Viking Motor Park nyheter

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Texten från UNT.

Planprogram för motorbanan vidare till fullmäktige

2005-10-26 00:00

Av:Lotta Lille
Miljö- och byggnadsnämnden sade på tisdagen ja till detaljplaneprogrammet för Viking Motor Park, och det går nu vidare till kommunfullmäktige för slutgiltigt godkännande innan arbetet med en detaljplan för området kan börja.

Nämndens ordförande Sigbritt Dahlberg (fp) föreslog att planprogrammet skulle återremitteras och kompletteras med bland annat med ett yttrande från Försvarsmakten som planavdelningen missat att skicka programförslaget till under remissrundan. Dahlberg ville också att buller- och trafikutredningarna kompletteras före eventuellt godkännaden i nämnden.
Majoriteten av nämndledamöterna ansåg att programförslaget skulle sändas vidare och eventuella kompletteringar göras i ett senare skede och att miljökonsekvenser kommer att beslysas i samband med att miljöprövningen av anläggningen görs av miljöprövningsdelegationen. Delegationen är fristående men består av tjänstemän på länsstyrelsen.
Sigbritt Dahlberg och Björn Engberg (v) reserverade sig mot beslutet till förmån för Dahlbergs förslag.

Oroliga för buller och miljöförstöring
Planarkitekt Patrik Holm redogjorde för samtliga inkomna yttranden under samrådet runt motorbanan. Länsstyrelsen har gjort ett flertal påpekanden, bland annat att säkerhetsåtgärder runt skjutbanorna måste vidtas om motorbanan byggs, att bullerutredningen inte är komplett, att avrinnings- och andra vattenförhållanden måste utredas noggrannare, och att inventering av fåglar och nyckelbiotoper måste göras i området.
Effekterna på grund- och ytvatten av hårdgörning av så stora arealer, upp emot 50 hektar, som berörs av motorbanan oroar också torrläggnings- och dikningsföretagen i området. Förvaltningens och nämndens svar är att dagvattendammar på 7500 kvadratmeter kommer att klara att reglera vattenflödena enligt exploatörernas konsultrapport.
Av de sammanlagt cirka 45 yttranden som kommit in under samrådet har drygt 20 kommit från personer och föreningar som inte bedöms vara sakägare, dvs äga fast egendom eller ha annan särskild rätt i direkt anslutning till programområdet. Många av de som inte är sakägare är oroliga för buller, miljöförstöring, minskade fastighetsvärden och förlorade byggmöjligheter om en motorbana byggs.
 

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
vikingmotor7uu.th.jpg


Stor bild
my.php
 

sandstream

Guest
Att politikerna inte sparkar bakut omedelbart får väl ses som en delseger.

Tack för att ni håller oss uppdaterade :tummenupp
 

Blomquist

Kebab och gröt är hälsokost
Gick med
31 Aug 2003
Ort
Uppsala
Hoj
CBR900RR -96:a
Har fått tillgång till en proffsanimerad "demofilm" om anläggningen.
Ska höra mig för om det är ok att lägga ut den om så önskas.
Är översikter om det mesta, dock inte själva banan tyvärr men ovalen och läktare mm...
 

Dal-Mausen

Knäskrap året om
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Dalarna
Hoj
R6 '06 Förstörd av Pundar-granne. + 2 1/4 Häst + WR450 '04 + 2 DvärgSchnauzrar
Blomquist #14 skrev:
Har fått tillgång till en proffsanimerad "demofilm" om anläggningen.
Ska höra mig för om det är ok att lägga ut den om så önskas.
Är översikter om det mesta, dock inte själva banan tyvärr men ovalen och läktare mm...


Fanns inte den på deras sida förut? Har för mig att jag såg den där för ett tag sedan.


Dal-Mausen
 

Blomquist

Kebab och gröt är hälsokost
Gick med
31 Aug 2003
Ort
Uppsala
Hoj
CBR900RR -96:a
Dal-Mausen skrev:
Fanns inte den på deras sida förut? Har för mig att jag såg den där för ett tag sedan.
Ingen aning, mina päron är tydligen bundisar med mannen som gjort själva animeringen, därför jag såg den. Hade hoppats på visning av banan också men...
 

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
http://www2.unt.se/avd/1,1786,MC=1-AV_ID=447839,00.html?from=sectionlinks1

Planförslag för motorbana klart

2005-11-16 00:00

Av:Lotta Lille
Planprogrammet för Viking Motor Park vid Bårskärsskogen öster om Enköping antogs i kommunstyrelsens arbetsutskott på tisdagen och går nu vidare till kommunstyrelse och kommunfullmäktige för slutligt antagande.

