Koppling för turboeffekt

kithseefried

speed is life!
Gick med
14 Feb 2005
Ort
lammhult
Hoj
fzr 1000 -87 i delar
jag skall montera turbo på min hoj.
har köpt alla grejer som behövs MEN vad jag inte tänkt på är drivlinan :huvet

hur får jag kopplingen att palla med? jag har förstått att detta är en svag länk samt 2:ans drev? vad gör jag :confused:
 

Vegas

Racing, plåster för själen...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Falun
Hoj
BMW S1000XR -18 + Sv 650 (R) K2 + SV 650 K3 + Gixxer dragbike K2 + Gixxer 1000 K1 + Gixxer 1000 K3 + Honda CB125T
kithseefried skrev:
jag skall montera turbo på min hoj.
har köpt alla grejer som behövs MEN vad jag inte tänkt på är drivlinan :huvet

hur får jag kopplingen att palla med? jag har förstått att detta är en svag länk samt 2:ans drev? vad gör jag :confused:

du måste förstärka kopplingskorgen, det har jag gjort på min & det är bara 165 kh på hjulet utan överladdning, ca. 230 med gas.
jag har lagt ett band runt kopplingskorgen & jag har kevla/kolfiber lameller + riktigt starka fjädrar, det funkar fint...i bland...
kan ta lite bilder på det när jag plockar ner det, ska in å pilla lite innan våren..

Andresson turbo har något litet trix som jag inte har full koll på, men det är något med en trycksatt koppling.. :va
försök att få andresson turbo att lätta på ritningen till hans harrys-kopppling...
den vill jag ha med :angel
 

Hightuned

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2003
Ort
Saltsjöbaden
Hoj
Blandat japansk skrot
No1 skrev:
Har själv i min blysläde en ORGINAL KOPPLING med en aaaaaaning starkare fjädrar vilket går alldeles utmärkt!!! :tummenupp

Patrik,
SWT Racing...

Inte på busen väl, inte kan väl orginal lammela paktet klara av 500 kus med bara lite starkare fjädrar? :confused:

Funderar på starkare fjädrar i min zx9a, eller klarar man 200 bakhjulspollar med orginalfjädrar?
 

mrblue9r

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg
Hoj
Kawasaki 1199cc ZX-9/12 Clone Turbo. 1st Marauder. 1st Honda Z50J
Hightuned skrev:
Inte på busen väl, inte kan väl orginal lammela paktet klara av 500 kus med bara lite starkare fjädrar? :confused:

Funderar på starkare fjädrar i min zx9a, eller klarar man 200 bakhjulspollar med orginalfjädrar?

Orginal funkar inte så bra,, köp fjädrar till ZX6RR.funkar kanon.
De är lite längre och ökar trycket på plattan med 25%.
 

Hightuned

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2003
Ort
Saltsjöbaden
Hoj
Blandat japansk skrot
mrblue9r skrev:
Orginal funkar inte så bra,, köp fjädrar till ZX6RR.funkar kanon.
De är lite längre och ökar trycket på plattan med 25%.

Är dom att föredra över t.ex hårdare eftermarknada fjädrar, eller är dom bara billigare?
 

mrblue9r

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg
Hoj
Kawasaki 1199cc ZX-9/12 Clone Turbo. 1st Marauder. 1st Honda Z50J
Hightuned skrev:
Är dom att föredra över t.ex hårdare eftermarknada fjädrar, eller är dom bara billigare?

De funkar nog lika bra.
Enda nackdelen med zx6 fjädrarna är att de är längre och kan inte chimsas nått utan att det bottnar. Köper du grövre fjädrar brukar det finnas utrymme för en bricka på ca 2mm för att öka trycket ytterligare.

