Yrke och båge?

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Svinar runt i en Ford Transit och levererar cateringmat och styr SR500 och ZXR400, båda i delar.:gnissla

Byter från ort och kylskåp till färg på toalettgolv och boendetyp.

Grått kakel och hyresrätt.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Det har visat sig att folk som kör trampcykel har högre lön och längre utbilning än motorcyklister ...
Varför är det så ?
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Men varför kör folk jag känner med hög inkomst äldre hojar?

Varför ser man ofta elektriker, snickare osv. på hojar som endast är ett par år gamla.

Skulle inkomst speglas av fordonen borde väl logisktvis det vara tvärt om?

Kan ju även vara så att de som har hög lön, är högt uppsatta inte kommit dit direkt och generellt sett så är väl inte en ny literklubba den medelåders mannens verktyg!

Att sen diverse hantverkare som efter avklarad lärlingstid kan fakturera 4-500kr/h kan köpa en flång ny sporthoj är väl inte jättekonstigt?
Idag kan väl en ung person som inte tjänar spieciellt mkt köpa en ny hoj så länge de bor hemma?

Sen kan jag säga att min egen erfarenhet samt umgänge i mc-kretsar har representationen av välutbildade samt välbetalda män varit ganska stor!
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Så du menar att dom kör hoj för att det är praktiskt?

Men nej, det innebär inte att dom har jobbet som intresse och man kan trots allt vara rätt välavlönad utan att vara i ledande position.
De kanske bara är ekonomiska.Är väl som med telefoner vissa har dåligt med pengar men måste ha den senaste för 5000kr.Andra som har råd tycker det räcker med en för 500kr för att ringa lite
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag skulle nog säga att det där med ju lägre inkomst ju dyrare hoj stämmer väl bortsett från de äldre herrarna. De som tjänat bra under livet, sitter på en avbetald kåk värd några mille och barnen är utflugna. De trissar upp priserna på klassiska hojar från när de var unga till helt bisarra nivåer. Dessutom så köper de gärna häftiga lågseriecyklar, jag känner 3 pers som äger Ducati Desmosedichi samtliga är gråhåriga.....
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det har visat sig att folk som kör trampcykel har högre lön och längre utbilning än motorcyklister ...
Varför är det så ?

Bildade människor lever väl generellt sett sundare på alla sätt. Tränar mer, äter sundare och hanterar sin ekonomi sundare. Sen finns där ju förstås massor med undantag och man behöver inte vara smart bara för att man är bildad även om statistiken talar för en högre sannolikhet för det och även tvärtom.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag gissar snarare att dina slutsatser speglar dinar egna fördomar...

Ja, det är mycket möjligt. Både dina och mina gissningar styrs som du säger av våra fördomar. Men iofs även av våra erfarenheter.

Med den här trådens hjälp kan vi i alla fall statistiskt bekräfta mitt första påstående.

Orsaken däremot kan jag ha fel om och det kan mycket väl vara nåt annat än självkänslan som styr folk att köpa dyrare produkter än de har råd till.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Kan ju även vara så att de som har hög lön, är högt uppsatta inte kommit dit direkt och generellt sett så är väl inte en ny literklubba den medelåders mannens verktyg!

Att sen diverse hantverkare som efter avklarad lärlingstid kan fakturera 4-500kr/h kan köpa en flång ny sporthoj är väl inte jättekonstigt?
Idag kan väl en ung person som inte tjänar spieciellt mkt köpa en ny hoj så länge de bor hemma?

Sen kan jag säga att min egen erfarenhet samt umgänge i mc-kretsar har representationen av välutbildade samt välbetalda män varit ganska stor!

Sant, känner bara tre med literhoj som lyfter högre inkomster, vanligast är touringhojar och samlingar.

De med normal inomst och r-hoj, som byts när det kommer ny färg på styrkronan, jag känner/vet om har familj och i vissa fall ansträngd ekonomi.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
De kanske bara är ekonomiska.Är väl som med telefoner vissa har dåligt med pengar men måste ha den senaste för 5000kr.Andra som har råd tycker det räcker med en för 500kr för att ringa lite
Ja, ekonomiska är i vissa fall bara förnamnet.


Men inga av dom försöker profilera sig med sitt ägande.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Skall man inte mäta hur mycket fritid personen har i förhållande till priset på motorcykeln?
 

maister

Ny medlem
Gick med
20 Sep 2012
Ort
Varberg
Hoj
Aprilia tuono v4 1100 -16
Jag är 22 år, fast jobb, egen lägenhet(bostadsrätt). Ekonomin är så bra att jag fortfarande kan spara undan någon tusenlapp per månad efter betalt alla räkningar ifall jag skulle vilja.
Trots att man äger motorcykel, är ekonomisk av mig trots ung ålder:tungan Har ju ingen familj ännu så hur de blir då får vi se:). Folk köper väl vad dom tycker om och vad som dom tycker ser snyggt ut? Sen om man tycker att man har råd eller ej är ju upp till var och en?
 

