Lumpen

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Västervik! Lund
Hoj
Motard
Jag har blivit uttagen till luftburensoldat på K3 (av den anledningen jag gjorde jägartestet), det kommer jag göra såvida jag inte blir antagen till röjdykare. :)

Har hört gamla gubbar snacka om att på den förhelgen sollar de ut de som inte pallar och likn. Vet du om detta stämmer? Trots allt ett par år sedan de gjorde lumpen...
Ah de är nog en spännande tjänst :)

Det där är ju lite olika hur man använder begreppen, var kanske så förr att man hade en helg som under man då gjorde olika tester osv som kallade för förhelg.

Jag var själv på både extra mönstring och förhelg :)
 

Marzz

[--O---O-->
Gick med
24 Dec 2006
Ort
Ske-å
Hoj
Fz6n
Vad är det för prov man måste göra för att kunna komma in på jägarlinjen? Vilka frågor är de? asså vad handlar de om rättare sakt? :p
 

Hulster

Oh Reeeaally?
Gick med
23 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Crescent
Vad är det för prov man måste göra för att kunna komma in på jägarlinjen? Vilka frågor är de? asså vad handlar de om rättare sakt? :p

jag tänkte bli kustjägare och om jag minns rätt så ska man ha 7:eek:r rakt igenom på mönstringen. Dvs minst 7 på konditions,styrke och intelligenstestet. utöver det så ska psykologen bedöma att man är lämplig för tjänsten, alltså har ett stabilt psyke och en viss grad av ledarförmågor.

sen så är det även jägartestet du ska klara dig förbi, det fanns beskrivet av -WANTED- här ovanför såg jag:tummenupp

Någon kan ju rätta mig om jag har fel på någon punkt...
 

-WANTED-

#62
Gick med
10 Apr 2007
Ort
Halmstad
Hoj
R1, crf 450
jag tänkte bli kustjägare och om jag minns rätt så ska man ha 7:eek:r rakt igenom på mönstringen. Dvs minst 7 på konditions,styrke och intelligenstestet. utöver det så ska psykologen bedöma att man är lämplig för tjänsten, alltså har ett stabilt psyke och en viss grad av ledarförmågor.

sen så är det även jägartestet du ska klara dig förbi, det fanns beskrivet av -WANTED- här ovanför såg jag:tummenupp

Någon kan ju rätta mig om jag har fel på någon punkt...

Minst sjuor i allt, även i ledar förmåga... Fan vad jag hatar psykologkuken! :mad: Det var det ända jag fick lägre i...
 

Marzz

[--O---O-->
Gick med
24 Dec 2006
Ort
Ske-å
Hoj
Fz6n
Minst sjuor i allt, även i ledar förmåga... Fan vad jag hatar psykologkuken! :mad: Det var det ända jag fick lägre i...

Hur bedömmer dom konditionen? Har hört att man ska springa en mil på max 48 min. Sen provet som man skriver, vad är de för sorts frågor på de?
Och hur fn kan dom bedömma ledarförmågan? Jamenar säger jag att jag har jobbat på fotbollsskola så "Jaha du får en 6:a" typ sen är jag dead meat.:confused:

Jag hade tänkt söka till sjukvårdsjägare har iaf hört att de finns nått som heter nått sånt, och den linjen är perfekt för mig som går OP (har erfarenhet).:)
 

-WANTED-

#62
Gick med
10 Apr 2007
Ort
Halmstad
Hoj
R1, crf 450
Hur bedömmer dom konditionen? Har hört att man ska springa en mil på max 48 min. Sen provet som man skriver, vad är de för sorts frågor på de?
Och hur fn kan dom bedömma ledarförmågan? Jamenar säger jag att jag har jobbat på fotbollsskola så "Jaha du får en 6:a" typ sen är jag dead meat.:confused:

Jag hade tänkt söka till sjukvårdsjägare har iaf hört att de finns nått som heter nått sånt, och den linjen är perfekt för mig som går OP (har erfarenhet).:)

Öva på att cykla på maskin allt du har i 15 minuter, det är helt sjukt jobbigt. Sedan kommer psykologen fråga dig om du har suttit i elevråd eller gjort något annat i ledarform... Annars får du se till att berätta det! Det kommer räcka är jag rätt bra säker på...
 

Ninja_90

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2008
Ort
Partille
Hoj
Kawasaki ZX6R Ninja -95
Jo nu har vi börjat köra lite, tyvärr så har våra befäl ingen koll på vad en mcordonnans gör och vilka skydd och regler som gäller för oss så det brister i utbildningen på det viset men det har tagits upp och vi ska få kompletterande utbildning för själva ordonnansgörat vilket innefattar vägvisning och olika uppgifter under fordonsmarsch tex.

Vi hade 3 veckor körutbildning med superbra befäl varav ena jobbar som instruktör på st:eriks trafikskola. Vi är 3 ordonnanser på bataljonen och en av oss hade inte kört hoj sedan innan och redan efter första veckan låg han och slickade kurvorna på bogesund med befälens egen ktm 400 som de lät oss låna under körning på landsväg.

