Körning utan körkort?

J-DOG

Ny medlem
Gick med
26 May 2003
Ort
Uppsala, Fålhagen
Hoj
Yamaha R1 - 01
8 månader blev slutnotan för 144km/h på slangen á 50-väg. Min fråga är då, hur ligger det till med banracing? Inhängnade områden? Får man köra på dem utan körkort? Eller hur är det egentligen.
Tex. Rörken om måndagarna, klassas det som inhängnat område dvs. du får köra utan körkort, behövs det något speciellt "förarbevis/medlemsbevis"?

I så fall kan det ju finnas viss chans till körning utan körkort denna sommar.
Annars får jag väl helt enkelt fortsätta sukta när jag ser er ute på vägarna...

Någon som kan reglerna för det där?
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Om du har licens för bana, så kan du åka i de oreggade/licens-grupper som brukar finnas på olika evenemang. Krävs iofs skjuts dit av någon annan. Men Rörken och en del andra tillställningar är för gat-fordon reggat, besiktigat och att föraren har giltigt körkort.

Skaffa en liten "fiddy" annars och ha som lekfordon - du kanske har egen mark någonstans eller har nära till en grusgrop att lattja runt i :tummenupp
 

JoS

Uppsala RoadRunners
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
CB1000RA -09, en grön fan - igen
8 månader... Det var inte nådigt! :(

Surt som fan att bli av med lappen i början av säsongen. Du kommer få tillbaka lappen lagom tills snön börjar falla från skyn.
 
Last edited:

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
2x Honda CRF 450
Aj fan, den sved :(
Som sagt, ta lincens och börja kör bana i oreggade gruppen så du får köra lite iaf. 8 månader är lääääänge.
Jag lider med dig.
 

Kreuger

Team CaWalli Kawasaki Superbike
Gick med
6 Jul 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2010 svart
Måste vara ditt fel att farbror blå är så nyfiken på röda R1or :7peta
nåja, Jeppe och Nursen har väl också en del ansvar :tungan

Hade väl känts lite bättre att få 8 månader från augusti till mars istället va? Nästa gång lämnar du inte kortet på plats utan fördröjer det hela till hösten, om du nu väljer att stanna nästa gång..

Undrar, rent hypotetiskt, hur lång indragningen skulle bli för att köra Artillerigatan i Kåbo till Storvreta på sju minuter..... :rolleyes:
 

J-DOG

Ny medlem
Gick med
26 May 2003
Ort
Uppsala, Fålhagen
Hoj
Yamaha R1 - 01
Kreuger skrev:
Måste vara ditt fel att farbror blå är så nyfiken på röda R1or :7peta
nåja, Jeppe och Nursen har väl också en del ansvar :tungan

Hade väl känts lite bättre att få 8 månader från augusti till mars istället va? Nästa gång lämnar du inte kortet på plats utan fördröjer det hela till hösten, om du nu väljer att stanna nästa gång..

Undrar, rent hypotetiskt, hur lång indragningen skulle bli för att köra Artillerigatan i Kåbo till Storvreta på sju minuter..... :rolleyes:


Jag lämnade aldrig körkortet på plats. Dock skrev jag under deras jävla papper. (Dock har jag fått hem papper som de vill jag ska skriva under och skicka tillbaka...). :) 6750:- i böter sved rätt bra det med... Fick iofs ett papper på att åtalet läggs ner, men det är ju bara för att de redan har alla fakta och dömt mig. Men som sagt, kortet har jag kvar. Men det står ju i deras register att lappen är indragen... i guess? :va
 

Anneli

Nu på gatan igen!..
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Märsön
Hoj
Fireblade
Hmm.. jag fick en delgivning per post som skulle fyllas i och skickas tillbaka, och det räknades från det datumet när jag skrev under, samt att jag skulle lämna/skicka in körkortet till länstyrelsen. (Jag hade tappat mitt körkort i skogen under en ridtur :rolleyes: så det räckte med ett mail till länstyrelsen där jag intygade att jag tappat det...)
 

Kreuger

Team CaWalli Kawasaki Superbike
Gick med
6 Jul 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2010 svart
Vilken otur att du också tappat ditt körkort då så du inte kan skicka in det! :D

Bra att ha det kvar som leg om inte annat.....
 

