BMW K1200S tråden

Blomsterhondan

Sporthojsnörd
Gick med
13 Jul 2015
Hej, jag skulle behöva några råd ang ev köp av BMW K1200S -06....

Jag har hört allt möjligt om div fel och brister på denna, och självklart blir jag lite tveksam. Vill inte göra nåt förhastat och byta in min utmärkta CBR600RR och stå med grisen i säcken sen :p

Gäller alltså årsmodell 2006, enl uppg fullservad, ca 4000 mil och besiktad till 2020-05. Har sett den och suttit på den o så (ej kört tyvärr), ser väldigt fräsch ut vad gäller kåpor, fälgar, däck etc.

Så va faan gör jag?? :) Tacksam för alla tips.

Finns en hel del barnsjukdommarna, åtminstone tom 06. Även 07 fick kamkedjestäckare åtgärdad. Dessutom saknar slutväxeln (kardan) oljeplugg då man tyckte att min inte behövde byta olja. Tror du ska leta efter en 08 där jag vill minnas det mesta är löst. Fråga på BMWKLUBBEN. De har bättre koll. Hade K1200R Sport som jag tyvärr skrotade vid ca 4500 bekymmersfria mil. (Freventa oljebyten i motor och slutväxeln, ca två ggr per år)
Kolla även på K1200R/ R Sport. Mer upprätt körställningen och lägre växlad.
 

Wizzard

Village Idiots MC
Gick med
14 Dec 2003
Ort
North of Stan
Hoj
GSX-R 1100 -92; GSX1300R Hayabusa 2014
Hej, jag skulle behöva några råd ang ev köp av BMW K1200S -06....

Jag har hört allt möjligt om div fel och brister på denna, och självklart blir jag lite tveksam.

Så va faan gör jag?? :) Tacksam för alla tips.

Körde 3000mil med min 06:a, skrikande koppling, fel på motorstyrningen (dog vid rödljus) 2 stycken ABS enheter gick sönder mm, mm. Skön att köra långtur med , men mindre skön när ABS rasar på väg ner från Grossglockner och fungerar fint 1500 euro senare efter en tur till BMW i Innsbruck. Bakstötdämparen byttes på garantin. Läckande bakväxel med byte av lager och tätningar
Har inte varit med så mycket trubbel för så mycket pengar...
Valet är ditt..
/Wizz
 
Last edited:

anders.666

Medlem
Gick med
3 May 2018
Ort
Gbg
Hoj
Yamaha YZF-R3 -20
Tack för värdefull info! Ni sammanfattar rätt bra den uppfattningen jag fått om 06:an hittills. Japp har kollat åt R-hållet också :)
 
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top