Sist, regn, depp, sur... STCC Knutstorp 22 Maj

jorpes

Soppatorsk sen Punka. Lökmekmiss?
Gick med
11 May 2003
Ort
Lindome
Hoj
R1 -08
-- Saxat från www.jorpes.com ->dagbok->2005 - - -

Superstock 600 Premiär Knutstorp


--------------------------------------------------------------------------------
Torsdag:

Efter ett riktigt ball Minimotorace med sponsorerna kommer jag iväg strax innan klocken 9 på kvällen. Jag håller myten vid liv att Polon är den enda och mest optimala racebussen när jag inför sponsorerna lastad den till bredden:) Jim Funk har i alla fall tagit ner hojen o delarna tidigare under dagen. Dödstrött kommer jag fram till knutstorp kl 0300. Och nej, tältet var inte rest.


--------------------------------------------------------------------------------
Fredag:

Upp med tuppen. Res tältet. Fixa ordning prylarna. När man lyfter blicken en smula så inser man att jag har en given pall-plats i tävlingen "minst tält och hospitality".




Litet men mysigt.

På med däcksvärmarna och ut på första testen. Av pskykologiska skäl väljer jag att gå ut på gamla sulor hela dagen. Att sedan veta att man med nya däck kapar en sekund är bara Mumsmums Träningen går fint och jag har 19 resp 21 träningstid under fredagen. Tja, inte så tokigt. Det är ju 31 andra snabba rackare med! Micke som skall meka, och Cat dyker upp efter lunch. Sitter i Jims tält o grillar på kvällen... -Oops, lite andra regler på STCC tävlingar, fort som s-tan göm grillen när depåvakterna kommer. Grillrök i tältet är fint.


--------------------------------------------------------------------------------
Lördag:

Ajaj, ujuj. Det regnar. Det är riktigt dåligt väder. Micke hjälper mig snabbt på med regndäcken och inse att det är kört för torrdäck. Har ett par fjolårsdäck som får duga. Ger mig ut o det går inte bra alls. Jag är vettskrämd o stel som en kinasoldat. Alla kör ifrån mig. Packalen är bra med o får en 14 tid, Jimmy Malm på en 18 e plats. Funk på 21 plats... Jag är sämst! 1.19 räcker till en 30 kvalplats. Och just det. Det är 30 gossar med. Ja, men kanske torkar det till andra kvalet. Min arm är svullen, något har hänt. Läkaren säger att det måste vara Borelia! En färsting kan ju omöjligt hoppat på mig i kontorslandskapet i stan! Nej, kontrar Micke: -Men här, här på banan! -Hur då? undrar jag. -Jo, "I hårnålen på baksidan kom det en fästing o kröp i kapp han den långsamma 78an, o sen hoppade han upp på dig o satte sig o bet på din arm"... Det är såna pikar man får ta när man e långsammast på banan. Det är faktiskt inte skoj.




Sur!



-Nej, andra kvalet regnar det än mer. Ingen kan någonsin förbättra någon kvaltid i detta väder. På 12e varvet får jag ett tämligen moderat framhjulsläpp ut på rakan. Vattenplaning! Greppar igen så det var lungt. Varvet efter prutar jag i den böjen, Papunen skall ta mig på innern, just det, där allt vatten runnit ner. Hojen o Papunen kommer i 150 knyck på asfalten precis framför mig, men missar mig lyckligvis o åker ut mot muren. Ingen fara. Men så kommer nästa. Den hojen åker över muren o långt ner i bäcken 50 meter bort.




Oj!

Funktionären rusar efter. Sen kommer nästa hoj, o en till. Funktionären som fick hoj nummer 3 över sig klarade sig fint.

Sponsor Stigenberg undrar via SMS om det verkligen är möjligt att kvala in på 1.19. Ja, I sista led svarar jag. Tack vare regeltekniska ändringar blir både Papunen o Löthman efter mig.

Sofia kommer o vi bor hos Cat o leker dunkgömma på kvällen med hennes barn. Grillar o somnar.
--------------------------------------------------------------------------------
Söndag

Torrt. Warm-up känns bra. nere på 1.05,9 tider på gamla däck. Känner mig fin i kläderna. Gridshow var lite nytt. Var faktiskt ganska kul o stå där även om man nu stod långt ner. Sofia hade dock lite mer kläder på sig än Dunlop Damerna:)


Gridshow.




Oj, som det kan se ut!

