Hjälmlackering, vad säger lagen?

sirmiro

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2005
Ort
Örebro
Hoj
Saknas pga ekonomi. =(
Jag har nu letat över halva internet och vill nu veta vad lagen säger om lackeringa av hjälm osv.

1) Är det tillåtet att lackera en hjälm eller inte?

Om inte: Varför är det inte tillåtet? Vad kan man få för straff?

2) Är det tillåtet att sätta dit klistermärken på hjälmen? (som t.ex. M.Schumacher har med ferrarimärket, vet ej säkert med andra)

Om inte: Varför är det inte tillåtet? Vad kan man få för straff?


Sen en fråga mer för att kolla, hur mycket bättre blir en hjälm med ökat pris?
(jag tillhör de som inte har allt för mycket pengar men vägrar vara som alla andra...)

EDIT: Gäller integralhjälm...

mvh//Micke
 

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
sirmiro skrev:
1) Är det tillåtet att lackera en hjälm eller inte?
Ja

2) Är det tillåtet att sätta dit klistermärken på hjälmen?
Ja

Däremot brukar hjälmtillverkarna rekommendera att man inte lackar och/eller sätter fast klistermärken på hjälmen då det kan försämra dess skyddsförmåga.

Sen en fråga mer för att kolla, hur mycket bättre blir en hjälm med ökat pris?
Upp till en viss gräns så står priset i direkt relation till kvaliteten. Däremot så är det ju ingen skillnad på en hjälm för 3000 kr och samma hjälm men med replika-lack för 5000 kr. Priserna för en bra integralhjälm i komposit börjar runt 2500 kr och uppåt.
 

sirmiro

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2005
Ort
Örebro
Hoj
Saknas pga ekonomi. =(
sgtpepper skrev:
Ja


Ja

Däremot brukar hjälmtillverkarna rekommendera att man inte lackar och/eller sätter fast klistermärken på hjälmen då det kan försämra dess skyddsförmåga.


Upp till en viss gräns så står priset i direkt relation till kvaliteten. Däremot så är det ju ingen skillnad på en hjälm för 3000 kr och samma hjälm men med replika-lack för 5000 kr. Priserna för en bra integralhjälm i komposit börjar runt 2500 kr och uppåt.


Tackar tackar...

Då blir det att titta efter en hjälm i de prisklasserna då... =P
 

LocDog

Kärlekspilot
Gick med
31 Jul 2004
Ort
Dubsala - Lower Downtown
Hoj
Harley Fyrtioåtta
sirmiro skrev:
Jag har nu letat över halva internet och vill nu veta vad lagen säger om lackeringa av hjälm osv.

1) Är det tillåtet att lackera en hjälm eller inte?

Om inte: Varför är det inte tillåtet? Vad kan man få för straff?

2) Är det tillåtet att sätta dit klistermärken på hjälmen? (som t.ex. M.Schumacher har med ferrarimärket, vet ej säkert med andra)

Om inte: Varför är det inte tillåtet? Vad kan man få för straff?


Sen en fråga mer för att kolla, hur mycket bättre blir en hjälm med ökat pris?
(jag tillhör de som inte har allt för mycket pengar men vägrar vara som alla andra...)

EDIT: Gäller integralhjälm...

mvh//Micke


Det är inte tillåtet att klistra på egna klistermärken eller liknande.
Om man ska lacka sin hjälm så får man enbart lacka den i sin originalfärg.
 

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
LocDog skrev:
Det är inte tillåtet att klistra på egna klistermärken eller liknande.
Om man ska lacka sin hjälm så får man enbart lacka den i sin originalfärg.
Du får gärna bifoga en lag där du läst detta.
 

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
LocDog skrev:
Det är inte tillåtet att klistra på egna klistermärken eller liknande.
Om man ska lacka sin hjälm så får man enbart lacka den i sin originalfärg.
Jag tar det igen; du får gärna bifoga den lag eller direktiv där du läst detta.

