Yrke och båge?

BridgeMill

SSEMSE #10592
Gick med
26 Nov 2005
Ort
Bromölla
Hoj
Aprilia RSV MILLE R -00 Race
Maskiningenjör och beredskapsbefäl på pappersbruk. Gammel Mille-R som åker släp mellan banan och garaget.
 

Xeizz

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Umeå/Kalmar Norrlänning & smålänning på samma g
Hoj
KTM Freeride 350 -14 & Husaberg FS650E -04
Hur fan kan det vara så billigt? Jag är liksom du 26 år. Tyckte det lät sjukt billigt med 2500/år för halvförsäkring så jag började söka på blocket och hittade en r1-98 där man ser nummerplåten.
Kollade på TryggHansas (TryggHansa har alltid varit billigt för mig, inte alltid billigast men ändå billigt) sida vad försäkringen skulle kosta om den stod på mig.
Halv skulle gå på drygt 18700/år... Har haft lappen sen 05... :va

Halv f hos Folksam. Hojen är 25kw reggad. Var inga problem att försäkra den som 25kw hos dem. :) redan åkt av en gång med den (hojen gick att rädda) och var absolut inga problem eller frågetecken om att det var 25kw och jag har A-obegränsat körkort. Fick ersättning för kläder osv och de nämnde inte ens om effekten när jag fick ersättningen :) haft den försäkrad på detta sättet i över ett år nu :)
Ps. Jag ringde och försäkrade hojen. Och ifrågasatte även detta med ursprungseffekt osv. Men handläggaren sa att är den reggad på 25kw så försäkrade han den på 25kw. Var inga problem tydligen sa han. :)
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Yrke och båge?
Jag skulle hellre se tråden "Flickvän och båge", dvs hur snygg tjej man får av olika hojtyper. (För visst ger hojar brudar?)

Man får massor av cheyer om man inte berättar att man kör motorcykel. Säger man att garaget ens är större än lägenheten så springer de snabbt.Konstigt nog tycker de inte en öhlinsgaffel är ett fullgott substitut för chartersemester heller. Otacksamma jäklar de där kvinnorna...

Ett tips är att skaffa chey som tjänar bättre än en själv så får man behålla en stor del av lönen till inköp av livets guldeloxerade nödvändigheter..
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Nagelteknolog, Husqvarna Rödmyra.

Jag skojade också fast mitt yrke vill jag inte tala om.
En kinamoto, en asgammal exc450 med motardkit och räserbromsar plus en Crossplane v1.0
Gör det mesta hellre än bra. Sossesvin. Oh så skönt att vara ute ur garderoben.
Just det: halvförsäkring. Försöker stå för mina tabbar.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det roligaste med den här tråden är att priset på motorcyklarna verkar oftast korrelera omvänt med lönenivån. De med välbetalda yrken verkar ha lättare att nöja sig med ganska moderata hojar samtidigt som de med vanligen lågavlönade yrken har oftare dyra hojar.

Förvisso en generalisering med många undantag men...
 

Badsituation

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2008
Ort
Peppes Bodega
Hoj
Dnepr
Det roligaste med den här tråden är att priset på motorcyklarna verkar oftast korrelera omvänt med lönenivån. De med välbetalda yrken verkar ha lättare att nöja sig med ganska moderata hojar samtidigt som de med vanligen lågavlönade yrken har oftare dyra hojar.

Förvisso en generalisering med många undantag men...

Ja fan man tappar ju räkningen...
 

mas95jed

Semiprofessionell
Gick med
11 Nov 2012
Ort
Stallarholmen
Hoj
Suzuki GSX 1400 -02
Det roligaste med den här tråden är att priset på motorcyklarna verkar oftast korrelera omvänt med lönenivån. De med välbetalda yrken verkar ha lättare att nöja sig med ganska moderata hojar samtidigt som de med vanligen lågavlönade yrken har oftare dyra hojar.

Förvisso en generalisering med många undantag men...

Kanske skulle skapa en tråd med ett förhållande mellan lön och värde på MC, tex mcvärde/månadslön. Skulle värdet på cykeln vara relativt lösnen så borde detta värde vara någorlunda konstant.
 

Finnicken

Ny medlem
Gick med
26 Oct 2012
Ort
Enånger
Hoj
Ingen just nu
Får jag också vara med?

18 år, studerar till bilskadereparatör. Åker Kawa ZX750 -89 betald med några månaders studiebidrag och en gammal moped. Ingen försäkring :crash
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Det roligaste med den här tråden är att priset på motorcyklarna verkar oftast korrelera omvänt med lönenivån. De med välbetalda yrken verkar ha lättare att nöja sig med ganska moderata hojar samtidigt som de med vanligen lågavlönade yrken har oftare dyra hojar.

Förvisso en generalisering med många undantag men...

Eller så har de familj, sommarstuga, båt, tidsbrist, halvvuxna ungar som drar enorma mängder pengar och får nöja sig med skrapet som blir kvar?
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Projektledare på ett företag som jobbar med maskinutveckling (25 år) - FZ1 Turbo 2007 och KXF 450 2009
 

skruttiz

Ny medlem
Gick med
5 May 2011
Ort
Gävle
Hoj
Yamaha R1-01,
Universitetsadjunkt i medicinsk vetenskap och forskar om stress och belastningsskador..
ja.. är inte så tråkig som mitt jobb låter, väger upp de lite med att glida på en Retta, :) tillökning med en bushoj är på G..
 
Last edited:

C.Barrow

Medlem
Gick med
30 Dec 2004
Ort
Nynäshamn
Hoj
-------
Är mellan hojar just nu pga nära förestående bostadsköp. Siktet inställt på en nyare WR450 som även skall kompletteras med motardhjul till 2014 (förhoppningsvis).
Haft CBR954-02, Gixxer 1000 -06 och KTM 690SMC -08 tidigare (i den ordningen).

Bytte jobb för sex månader sedan och är nu inköpsansvarig på ett företag inom belysningsbranschen.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top