Stora körtråden! Läs gärna körtips i första inlägget!

Pilzz

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2016
Ort
Göteborg
Hoj
Z800 Sugomi -16
Tjena!

Ny biker med ny hoj här!

Tog kortet i höstas och hämtade ut min första hoj för 1 vecka sedan :kär:banana

Har i princip ingen koll alls på goa mc vägar häromkring och vore kul att köra i grupp.
Läste tidigare inlägg om att många som kört av etc. Är det extrema turer ni tar? Borde man undvika att haka på? :3freak:lol Som helt ny förare vill jag ju kunna åka i alla fall en takt jag klarar av utan att tappa bort alla :tummenupp
 

tcg

Expensive bad habbits
Gick med
5 Feb 2008
Ort
Sverige
Hoj
ZX-10R -16, Tidigare hojar: ZX-10R -15, ZX-10R -08, ZX-10R -05, ZX-10R -04 x2, ZX-9R -98
Tjena Pilzz!
nu var det som sagt några år sedan jag körde med tokarna här i Götet.
Då jag körde med turerna som utgick från GP och vi var ett gäng hojar så brukade de som kunde vägarna säga ungefär hur de tänkt dagens körning.
Sedan blev det lite klungor med högt tempo/lugnare tempo.
Vid större korsningar eller vid mackar stannade de snabbare och väntade in den lugnare klungan.
Tycker det upplägget funkade toppen. :yoparty
 

Pilzz

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2016
Ort
Göteborg
Hoj
Z800 Sugomi -16
Tjena Pilzz!
nu var det som sagt några år sedan jag körde med tokarna här i Götet.
Då jag körde med turerna som utgick från GP och vi var ett gäng hojar så brukade de som kunde vägarna säga ungefär hur de tänkt dagens körning.
Sedan blev det lite klungor med högt tempo/lugnare tempo.
Vid större korsningar eller vid mackar stannade de snabbare och väntade in den lugnare klungan.
Tycker det upplägget funkade toppen. :yoparty

Det låter ju riktigt bra. Hoppas det då fortfarande är så det ser ut :tungan
Blir ju lite svårt annars att få in nya i åkandet :va

Riktigt taggad på min första säsong! Hoppas på grupp åk och fint väder inom snar framtid! :yoparty
 

tcg

Expensive bad habbits
Gick med
5 Feb 2008
Ort
Sverige
Hoj
ZX-10R -16, Tidigare hojar: ZX-10R -15, ZX-10R -08, ZX-10R -05, ZX-10R -04 x2, ZX-9R -98
Rekommenderar varmt att testa på bana för att lära dig hantera hojen. Det var på Anders torp som jag fick lära mig hur mycket grepp det finns och hur långt man kan lägga ner.
Det har räddat livet på mig eller i alla fall gjort att jag kunnat undvika minst två stycken frontalkrockar när jag mött bilar i mitt körfält i kurvor.
Kommer försöka boka in bankörning så snart min hoj är inkörd nu om ett par veckor.
100 mil service på onsdag. :yoparty
 

Pilzz

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2016
Ort
Göteborg
Hoj
Z800 Sugomi -16
Ja jag är riktigt sugen på bana när cykeln är inkörd! Som du säger så kan jag tänka mig att det är där man verkligen lär känna hojen. Med tanke på att man kan köra med säkerhet om att inte en bil kommer i ens egna fil i kurvan :3freak:smasha

100 mils service blir nog om ca 8 dagar för min del :tummenupp
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Ja jag är riktigt sugen på bana när cykeln är inkörd! Som du säger så kan jag tänka mig att det är där man verkligen lär känna hojen. Med tanke på att man kan köra med säkerhet om att inte en bil kommer i ens egna fil i kurvan :3freak:smasha

100 mils service blir nog om ca 8 dagar för min del :tummenupp

Jag kan rekommendera Smc AK kurser på bl.a Kinnekulle eller Falkenberg. Där får du en instruktör som ger feedback efter varje körpass. Din försäkring gäller även på dessa kurser.
 

Pilzz

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2016
Ort
Göteborg
Hoj
Z800 Sugomi -16
Jag kan rekommendera Smc AK kurser på bl.a Kinnekulle eller Falkenberg. Där får du en instruktör som ger feedback efter varje körpass. Din försäkring gäller även på dessa kurser.

Låter sjyst! Men även dyrt?
Först och främst skulle det nog va kul att bara få köra på en bana alls. Sen efter man fått känna på det kanske det är mer värt med en instruktör som kollar på en individuellt?:crash
Måste lära sig krypa innan man försöker springa :lol
 

tcg

Expensive bad habbits
Gick med
5 Feb 2008
Ort
Sverige
Hoj
ZX-10R -16, Tidigare hojar: ZX-10R -15, ZX-10R -08, ZX-10R -05, ZX-10R -04 x2, ZX-9R -98
Det är väl värda slantar med SMC kurser. https://grundkurser.svmc.se/
Tänkte själv boka nu men det är fullbokat på Kinnekulle och Falkenberg ser jag inte ens i listan. :huvet
 

Joggen

Medlem
Gick med
25 Mar 2013
Ort
Göteborg
Hoj
BMW S1000RR
Låter sjyst! Men även dyrt?
...
Måste lära sig krypa innan man försöker springa :lol

Dyrt, det håller jag inte med om. Vilken arrangör som helst som anordnar bandag är på sin höjd 300-350 kronor billigare, och då kör man mest bara runt, runt. Med SMC får man ju möjligheten att just lära sig att krypa innan man försöker springa. Tycker absolut att du ska lägga tid och pengar på en kurs, roligt, lärorikt och dessutom med försäkring som skydd om ngt skulle hända. Lycka till med mc-körningen.
 