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
2x Honda CRF 450
Kreuger skrev:
Vilken otur att du också tappat ditt körkort då så du inte kan skicka in det! :D

Bra att ha det kvar som leg om inte annat.....

Det är inte fel att ha kortet kvar om man vill hyra moppe eller liknande utomlands också...
 

talib

Ny medlem
Gick med
25 May 2004
Ort
Åland
Hoj
Yamaha FZR 600
J-DOG skrev:
Men som sagt, kortet har jag kvar. Men det står ju i deras register att lappen är indragen... i guess? :va

Måste dom inte ta körkortet fysiskt av dig för att du inte ska få köra?
Hur vart du medelad att du skulle få indraget körkort? posten?
Då kan man ju alltid slänga brevet och säga att man aldrig fått något sådant brev, eller att man inte vet om att man fått körförbud. Om man inte skrivit under någon dum liten lapp som det står att man inte får köra motorcykel på :tungan
 

Gabor

Guest
Kreuger skrev:
Måste vara ditt fel att farbror blå är så nyfiken på röda hojar....
Undrar, rent hypotetiskt, hur lång indragningen skulle bli för att köra Artillerigatan i Kåbo till Storvreta på sju minuter..... :rolleyes:

Har du hälsat på min x-svärmor och fått reda på vart min x fru bor.. :huvet
Det är nämligen den sträckan som jag ibland körde....... :yoparty
För att klarägga, det tar 7 minuter och 12 sek, och gissar att det blir både indraget kk ett år, 8735:- i böter och en jävlig sur "dam" som får skjutsa istället för att bli skjutsad... :fatta!

Åså hatar jag regn när jag vill att mitt 190 däck ska greppa i bak.... :3freak
 

ReDan

∑√ I L
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sunnersta, Uppsala
Hoj
650Xmoto och ZX9R
talib skrev:
Måste dom inte ta körkortet fysiskt av dig för att du inte ska få köra?
Hur vart du medelad att du skulle få indraget körkort? posten?
Då kan man ju alltid slänga brevet och säga att man aldrig fått något sådant brev, eller att man inte vet om att man fått körförbud. Om man inte skrivit under någon dum liten lapp som det står att man inte får köra motorcykel på :tungan

Hade han inte skrivit på direkt när dem tog honom, då hade han haft den möjligheten!
Nu är det då kört tyvärr! Men som redan nämt! Bra att ha när man går
på krogen och är lite yngre och behöver visa legg!
 

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
J-DOG skrev:
Jag lämnade aldrig körkortet på plats. Dock skrev jag under deras jävla papper. (Dock har jag fått hem papper som de vill jag ska skriva under och skicka tillbaka...). :) 6750:- i böter sved rätt bra det med... Fick iofs ett papper på att åtalet läggs ner, men det är ju bara för att de redan har alla fakta och dömt mig. Men som sagt, kortet har jag kvar. Men det står ju i deras register att lappen är indragen... i guess? :va

6750kr :skrämd
Hade du mördat någon också?
Är det dagsböter eller nått?
 

J-DOG

Ny medlem
Gick med
26 May 2003
Ort
Uppsala, Fålhagen
Hoj
Yamaha R1 - 01
WestW skrev:
6750kr :skrämd
Hade du mördat någon också?
Är det dagsböter eller nått?

Hehe, ja, jag dödade nästan polisen som sköt med lasern på mig! :brinnerup

Nej men 30 dagsböter á 220kr/st eller något liknande fick jag för den lilla fadäsen.
 

Nursen

Våga vägra kåpa!
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
S3 -04
Kreuger skrev:
Måste vara ditt fel att farbror blå är så nyfiken på röda R1or :7peta
nåja, Jeppe och Nursen har väl också en del ansvar :tungan
Jag kommer ihåg en gång då jag körde på bakhjulet, eller "slangen" som ni säger. Det var när kortet till vänster togs... Det är säkert... :rolleyes:
 

talib

Ny medlem
Gick med
25 May 2004
Ort
Åland
Hoj
Yamaha FZR 600
Nursen skrev:
Jag kommer ihåg en gång då jag körde på bakhjulet, eller "slangen" som ni säger. Det var när kortet till vänster togs... Det är säkert... :rolleyes:

Skada du dig så illa att du måsta åka ambulans? :hihi :hihi :hihi
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top