Fulmek inför ombesiktning

Kreuger

Team CaWalli Kawasaki Superbike
Gick med
6 Jul 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2010 svart
Så var det det besiktningsdags då, var in imorse. Hade ju förberett mig så bra. Satt dit originalblinkers med silvertejp och en reflex med bultband på skjussfotpinnen (efter att ha blivit påmind ute vid rörken)

Killen som skötte besiktningen var ingen muntergök direkt. Såg inte ens en antydan till leende åt min blinkerskonstruktion. Ute vid rörken fick jag ju så många glada tillrop och :tummenupp

Efter att en till surkuk lagt sig i så konstaterades att nummerskylten ska sitta BAKOM bakhjulet och alltså inte mellan hjul och skärm som det gjorde på min. Syndes för dåligt från sidan pga avgassystemet tyckte han. Sen lös mitt bromsljus för dåligt och då tar jag upp originallyset och förklarar att jag köpt hojen såhär och att det inte går att montera det här stora lyset längre. Erbjuder mig att tejpa fast lyse och skylt men det duger inte, ska vara skruvat får jag till svar...

Efter en provtur som var långt ifrån laglig hastighet redan inne på området kommer han tillbaka och grymtar något om ljudet i helsystemet, visst låter den skönt frågar jag men han ser inte helt gillande ut och hämtar stora decibelmätaren... Till min lycka kommer mätaren bara upp i 100 db i 5650 rpm. Gränsen är 103. Att mitt system inte ger det där härliga ljudet förränn man gasar lite mer var ju alltså väldigt praktiskt. Ett helvete om jag varit tvungen att byta hela systemet med.

Nu jävlar ska de få tänkte jag när jag kom hem och skred till verket med bakljuset och nummerplåten.

Blockade ur ena diodljuset, satt en slangklämma runt ramen inne i kutsen, gängad stång 2 dm ut genom hålet där lyset ska sitta. Sågade till en fästplatta av en bit som blev över när jag la nytt köksgolv, skruvade nummerplåten i undre delen av originallyset med hjälp av en gummibit från ett sånt där transportband som de kör väskor på på arlanda (fråga inte hur jag fått tag i det :tungan )

Nåja, tillsammans med blinkersmontage med silvertejp så blev det såhär.....

(Nu kommer Taz att få allvarliga problem med mardrömmar....)
 

Bifogat

  • 0505124 fulaste baklyset 015_mod.jpg
    0505124 fulaste baklyset 015_mod.jpg
    57.1 KB · Visningar: 312

ReDan

∑√ I L
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sunnersta, Uppsala
Hoj
650Xmoto och ZX9R
Bwahahahahahahahahahahahaha!
Men guuuuuu va snyyyygt!
Hahahha! Ska läsa vad du skrivit nu : )
 

Nalken

#48
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
CRF 450
asdfgh

Humor på hög nivå!!
Det där slog fulmeket med högtalargallret/nrplåten på min hoj med hästlängder..

Fortsätt så :tummenupp
 

Kreuger

Team CaWalli Kawasaki Superbike
Gick med
6 Jul 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2010 svart
Gör sig nästan ännu bättre på de här korten.....

För er som inte sett hojen innan lägger jag till ett kort som visar hur det såg ut från början, innan vansinnet startade....

Nån som har några tips för att få fart i diodlysena så bromsljuset i dem syns? Teddan? Vill ju inte åka omkring såhär.... :rolleyes:
 

Bifogat

  • 0505124 fulaste baklyset 010_mod.jpg
    0505124 fulaste baklyset 010_mod.jpg
    56.5 KB · Visningar: 223
  • 0505124 fulaste baklyset 017_mod.jpg
    0505124 fulaste baklyset 017_mod.jpg
    44.6 KB · Visningar: 189
  • 050505 premiärturen på hojen 002_mod.jpg
    050505 premiärturen på hojen 002_mod.jpg
    36.2 KB · Visningar: 246

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
2x Honda CRF 450
Gott folk, så här ser en våldtagen R1 ut :3freak

Du glömde ju att berätta att du var tvungen att ha 2!? reflexer också...
 

talib

Ny medlem
Gick med
25 May 2004
Ort
Åland
Hoj
Yamaha FZR 600
Haha

Den där var ju riktigt fin måste jag säga! :tummenupp

Kan ju berätta att när man besiktar motorcykeln här på åland (vilket görs en gång, när den är ny eller nyimporterad) så kännde besiktnings mannen på bromsarna, titta att det är rätt chasienr och sen var det klart. Kollade inga lampor, blinkers, däck. Han startade den inte ens. Jag skrattade lite för mig själv när jag for därifrån kan jag säga.
 

