Hjälmlackering, vad säger lagen?

PMR

Med Sport R1:a igen.
Gick med
5 May 2003
Ort
malmö
Hoj
Påklädd R1:a
Tänk på att vissa inredningar (frigolitliknande delen) löses upp av lösningsmedlen i lackerna.
 

Firefly

Sporthojsnörd
Gick med
13 Aug 2003
Ort
bästkusten
Hoj
Tokgul Fireblade 954 *SÅLD*
Men vad diskuterar ni? En trafiklärare förklarade ju att det är lugnt. Sen är det väl upp till var och en att se till att man inte använder något som försämrar hjälmen. Ingen vill väl dö för att ha en cool hjälm...
 

Applo

Har jättebillig försäkring...
Gick med
1 Apr 2003
Ort
Askersund
Hoj
YZF 450 -04
Pratade med en nyutexeminerad polis som sa att enligt lagen BÖR du ha en godkänd hjälm. Observera BÖR.... alltså kan du ha vilken skithjälm som helst bara det är en hjälm!!!!! Vägverket(körkort) och försäkringsbolag har istället SKALL ha en godkänd hjälm.... Tolka det hur ni vill....

Jag tror jag vill ha en rejäl hjälm när jag krashar... :rolleyes:
 

TurboVmax

www.turbovmax.org
Gick med
3 Aug 2004
Ort
Enköping
Hoj
Turbomatad Vmax
Hjälmlackering

Så här säger lagen, varken mer eller mindre:

Trafikförordningen
4 kap. Bestämmelser för trafik med motordrivna fordon
Gemensamma bestämmelser
9 § Den som färdas med motorcykel eller moped skall använda skyddshjälm.
Skyddshjälm behöver inte användas
1. av passagerare som inte fyllt sju år och som använder annat lämpligt huvudskydd,
2. när fordonet inte är i rörelse,
3. vid färd inom parkeringsplats, parkeringshus, bensinstations- eller verkstadsområde eller liknande område,
4. på en moped som framförs med avstängd motor, eller
5. i en tre- eller fyrhjulig motorcykel med karosseri eller i en tre- eller fyrhjulig moped med karosseri om bilbälte används.
Föraren skall se till att passagerare som är under femton år använder skyddshjälm eller annat huvudskydd i enlighet med bestämmelserna i första och andra styckena. Förordning (2001:753).

På Vägverkets hemsida finns följande att läsa om mopeder, det enda uttalande som jag hittat av lagstiftande myndighet:
På adress http://www.vv.se/templates/page3____6430.aspx

"Vilka trafikregler gäller när jag kör moped klass I?
*Du måste ha en godkänd hjälm, E- eller SIS-märkt."

"Vilka trafikregler gäller när jag kör moped klass II?
*Du måste ha en godkänd hjälm, E- eller SIS-märkt."


Man kan nog utgå från att samma gäller MC eftersom lagen i övrigt säger samma om moped och mc "skall bära hjälm".

Konstigt att det alltid blir en massa "jag har hört..", "polarns farsa sa.." osv svar när någon undrar vad REGLERNA säger. Om man inte vet behöver man inte svara på frågan. Lagen säger använd skyddshjälm, varken mer eller mindre. Allt annat är rekommendationerr, goda råd, tillverkarens råd osv men INTE svensk LAG.

Jeffrey
 
Last edited:

Applo

Har jättebillig försäkring...
Gick med
1 Apr 2003
Ort
Askersund
Hoj
YZF 450 -04
TurboVmax skrev:
Så här säger lagen, varken mer eller mindre:

Trafikförordningen
4 kap. Bestämmelser för trafik med motordrivna fordon
Gemensamma bestämmelser
9 § Den som färdas med motorcykel eller moped skall använda skyddshjälm.
Skyddshjälm behöver inte användas
1. av passagerare som inte fyllt sju år och som använder annat lämpligt huvudskydd,
2. när fordonet inte är i rörelse,
3. vid färd inom parkeringsplats, parkeringshus, bensinstations- eller verkstadsområde eller liknande område,
4. på en moped som framförs med avstängd motor, eller
5. i en tre- eller fyrhjulig motorcykel med karosseri eller i en tre- eller fyrhjulig moped med karosseri om bilbälte används.
Föraren skall se till att passagerare som är under femton år använder skyddshjälm eller annat huvudskydd i enlighet med bestämmelserna i första och andra styckena. Förordning (2001:753).

