E85 vs intercooler

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Bearing skrev:
Här räknas det för fullt ser jag. Nu gäller det att mina antaganden stämmer, annars lär jag få det hett om öronen om nån hittar nått fel!
Att tänka på är att om E85-värdet ska bli rätt måste man ha samma lambda för både etanolen och bensinen, de är ju blandade. T.ex. lambda 0,8 ger A/F 14,7*0,8 :1 = 11,76:1 för bensin samt A/F 9*0,8 :1 = 7,2:1 för etanol.



HMM det där e nåt som har skrynklat våra hjärnor på sista tiden
(vid körning med etanol eller metanol)
men visst lär det väl bli så att om man åker med lambdasond som visar lambda
så kan man bara köra som vanligtå lita på va den visar,med andra ord mappa mot lambda 0,8 vid full last

Men om man kör A/F visning så blir det fel eller om man säger att man mappar mot 12-1 af så betyder det igentligen något annat :va :va :va

Frågan är ju hur behandlar ett adaptivt sprut (dom flesta nya bilar)
signalen från lambdan vid övergång till E85
Är det så att den styr mot lambda 1 ändå??
som sagt matematiken är väl inte min starka sida men jäklar va ja har grubblat på detta hehe :huvet
 

Boost 2

Ny medlem
Gick med
22 Oct 2004
Ort
kramfos
Hoj
Xr650 sm turbo
Jag ska ta och prova e85 nu i xrn turbon (Utan ic)! Väntar förtvivlat på att den närliggande macken ska få hem soppan (vilken dag som helst) Funderar lite på lamdavärdet,,,, kan jag lita på lamdavärdet även med e85? Vanlig pillsnerlamdamätare (billig skit typ rikt/magert ) men funkar rätt hyffsat :D
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Ja lambdamätaren kommer att visa rätt...... Kom ihåg att lambdamätaren visar mängden syre i avgaserna. Ändras mängden syre i avgaserna om du byter bränsle (vid optimal blandning) NEJ.

www.techedge.com.au har både bra/billiga bredbandslambdor och så har de någon A/F tabell med olika bränslen
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
andersson turbo skrev:
Frågan är ju hur behandlar ett adaptivt sprut (dom flesta nya bilar)
signalen från lambdan vid övergång till E85
Är det så att den styr mot lambda 1 ändå??
som sagt matematiken är väl inte min starka sida men jäklar va ja har grubblat på detta hehe :huvet

Sprutet lär styra mot lambda 1 frågan är bara om där finns någon inbyggd spärr som säger till att oavsett vad lambda etc säger kan den inte spruta in mer än xx% mer än vad någon standardmappning säger. Rätt troligt att ha någon fallback om någon av sprutsensorerna får spader....
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Borsiin JR skrev:
Sprutet lär styra mot lambda 1 frågan är bara om där finns någon inbyggd spärr som säger till att oavsett vad lambda etc säger kan den inte spruta in mer än xx% mer än vad någon standardmappning säger. Rätt troligt att ha någon fallback om någon av sprutsensorerna får spader....


Troligen därför E85 folket säger att man ska blanda lite åt gången och sen öka procenten E85

Troligen klarar lamdan att lära styrboxen lättare på detta vis
Observera att det finns olika sätt att styra med lambdan
dels att köra i closed loop det vill säga att lambdan hela tiden korrigerar inom vissa ramar
Men dom adaptiva systemen är även självlärande det vill säga dom skriver om mapparna själv efter det lambdan visar
många system klarar faktiskt att byta till större spridare utan annan ändring
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Verkar vara smidigt med ett helt självlärande sprut vore kanon att slippa mappa själv, frågan är bara med vilket mål sprutdatorn lägger mapparna max effekt eller fina avgasvärden, fast man kan kanske styra efterfrågade CO, A/f värden själv.
Min erfarenhet av bilsprut är som du troligen märker klart begränsad.........
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
andersson turbo skrev:
Frågan är ju hur behandlar ett adaptivt sprut (dom flesta nya bilar)
signalen från lambdan vid övergång till E85
Jag tror det funkar. Om bara e85-matningen bär sig likadant åt varje gång.

