Daniel (YPVS)

ypvs

It's over...
Gick med
4 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Husa FS650 Racer, Rullstol i Titan
Nej nån quad blir det inte.
Dels för att jag kan köra 2hjulingar redan som det är och dels för att det är enbart bankörning/racing som intresserar mig sen många år. Trafik har jag gjort vad som går i redan känns det som. ;)

Nu är jag inte intresserad av quads men samma problem gäller även där. Jag klarar inga stötar och en krasch skulle obönhörligen förstöra mig direkt. Ryggen sitter som sagt inte ihop ordentligt vilket gör att jag inte ens sitter rakt upp mer än ca 40-70 minuter innan det blir grymt påfrestande. Stötar som att rulla ner för trottoarkanter osv ger smärtchocker så Quad är naturligtvis också uteslutet.
Blir ryggen ok så skulle inte 2hjuling vara nåt problem vid det här laget, problemet är att den inte blir det.

Hands on kontakt med sporten klarar jag bara inte av heller bevisligen då det, om inte nästan tog kål på mig, i vilket fall skadade mig riktigt ordentligt att vara ute på banorna och att arbeta intimt med motardracing efter olyckan.

Men som sagt jag vet vad som gäller, jag hörde mest av mig för att förklara lite varför jag bara försvann till att börja med. Jag höll ut ganska länge med organisationsarbete, besiktningar, SVEMO osv trots att jag visste att det inte var bra för mig längre och efter ett tag så blev det för mycket och det tog slutligen nästan 2 år att bli hyfsat normal igen.

Så, motard är över för mig. För mig så är det som att få hjärtat utslitet ur kroppen att bara höra en numera. Rullstolen vande jag mig vid på några måmader, inga problem. Bli av med sporten däremot var betydligt värre. De som känner mig sen innan vet att jag åt, drack, levde och andades motard så det finns inga andra intressen att trycka över den energin på utan att det blir en konstlad sysselsättning som man själv vet om att man bara gör för att sysselsätta sig och så lätt har jag tyvärr inte för att lura mig själv.

Jag vet att alla vill det bästa men hade jag bara kunnat stänga av och göra något annat så hade jag naturligtvis gjort det, jag slog inte sönder huvudet, bara ryggen.

Onekligen ett litet dilemma.

Daniel
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
HAha, Estland var för djävla kul. Herregud den resan mellan färjorna den natten. Och sen alla crasher, fyllor och nästan ihjälfrusna supermotardister INNE på "hotellet". lol lol lol

Jag hade tagit upp skinnstället på rummet för att det inte skulle vara kallt på morgonen och när jag vaknade visade termometern +2. I sovrummet!
Tur att sovsäcken är märkt -12 iaf...

Kände att jag hamnat liiite fel då det var första gången jag körde motard och aldrig ens ägt en modern hoj innan, folk var ju hyggligt snabba och helt galna!
Det gick ju rätt bra ändå om man bortser från att jag fick in någons fotpinne i framhjulet, men men lite close racing får man ju räkna med!

Det var den resan som hookade mig på banåkning så tack för den förstörda ekonomin Daniel! :tungan
 

ypvs

It's over...
Gick med
4 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Husa FS650 Racer, Rullstol i Titan
Hehe, ingen orsak.
En av de mer hysteriska resorna jag någonsin gjort. Fastna i tullen hos tulltjänstemän som vill ha Harley Davidson delar för att släppa igenom oss var ju sn juste start tex. Hahaha!
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Vet inte hur känslig din rygg är, men jag tycker det är rätt kul att leka med bil nu sen axeln fick sig en smäll som inte verkar fungera med stötarna man får när man kör hoj.
Kan ju bli hårda smällar i en bil också såklart, men man sitter fast betydligt hårdare och det går att vinkla stolen för ryggens skull också.
 

ypvs

It's over...
Gick med
4 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Husa FS650 Racer, Rullstol i Titan
Men jag är ju liksom inte intresserad.
Visst har jag kul med bil, och gillar ett meka dem också för den delen men göra ett intresse/hobby av det är inte aktuellt.

