Viking Motor Park nyheter

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Om nån är intresserad så händer det fortfarande saker med det här, och det verkar fortfarande helt möjligt att det dyker upp en motorbana i Enköping när som helst. Eller åtminstone inom ett år eller två. :banana

Har du lite mer info att delge?
Är det finanser och/eller tillstånd från myndigheter som drar ut på tiden?
När kommer hemsidan igång?
 
Last edited:

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
ZX6R
Ingen skulle bli gladare än jag, men efter 14 år har man tappat hoppet.

Med tanke på hur samhället ser ut idag med allt miljötjafs och hur politikerna väljer att spendera våra skattepengar så känns det högst orimligt att man idag 2020 eller 2021 skulle bygga en till motorbana.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Ingen skulle bli gladare än jag, men efter 14 år har man tappat hoppet.

Med tanke på hur samhället ser ut idag med allt miljötjafs och hur politikerna väljer att spendera våra skattepengar så känns det högst orimligt att man idag 2020 eller 2021 skulle bygga en till motorbana.
Men det är ju en elfordonsbana för den kommande elbilsracingen... Med ett 50-tal undantag per år för gamla classikerfordon med bensindrift.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ingen skulle bli gladare än jag, men efter 14 år har man tappat hoppet.

Med tanke på hur samhället ser ut idag med allt miljötjafs och hur politikerna väljer att spendera våra skattepengar så känns det högst orimligt att man idag 2020 eller 2021 skulle bygga en till motorbana.

Bo har jobbat med det i 30 år nu. :hihi
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Har du lite mer info ett delge?
Är det finanser och/eller tillstånd från myndigheter som drar ut på tiden?
När kommer hemsidan igång?

Alla tillstånd är ordnade, marken är inköpt (eller handpeng lagd) och stadsplanelagd för motorbana och industrier och det finns framtida kunder som vill hyra in sig i verksamhet och lokaler. Det finns planer för elnät, uppvärmning och annat skoj där med.
För tillfället är det finansieringen som jobbas på och de hoppas ha den klar snart, och kunna börja jobba mer praktiskt i vinter. Firman som jobbar med att få tag på finansiärer är positivt inställda till projektet.

Hade jag inte köpt lägenhet för mina pengar hade jag nog köpt några aktier till, nu när det fortfarande är högriskinvestering. :hihi
 

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Ort
Idyllen
Hoj
939 Hypermotard SP + Yamaha R1
Hade jag inte köpt lägenhet för mina pengar hade jag nog köpt några aktier till, nu när det fortfarande är högriskinvestering. :hihi

Hur motorintresserad jag än må vara så säger jag såhär: Tur du la pengarna i bostaden och inte plöjde ner allt i en svensk motorbana. Om historia är vår lärare så har det inte varit en vidare lönsam historia att bygga motorbanor på våra breddgrader.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Hur motorintresserad jag än må vara så säger jag såhär: Tur du la pengarna i bostaden och inte plöjde ner allt i en svensk motorbana. Om historia är vår lärare så har det inte varit en vidare lönsam historia att bygga motorbanor på våra breddgrader.

Tur och tur...
Jag har planerat att börja lägga pengar i fastigheter ett längre tag, och VMP r ett fastighetsbolag med en motorbana som särskiljande faktor, inte tvärtom.
 

Obesitas

c;)
Gick med
17 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
-
Finns det någon info om vad som händer (eller inte händer) kring detta? Man får väl anta att covid ställde till det, men försöker man fortfarande driva det?
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Eväll som Dalslands ring.

Alla tillstånd om allt och inget inklusive flygplats vindkraft motorbana, crossbana, enduro gocart, rallycross/folkrace osv.

Finns klara o godkända att för vem som helst använda personen behöver bara 500 millioner sedan e saken biff.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Så en liten uppdatering, markarbete pågår på den inköpta marken. Sprängning, schakt, kulvertering och arbetsvägar. Skog har redan avverkats tidigare.
Så det händer iaf saker. :yoparty
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Så en liten uppdatering, markarbete pågår på den inköpta marken. Sprängning, schakt, kulvertering och arbetsvägar. Skog har redan avverkats tidigare.
Så det händer iaf saker. :yoparty
Är du säker på att det är för banan och inte nån lagerhall?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Är du säker på att det är för banan och inte nån lagerhall?
Det är nog inte ens så specifikt än, utan mer bara grundläggande markarbete för att göra området redo för att kunna bygga något alls. Men en bana ska det bli, även om där också ska byggas en hög med fastigheter för företag som vill ha nära tillgång till en bana med.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Det är nog inte ens så specifikt än, utan mer bara grundläggande markarbete för att göra området redo för att kunna bygga något alls. Men en bana ska det bli, även om där också ska byggas en hög med fastigheter för företag som vill ha nära tillgång till en bana med.
Jag ser att deras hemsida är död.
Vet vi vart på kartan dom ska bygga?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe

Betalvägg, men rubriken säger ju nånting.
Planerna har skrivits om men en bana ska byggas fortfarande, och planerna håller på att skrivas om fortfarande om jag inte minns fel. Det ska bli en logistikpark och företagspark på området, förutom en bana.
Sedan är det väl en fråga om vad det blir för typ av bana.
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top