Tomas Rådkvist (fp) reserverade sig mot förslaget. Enligt den skriftliga reservationen anser Rådkvist att motorbaneprojektet inte är förenligt med det visionsdokument för Enköpings utveckling som fullmäktige antagit.
"Några nyckelord i visionen är aktiv trädgårdskommun, det gröna livsrummet och trädgård, kretslopp och miljöteknik, skriver Rådkvist, och anser att en motorbana av den storlek som planen avser inte är förenlig med de visionerna.
Han anser inte heller att visionens tal om ökat medborgarinflytande är förenligt med att sakägarstatus inte beviljats alla som under programsamrådet önskat framföra synpunkter på förslaget. Endast de som har direkt gränsande mark till det planerade området har betraktats som sakägare i samrådsskedet, men många närboende och andra berörda har haft synpunkter på motorbaneprojektet.
—Vi tycker att det är ett bra projekt för Enköping och hoppas att det blir verklighet. Utveckling inom motorbranschen sker dessutom ofta genom den typ av verksamhet som drivs på motorbanor av den här typen, sade finanskommunalrådet Åke Hedén (c).
 

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
"Aktiv trädgårdskommun",
den där folkpartisten verkar ha inte så lite Pol Pot i sig :hihi
 

RTR

Hjulben
Gick med
26 May 2003
Ort
Bålsta
Hoj
ART GSX-R1000
mmm just de å han va inte ens miljöpartist
alltid ere nån som sätter sig på tvären

kanske ska alla på sporthoj skriva sig i Onebying inför kommunvalet.


Tack för att du informerar oss
RTR
 

sandstream

Guest
Då var det klart: Maud för min röst vid nästa val :D

@WestW: Tackar för infon :tummenupp
 

Rundningsmärke

%#(/&_;!"#^¨
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bålsta
Hoj
R1 ver 2.0
Det verkar inte vara lätt att få till en ny motorbana i Sverige, speciellt inte med politiker som värnar "det gröna livsrummet". Vad innebär förresten "det gröna livsrummet"? Golfbanor? Alla eldsjälar bakom detta projekt har min fulla beundran.

/A
 

sandstream

Guest
Rundningsmärke skrev:
Det verkar inte vara lätt att få till en ny motorbana i Sverige, speciellt inte med politiker som värnar "det gröna livsrummet". Vad innebär förresten "det gröna livsrummet"?
Ja, det kan man undra.
Flyger man in över Stockholm så är det ju för fan skog överallt :huvet
 

6008pro

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
aprilia rs
Det gröna rummet betyder förmodligen Golfbanor eller Fotbollsplaner.

Om alla stor Stockholms motoranläggningars ytor räknades samman, så skulle de troligen rymmas på 1 golfbana. Hur många golfbanor finns det i denna regionen? Hur många RR banor har det byggts under samma tid som golfen och fotbollen fått breda ut sig?????????????
 

valmers

@valmersofficial
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
6008pro skrev:
Det gröna rummet betyder förmodligen Golfbanor eller Fotbollsplaner.

Om alla stor Stockholms motoranläggningars ytor räknades samman, så skulle de troligen rymmas på 1 golfbana. Hur många golfbanor finns det i denna regionen? Hur många RR banor har det byggts under samma tid som golfen och fotbollen fått breda ut sig?????????????
Suck.
 

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
6008pro skrev:
Det gröna rummet betyder förmodligen Golfbanor eller Fotbollsplaner.
Utan tvekan. Ska det byggas golfbanor så verkar tillstånden ligga färdigunderskrivna, bara att hämta ut. Att golfbanor förstör kulturlandskapet och begränsar allemansrätten skiter man i. Att golfare är imbecilla lowlifes skiter man också i, antagligen för att 90% av de folkvalda också är imbecilla jävlar som struttar runt på onaturligt gräsbeklädda planer och puttar små bollar.

Lita på att när jag och min militärjunta tar makten i Sverige så kommer jag som första åtgärd omvandla samtliga golfbanor till cross- och endurobanor med fritt inträde. :)
 

crashtestdummy

Ompa ompa.
Gick med
7 Mar 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 650.
sgtpepper skrev:
Utan tvekan. Ska det byggas golfbanor så verkar tillstånden ligga färdigunderskrivna, bara att hämta ut. Att golfbanor förstör kulturlandskapet och begränsar allemansrätten skiter man i. Att golfare är imbecilla lowlifes skiter man också i, antagligen för att 90% av de folkvalda också är imbecilla jävlar som struttar runt på onaturligt gräsbeklädda planer och puttar små bollar.

Lita på att när jag och min militärjunta tar makten i Sverige så kommer jag som första åtgärd omvandla samtliga golfbanor till cross- och endurobanor med fritt inträde. :)
Bra inlägg :tummenupp
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Jag tycker helt klart en motorbana har i en "aktiv trädårdskomun" att göra.

Tänk så mycket Leca kulor som används.
Stora gräsytor att slå läger på och vila tills skambilen kommer.
Delen asfalt kontra gräs borde ju vara liten och jag kan tänka mig att Viking motorpark kommer bli rejält utsmyckad med rabatter och blommor...
Och vem har inte hört talas och kanske testat att göra en jordfräs av sin pärla?

Nä jag tror vår Tomas Rådkvist (fp) behöver en lektion i denna motorsport...

Håller tummarna STENHÅRT för dessa eldsjälars projekt. :tummenupp

Och ni som ej anmält er...
GÖR DET NU!
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top