Har jag världsrekord i vilopuls?

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R
Jag fick en överjävlig låsning i ryggen i morse o kunde inte röra mig alls.
Fick skjuts till en naprapat som tryckte o klämde o rätade ut och sen tog han blodtryck och puls.

Därefter kollade han konstigt på mig och frågade om jag var avslappnad och det e väl klart att man e när han säger att man ska vara det.
Då tog han pulsen med stetoskop istället för den automatiska grejjen han hade fäst vid mig och sen satte han sig ner o såg helt förvånad ut.

Jag hade en puls då på 36 efter dubbelkontrollen och han gissade att jag hade en vilopuls på 30 när jag sov.

Jag hade sprungit över gatan dit o upp för nån trappa så jag var väl inte helt avslappnad kanske.
Det måste vara för att jag är så lugn och harmonisk :banana

Vad har ni? Har jag chans på Guinnesboken :D
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R
skoteridioten skrev:
Har typ det dubbla...nästan :3freak

Tränar du mkt eller?

Just det, det glömde jag skriva ner.

Jag har inte tränat sen december 2004 ordentligt för ja - jag har väl inte haft det okej i min tillvaro kan jag säga....

Jag fick ett ryck förra veckan och sprang ut till Mölle hamn från Höganäs och sen gick jag hem men det var lugnt. Kändes bara lite grann, inget överdrivet. Tror det rör sig om 1,5mil dit därifrån.

Tänkte börja träna seriöst igen nästa vecka :banana :banana
 

jomo

Medlem
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Täby, Stockholm
Hoj
MT-09 - 24
Världsrekord tror jag knappast, men väl bra kondis. :tummenupp Rykten säger att allas vår Björne Borg hade en vilopuls på 20 när han var som bäst.. :Bugar
 

Kevorkian

Lachryma Christi
Gick med
17 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
0 bhp
jomo skrev:
Världsrekord tror jag knappast, men väl bra kondis. :tummenupp Rykten säger att allas vår Björne Borg hade en vilopuls på 20 när han var som bäst.. :Bugar


Tydligen har löparen Ron Clark den lägst kända vilopulsen. Han hade en vilopuls på 28 slag/min när han var aktiv (60-talet)

Mavve! Sluta upp med chipsen och träna hårdare så kanske du innehar ett nytt rekord om några månader :tummenupp
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R
Kevorkian skrev:
Tydligen har löparen Ron Clark den lägst kända vilopulsen. Han hade en vilopuls på 28 slag/min när han var aktiv (60-talet)

Mavve! Sluta upp med chipsen och träna hårdare så kanske du innehar ett nytt rekord om några månader :tummenupp

Köpper gymkort idag o börjar på måndag - kanske tittar in där imorgon, men jag skulle inte lyfta tungt nu den närmaste tiden sa han :mattias

2 slag ska jag kunna pressa ner :banana
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Vilopuls

Din vilopuls är låg, på gränsen till extrem men ändå inte. Gunde hade en vilopuls på 27 som lägst. När jag höll på med MTB hade jag ett antal träningskompisar med vilopuls kring 30 (själv kom jag aldrig lägre än 41). Har du en aning om dina maxpuls? Miguel Indurain (cyklist) hade sällan en puls över 150 medans hans konkurrenter låg uppe kring 200 vid samma ansträning.

För att ge lite perspektiv kan man ta proffscyklister som höll på med EPO under 90-talet. Problemet var att när de knaprade som mest och körde höghöjdsträning fick de en enorm syreupptagningsförmåga. I vissa extrema fall fick de en vilopuls under 20. Detta ledde till att de fick ha läkarövervakning då risken var överhängande att de skulle dö av hjärtstillestånd i sömnen. De fick helt enkelt väckas och köra lite testcykel få att få upp pulsen innan de somnade om...
 

Trötter

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2005
Ort
Stockolm/Tullinge
Hoj
på gång
när jag låg inte på sjukan förra veckan så vart alla så himla förvånad över min låga vilopuls, tror jag hade 36 eller nått sånt, och syreupptagningen var 97-98% hela tiden..., och jag tränar knapt nånting, kör med lite hantlar och det när jag känner för det.., och när dem kollade tempen så låg jag alltid strax över 36 grader, 37 nån gång..
 

rejser

knatter knatter...igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
lusasken
Hoj
Trehundra kubikare
ething skrev:
Miguel Indurain (cyklist) hade sällan en puls över 150 medans hans konkurrenter låg uppe kring 200 vid samma ansträning.