På Vägverkets hemsida finns följande att läsa om mopeder, det enda uttalande som jag hittat av lagstiftande myndighet:
På adress http://www.vv.se/templates/page3____6430.aspx

"Vilka trafikregler gäller när jag kör moped klass I?
*Du måste ha en godkänd hjälm, E- eller SIS-märkt."

"Vilka trafikregler gäller när jag kör moped klass II?
*Du måste ha en godkänd hjälm, E- eller SIS-märkt."


Man kan nog utgå från att samma gäller MC eftersom lagen i övrigt säger samma om moped och mc "skall bära hjälm".

Konstigt att det alltid blir en massa "jag har hört..", "polarns farsa sa.." osv svar när någon undrar vad REGLERNA säger. Om man inte vet behöver man inte svara på frågan. Lagen säger använd skyddshjälm, varken mer eller mindre. Allt annat är rekommendationerr, goda råd, tillverkarens råd osv men INTE svensk LAG.

Jeffrey

Det var väl aldrig tal om man skulle bära hjälm eller inte? Bara om det var godkänt att lacka/klistra på den...

Konstigt att det alltid blir en massa "kan nog utgå ifrån" :hihi
 

HPe

Ny medlem
Gick med
20 Mar 2020
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha
Gammal tråd men eftersom den var den jag hittade via google i försök att få reda på samma sak så noterar jag vad jag hittade:
TSFS 2017:94 §6
“En skyddshjälm får inte användas om den utsatts för åtgärder som kan försämra hjälmens egenskaper. Åtgärder som vidtas ska då överensstämma med hjälmens typgodkännande.
Allmänna råd: Exempel på åtgärder som kan försämra skyddshjälmens egenskaper är dekaler som satts på, utskjutande föremål eller överdrag, håltagning i hjälmskalet samt om hjälmen målats.“
Tolkar det som att om hjälmtillverkaren säger att det är OK så är det, annars inte.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Fy fan, jag minns inte att det var så här låg kvalité på Sporthoj för 15 år sedan men uppenbarligen har mognaden ökat i takt med att inläggen blivit färre. Utom för Boris JR förstås som uppenbarligen alltid varit top notch.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Gammal tråd men eftersom den var den jag hittade via google i försök att få reda på samma sak så noterar jag vad jag hittade:
TSFS 2017:94 §6
“En skyddshjälm får inte användas om den utsatts för åtgärder som kan försämra hjälmens egenskaper. Åtgärder som vidtas ska då överensstämma med hjälmens typgodkännande.
Allmänna råd: Exempel på åtgärder som kan försämra skyddshjälmens egenskaper är dekaler som satts på, utskjutande föremål eller överdrag, håltagning i hjälmskalet samt om hjälmen målats.“
Tolkar det som att om hjälmtillverkaren säger att det är OK så är det, annars inte.


Barry Sheene hade blitt tagen direCk!

Barry-Sheenes-Bell-racing-helmet.jpg

Intressant det där med "utskjutande detaljer"... #gopro #hjälmlyse
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Om pris och säkerhet. Tittar man på https://sharp.dft.gov.uk/, så finns det bra hjälmar till skapligt pris och tvärtom. Men generellt sett är ofta dyrare bättre.
Om man tävlar finns regler om målning och dekaler.
Om jag fattat det här med normen rätt, så gäller godkännandet om tillverkarens bruksanvisning följs. Om tillverkaren skrivit att hjälmen inte får målas, så gäller det.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Fel av mig, minnet börjar bli dåligt. Borde faktagranska mer innan jag skriver.
Men det beror ju på hur petig besiktningen är.