Jag har rabblat igenom allt jag kan tänka mig, självklart. Var upptagen från innan solen gick upp till långt efter den gick ner förr men har sen smällen inte haft ett skit att göra mer eller mindre så tid för att föröka hitta något annat har inte saknats direkt. Hade det gått att lösa så enkelt så hade det varit fixat för länge sen.

Jag bryr mig mer eller mindre inte längre. Jag deppar inte men jag blir hellre aldrig glad, inte på riktigt. Visst kan man ha kul. Självklart garvar man åt allt som alla andra gör men inget når längre in än så vare sig det är något negativt eller positivt. Jag bryr mig helt enkelt inte.

Rehab centret jag låg på i Belgien var mer eller mindre helt vikt för personer med en mycket stark idrottsbakgrund och de flesta var elitidrottsmän fram till sina olyckor och de sa det ganska bra där efter många många års erfarenhet.

Patienter som kommer till oss tränar hårdare och blir bättre än vad de blir på andra ställen för de är vana vid att kämpa och är starka innan de kommer hit.
Men:
På andra rehabcenter så kan vi i regel jobba med att minska ner folks intressen för vad de inte kan göra längre och styra över det mer på andra saker som också har varit store delar ev deras liv och som de fortfarande kan göra.
Här så går oftast inte det eftersom patienterna som kommer hit i regel har haft ETT allomfattande intresse och jobbat enbart mot mål inom denna del av sina liv. Rycker man bort det finns det i regel inget annat att styra över fokuset på.


Precis så har är det för mig. Det har under hela mitt liv ALDRIG funnits något annat jag har velat göra och jag har lagt all energi på hojar sen jag var liten för inget annat har betytt något alls för mig i jämförelse.
Ni kan sätta en hur lång lista ni vill med alternativa hobbies/intressen och det berör mig helt enkelt inte och jag har naturligtvis betat igenom allt många gånger redan under de sista åren.

Blir lite dumt när man sitter och skriver så här för det låter nästan otacksamt och gnälligt men jag är både djävligt tacksam och vill inte alls låta gnällig för stödet jag fått från alla hojåkare och speciellt motardister över hela Europa har varit enormt.
Jag är inte olycklig, men å andra sidan inte något annat heller. Jag ångrar ingenting för jag fick en chans att göra precis det jag ville dagarna i ända i många år.
Skulle chansen ha dykt upp med en rygg som läkt så hade jag första dagen åkt tillbaks till samma hopp och börjat nöta igen vad hade det annars funnits för mening att träna så hårt för att bli ok igen, det är ju inte precis så att gå är något av mina större intressen och jag tar mig var jag vill redan nu. Nej,
all träning var för att ta mig tillbaks till samma hopp igen och bevisa för den djävla jordhögen att den kan nagga mig i kanten men inte slå mig.
Nu visade det ju sig i slutänden att den verkat gjort det dock.

Jag fiskar inte efter något men det känns ändå viktigt för mig på nåt sätt att förklara. Speciellt efter att många kom ikläm och till viss del även sporten det året när jag helt enkelt inte klarade av att fortsätta att jobba med det längre.

Daniel
 
Last edited:

ypvs

It's over...
Gick med
4 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Husa FS650 Racer, Rullstol i Titan
Ljusning!
:banana


Av nån djävla anledning så börjar fan min rygg tillslut att bli bättre och dessutom vänsterbenet.
Nu har jag ju fortfarande djävligt ont i ryggen och kan inte sitta hur länge som helst men iaf längre än förr.

Denna förbättring har lett till att jag kan gå 30-40 m med stöd, tex en motorcykel/moped ed hehe (ja eller kryckor men varför använda dem när man kan använda en hoj som rullator). Så vad göra med denna nyfunna frihet?