Pilzz

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2016
Ort
Göteborg
Hoj
Z800 Sugomi -16
Dyrt, det håller jag inte med om. Vilken arrangör som helst som anordnar bandag är på sin höjd 300-350 kronor billigare, och då kör man mest bara runt, runt. Med SMC får man ju möjligheten att just lära sig att krypa innan man försöker springa. Tycker absolut att du ska lägga tid och pengar på en kurs, roligt, lärorikt och dessutom med försäkring som skydd om ngt skulle hända. Lycka till med mc-körningen.

Som sagt, skrev "Även dyrt?" Med ett frågetecken som symboliserar att antagandet är ställt som en fråga :lol Du verkar ha koll på vad deras priser diffar gentemot andra arrangörer, vet du även då vad det faktiskt kostar? Vore intressant med ett pris så jag har någon aning om vad det handlar om för summor :)

Låter verkligen jätte bra! Har bara hört en massa gott om Smc kurser så jag ser verkligen fram mot dem :banana
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Som sagt, skrev "Även dyrt?" Med ett frågetecken som symboliserar att antagandet är ställt som en fråga :lol Du verkar ha koll på vad deras priser diffar gentemot andra arrangörer, vet du även då vad det faktiskt kostar? Vore intressant med ett pris så jag har någon aning om vad det handlar om för summor :)

Låter verkligen jätte bra! Har bara hört en massa gott om Smc kurser så jag ser verkligen fram mot dem :banana

Du kan inte jämföra en bandag med " enkel instruktion" av en föråkare med en smc kurs som har många utbildade instruktörer som har en grupp elever på 4-5 St att jobba med. Många av smc's instruktörer har instruktion som jobb inom olika yrkesområden. Därav prisskillnaden.
 

Pilzz

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2016
Ort
Göteborg
Hoj
Z800 Sugomi -16
Du kan inte jämföra en bandag med " enkel instruktion" av en föråkare med en smc kurs som har många utbildade instruktörer som har en grupp elever på 4-5 St att jobba med. Många av smc's instruktörer har instruktion som jobb inom olika yrkesområden. Därav prisskillnaden.

Ok! ... :)

Har inte kollat på något pris eller alternativ över huvudet taget. Just nu vet jag bara att det hade vart kul att köra på bana oavsett arrangör eller bana :tummenupp

Men som det låter om jag förstår rätt så är det förmånligt med smc och har hört att det är väldigt givande, så lär ju bli där igenom som man tar sig till en bana någon vacker dag! :yoparty
 

tcg

Expensive bad habbits
Gick med
5 Feb 2008
Ort
Sverige
Hoj
ZX-10R -16, Tidigare hojar: ZX-10R -15, ZX-10R -08, ZX-10R -05, ZX-10R -04 x2, ZX-9R -98
Damn! Om man inte har FB då? :(

Hur överlever man utan FB? :va
Vi träffas oftast på GP(Götaplatsen) klockan 12 varje lördag och söndag om det inte regnar under säsong.
Säsong räknas som allt över +5 grader från mars till november. :yoparty

Lite mer spontana turer och ändrade tider annonseras i den dolda FB gruppen.
Skaffa ett FB konto som du bara använder till Sporthoj gruppen, klart enklast. :tummenupp
 

laplace

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2009
Ort
Göteborg
Hoj
cb1000ra -12
Hur överlever man utan FB? :va
Vi träffas oftast på GP(Götaplatsen) klockan 12 varje lördag och söndag om det inte regnar under säsong.
Säsong räknas som allt över +5 grader från mars till november. :yoparty

Lite mer spontana turer och ändrade tider annonseras i den dolda FB gruppen.
Skaffa ett FB konto som du bara använder till Sporthoj gruppen, klart enklast. :tummenupp

Jadu, det går faktiskt att överleva utan FB. Man får bara vänja sig med att leva i en annan värld än de flesta andra =)

Okej, tack för infon! Jag kommer definitivt joina er på några turer nu när jag köpt hoj igen. Jo, det blir nog lättast om jag skaffar ett dummy-konto där så kan jag haka på i den gruppen. Tack! :tummenupp
 

zajtar

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2005
Ort
Göteborg
Hoj
En cbr 1000rr 08 med 09ans motor i .Hojar som man har haft 1000rr, 900rr ,2 st 929rr, kawasaki z1000
Får se här nu var det ett tag sen jag va inloggad här inne,

Sammlas folk vid Götaplatsen vid 12 ?
 

tcg

Expensive bad habbits
Gick med
5 Feb 2008
Ort
Sverige
Hoj
ZX-10R -16, Tidigare hojar: ZX-10R -15, ZX-10R -08, ZX-10R -05, ZX-10R -04 x2, ZX-9R -98
Får se här nu var det ett tag sen jag va inloggad här inne,

Sammlas folk vid Götaplatsen vid 12 ?

Japp, idag t.ex. blir det körning från GP vid 12. De flesta helgdagar med uppehåll är det samling vid GP kl.12.
Planeras mer i facebook gruppen.
Hojta om ni vill ha inbjudan. :banana
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top