Yrke och båge?

Fläppen1

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Sjuntorp
Hoj
2002 Aprilia RS 250,- 03 CBR954RR
Hej!
Ingenjör och bara tvåtaktare (hittills), Aprilia RS 250 och Yamaha RD 350. Kul att experimentera lite med motorerna.
 

Jejjsoft

Hertig
Gick med
23 May 2012
Ort
Hägersten
Hoj
CBR 600RR -04
27 år Sthlm, Larminstallatör och Service tekniker - bränner gummi på en Honda 600rr 2004, skriven på mig, köpt via lån!

Så sjukt nöjd! ;)
 

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Uppsala
Hoj
GSXR 750
Intressant logik du och många andra för om att lånen är på ett enda objekt. Ungefär som att det är skillnad på pengarna man tar ur höger resp vänster ficka.
Man kan lika gärna säga att du åkt till Thailand för lånade pengar för du skulle mellan tummen och pekfingret ha varit skuldfri om du istället stannat hemma och amorterat.

Kronofogden(hypotetiskt) skulle sälja allt som krävs för att betala dina skulder helt utan att bry sig om vad du själv anser att du använt de lånade pengarna till.

Mitt resonemang är mer en filosofisk betraktelse nu och jag missunnar dig inte att ha kul och du verkar ju ha ganska låg skuldsättning i ditt liv relativt tillgångarna så res på ni och gratulerar till giftermålet.

Själ har jag ett huslån eftersom det ger lägst ränta men vad är det första jag skulle sälja om jag fick ekonomiska problem? Inte är det ju huset...


När jag för många år sedan köpte min första bil tog jag ett lån med säkerhet i min bostadsrätt som före detta var "obelånad". Jag köpte alltså bilen för lånade pengar, men på pappret är det bostadsrätten som är särskild säkerhet.

Har jag då en betald bil och belånad bostadsrätt eller har jag en betald bostadsrätt och bil på lån?

Kontentan för min del är iaf att jag håller med Two Stroke Man. Det är oväsentligt om ens lån har säkerhet i någon egendom (fordon via anteckning om kredit i vägtrafikregistret, inskrivning i fastigheter, pant i bostadsrätter osv.), om jag just vid köpet lånade pengar osv. Det som är intressant i sammanhanget är totala skuldsättningen jämfört med totala tillgångsmassan. Men det har väl knappast med den här tråden att göra.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Vilka rika j-vlar det verkar finnas här :D grattis!

En sak för mig som är aktuellt är att försöka minska huskostnader / allmänna kostnader. Går sådär.

Vad har ni för boendekostnader? Korrelerat då med yrke / hoj (ev. bil).

Har själv inte råd eller tid för hoj då man är i svenne-livet nu med familj o allt.

Investerade i en ny (beg) bil förra veckan som iaf bättrade på ekonomin med några tusenlappar. Samt åker familjen bättre. Tog i som fasen och fick ett ljudsystem installerat igår oxå.

Nu är det nog investerat på ett tag... Utöver kompletta vinterhjul då, suck!

En vacker dag ska det stå nått 2-hjuligt i garaget. :) Men det lär bli något som bara kan ta mig till närmaste fik.
 

Sodan

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2009
Ort
Kungsholmen
Hoj
Triumph Sprint 1050 GT 2012
Gäller ju att prioritera. Familjen åker just nu i vår A4 1.8tq avant 2001 som jag köpte för 14k. Dock tänker jag köpa något nytt nu till hösten. Typ 2007:a. Samt nergradera bågen till en billigare
 

PimX

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2011
Ort
Södra Sandby
Hoj
Suzuki GSXR 750 L0
Precis slutat gymnasiet och ska förhoppningsvis plugga till sjuksköterska i höst, jobbar som timanställd.

Kör en duktigt skenförsäkrad Gixxer 750 k6 :yoparty och en helt oförsäkrad RM125 2007 :rock
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
När jag för många år sedan köpte min första bil tog jag ett lån med säkerhet i min bostadsrätt som före detta var "obelånad". Jag köpte alltså bilen för lånade pengar, men på pappret är det bostadsrätten som är särskild säkerhet.

Har jag då en betald bil och belånad bostadsrätt eller har jag en betald bostadsrätt och bil på lån?

Kontentan för min del är iaf att jag håller med Two Stroke Man. Det är oväsentligt om ens lån har säkerhet i någon egendom (fordon via anteckning om kredit i vägtrafikregistret, inskrivning i fastigheter, pant i bostadsrätter osv.), om jag just vid köpet lånade pengar osv. Det som är intressant i sammanhanget är totala skuldsättningen jämfört med totala tillgångsmassan. Men det har väl knappast med den här tråden att göra.


Jag tror vi är överens, det är den totala skulden sett på den totala mängden tillgångar som säger hur högt belånad man är. Så jag tycker inte man kan säga att du hade lån på bara en sak, utan snarare lite grand på varje liten sak du äger om man ska hålla sig till enkla svar.

Eller lite djupare filosofiskt så kanske man skulle kunna hävda att de belånade tillgångarna är det prylar man minst "behöver", de prylar man först skulle sälja bort vid en ekonomisk kris.

I mitt fall skulle tex min KTM 660 säljas ganska omgående. Och eftersom den inte täcker alla skulder så kan man ju betrakta den som till 100% lånefinansierad även om de flesta skulle anse den kontant betald. Jag köpte den nämligen kontant före huset, betalade kontant och var skuldfri bortsett från studieskulder. Dock hör den till "lyx" som jag lätt kan undvara.
Studieskulderna är dock på gamla systemet vilka blir avskrivna när jag går i pension så jag har inget som helst intresse att amortera bort dessa.
 

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Född med guldsked i mun.

Nyligen spottat ut den lever på avkastning/lön.
Sönderklotad moped som används för att köra fort som satan ingenstans.

Funderar på att sätta mig i skolbänken och uppgradera till en s1000rr
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Studerar vid universitet och jobbar/jobbade extra inom finans. Under denna tid ägt en Kawasaki ZX600 -90 och en Suzuki GSR600 -09. Båda numera sålda. Köper snart något gammalt och billigt då jag ska plugga heltid från och med i höst.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top