Busvirre

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2011
Ort
Eskilstuna
Hoj
Husky supermoto
Jag tror att allt handlar om prioriteringar, vill man ha sin drömhoj så kanske man sparar ihop till det oavsett ålder. Och sedan leva efter det. Självklart inom en rimlig gräns. Så tex istället för att gå ut på krogen och spendera tusentals kronor i månaden så lägger man undan de till framtida hoj. Har aldrig tagit ett lån utan sparat ihop till det jag tycker om att göra! Är 21 år gammal, egen lägenhet, jobbar som säkerhetstekniker och kör en KTM 690 smc-r -12
Haft en 690 smc -09 samt en Triumph street triple R -11 innan.
 
Last edited:

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Jag är regionansvarig säljare för en generalimportör av fyrhjulingar. Hade en Ducati Hypermotard 1100S -08 som var fullutrustad med grejer, men sålde den i somras efter att endast ha kört 60mil under tio veckors pappaledighet/semester. Hade inget lån på den o den var billig att äga men tyckte det var onödigt att ha så mkt pengar bundna i en hoj jag knappt hann köra.

Så jag köpte en Aprilia Tuono -03 i toppskick istället med 2200mil på mätaren, detta för mindre än halva värdet av Ducatin. Visst var Ducatin häftigare, men för dom söndags/kvällsturer jag hinner med så fungerar Aprilian kalas.

För en del av pengarna som blev över från Ducatin köpte jag en vattenskoter, den lär jag inte heller hinna åka på så mkt men skit samma. Det är roligt med grejer och jag har varit sugen på vattenskoter länge :)
 

NiklasL

Söker balansen
Gick med
21 Feb 2006
Ort
Örebro
Hoj
954rr -02, cx500 -78, 525exc -07
23 år, bygger gruvmaskiner. Bor i en 3rok (hyresrätt) i centrala Örebro med min flickvän som studerar på universitetet (maskiningenjör).
Kör en 954rr -02, och har även en vattenleksak (seadoo rxp -07), dock belånad sådan.

Visst är ekonomin tight vissa månader, men jag älskar att köra hoj/vattenskoter och hon älskar att jag gör det.
 

Rezamotori

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2013
Ort
Stockholm
Hoj
2006 Aprilia rsvr mille factory
Yrke; Projektledare inom byggbranschen
Hoj, Ducati SF/S , kollade försäkringen hos div. bolag och hel/hel 8800:-/år Svedea:tummenupp, motsvarande hos if,Folksam,,,,ca 25 kkr:arsele. Hur som haver tycker jag tycker jag att många hojägare betalar mer än de borde tack vare kriminella med visst hojintresse.

Håller med tidigare inlägg, det handlar om prioriteringar och hur mycket värde man sätter i hojåkandet.

//Reza
 
Gick med
2 Jul 2009
Ort
Hägersten
Hoj
2003 Yamaha XJR 1300
IT admin, med inriktning på linux. Har precis börjat på detta jobb efter en tids arbetslöshet.
Kör cb900f -81 (kostar 90kr helförsäkrad per månad :tummenupp )



Ska skriva här igen nästa år :smasha:crash
 

Krutgunnar

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2013
Ort
Hallsberg
Hoj
FZ6S2 -08 Xt 660R -11*SÅLD
Egenföretagare (grossist). 23 år, XT 660R-11. (mest för A2 behörigheten, plus att det är kul med grus).

Skenförsäkrad så det bara skriker om det.

Nästa år blir det roligare hoj!:banana
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
Har säkert skrivit i denna tråden för länge sedan..


e över 40, jobbar som däckmontör (tunga fordon) har en R1 2009 som till 90% e på lån en Volvo S60 utan lån, bor i hyresrätt med tjejen som har en R6 2000 + en Audi A3 inga på lån.

åkte på semester i Thailand en månad över vintern. 60 tusen, ej med lån

vi ska gifta oss om EXAKT 1 månad, ca 50 tusen, ej heller det på lån.

som om folk tycker jag e dum som har hojen på lån, må så vara.. men man kan fan inte spara hur mycket som helst. o lite kul får man väl ha ?
 

Hellwood

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2013
Ort
Sundsvall
Hoj
Yamaha FZ1 -10
Yrke:
Projektingenjör
Jobbar med att "uppgradera/uppdatera" fabriker och dess system. Oftast gentemot Pappersmassaindustrin.

Hoj:
För tillfället en Kawasaki ER-5, men kommer under hösten/våren uppgradera till något nyare.
Lägger större delen av min vakna tid på att äta,skita, sova hoj. Brukar få "hjälp" av frun så att jag kanske pratar om någonting annat :D

Tampas just nu med mig själv om den ekonomiska delen av att äga hoj. Hojen man egentligen vill ha kostar 20k + att försäkra. Klart att man kan få in det i sin budget, men även fast MC-livet blivit en stor del av mitt liv så får jag acceptera att jag endast är 29 år och inte haft kortet i flera år. Lutar åt Suzuki GSR 600, då det verkar vara en stabil och bra hoj, plus att Suzukis märkesförsäkring är grym. Att ha bil, bostadsrätt och sambo är inte grattis, så då får man leva med att kompromissa lite, så länge man får köra hoj.

Det var min uppsats :D

Kör hårt! :hojraket
 
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top