Lumpen

wahlan

Sporthojsnörd
Gick med
18 Sep 2003
Ort
på havet
Hoj
K7
hållundan skrev:
Nej, det gör du inte. :tungan

Hehe, ne de har du kanske rätt i. Men när man väl är där så tror jag det
blir kul. Träffa nya kompisar och så. Men det kommer väl hårda tider också.
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
nomolas skrev:
Hehe, ne de har du kanske rätt i. Men när man väl är där så tror jag det
blir kul. Träffa nya kompisar och så. Men det kommer väl hårda tider också.
Det är skoj, det är tufft, det är ensamt, det är tråkigt, det är kallt, det är åt helvete med traditioner som är likadan i 300 år som gått och kommer att vara likadant i 300 till. Det är samtidigt jävligt kul, lärorikt och du träffar sjukt mycket roligt folk...
 

Stolten

Team Starköl Racing
Gick med
1 Sep 2004
Ort
Eskilstuna
Hoj
Husaberg 570
hållundan skrev:
Maxade runt 110-120. Gick att dra upp på hjulet utan större problem. Utan tvekan ändå den roligaste hojen jag kört...

Jag har kört sån i några mil... Körde på ett enduro spår, det läskigaste som finns, dom går ju BARA på bakhjulet! Inte pga av draget utan för att framadämparen är kassa så man studsar och flyger hela tiden ju... :3freak
 

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
KTM 660 -04
hållundan skrev:
Dom håller ju. Inget snack om saken. Min var av den ädla årgången från 1981.
Det är ju husqvarna :rolleyes:

Blir kul sen o se om man får göra lumpen... ISF ska det ju va nått med MC.... Men känner jag mig rätt tror jag att om jag hittar ett jobb o kan tjäna pengar istället väljer jag det, vi får se. Bra livserfarenhet dock.
 

KalleNorton

Avliden medlem
Gick med
2 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Hayabusa turbo, 25kw
Dom där har väl automatväxel?

Vet va ja ska göra i lumpen :)

EDIT: Va har man för skydd? är det vanliga militärkläder + kruka?
 
Last edited:

ProfessorRekyl

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZR600E
Underbart! Så fort jag tar mitt A1 kort ska jag troligtvis gå med i FMCK, (Frivilliga Motorcykel Kåren). Finns iallafall här i Västerås, verkar helt underbart! :)

Ja, Husqvarna typ Militär, 250cc tror jag..
Helt automat och kicken på vänster sida! :näsblod

När det blir lumpen så blir det något liknande, blir nog helt klart en upplevelse! :tomten

/Mvh Johan
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Extreem_ skrev:
Underbart! Så fort jag tar mitt A1 kort ska jag troligtvis gå med i FMCK, (Frivilliga Motorcykel Kåren). Finns iallafall här i Västerås, verkar helt underbart! :)

Ja, Husqvarna typ Militär, 250cc tror jag..
Helt automat och kicken på vänster sida! :näsblod

När det blir lumpen så blir det något liknande, blir nog helt klart en upplevelse! :tomten

/Mvh Johan
vad får man göra i den frivilliga motorcyckelkåren.. får man verkligen vara med om man inte är myndig?
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Hojen är en 250 stånka. 2takt. Automatväxlad med 4 stycken slitstarka växlar :rolleyes: Får sågas upp ungefär en gång i veckan...

Kicken på vänster sida mycket riktigt. Går rätt bra om man gullar med dom lite grann. De flesta blir sura efter cirka 5 kick, bara att kicka torr, byta stift och se glad ut.

Hur som helst, roligare hoj får man leta efter. :)
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
KalleNorton skrev:
Dom där har väl automatväxel?

Vet va ja ska göra i lumpen :)

EDIT: Va har man för skydd? är det vanliga militärkläder + kruka?
Första månaderna hade vi de gamla 60-kläderna som även min far hade då han körde som ordonnans i Kristinehamn för 100 år sedan. De var helt värdelösa, krävde att man hade tidningspapper innanför bröstet för att inte frysa ihjäl. Sedan fick vi nya fina militärkläder modell MC, som var av något himpavimpa Goretex-material. De funkade rätt okej, men var rätt jobbiga att ta på och av. Sömmar, dragkedjor och annat höll hellre än bra också. Men visst, de var bättre än de första.

Vi fick gröna "Tommyhjälmar" utan hakskydd eller något. Har sett militära MCförare här i Halmstad som får köra med modell crosshjälm, vilket verkar vettigare.