8.1.1 Ändring i utförande
Hjälm får inte i något avseende ändras eller modifieras, endast av hjälmtillverkaren godkänt tillbehör är tillåtet.Allt som byggs på eller tas bort från en certifierad hjälm innebär en förändring och därmed en försämring av hjälmens skyddsegenskaper.
https://indd.adobe.com/view/9503e69d-4d83-4a19-b5fe-1300a967fca9
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Fel av mig, minnet börjar bli dåligt. Borde faktagranska mer innan jag skriver.
Men det beror ju på hur petig besiktningen är.

8.1.1 Ändring i utförande
Hjälm får inte i något avseende ändras eller modifieras, endast av hjälmtillverkaren godkänt tillbehör är tillåtet.Allt som byggs på eller tas bort från en certifierad hjälm innebär en förändring och därmed en försämring av hjälmens skyddsegenskaper.
https://indd.adobe.com/view/9503e69d-4d83-4a19-b5fe-1300a967fca9

Om det hade varit din bil eller din MC tror jag inte du skulle likställa lackering med modifiering.

Troy Lee Desings började en gång i tiden som hjälmlackerare, lackade hjälmar åt alla amerikanska crossförare med tillverkarnas goda minne.
Komposithjälmar kan lackas men plasthjälmar bör inte lackas.
 

HPe

Ny medlem
Gick med
20 Mar 2020
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha
Om det hade varit din bil eller din MC tror jag inte du skulle likställa lackering med modifiering.

Författningstexten nämner specifikt att måla hjälmen. Men lämnar ju som sagt öppet om hjälmtillverkaren går i god för det.

Och i vanlig ordning så är det knappast polisen som kommer sätta dit en utan snarare försäkringsbolaget när du redan varit i krasch...
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Författningstexten nämner specifikt att måla hjälmen. Men lämnar ju som sagt öppet om hjälmtillverkaren går i god för det.

Och i vanlig ordning så är det knappast polisen som kommer sätta dit en utan snarare försäkringsbolaget när du redan varit i krasch...

Vore intressant veta hur eventuellt Försäkringsbolag såg på Michael Schumacher's placering av en GoPro på sidan av skidhjälmen.......:va
För i hans fall var det ju GoPron som gick in genom hjälmen vad jag sett tydligen en stor orsak till skadan.
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Och idag trillade Årets info från SMC in genom brevlådan. Ett utdrag Citat:

Varsågod, nedan finner du ett "Medical Card". Fyll i
dina uppgifter, stick in kortet mellan hjälmens stoppning
och skal och sätt klistermärket* i nacken på hjälmens ut-
sida. Det underlättar vid eventuella räddningsinsatser.

slut citat

Vad * i klistermärket* betyder kan jag inte hitta.
Medical card märket är runt, diameter ca 4,5cm
Med texten
MEDICAL CARD
SMC
IN HELMET
 
Last edited:

08an

Sporthojsnörd
Gick med
27 Aug 2009
Ort
Skogen
Hoj
MT10 SP
Hjälmar från Shoei kan lackeras om, godkännandet påverkas inte, men fabriksgarantin gäller inte, läs mer här: https://www.shoei-europe.com/uk/service/faq#h

"Can a helmet be safely painted?
Negative effects of painting are not yet known. Nevertheless, for insurance reasons, we advise against using stickers or painting helmets, as you can never be sure which solvents are used. The structure of the helmet shell could be damaged - the accident protection would no longer be guaranteed.


What should be considered when painting?
Please do not use Nitro-based colors and make sure that no paint comes into the interior of your helmet. Acryl colors (water-based paints) are safe. Water-based paint pencils for cars can also be used. During painting, all ventilation and visor openings should be taped off or, if possible, be temporarily removed because the very sensitive material polycarbonate is used. The material resistance would suffer."
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top