Just Indurain hade väl vilopuls på 26-28 nånting vet jag och det var det lägsta jag hade hört då.

en jag känner var som dig mavve och hade toklåg vilopuls fast han inte var direkt jättetränad.
men han hade faktiskt ett litet hjärtfel och vaknade ibland på nätterna med ett ryck och en otäck känsla av att hjärtat hade stått still...det hade det troligen gjort oxå!
det blev akut operation och fick en pacemaker för några år sen, typ 28 år gammal.
 

Manne

Nu ligger IQ och vikt på samma nivå.....
Gick med
30 Aug 2003
Ort
Stränkan
Hoj
Gammal och slö
Trötter skrev:
när jag låg inte på sjukan förra veckan så vart alla så himla förvånad över min låga vilopuls, tror jag hade 36 eller nått sånt, och syreupptagningen var 97-98% hela tiden..., och jag tränar knapt nånting, kör med lite hantlar och det när jag känner för det.., och när dem kollade tempen så låg jag alltid strax över 36 grader, 37 nån gång..


Steg inte pulsen när de skulle ta tempen då.........
Måste ha varit en kittlande känsla. Ont men ändå skönt på samma gång :hihi :hihi




Nä, jag tror inte dom använder örontermometer............
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Och Chuck Norris hade en puls på 6 slag!





I timmen!


Alla exempel som kommer upp är idrottsmän, Mavve verkar ju inte ens träna så det måste vara ganska unikt. Iofs är det väl delvis en följd av att just idrottsmän har koll på sin puls och övriga skiter i den.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Frågan är ju vad Mavve har för vilopuls idag, 11 år senare..?

Själv gjort ett par ekg senaste veckan då mitt hjärta slagit lite udda, vilopuls har legat på runt 70.
23 år gammal, 180 lång och typ 65 tung, de flesta läkarna tyckte det var dags att börja träna lite kondition iaf :rofl
Ursäkten "alla kilon räknas när man kör hoj" håller ju inte när man inte har hoj längre...
 
Last edited:

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R
Ser att det var en vecka innan jag spräckte min skalle lite i en cykelolycka. Var lite körigt i livet där ett tag med bostad och annat så träningen fick stå lite till sidan. Hela 2004 hade jag faktiskt full tävlings-säsong internationellt så jag var i mitt livs bästa form då. Slog rekord på milen samma år på 38:36minuter, en tid jag aldrig kunnat slå efter det.

2005 var ett jävla år. Var hemlös ett tag, insatsstyrkan kände för att hälsa på mig en morgon, jag spräckte skallen, blev arbetslös och fick en betalningsanmärkning minns jag.
Jag träffade även tjejen jag fortfarande är tillsammans med och köpte Sveriges finaste BMW750iL, fick min första lägenhet och ett bra jobb med.

Jag har faktiskt inte mätt pulsen ordentligt efter detta. Ska göra det imorgon. Har fritt imorgon och bor på ett Bed&Breakfast i Boden just nu så då kan man lugnt vila ut och ta pulsen direkt när jag vaknar.

2010 kom jag på allvar igång med träningen igen och nådde absoluta elitnivå igen i Taekwondo. Jag tävlade i -63kg-klassen, 30 år gammal.

2013 var det åter dags för olyckor och sjukhusvistelser, rejält, så efter det kom jag nog aldrig riktigt igång igen. Började med Karate som ren sjukgymnastik och har kommit en bit där med.
Löpningen har kommit igång igen. Sprang runt militärkasernen igår här i Boden med kollegan. Testade på deras hinderbana med. Han är 21, jag är 35 och han var inte ett dugg bättre trots sin militärbakgrund....

Har ett litet sug att köra en sista tävlings-säsong nu i höst eller till våren. Man har alltid en match kvar....

H4xeBMl.jpg
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
53år, vilopuls på 48. Hyfsat vältränad nu men oavsett form haft låg vilopuls hela livet.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top