Det fanns även lite olika reglementen på hurvida man skulle köra med eller utan vapen. Helt sjukt att man egentligen skulle göra det. Vurpade en gång och slog mig rätt illa eftersom jag hade Ak:n på ryggen. Mötte andra MCförare under slutövningen som absolut inte körde med vapen på ryggen just p.g.a. skaderisken.

/h
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Jag kommer ihåg våra MC-ordenaser vi hade i Boden när jag gjorde lumpen -91 på ING 3

Dom killarna har min respekt iaf, -15 och alltid fullt ös.

Dom låg imellan våra lastbilar och lekte när vi körde kolon på små isiga grusvägar i 60-70 km.

Sen glömmer man aldrig ljudet av en Husqvarna som kommer i fullt spett i skogen en mörk norrländs vinternatt när man står ensam på post.
*musik*

Vi hade en hårdrockare från GBG (vars namn jag glömt) han försov sig alltid och var totalt omilitärisk :hihi men jävlar vad han kunnde köra.
 

Majkel

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Timrå
Hoj
Xr600 dubbelknas, Bandit 1200
Blir mc-ordonnans för mig med, i Boden. Kanske gör vi samtidigt :)
Mönstrade för ca 3 veckor sen, får väl papperna i dagarna så man vet att de är säkert. Men inskrivaren sa att jag hade väldigt liten chans att inte få den utbildningen :tummenupp
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Långa farbron skrev:
Jag kommer ihåg våra MC-ordenaser vi hade i Boden när jag gjorde lumpen -91 på ING 3

Dom killarna har min respekt iaf, -15 och alltid fullt ös.

Dom låg imellan våra lastbilar och lekte när vi körde kolon på små isiga grusvägar i 60-70 km.

Sen glömmer man aldrig ljudet av en Husqvarna som kommer i fullt spett i skogen en mörk norrländs vinternatt när man står ensam på post.
*musik*

Vi hade en hårdrockare från GBG (vars namn jag glömt) han försov sig alltid och var totalt omilitärisk :hihi men jävlar vad han kunnde köra.
Nostalgi! Känner igen det där... Jävlar, det var kyligt, men det var skoj.
 

Björne-Bus

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2004
Ort
jötteborj
Hoj
Ninja 6:a -99 och Husa 650 -04
nomolas skrev:
Ska göra lumpen som Mcbud! :)

Känns så härligt att man fick de man ville :yoparty

jag ska också göra lumpen som "MCordonnans" (stavning), dvs leverarea papper till generalerna, typ??

ska rycka in i augusti...

EDIT: ska till P4 Skövde
 
Last edited:

Suomalainen

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
såld... :(
Låter som alla läääängtar till lumpen... Lumpen är bara kul efteråt, jag lovar. 95% av tiden är pissjobbig/tråkig, men sen kommer man bara ihåg det roliga.

<---Se avatar tex.... bränna gummi på grusväg(!!) med prickskytt på taket, HUMOR!! :yoparty
 

Buffalo

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2004
Ort
Halmstad
Hoj
z1000 -03
hållundan skrev:
Vi fick gröna "Tommyhjälmar" utan hakskydd eller något. Har sett militära MCförare här i Halmstad som får köra med modell crosshjälm, vilket verkar vettigare.
/h

Låg som mc-ordonnans i halmstad för nå år sen.
Och jupps vi fick splitter nya nolan n50c och bäst av allt fick ta med dom hem när man sluta :tummenupp
Sen köpte dom sånt där cross skydd typ axlar armbågar ryggskena i ett "tröja" (vetifan vad det heter) men den fick vi inte behålla.

Kul som satan att köra men tyckte inte att det var lika kul att plocka isär hojen efter nästan varje gång vi var ute och körde...
 

wahlan

Sporthojsnörd
Gick med
18 Sep 2003
Ort
på havet
Hoj
K7
AtlantiZ skrev:
Blir mc-ordonnans för mig med, i Boden. Kanske gör vi samtidigt :)
Mönstrade för ca 3 veckor sen, får väl papperna i dagarna så man vet att de är säkert. Men inskrivaren sa att jag hade väldigt liten chans att inte få den utbildningen :tummenupp

Hehe, skönt. När rycker du in? :)

Edit: Hur många platser fanns det kvar när du mönstra?
 

frew

Ny medlem
Gick med
20 Feb 2004
Ort
norrtälje
Hoj
st1100 -00
snart är det dags att mönstra...
...men innan jag hoppar in så kommer jag att ha abece kkort, full ADR behörighet och div truck/hjullastar förarbevis
så det är ett stort frågetecken på vart jag hamnar men mc-ordinans låter grymt ballt.
man lär ju få sjukt bra skill på att åka hoj och hålla service på sina grejer om så fallet, men stor risk...
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top