jag detta när dom plockade mig med civil bil... efter ett par veckors slit så blev det böter istället för indraget kk.... jag körde 132 på 90 väg....

jag hävdade att jag kört 110 för att jag hade för mig att det va 110 väg... och nekade i sten att det gick fortare.... gick bra för mig iallafall...
 

CeltaniC

They Drive, We Ride!
Gick med
21 Jun 2005
Ort
Skane
Hoj
SV650S K3 "SE"
Good 2 Know

Läst igenom allt och de 2 trådar om detta subjekt och med detta är man lite mer kunnande om detta. Men att köra mkt mer än vad som gäller på 50 och 30 vägar är bara dumt!

/Regards Cel
 

Ella

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2005
Ort
Heby
Hoj
SV 650S
Nicke skrev:
Som info: på en hoj som går snabbare än högsta tillåtna hastighet på 1:an så är det jättesvårt att hålla hastighetsbegräsningarna. Tar det såklart hyfsat lugnt på 30 och 50 men inte på 70 och uppåt. Den fartkänsla du har på en Zephyr är helt annan än på en sporthoj. T.ex. 70 på 70-väg känns vääääldigt långsamt på min hoj.

Det spelar ingen roll vad man har för hoj anser jag. Man vet trots allt vad man har köpt för något och får köra därefter.
Gäller att tänka efter med.... var det njuren...??!! :kocko
 

Ella

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2005
Ort
Heby
Hoj
SV 650S
KalleNorton skrev:
Till viss del håller jag med dig, om han skulle ha kört 37km/h för fort på tex en 30-sträcka så skulle indraget körkort vara befogat, men att köra 37km/h för fort på en 70-sträcka så är det ett allt för hårt straff att bli av med körkortet.

Tja, du har all rätt att tycka det... Men trots allt så finns det ju lagar och regler av en viss anledning... Dessutom ryker körkortet redan vid 20 km för fort på 30 väg...
 

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Jag vet att jag har köpt en R1:a. Då borde jag alltså få köra som en galning! :p

Ella skrev:
Det spelar ingen roll vad man har för hoj anser jag. Man vet trots allt vad man har köpt för något och får köra därefter.
Gäller att tänka efter med.... var det njuren...??!! :kocko
 

Ella

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2005
Ort
Heby
Hoj
SV 650S
Nicke skrev:
Jag vet att jag har köpt en R1:a. Då borde jag alltså få köra som en galning! :p


Ja, så kan man ju också tolka det! :lol

Min tanke var väl snarare så här: Även om jag nu ÄGER en Zephyr (vilket någon var så snäll och upplyste mig om att det inte går att jämföra med en sporthoj... :tungan ) så kan jag tala om att jag senast i helgen körde en R6:a. Är inte det en sporthoj..?? Eller Ducatin jag har tillgång att köra... Det jag vill få fram med det är att jag vet faktiskt hur det är att köra sporthoj... Även om jag har ett vilddjur mellan benen så vet jag hur man hanterar den och behöver därmed inte köra som en galning. Det gäller att ha begränsningar och sunt förnuft. Klarar man inte det kanske man ska se sig om efter något mindre och mer lätthanterligt... :tungan
 

aRd

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2004
Ort
Stenstorp
Hoj
Aprilia RSV 1000 Tuono
Spännande läsning...

Till er som undrar så kan jag meddela att jag snart får tillbaka mitt kort..
22 dagar kvar tills det är dags att ut och rulla igen...

Chefen skrev ett intyg om att jag använder bilen mycket i tjänsten (all credit till chefen! :yoparty ).. detta kortade ner straffet från 3 mån till 2 månader..

Har passat på och sålt den gamla hojen.. så det blir ett nytt kort på en ny hoj i augusti!! :tummenupp

Till alla er som får köra... Passa på och njut!!!
 

Abbe

Om jag får se din får du se min
Gick med
1 Jul 2004
Ort
I ett slott
Hoj
Skulle inte tro det. Man får mer pussy om man har cash!
Lomax skrev:
det ser ut som du har skrivit på !!