JoS

Uppsala RoadRunners
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
CB1000RA -09, en grön fan - igen
Mouahaha!! Det där var inte så snyggt!! :D Fy fan!



Harkel, snyft *stöön*... Seriöst. Fick du alltså inte ha nummerplåten monterad så där?
 

Lindén

Slutkört!
Gick med
27 Sep 2003
Ort
Bredvid grannen
Hoj
Piagio med trampor
Det där var ju riktigt tjusig ju :tummenupp
Skall göra om mitt arsle på min lite!
E det ok om jag snor lite idèer?
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Ja, nu är vi i Sverige - Nordens moraliske dubbel paradis!!!

Självklart har vi inte problem med spriten heller - vi har just koll på det via systembolaget..

och med silvfertape går det mesta... Vilken underbar parodi - jag är lammslagen... :D :va :) :rofl :lol :banana
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
WTF! Var har de fått för sig att skylten måste sitta bakom bakhjulet ? Det står ingenstans om det i några dokument vad jag kan påminna mig. De vill bara jävlas helt enkelt.

När jag besiktigade Aprilian senast så satt den lilla skylten på (inklusive skattemärke), monterat på samma sätt som på ursprungsbilden på R1:an (mellan hjul och kuts). Ovanpå kutsen hade jag den stora skylten fastkilad (utan skattemärke) och det var inga som helst problem att få det att gå igenom.

Gubben kanske hade pms ?
 

Deadmetal

NU i ett rött hus på landet :)
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Nu 4 hjul och ett styre..
TomK skrev:
WTF! Var har de fått för sig att skylten måste sitta bakom bakhjulet ? Det står ingenstans om det i några dokument vad jag kan påminna mig. De vill bara jävlas helt enkelt.

När jag besiktigade Aprilian senast så satt den lilla skylten på (inklusive skattemärke), monterat på samma sätt som på ursprungsbilden på R1:an (mellan hjul och kuts). Ovanpå kutsen hade jag den stora skylten fastkilad (utan skattemärke) och det var inga som helst problem att få det att gå igenom.

Gubben kanske hade pms ?

Han följde EU reglerna för placering av skylt enligt följande:

COMMISSION DIRECTIVE 1999/26/EC
of 20 April 1999
adapting to technical progress Council Directive 93/94/EEC relating to the space
for mounting the rear registration plate of two or three-wheel motor vehicles

Och då skall skylten sitta enligt bifogad bild:
 

Bifogat

  • Skyltplacering.jpg
    Skyltplacering.jpg
    84 KB · Visningar: 92

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Kreuger skrev:
Nåja, tillsammans med blinkersmontage med silvertejp så blev det såhär.....


Fick du alltså igenom hojen med denna mycket tvivelaktiga montering av diverse prylar?

Sjäv funderar jag på hur jag ska få fast framblinkers på min hoj till besiktningen men ser nu att det inte är några bekymmer...

Har en hel rulle silvertejp redo! :tummenupp

Vi kanske ska starta en ny tråd : Såhär ser min hoj ut inför besiktnngen...
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Deadmetal skrev:
Han följde EU reglerna för placering av skylt enligt följande:

COMMISSION DIRECTIVE 1999/26/EC
of 20 April 1999
adapting to technical progress Council Directive 93/94/EEC relating to the space
for mounting the rear registration plate of two or three-wheel motor vehicles

Och då skall skylten sitta enligt bifogad bild:

Nä, den där beskriver bara placeringen på stänkskärmen och vilken vinkel max/min som är tillåten. Står inget om att det t.ex. ska sitta bakom hjulaxeln eller så. Mått finns angivet om max/min höjd över marken också. De tolkar direktiven alldeles för fritt.
 

Lindén

Slutkört!
Gick med
27 Sep 2003
Ort
Bredvid grannen
Hoj
Piagio med trampor
Kamikaze kid skrev:
Sjäv funderar jag på hur jag ska få fast framblinkers på min hoj till besiktningen men ser nu att det inte är några bekymmer...
Styrändarna???
Montera dom på "baren" som håller kåpan!
Dosfräs?!?!? :3freak
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top