Yrke och båge?

Reset000

Ny medlem
Gick med
20 Oct 2012
Ort
Sthlm
Hoj
En dekaltrimmad en..
Frilansande filmarbetare (postproduktion), mid-30's, monster 796 -12 helförsäkrad
 

Areschoug

Ny medlem
Gick med
5 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
2009,Triumph Street Triple
Angående lön och hoj. Har en teori som jag absolut inte vet om den stämmer, men den appliceras på mig iallafall. Jag ligger i top 15% av lönenivån i Sverige, vilket jag anser vara bra för min ålder. Speciellt ansett till det jobbet jag gör.



Har klättrat väldigt mycket de senaste 2 åren, har nog mer än dubblat min lön på 4 år sett iallafall.Det jag märker är att ju mer pengar jag tjänar, desto snålare blir jag.



Shopping och krogrundorna som sved som fan i plånboken för 3 år sedan skulle jag aldrig ens komma på tanken att göra idag. Det är mycket roligare att pressa sig närmare nästa 100.000krs nivå på sparkontot.



Blev av med hojen i våras, har inte köpt någon ny än, tänker vänta till vintern dels pga hojpriserna, men samtidigt att det blir billigare att försäkra nästa år.


(Sen så vill jag egentligen ha 3 hojar och kan verkligen inte bestämma mig)


Kanske bara är jag som är lika dumsnål som Von Anka.
 

Snowman89

Guest
Produktions & supporttekniker.

KTM EXC 525 -07 som grushoj och GSX750E -84 på asfalt.
 

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Servicetekniker inom process/tillverkning, 35-37k/mån (bonus)



...och kör en TRX råtta från -98 som kostar dryga 100-lappen i mån hos folksam :yoparty
...Enda andra som lockar om man tittar på försäkring, Tuono V4r :glömdet
 

imp4ct

Ny medlem
Gick med
10 May 2010
Ort
Urshult
Hoj
ktm 250 sx-f 2009
26 år, lastbilschaufför kör en betald harley dyna street bob 2013 (200 000) samt en betald v70 diesel 2011 :) den som spar han har.
 

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Ort
göteborg
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Diversearbetare, bonne, fastighetsägare, IT slav, egen företagare samt tills nyligen VD och delägare av ett vårdrelaterat IT företag (numera sålt).

GSX1100F inköpt för 18.000SEK :hihi
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Känns som detta har blivit en skryttråd om hur mycket man tjänar och hur obelånad man är:dummer

Bokföringsnisse, inga lån på bil eller mc men har bolån, dvs indirekt är bil och mc belånat...
 

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
Verkstadsmontör (gruvmaskiner). Jag har en Honda CBR 954, en S1000RR och en gammal BMW r75 jag fått av farsgubben.

Belånad upp över öronen, jag är jävlar i mig alltid pank! :D Men vafan gör pengarna för nytta på ett konto?!
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Har säkert skrivit i denna tråden för länge sedan..


e över 40, jobbar som däckmontör (tunga fordon) har en R1 2009 som till 90% e på lån en Volvo S60 utan lån, bor i hyresrätt med tjejen som har en R6 2000 + en Audi A3 inga på lån.

åkte på semester i Thailand en månad över vintern. 60 tusen, ej med lån

vi ska gifta oss om EXAKT 1 månad, ca 50 tusen, ej heller det på lån.

som om folk tycker jag e dum som har hojen på lån, må så vara.. men man kan fan inte spara hur mycket som helst. o lite kul får man väl ha ?

Intressant logik du och många andra för om att lånen är på ett enda objekt. Ungefär som att det är skillnad på pengarna man tar ur höger resp vänster ficka.
Man kan lika gärna säga att du åkt till Thailand för lånade pengar för du skulle mellan tummen och pekfingret ha varit skuldfri om du istället stannat hemma och amorterat.

Kronofogden(hypotetiskt) skulle sälja allt som krävs för att betala dina skulder helt utan att bry sig om vad du själv anser att du använt de lånade pengarna till.

Mitt resonemang är mer en filosofisk betraktelse nu och jag missunnar dig inte att ha kul och du verkar ju ha ganska låg skuldsättning i ditt liv relativt tillgångarna så res på ni och gratulerar till giftermålet.

Själ har jag ett huslån eftersom det ger lägst ränta men vad är det första jag skulle sälja om jag fick ekonomiska problem? Inte är det ju huset...
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top