Race
Alltså. 2 gubbar bakom mig, 25 gubbar framför mig (28 till start). Pulsen upp. Lind blir så nervös att han måste gå och göra vad... Mitt på startplattan.




Mr Lind!

Lampan slocknar. Jag tar enkelt hela mitt led. Sick-sack upp genom nästa led.


Så skall man starta!

Jag ligger som 16e man in i första kröken. Alltså, start "á la carte del lux prima". Vill minnas att jag kör om någon första varvet, minns inte vem. Jag ligger bakom Packalén och Jim Funk. -Skit, Benny Olsson o Quitte om mig. Jag hakar på. Funken börjat krokna på 13 varvet. Quitte o Benny kommer förbi Funken men jag fastnar bakom ett par varv. Ooops, det var nära i attacken ner i svackan. Visar mig igen men dörren stängd. Men där, varv 16 bromsar jag om Funk. Nu ligger jag på en 17e palts. Jagar ikapp Benny igen men hinner inte om innan målflagg. Jag e naturligtvis nöjd som bara den. 17:e man i första STCC superstock tävlingen. Mycket vill ha mer. Tänk om man hade kunnat få en pinne också! Grattis Packalen o Quitte till era pinnar! Björn Säte (Donky Kong) o Jimmy Malm da? enkelt, lååångt bakom:)


Hur bra e dom bästa? Jo, Micke Nilsson vinner o kör som bäst 1.02:1 o Papunen lite sämre (som alltså gjorde en än bättre uppkörning till en 5e plats). Sofia är i alla fall stolt över mig och jag är verkligen glad som en sol.

River tälter o får en utskällning av STCC ledning. -Får inte riva tält innan bilklassenerna klaraa. -Förlåt, men jag e Rookie i sammanhanget, och f.ö så märks det väl inte om mitt lilla tält försvinner, åberopar jag. -Nä, det har du rätt i säger han o kör iväg på sin depåmoppe...

Åker baksäte med Funken hem. Lastar av o somnar fint mitt i natten. Tror jag drömde något om en lampa som slocknade o 14 motorcyklar som jag körde om, men jag vet inte. Antaglien var jag för trött.

Och Borelian da? nej, måste vara en muskel som fått stryk elller nåt.

Missa nu inte TV sändninar på Z:tv (sammandrag veckan efter. Alltså måndag 30 Maj 20.00) samt DIREKTSÄNDNINGARNA i Viasat sport 3!!!!
 

Bifogat

  • surar.jpg
    surar.jpg
    54 KB · Visningar: 150
  • gridshow.jpg
    gridshow.jpg
    95.5 KB · Visningar: 177
  • realgrid.jpg
    realgrid.jpg
    54 KB · Visningar: 164
  • umbrella.jpg
    umbrella.jpg
    67.7 KB · Visningar: 167
  • talt.jpg
    talt.jpg
    56.9 KB · Visningar: 186
  • start.jpg
    start.jpg
    74.2 KB · Visningar: 170
Last edited:

valmers

@valmersofficial
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Snyggt. Härligt att Polon tjänstgör som rejsbuss, men varför klämmer du inte in hojen i den också?
 

Pålle

Nä, jag bara tittar lite.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Svedala
Hoj
Leksaker i garaget
Grattis! Kul att du blev nöjd också. Alla kan ju inte stå på pallen. :tungan

/Joakim
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Grattis till en bra körning, du är kung på raketstarter, hela teamet jublade vid målgång, nästa race på Falken så slipper du Borelian eftersom dom inte har någon hornål på den banan.

/Micke aka Jorpes lökmeck.
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Alltså..... Att Jorpes blev ikapp-sprungen av en fästing är nog det roligaste förvridna personangrepp jag har sett på SH sen Jalle sålde sin hoj så att Oscar inte kunde reta honom längre.

Jag kommer flina i flera dagar :)
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Chrille skrev:
Alltså..... Att Jorpes blev ikapp-sprungen av en fästing är nog det roligaste förvridna personangrepp jag har sett på SH sen Jalle sålde sin hoj så att Oscar inte kunde reta honom längre.

Jag kommer flina i flera dagar :)
Jag trodde Jorpes skulle bli förbannad och taggad till nästa kval... men han satte sig ner och surade istället.
 

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Jadu Erik, jag har suttit och funderat men jag har faktiskt inga ursäkter alls. 1-1 i inbördes möten så det står otroooligt mycket prestige på spel till Gåsen. Nu ska jag träna starter en hel helg sen j_vlar!

Snyggt kört gamle man! :tummenupp
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top