Ingenstans i Trafikförordningen står det något om detta och jag kan inte hitta något i E22.05 som är den standard som hjälmarna måste uppfylla heter, så jag väntar spänt på att få veta vart du läst detta.
 

sirmiro

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2005
Ort
Örebro
Hoj
Saknas pga ekonomi. =(
LocDog skrev:
Det är inte tillåtet att klistra på egna klistermärken eller liknande.
Om man ska lacka sin hjälm så får man enbart lacka den i sin originalfärg.

Hmm? Klistermärken kan jag förstå om det kan finnas en lag, emn att jag bara ska få måla med de färger tillverkaren använder verkar befängt... :huvet

Vill gärna se lagar på det... (vet att jag fick några lagar på zatzy, men sen valde jag att bli medlem här för att få svar... :tungan )

mvh//Micke
 

LocDog

Kärlekspilot
Gick med
31 Jul 2004
Ort
Dubsala - Lower Downtown
Hoj
Harley Fyrtioåtta
sgtpepper skrev:
Jag tar det igen; du får gärna bifoga den lag eller direktiv där du läst detta.

Ingenstans i Trafikförordningen står det något om detta och jag kan inte hitta något i E22.05 som är den standard som hjälmarna måste uppfylla heter, så jag väntar spänt på att få veta vart du läst detta.

Vet inte vad lagen säger....men de står i teoriböckerna samt så har jag hört det av polare (men jag är den första att ändra mig om de nu inte skulle vara så) :tummenupp
 

Gabor

Guest
LocDog skrev:
Vet inte vad lagen säger....men de står i teoriböckerna samt så har jag hört det av polare (men jag är den första att ändra mig om de nu inte skulle vara så) :tummenupp

Det är olämpligt att lacka polycarbonat hjälm med 2-komponent lack.
Lösnings medlet kan lösa upp polymer sammansättningen och försämrar polymer hjälmen så den upphör att för sitt ändamål skydda huvudet vid en eventuell olycka.

Komposit, kevlar, glasfiberarmerad polycarbonathjälm med lackerad av fabrik är det helt ok att med 1 komponent billack ,lackera hjälmar.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Det är klart tvegsamt om lagen förbjuder omlackering av hjälpmar. Vill minnas att det står något om att man inte får "ändra utförandet", om detta inbegriper omlackering eller inte är nog en tolkningsfråga.
Det är dock inte laglighetsaspekten som är den intressanta.

Det är inte rekomenderat att lacka om hjälmen själv där finns för många exempel där lacken har förändrat strukturen i både polykarbonat och fiberhjälmar och gjort de värdelösa.
Skall du tvunget lacka din hjälm se till att en lackerare som vet vilka färger som går att använda till vilka hjälmar (det är inte ens så lätt att en färg som är bra till ett hjälmärke är säkert på ett annat) så din fina kruka skyddar när du vurpar.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
tassen skrev:
Det är olämpligt att lacka polycarbonat hjälm med 2-komponent lack.
Lösnings medlet kan lösa upp polymer sammansättningen och försämrar polymer hjälmen så den upphör att för sitt ändamål skydda huvudet vid en eventuell olycka.

Komposit, kevlar, glasfiberarmerad polycarbonathjälm med lackerad av fabrik är det helt ok att med 1 komponent billack ,lackera hjälmar.

Och vad inehåller 1 komponents färg om inte lösningsmedel? :confused:

Det är inte för nöjet som alla hjälmfabrikanter avråder till hjälmtvätt i annat än "water and mild soap"

Lackera aldrig din hjälm själv och tvätta den i vatten och yes....
 

Lion

Crew
Gick med
13 Dec 2004
Ort
031
Hoj
ärretta
LocDog skrev:
Vet inte vad lagen säger....men de står i teoriböckerna samt så har jag hört det av polare (men jag är den första att ändra mig om de nu inte skulle vara så) :tummenupp
Har oxå läst i teoriböckerna att det är förbjudet.....men vad det är som är förbjudet kommer jag inte riktigt ihåg, om de är omlackering eller dekaler....
 