Naturligtvis se till att man blir motorburen igen.
Så en 70cc Speedfighter har införskaffats och nu lämnar jag rullstol och kryckor hemma flera ggr i veckan för att ut och leka i södra Sthlm och satan vad kul jag har på den där scootern. Jag har ju kört en del under sista åren men det har varit jobbigt som satan även om det funkat med både motarder och brorsans bumsar. Därför har det aldrig varit något som jag kunnat ta upp igen men nu...

Jag funderar fan allvarligt på att fixa en motard igen och börja banåka men även om vänsterbenet är bättre så kan jag fortfarande inte växla med det. Med andra ord måste jag flytta upp växlingen till styret alt till högersidan och istället flytta upp fotbromsen till styret. Alt 2 lockar fan mer av någon anledning.

En sak kan jag säga.
Den lilla 70 kubikaren har fan förändrat livet för mig ganska radikalt. Jag har skitkul igen på två hjul. Den går att slanga med :) . Jag kan ta mig till platser som jag trodde föralltid var borta för mig. Skog, branta backar, oplanerade utflykter till platser som inte kan nås med bil. Allt detta är saker som inte kan upplevas eller nås när man sitter i rullstol men på en tvåhjuling så går det bra och satan vad glad jag är för det nu, att bara kunna åka ut i skogen och sätta sig på en sten i en timme och lyssna på ljuden. Det må låta löjligt men med sånt undandraget för resten av livet så blir det sjukt värdefullt den dagen man kan återerövra det.

Allt är inte kanon men det mesta är fan så mycket bättre iaf. Förhoppningsvis så kan man börja göra en och annan omkörning på banorna nästa år igen, time will tell.

Daniel
 
Last edited:

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Vilken gripande läsning , och underbart att du börjar se nån ljusning i det hela! :tummenupp
Du kanske kan köra motard på ren asfalt och låta bli grusdelen? den är ju mest påfrestande på kroppen. Antingen köra gocart banor eller motardbanor med asfaltsvarv och hoppa över gruset?
 

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Ort
I en gran.
Hoj
Briggs & Stratton
Härligt att höra!

Jag ger dig tummen upp och ett par välmenande ord. Hoppas verkligen att du inom ett par år kommer kunna leva ett fartfyllt liv igen. Av dina texter att döma så är det onekligen på väg åt rätt håll.

"Let the good times roll"
- Kawasaki
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Så jäkla skoj att höra :tummenupp :)
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Daniel, vår egen fågel Fenix!:Bugar:Bugar:Bugar
 

Wheeliegirl

Sporthojskonverterat
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Brisbane, Australien
Hoj
Yamaha R6-08
Underbart att se en ljusning äntligen... :)

Lite ironiskt att det är precis när jag går och bryter ryggen....

Absolut inte lika allvarligt som Daniel, men just nu är det rätt svårt att se ljuset i tunneln...

Nu kapar jag min gamla tråd....

Jag råkade ut för en ridolycka i lördags och bröt en kota i ryggen.
Om en månad får jag veta konsekvensen av det hela, förhoppningsvis ska det blir bra...
 

MC Doktorn

Guest
Underbart att se en ljusning äntligen... :)

Lite ironiskt att det är precis när jag går och bryter ryggen....

Absolut inte lika allvarligt som Daniel, men just nu är det rätt svårt att se ljuset i tunneln...

Nu kapar jag min gamla tråd....

Jag råkade ut för en ridolycka i lördags och bröt en kota i ryggen.
Om en månad får jag veta konsekvensen av det hela, förhoppningsvis ska det blir bra...


Kämpa på ljuset finns alltid där :tummenupp
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
SKitroligt att höra att du har fått lusten tillbaka, men skynda långsamt gäller väl fortfarande? :tummenupp

Underbart att se en ljusning äntligen... :)

Lite ironiskt att det är precis när jag går och bryter ryggen....

Absolut inte lika allvarligt som Daniel, men just nu är det rätt svårt att se ljuset i tunneln...