Det kan du ifs göra med de fjädrar du har... det kanske räcker..

mvh
 

Hightuned

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2003
Ort
Saltsjöbaden
Hoj
Blandat japansk skrot
mrblue9r skrev:
De funkar nog lika bra.
Enda nackdelen med zx6 fjädrarna är att de är längre och kan inte chimsas nått utan att det bottnar. Köper du grövre fjädrar brukar det finnas utrymme för en bricka på ca 2mm för att öka trycket ytterligare.

Det kan du ifs göra med de fjädrar du har... det kanske räcker..

mvh

Glömde fråga om det finns plats fler lammer i korgen, provade det på min 1100R men då fanns inte tillräckligt spel för kopplingen?
 
Last edited:

mrblue9r

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg
Hoj
Kawasaki 1199cc ZX-9/12 Clone Turbo. 1st Marauder. 1st Honda Z50J
Hightuned skrev:
Glömde fråga om det finns plats fler lammer i korgen, provade det på min 1100R men då fanns inte tillräckligt spel för kopplingen?[/QUOTE

Nej du kan inte ha en lamell till.. När man ökar fjädertrycket på zx9 /12 så måste man vara noga med att hela lamellpaketet (stålplattor + lameller) har rätt tjocklek.
Annars finns det risk för att "pullern" i kopplingen bryter snett när man kopplar,, och i värsta fall fastnar och snurrar med utgående axeln,, villket resullterar i en nersliten kopplings arm.
Tjockleken på paketet justeras med olika tjocklek på stålplattorna. Kan ev lägga en extra stålplatta innest i paketet för att öka tjockleken ifall lamellerna är lite slitna.

mvh
 

Hightuned

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2003
Ort
Saltsjöbaden
Hoj
Blandat japansk skrot
mrblue9r skrev:
Hightuned skrev:
Glömde fråga om det finns plats fler lammer i korgen, provade det på min 1100R men då fanns inte tillräckligt spel för kopplingen?[/QUOTE

Nej du kan inte ha en lamell till.. När man ökar fjädertrycket på zx9 /12 så måste man vara noga med att hela lamellpaketet (stålplattor + lameller) har rätt tjocklek.
Annars finns det risk för att "pullern" i kopplingen bryter snett när man kopplar,, och i värsta fall fastnar och snurrar med utgående axeln,, villket resullterar i en nersliten kopplings arm.
Tjockleken på paketet justeras med olika tjocklek på stålplattorna. Kan ev lägga en extra stålplatta innest i paketet för att öka tjockleken ifall lamellerna är lite slitna.

mvh

Tackar för tipsen :tummenupp
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Det är vridet och inte effekten som frestar på kopplingen. Så ökad volym o
turbo tar på kopplingen. O så körsättet förstås...
/u
 

gixxer_1255

Suzuki samlare?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 1985, Suzuki GSXR 1100 1986 & Suzuki GSX Katana 1983
kithseefried skrev:
jag skall montera turbo på min hoj.
har köpt alla grejer som behövs MEN vad jag inte tänkt på är drivlinan :huvet

hur får jag kopplingen att palla med? jag har förstått att detta är en svag länk samt 2:ans drev? vad gör jag :confused:

Turbo på en FZR då måste du göra nått åt kopplingen, vetetusan om original kopplingskorgen på FZRén funkar eller du måste ha en förstärkt kopplingkorg. DEt bästa är nog att du hör med Andersson Turbo hann har många års erfarenhet av FZRturbo. Men som det är skrivit tidigare i denna tråden, om man åker Suzuki räcker det med hårda kopplingsfjädrar.
 

sandstream

Guest
No1 skrev:
ORGINAL lameller liksom resten av kopplingen!!!
Har inga som hellst problem och har aldrig haft det till trotts 10 turbo moppar med orginal kopplingar om man bortser fjädrarna...
Har alla 10 varit Suzuki?
 

