Turbo+besiktning??

Gick med
3 Dec 2003
Ort
Enköping
Hoj
snart så
Hur gör ni som har turbo på hojen när det är dags för besiktning?? plocka bort hela skiten eller skruva ner laddtrycket???
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Ryktet säger att man stänger den helt så att den inte laddar och "hoppas" de inte ser det...
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Har hojen ett helhetsgodkännande är det rätt torsk att åka in med turbo monterat.

Däremot ett gammalt härke kan man registreringsbesikta så att man får in "motor med turbo" i registreringsbeviset. Anger du en effekt som är lika som originalet eller max 20% högre går det bra. Du ska kunna visa upp ett effektintyg från auktoriserad bänkare. Har du inte med dig ett sånt papper är det med stor chans - torsk. Jag klarade mig dock utan papper, men så ser jag ut som Sune Ärlig också...

Åker du in som på en vanlig besiktning och tror att den går igenom, lycka till.
Beställ tid för omtypning/registreringsbesiktning och förklara för tidsbeställningspersonalen vad det rör sig om. "Jag har moddat håjen å behöver få in nya uppgifter i reg-beviset". Tag även med service/användar-manualen för hojen där alla hoj-uppgifter finns beskrivna typ vikt och längd etc.

Det finns fler än jag i Sverige som har typad turbohoj, dvs kör lagligt med turbo monterat.
 

Chippen

wwhhaa pttsssiii wwhhaa pttssiii whhaaaa
Gick med
4 Jan 2005
Ort
Strängnäs
Hoj
Turbo Gixxer
blir en dag och plocka bort grenrör och turbo och montera dit orginal systemet, sprutet å allt kan sitta kvar, som tur är är det 2 år kvar tills dess....
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
andersbrink skrev:
Har hojen ett helhetsgodkännande är det rätt torsk att åka in med turbo monterat.

Det finns fler än jag i Sverige som har typad turbohoj, dvs kör lagligt med turbo monterat.

Hur gammal måste hojen vara för att inte ha helhetsgodkännande?
Om man besiktar hojen med turbo och har ställt ner trycket till orginaleffekt +15%, måste man då skruva ner trycket varje år på besiktningen, eller köper dom att det är OK i fortsättningen?


Finns det några exempel på små turboladdade MC motorer, typ under 500cc?
Jag blev ruggigt sugen på en liten nätt 400cc med turbo när jag läste om någon här som importerat en 400cc...

Hur mycket effekt (ungefär) kan man skrämma ur en 400 och fortfarande ha en körbar brukshoj utan extrema service behov?
 

turbo4ever

Ny medlem
Gick med
17 May 2005
Ort
mora
Hoj
fireblade turbo s-f husa-motard 650
1LiterDuckEater skrev:
Hur gör ni som har turbo på hojen när det är dags för besiktning?? plocka bort hela skiten eller skruva ner laddtrycket???
jag hakade av w-gaten o satt ett galler mot insyn till turbon -kan funka med lite tur!
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Helhetsgodkänd? Det har diskuterats tidigare här på Sporthoj. Han från Örebro som besiktade sin hoj nyligen kunde det där.

Besiktningen har inga möjligheter att kolla effekten på bakhjulet.

Med 1 Bars laddtryck får du ca dubbla effekten mot en sugmotor. En 400 med 50 hästar kan du således skrämma till 100 hästar. 2 Bar = 150 häst.

GuW skrev:
Hur gammal måste hojen vara för att inte ha helhetsgodkännande?
Om man besiktar hojen med turbo och har ställt ner trycket till orginaleffekt +15%, måste man då skruva ner trycket varje år på besiktningen, eller köper dom att det är OK i fortsättningen?


Finns det några exempel på små turboladdade MC motorer, typ under 500cc?
Jag blev ruggigt sugen på en liten nätt 400cc med turbo när jag läste om någon här som importerat en 400cc...

Hur mycket effekt (ungefär) kan man skrämma ur en 400 och fortfarande ha en körbar brukshoj utan extrema service behov?
 

Gabor

Guest
1LiterDuckEater skrev:
Hur gör ni som har turbo på hojen när det är dags för besiktning?? plocka bort hela skiten eller skruva ner laddtrycket???

Köpa Kawasaki GPZ 750 Turbo -83 17000:- på blocket
 

R1 T

Sänkt kompression
Gick med
30 Mar 2003
Ort
(Utan för Örebro)
Hoj
GSXR1000 utan turbo??????
GuW skrev:
Hur gammal måste hojen vara för att inte ha helhetsgodkännande?

Jag kan bara svara för Yamaha R1, fram till -99 finns inget helhetsgodkännande. Med andra ord så är -99 sista årsmodellen som kan reg-besiktigas med turbo. Men hör med din besiknigsstation, dom verkar läsa reglerna olika på olika ställen.

R1 T
http://www.turbo-bike.net
http://www.turbo-bike.com
 

Arctic#1

www.saltdalmc.com
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Norge
Hoj
Kawasaki Zx6R
GuW skrev:
Hur gammal måste hojen vara för att inte ha helhetsgodkännande?
Om man besiktar hojen med turbo och har ställt ner trycket till orginaleffekt +15%, måste man då skruva ner trycket varje år på besiktningen, eller köper dom att det är OK i fortsättningen?


Finns det några exempel på små turboladdade MC motorer, typ under 500cc?
Jag blev ruggigt sugen på en liten nätt 400cc med turbo när jag läste om någon här som importerat en 400cc...

Hur mycket effekt (ungefär) kan man skrämma ur en 400 och fortfarande ha en körbar brukshoj utan extrema service behov?


Jag vet om en zxr 400 med marklund turbo, som har varit øverladdat i flera år...fungerar utmarkt!...
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top