Honda NSR125 -> Blandat grajjs

McJonne

Lär mig nytt varje dag
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Skurup (Skåne)
Hoj
R6
Tjeena!

Fick för nån vecka sen lite motorhaveri på min NSR125... Ett ramlager som gick i kras, och när vi ändå hade skiten nermonterad passade vi på att kolla cylinder och kolv, och dem såg ju inte helt friska ut, eller kolven såg inte helt frisk ut iaf, så den skulle jag byta. Åkte då in till Mc-huset i Malmö och fick ju specialbeställa en från HOnda, så det gjorde vi. En original kolv till min NSR då ju, men när den kom fram och vi skulle sätta i den, så märkte vi visst att den var drygt 1cm för liten. :confused: Så ja, efter lite om och men, fick vi då fram att vi skulle ha en Polini kolv istället, och det hittade vi till sisst. 150cc... Guuht, tänkte jag.. men va fan... strunta samma.. Nu är saken att;

1. Vi har en original Honda NSR125 kolv, 50mm, 125cc, HELT NY, som vi inte har till något, som någon gärna kan få köpa till ett billigt pris. Inkl. kolvringa då såklart. Typ 500:-, kostade 875:- har jag för mig när jag köpte den för typ två veckor sen, och MC-huset vill inte ha tillbax den.

2. Om där sitter strypningar i cykeln nånstans, hur vet man det, och vart sitter dem i såfall?

3. Skulle vara kul att kolla hur mycket effekten egentligen är, istället för att tro på dem 9kW som står i pappret. Någon som vet var, hur och när man kan göra det? I Skåne helst då ju... :tummenupp



Hoppas någon kan hjälpa mig!! Tackar på förhand...
 

CayLe

De är efter mig!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kör bil.
Vilken bokstav har kolven?

På min satt det strypningar i reedventil och insugsplattan, och så satt det en strypbricka direkt i utblåset.
 

Vastrix

Påställd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö/Lund
Hoj
VFR800
McJonne skrev:
Tjeena!

Fick för nån vecka sen lite motorhaveri på min NSR125... Ett
3. Skulle vara kul att kolla hur mycket effekten egentligen är, istället för att tro på dem 9kW som står i pappret. Någon som vet var, hur och när man kan göra det? I Skåne helst då ju... :tummenupp


Hoppas någon kan hjälpa mig!! Tackar på förhand...

MC-Huset har ju en bänk som man kan testa den i men det kostar nog en del....
 

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
MV Agusta F4S & Ducati 998
Kul att någon bänkar så man får se lite riktiga effekter.

Jag var på gång att göra det förra året men tyvärr blev trycket i motorn lite väl stort så det sa pang innan jag hann bänka den.

Kan inte förstå varför... :rolleyes:
 

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
jag säger som CayLe... Vilken klassning (bokstav) har kolven?
 

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
MV Agusta F4S & Ducati 998
CayLe skrev:
Jag ska troligen bänka min hoj den 21/3, ska bli spännande att få se lite resultat :)
Perfekt!
Jag gissar på kanske 22-24 hk eller något sådant på bakhjulet men jag kan ha helt fel. Därför vore det intressant att se lite resultat.
 

CayLe

De är efter mig!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kör bil.
Estremo skrev:
Perfekt!
Jag gissar på kanske 22-24 hk eller något sådant på bakhjulet men jag kan ha helt fel. Därför vore det intressant att se lite resultat.

Jag har intalat mej själv att den har 20hk på bakan, då slipper man bli så besviken sen :)
 

Honda ns125r2

2-takt luktar gött !!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Smedjebacken (Dalarna)
Hoj
Honda NS125 R2
så du har alltså ett 150cc på hojjen ??

iså fall är det säkert ett helt "polini power kit" det kostar ca 3000 :- vid "addemoto" du kan även köpa billiga kolvar där !!
 

McJonne

Lär mig nytt varje dag
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Skurup (Skåne)
Hoj
R6
Honda ns125r2 skrev:
så du har alltså ett 150cc på hojjen ??

iså fall är det säkert ett helt "polini power kit" det kostar ca 3000 :- vid "addemoto" du kan även köpa billiga kolvar där !!

STämmer bra det... Tror det är ett helt polini power kit som sitter på, köpte den nya kolven på Addemoto iaf så jag förmodar att dem köpt det andra där oxå.

Kolven som jag vill sälja är en B-kolv. Honda Original, till NSR125, aldrig använd. Med ringar och bult.

Pris: 5-600:-, eller bud.
Vill gärna bli av med den... :mad:
 

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
McJonne skrev:
STämmer bra det... Tror det är ett helt polini power kit som sitter på, köpte den nya kolven på Addemoto iaf så jag förmodar att dem köpt det andra där oxå.

Kolven som jag vill sälja är en B-kolv. Honda Original, till NSR125, aldrig använd. Med ringar och bult.

Pris: 5-600:-, eller bud.
Vill gärna bli av med den... :mad:

Tyvärr passar den inte till min då. Inte till CayLe's heller skulle jag gissa. Våra båda är 89:eek:r och dom är i regel E-klassade.
 

McJonne

Lär mig nytt varje dag
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Skurup (Skåne)
Hoj
R6
EBS skrev:
Tyvärr passar den inte till min då. Inte till CayLe's heller skulle jag gissa. Våra båda är 89:eek:r och dom är i regel E-klassade.



Ehhm, har länge undrat; Vad menas med E-klassade? :rodnar

Föresten, snackade med en Cross-mekkare som verkade kunna sina saker, och han sa att det gick bra med en A-kolv till min polini cylinder som egentligen skulle ha en B-kolv. Det skiljde itne mycket på dem sa han, men men.. Jag vet inte. Vi hittade iaf en B-kolv till sist, då problemet försvann... :tummenupp
 

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
McJonne skrev:
Ehhm, har länge undrat; Vad menas med E-klassade? :rodnar

Föresten, snackade med en Cross-mekkare som verkade kunna sina saker, och han sa att det gick bra med en A-kolv till min polini cylinder som egentligen skulle ha en B-kolv. Det skiljde itne mycket på dem sa han, men men.. Jag vet inte. Vi hittade iaf en B-kolv till sist, då problemet försvann... :tummenupp

Alltså alla NSR cyllar och kolvar har olika klassningar (olika hårdhet i metall och utformning). Det finns mellan A och E tror jag om jag inte minns helt fel. Varför man börjar på bokstaven E och sen räknar nedåt vet jag faktiskt inte.

Jag skulle inte använda en A-kolv i en B-cylle..
 

McJonne

Lär mig nytt varje dag
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Skurup (Skåne)
Hoj
R6
EBS skrev:
Alltså alla NSR cyllar och kolvar har olika klassningar (olika hårdhet i metall och utformning). Det finns mellan A och E tror jag om jag inte minns helt fel. Varför man börjar på bokstaven E och sen räknar nedåt vet jag faktiskt inte.

Jag skulle inte använda en A-kolv i en B-cylle..



Yeeyee, okej. Då förstår jag! :tummenupp

Men om nån vill köpa så säg till! :D
 

SpeedAbuser

#69 125STD (-03)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hässelby
Hoj
Ingen
EBS skrev:
Tyvärr passar den inte till min då. Inte till CayLe's heller skulle jag gissa. Våra båda är 89:eek:r och dom är i regel E-klassade.
Min är B-klassad.
CayLe's är inte heller E-klassad om jag minns rätt.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top