Fotis

Hoj ska d va´
Gick med
6 Feb 2005
Ort
Dalarna
Hoj
Yamaha fzr1000 (Streetfighter)
......

Det finns en vatten baserad färg som man kan använda till hjälm målning. Denna färg inehåller inget lösningsmedel. När jag gick i gymnasiet så lärde vi oss allt om sån färg, vi använde färgen på bilar å diverse saker, som tex. plast till hoj och hjälm.

I lagen står det inte något om att man inte får måla om eller inte klistra på.
Jag vet d, jobbar själv som trafiklärare.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Botte skrev:
På Arais hemsida står det att man FÅR lacka om o sätta dekaler på deras hjälmar!!

Ja men där står också att man skall konsultera sin manual innan man gör det. Och i manualen står det vilka färger som kan användas så det är inte bara att lacka med vilken färg som helst.
 

sajk

speedbully.se
Gick med
15 Nov 2004
Ort
Norrköping
Hoj
SC50 SSMH
jag har f;r mig att det står i teorin att det är ok att sätta på så mkt klistermärken och skinande skit som möjligt då du syns bättre då. lacka om var väl också ok fast var noga med hjälmval då, en plasthjälm kan bli upplöst av lacken kan säkert vara så med glasfiber också men vad jag har hört ska det bästa vara att lacka glasfiber.
 

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Det spelar ingen roll vad som står i teoriböcker, dels för att dessa kan vara föråldrade och dels för att det enda som gäller är den lagstadgade norm som hjälmarna skall uppfylla. Sedan några år tillbaka heter denna norm ECE22-05 och är en europeisk standard. En hjälm godkänd för MC-bruk i trafik i Sverige måste uppfylla denna norm.

Jag har letat som en galning, men ingenstans har jag hittat något om att ECE22-05 skulle förbjuda omlackning eller dekaler på hjälmarna. Här är lite information om normen: http://www.mcpoolen.se/clothes/material/hjalmar/e22-05/index.shtml
 

Gren

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2003
Ort
Växjö
Hoj
XT 600
Fotis skrev:
Det finns en vatten baserad färg som man kan använda till hjälm målning. Denna färg inehåller inget lösningsmedel. När jag gick i gymnasiet så lärde vi oss allt om sån färg, vi använde färgen på bilar å diverse saker, som tex. plast till hoj och hjälm.

I lagen står det inte något om att man inte får måla om eller inte klistra på.
Jag vet d, jobbar själv som trafiklärare.

Nu vet jag att jag är löjlig, men vatten är ett dipolärt lösningsmedel.

On topic: Det stod i min teoribok att man inte ska måla och/eller sätta klistermärken på sin hjälm. Däremot betvivlar jag att det är förbjudet enligt lag.
 

LocDog

Kärlekspilot
Gick med
31 Jul 2004
Ort
Dubsala - Lower Downtown
Hoj
Harley Fyrtioåtta
sgtpepper skrev:
Det spelar ingen roll vad som står i teoriböcker, dels för att dessa kan vara föråldrade och dels för att det enda som gäller är den lagstadgade norm som hjälmarna skall uppfylla. Sedan några år tillbaka heter denna norm ECE22-05 och är en europeisk standard. En hjälm godkänd för MC-bruk i trafik i Sverige måste uppfylla denna norm.

Jag har letat som en galning, men ingenstans har jag hittat något om att ECE22-05 skulle förbjuda omlackning eller dekaler på hjälmarna. Här är lite information om normen: http://www.mcpoolen.se/clothes/material/hjalmar/e22-05/index.shtml

Då är det säkerligen så.....inte för att jag bryr mig så värst hårt om att leka paragrafryttare....men men :yoparty

Man har ju hört att man helst ska köra omkring med orange självlysande/reflekternade kläder oxå.....och gör man de? :)
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top