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Ort
Dalsland
Hoj
Hayabusa Turbo
Har oxå bara starkare fjädrar vilket har funkat hittils..men till i år blir det en starkare korg oxå då effekten förhoppningsvis kommer att öka :tungan
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Enklast är att montera kopplingskorgen från YZF thunderace motorn
den är faktiskt mycket bättre och passar rakt av

sen monterar man MC-xpressfjädrarna som dom säljer till hayabusan både billiga och bra man får dock borra upp hålen något i tryckplattan
dom är koniska från början så fjädern går inte ända ner riktigt

Jag brukar faktiskt använda en försänkare som är 20mm utvändigt
de gör inte så mycke att botten inte blir helt plan men bäst är det förståss med en riktig planförsänkare

Glöm alla hårdare fjädrar som säljs till fzr motorn de e bara skit räcker inte långt
Framför allt montera BARA ORGINAL LAMELLER absolut inte så kallade kevlarlameller dom släpper så mycket material så att oljesilen sätts igen direkt
(RAAAAS)

Med dessa mods klarar du lätt 250 hk på den kopplingen
Min laddtrycks-lockup är också ett alternativ men blir ju betydligt dyrare

Ps. det finns även Billet korgar att köpa men är inte helt gratis
 

kithseefried

speed is life!
Gick med
14 Feb 2005
Ort
lammhult
Hoj
fzr 1000 -87 i delar
jag börjar nog med att förstärka korjen och schimsa fjädrarna..
VILL INTE att korgen skall spricka.... kan bli dyrt....

jag hade inte tänkt öka effekten så extremt, så det räckker nog :gnissla

men man vet ju hur det blir efter ett par mil och effekt begäret bara ökar :)

tack i alla fall!
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
kithseefried skrev:
jag börjar nog med att förstärka korjen och schimsa fjädrarna..
VILL INTE att korgen skall spricka.... kan bli dyrt....

jag hade inte tänkt öka effekten så extremt, så det räckker nog :gnissla

men man vet ju hur det blir efter ett par mil och effekt begäret bara ökar :)

tack i alla fall!


Glöm det med att shimsa orginalfjädrarna det gör ingen skillnad du sa ju att du ska åka turbo Det minsta du MÅSTE göra är att montera feta fjädrar
jag tror MC xpress fjädrarna kostar under 500kr
 

kithseefried

speed is life!
Gick med
14 Feb 2005
Ort
lammhult
Hoj
fzr 1000 -87 i delar
hej igen alla glada!!

nu ca ett år senare har jag börjat intressera mig igen för hojen som stått i delar i ett garage :D

det var ju dethär med kopplingen...

av ngn anledning vill inte herr andersson sälja en laddlockupp till mig så frågan e vad jag ska göra?

en ide är som det står i tråden, lägga ett band runt kopplingskorgen, org lameller och mcexpress busa fjädrar.

men dethära bandet... jag har numera alusvets och har övat på ett antal intercoolers (anledningen till att det inte blev klart= ingen alusvets) så jag funderade på ett 2mm band runt korgen och punkta fast det.. vad tror ni om det?
 

PD

Medlem
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Vara
Hoj
ThunderAceT
kithseefried skrev:
2172263 hej igen alla glada!!

nu ca ett år senare har jag börjat intressera mig igen för hojen som stått i delar i ett garage :D

det var ju dethär med kopplingen...

av ngn anledning vill inte herr andersson sälja en laddlockupp till mig så frågan e vad jag ska göra?

en ide är som det står i tråden, lägga ett band runt kopplingskorgen, org lameller och mcexpress busa fjädrar.

men dethära bandet... jag har numera alusvets och har övat på ett antal intercoolers (anledningen till att det inte blev klart= ingen alusvets) så jag funderade på ett 2mm band runt korgen och punkta fast det.. vad tror ni om det?


Varför inte göra som du blivit tipsad om tidigare i tråden :va :va att ta thunderace kopplingen och ett par starkare fjädrar från hayabusa, det är väl absolut det lättaste och smidigaste å tar ingen tid alls!

Själv så har jag bara monterat haybusa fjädrar (250kr)
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top