Att det är adaptivt innebär ju att det lär sig hur mycket soppa det ska dosera
för att få lambda 1. (Antar att det är vad sprutet vill uppnå.) Oberoende av om
nån annan oxå matar soppa av nåt slag.

Möjligen kan det finnas gränser för hur tvära kast i soppamatningen sprutet ger
sig på.
/u
 

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Eslöv
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
Normala sprut försöker hålla lambda 1, har det bredbands lambdasond så kan jag nog tänka sig att den försöker gå ännu magrare för att spara soppa, utom vid full gas där den nog ligger på lambda 1. För att få max effekt så bör man va lite rikare än så, speciellt om man har turbo. Jag kör med Megasquirt och då kan man sätta vilka värde man vill vid flera olika varvtal/tryck. Man kan även köra med flera mappar och växla antingen med en knapp eller vid ett visst tryck eller temp eller nästan vad man vill. Man kan oxå köra bensin på en utgång och ren metanol på en annan, med olika mappar och lambdavärde. Megasquirt funkar till vilken motor du vill men ska man kunna använda alla finesser så får man plugga på rätt hårt.
Glömde, man kan oxå köra den ett tag med laptopen inkopplad med ett tuning program som gör mappen själv. Bara att låna ut hojen till en polare en Lördag och när han kommer hem så är den färdig mappad :D

Nya Megasquirt II har nog inbyggd inlärning, eller så lägger nån snart in det.
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
jojje1963: Är vanliga megasquirt så avancerat? låter mycket lovande. Jag hade tänkt mig ett MS AVR tidigare, men det kanske funkar bra med vanliga då.
Vad är nytt med MS 2? är det bara mjukvaran eller nytt kretskort osv?
 

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Eslöv
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
en "vanlig" megasquirt kan göra allt detta, man laddar bara in en ny mjukvara samt bygger om lite I/O om det behövs till det man ska ha det till. Det finns ett gäng som inte gör annat än hittar på nya funktioner (man kan även köra tändning nu, dock inte säker den klarar en 4cyl mc motor, men jag tror det) problemt är att dokumentationen hänger inte riktigt med så bäst är att hålla sig till dom funktioner man behöver och inte klödda till det i onödan. MSII är en ny prossesor (och lite annat) som man plugar rakt in där den gamla satt, massor med mer minne att jobba med. Jag tror den är släpt men om inte så är det nog snart dax.
Utöver vad jag redan sagt så finns följande plus lite mer:
Knacksensor
Launchcontrol
Shiftligt
Boostcontrol
Antilagg
Utgångar för vatten och fläktar
Och massor annat.
Dom jobbar även med Ion-censing
Vissa av dessa som knacksensor och bredbandslambda kräver egna styrboxar.

Kanske bäst att lägga till att vissa av dom här funktionerna inte är riktigt utprovade, och att det enda som är garanterat att funka är vanlig insprutning med en eller två utgångar. Så om nått inte funkar så kan man inte klaga! Man betalar ju bara för komponenterna, alla program är gratis
 
Last edited:

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Jag håller själv på med förberedelser för att köra det nya Nira systemet
tyvär så kräver dom 60-2 triggerhjul jag är inte helt förtjust i denna lösning
det blir satans trångt på så små diametrar
Men tillverkarna hävdar att det ska funka
jag orkar inte med en sommar till som med DTA systemet som ja åker nu
grymm besvikelse


http://www.niramotorsport.com/
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Borsiin JR skrev:
Sprutet lär styra mot lambda 1 frågan är bara om där finns någon inbyggd spärr ....
Japp. Såvitt jag vet har de flesta sprut en given mapp och sen tillåts det X% avvikelse baserat på vad lambdan tycker.
Ex vis min Renault går perfekt på 30-40% E85, däröver går den magert. Den har ett enklare monopoint-sprut, med säkerhet icke adaptivt.
En gissning är att de adaptiva spruten kanske kan acceptera större avsteg från den ursprungliga mappen eftersom de så att säga har bättre kontroll men det är alltså en ren gissning.