Isåfall e det bara att titta på :7peta


Hehe.. Håller med! Skriv ALDRIG under nåt sånt. Om dom inte har dig på film eller dyl.
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Ella skrev:
Jag säger bara: det finns en anledning till att vi har hastighetsbegränsningar... Om man inte följer dem så får man ta sitt straff. Vore väl bara bra om du blir av med körkortet och har tråkigt när alla andra kör hoj så kanske du tänker dig för i fortsättningen.

Och till er alla som snackar om att dra ifrån snuten - det är det dummaste jag har hört!!! Det är inte coolt, häftigt, modigt... Det är bara så jävla korkat!!! Ni riskerar inte bara er själva (och det skiter jag fullständigt i) utan människor och djur i omgivningen. Hur många har inte tappat kontrollen vid "biljakt". Ska Sverige bli laglöst land där man får göra som man vill?!
Så du skiter i om vissa skadar sig? Sämre värdering än 90 på 50-väg i mina ögonen.
 

jboive

Pjååår Räijsing
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM Super Duke 1290R / KTM 300 EXC TPI 2021
Det du kan göra har du redan gjort.

Att inte skriva på kan man använda som tyngd i förhandlingen med polisen. Skriver du inte på måste de infinna sig i rätten, du behöver inte infinna dig. Det är jobbigt och därför KAN det då finnas ett förhandlingsläge. Om du skriver ner hastigheten till XXX istället så kan jag tänka mig att skriva på, har fungerat för mig ett par gånger. Man kan ju även dra det rättsligt och hävda att man inte körde så fort som påstods etc etc.

Den ENDA anledningen till att inte lämna ifrån sig kortet är att man KAN klara sig i en flygandebesiktning då de ofta inte har tid att kontroller körkortet mot datorn. Du kan INTE på någotvis förhala indragningen av din behörighet att framföra fordonet, den upphör 48h efter att din förseelse har ägt rum om de nu fick tag på dig.
Jag har verifierat detta med två trafikpoliser OCH Länsstyrelsen. Ovanstående är vad som gäller, inget annat.


Vissa anser att har man kört för fort ska man ta sitt straff som en "man", det finns faktiskt hastighetsgränser med mera... Jo, det är helt riktigt att reglerna säger si och så. Men då kan ni fråga er själva: Går ni alltid endast när det är grön gubbe? Passerar alltid på anvisat övergångställe? Betalar alltid i P-automaten? Jag gör det inte men så håller jag inte hastighetsgränserna heller, förutom där det är motiverat på 30 och 50 sträckor. Sen håller jag den hastighet jag anser vara lämplig med mina dryga 16 år i trafiken.

Har för övrigt gjort ett långt utlägg på Zatzy om det är någon som känner sig manad att fördjupa sig närmare i mina tankar kring detta ämne. :rolleyes:

http://www.zatzy.com/showthread.php?t=219791&page=3#post2322265


/R
 

D_fox

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Ort
Umeå
Hoj
R6:a -06
Ja det var en bred å fin väg å ingen trafik och tro det eller ej... ibland så drar man bara på.. så enkelt var det...
 

lokla

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2005
Ort
Älvdalen
Hoj
R1
:tuttar
aRd skrev:
scan_2.jpg


Någon som har erfarenheter??

Finns det något man kan göra?? eller får man snällt sitta på parkbänken och vinka till alla som glatt susar förbi ? :squid

Hur länge brukar man få vara utan kortet?? :va
 

D_fox

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Ort
Umeå
Hoj
R6:a -06
CHROLO skrev:
90 på 50? Skitsmart.? :7peta

Ja jag vet att jag gjorde fel..
Och jag vet att det var otroligt dumt ..
Och jag vet att man inte får göra så..
Och jag vet att inga ursäkter duger..
:Bugar Hoppas att alla upprörda och arga förlåter mej..
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top