Nu kapar jag min gamla tråd....

Jag råkade ut för en ridolycka i lördags och bröt en kota i ryggen.
Om en månad får jag veta konsekvensen av det hela, förhoppningsvis ska det blir bra...


Aj f*n men gridgirl kan du nog allt vara fortfarande! :)
 
Last edited:

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
Ljusning!
:banana


Av nån djävla anledning så börjar fan min rygg tillslut att bli bättre och dessutom vänsterbenet.
Nu har jag ju fortfarande djävligt ont i ryggen och kan inte sitta hur länge som helst men iaf längre än förr.

Denna förbättring har lett till att jag kan gå 30-40 m med stöd, tex en motorcykel/moped ed hehe (ja eller kryckor men varför använda dem när man kan använda en hoj som rullator). Så vad göra med denna nyfunna frihet?

Naturligtvis se till att man blir motorburen igen.
Så en 70cc Speedfighter har införskaffats och nu lämnar jag rullstol och kryckor hemma flera ggr i veckan för att ut och leka i södra Sthlm och satan vad kul jag har på den där scootern. Jag har ju kört en del under sista åren men det har varit jobbigt som satan även om det funkat med både motarder och brorsans bumsar. Därför har det aldrig varit något som jag kunnat ta upp igen men nu...

Jag funderar fan allvarligt på att fixa en motard igen och börja banåka men även om vänsterbenet är bättre så kan jag fortfarande inte växla med det. Med andra ord måste jag flytta upp växlingen till styret alt till högersidan och istället flytta upp fotbromsen till styret. Alt 2 lockar fan mer av någon anledning.

En sak kan jag säga.
Den lilla 70 kubikaren har fan förändrat livet för mig ganska radikalt. Jag har skitkul igen på två hjul. Den går att slanga med :) . Jag kan ta mig till platser som jag trodde föralltid var borta för mig. Skog, branta backar, oplanerade utflykter till platser som inte kan nås med bil. Allt detta är saker som inte kan upplevas eller nås när man sitter i rullstol men på en tvåhjuling så går det bra och satan vad glad jag är för det nu, att bara kunna åka ut i skogen och sätta sig på en sten i en timme och lyssna på ljuden. Det må låta löjligt men med sånt undandraget för resten av livet så blir det sjukt värdefullt den dagen man kan återerövra det.

Allt är inte kanon men det mesta är fan så mycket bättre iaf. Förhoppningsvis så kan man börja göra en och annan omkörning på banorna nästa år igen, time will tell.

Daniel

Väldigt kul att höra! :)
Gäller att uppskatta allt sånt där i vardagen.
 

ypvs

It's over...
Gick med
4 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Husa FS650 Racer, Rullstol i Titan
Man tackar för uppmuntrande ord. :)
Jag har kollat upp ett växlingssystem med extremt låg reaktionstid (35-50millisekunder) så planerna för nästa år börjar ta iaf lite form nu.

Att det blir en Husa är ju helt självklart om det blir av, med elstart(kräkas) den här gången men någonstans får man väl se sina begränsningar.

Vore en lite halvt otippad comeback onekligen men en djävligt välkommen en. Drömmer fan om dubbeltapp med efterföljande slide ibland, det gjorde man iofs förr också men i några år nu har allt sånt varit totalt avstängt och på tok för plågsamt att tänka på när man inte kan.
Nu kan jag.
 

xrtomas

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2006
Ort
skogen
Hoj
Husa 450
Härligt!

Har läst dina inlägg här för många år sen och undrade varför du försvann.
nu vet jag.Har lidit med dig genom texten men alltid skymtat mellan raderna att du är en fighter:tummenupp
Så får man läsa det här och jag kan inte annat säga än att jag får en tår i ögat... Gripande.

Jag är innerligt glad för din skull och hoppas att du kan grensla en fet Husa snart igen:)

Lycka till och keep us posted
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top