Ang Megasquirt:
En polare ålker Megasquirt på en Camaro. Han har inte fått fart på tändningen, han åker alltså fortfarande med HEI eftersom det i alla fall fungerar. I övrigt är jag inte så insatt i projektet men som jojje sade ovan, man betalar ju bara för komponenterna så man kan ju knappast klaga. Men han lär säkert få fyr på tändningen så småningom också.
 

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Eslöv
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
Skumt, har oxå en polare med Camaro som inte får rätt på tändingen (jag har inte kollat på den). Själv så kör jag tänding både på min Towncar och Seville så jag vet att det funkar. Det lättaste sättet är med 2st 4-pinnars HEI moduler.
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Det var häftigt! MS verkar ju klara nästan allt. Vad kostar det att bygga en box ungefär?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
andersson turbo skrev:
När den lilla snurran inte kan leverera det önskade massflödet som en preppad 1100R motor vill ha på 10000 rpm så kliver man raskt ur kompressormappen du försöker ju fortfarande hålla upp laddtrycket viket resulterar i att mån går hårt in i mottryck på avgassidan

Funderat lite till... en annan anledningen (förrutom att slippa IC'n av utrymmesskäl) är att ta tillvara tryckfallet man får med IC'n på nåt vettigare sätt. Skippar jag IC'n får jag 0.14 Bar mer att använda jämfört med tidigare iom att PR'et minskar och man hamnar mer fördelaktig i kompressormappen. Det är iaf drygt 30 hästar extra ifall 1 Bar extra är en fördubbling från 135 till 270.

Ivfsh ska det bli intressant och se om det går att plåga ur den lilla 13/7'an mer än 270. Topplocket är himla fint iordninggjort och bör har rejält mindre turbulens och betydligt större flöde än originaltoppen. :hihi
 
Last edited:

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Eslöv
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
1400-1500 i delar, jag säljer ibland färdiga för 2500-2800 men just nu är dom slut. Bygger inte nya förrän jag har 6-7 beställningar
Du kan beställa kit från USA för $140 http://www.glensgarage.com/
 
Last edited:

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
andersbrink skrev:
http://www.bellintercoolers.com/Pages/tech.asp

Vår "vän" på RB-Racing delar med sig: http://www.rbracing-rsr.com/intercoolers.htm

http://www.stealth316.com/2-adiabat1.htm

http://www.connel.com/freeware/airduct.shtml
Räkna med antalet element * längden på elementet.
Räknat på ett 300 hästars intercooler-element.
Effektiviteten får vi inte fram, men iaf tryckfallet.

This is what you input:
Flow Rate 436 CFM (300 hästar)
Velocity 18800 FPM (95 m/sec)
Pressure 15 PSI
Duct length 30 FT
These are the results:
The duct diameter is: 2.06 inches <- Ett värde jag letat efter!
loss PSI = 2.65857083

http://www.engineeringtoolbox.com/21_459.html

http://www.pipeflow.co.uk/public/control.php?_path=/497/499

Tack för tipset, jag har några fler funderingar...

Ja svarar i den här tråden istållet gällande rördiameter. Det var ju ett smidigt program men ja undrar vad är FPM för enhet hittar ingen översättning till svenska "metriska" mått, att de är gashastighet men enhet; 1 FPM = 197,9 m/sec

I en LLK är det ju vettigt att hålla en låg gashast, men i tryckröret mellan LLK och plenium så är hög gashatsighet ingen fara under förutsättning att den sänks på ett kontrollerat sätt när den kommer in i pleniumet. Man har ju i vilket fall som helst den största hastigheten i kompressorns utlopp och den näst största någonstans mellan insugstratt och ventil. Har det då egentligen någon betydelse om gashastigheten i tryckröret ligger på ca 70% av hastigheten i insuget?

Vilken gashastighet har du när du klämmer 400 hk genom 4 st 34mm förgasare med spjäll och allt skrot som sitter i vägen?
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top