Då när vi kör terräng vilket vi även gjorde såklart kör vi kompaniets husqvarna 258M från 79-81 vilken är en 250cc 2-takt med en 4 växlad automatlåda.
Om jag fick välja så skulle jag som ordonnans helt klart köra 258 då den är ruskigt rolig i terräng (sålänge som motorn inte blir sur vilket händer titt som tätt om man missar att stänga av kranen eller låter den stå på tomgång) på landsväg dock om man gör tjänstgöring som militärpolis är ktm motorcykeln mycket smidigare pga lägre ljudnivå och elstart mm.

Vår uppgift är att under fordonsmarsch hålla koll på alla lastbilar och bandvagnar mfl så att de gör som de ska och släcker lysen/har lysen tänt när de ska mm, vi ska även åka i förväg för att visa rätt väg och se till så att vägen är som den ska.
Då förbandet är stationerat lyder vi under staben och kan åka med meddelanden/befäl då de måste ske under radiotystnad eller ett befäl måste fram, vi kan även åka på uppgifter om någonting måste göras eller hämtas.

Motorcykel 258 mycket körglädje lite vård.
Ktm Mycket vård, knappt någon körglädje alls.

Nice, tack för infon :tummenupp Ska inte nästa år... vart kör du? Halmstad, Boden?
 

crossniklas

Scooterbög
Gick med
27 Feb 2005
Ort
Norrort
Hoj
SR172
Japp. Nu på Måndag (imorn) är det min tur att rycka in.

Ursprungligen var tjänsten Bas/stril-säk i Uppsala LSS. Nu är det istället... hmm typ insats/lätt infanteri.

Undrar om jag kommer till sista helvettet till jorden eller en riktig utmaning? Är inte i lika bra form som när jag mönstrade. Då var man ju hela tiden på gymmet eller ute och sprang. :tungan:gnissla
 

Varsa

Medlem
Gick med
3 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
sv650s -04, rdgv350 -84 & bus 85:a
Du behöver definitivt inte oroa dig för kondition och styrka, det kommer vara jobbigt de första veckorna men efter det så har du redan fått dubbelt så många muskler. Hoppas insats inte är som på Livgardet...Sitta i vakten och leka med en rubikskub.

Och tro inte att jag gjorde det ;) Jag var mcordonnans.
 

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Ort
Skövde
Hoj
crm 125cc SMR, mxb och Hsun kinascooter
Du behöver definitivt inte oroa dig för kondition och styrka, det kommer vara jobbigt de första veckorna men efter det så har du redan fått dubbelt så många muskler. Hoppas insats inte är som på Livgardet...Sitta i vakten och leka med en rubikskub.

Och tro inte att jag gjorde det ;) Jag var mcordonnans.

Jo men de som står i livgardet är de ända som får ha skarp ammo när de inte är på skjutbanan. Inte för att det kommer till andvändning men låter bra :tummenupp

Va krävs för att bli Mcordonnans? Sugen på att göra något sådant nu när jag kände att de blir för mycket slit som jägare.
 

Varsa

Medlem
Gick med
3 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
sv650s -04, rdgv350 -84 & bus 85:a
Att få ha vapen utanför tjänsten är bara jobbigt. Varje sekund utan vapen är en välsignelse, visserligen har dom ju pistol 88 men personligen är jag inte lockad att springa runt med en pistol bara att skjuta den ;)

Kommer inte ihåg vad som krävdes men det var väl inte speciellt mycket på pappret, mc kort är ett stort plus dock. Dessutom krävs det som mcordonnans att man är duktig på att köra (självklart), orientering, ordningssam, effektiv, snabb, inte trött (blir en del körning på nätterna).
Kan rekommenderas om man vill slippa kamofärgen, vapnet, skyddsvästen och stridshjälmen mm. under de övningar som räknas i slutet.
 

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Ort
Skövde
Hoj
crm 125cc SMR, mxb och Hsun kinascooter
Kommer inte ihåg vad som krävdes men det var väl inte speciellt mycket på pappret, mc kort är ett stort plus dock. Dessutom krävs det som mcordonnans att man är duktig på att köra (självklart), orientering, ordningssam, effektiv, snabb, inte trött (blir en del körning på nätterna).
Kan rekommenderas om man vill slippa kamofärgen, vapnet, skyddsvästen och stridshjälmen mm. under de övningar som räknas i slutet.

Jäklar, vill ju gärna bli det. Har inte något papper på något men hållit på med mycket av de.
Har löptränat med några elitelöpare och även färska jägare från det militära. kört mycket cross på de yngre åren men har aldrig tagit någon lincens eller tävlat mer än stubbarace.
I alla fall duktig på läsa karta och orienterat en del.
Har kört mycket efter dåligt med sömn och aldrig känt av att de påverkat mig. Hade några veckor på sommarn då jag max sov 4-5 timmar varranan dag och sedan jobbade på dagarna.
 

Varsa

Medlem
Gick med
3 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
sv650s -04, rdgv350 -84 & bus 85:a
Är mycket möjligt att du kan övertala den som skriver in dig hos pliktverket. Du har ju kompetensen, säg dock inte att du brukar köra efter du sovit dåligt (varför säger sig självt)

Ligger som militärpolis och kör KTM just nu. Måste bara säga att den vård jag gjort hitills förutom när vi gick igenom all vård är att smörja kedjan och tvätta hojen på 250 mil, eller visst ja, fyllt luft i däcken också, mer än så har inte vi gjort. Och jag måste ju säga att inte saknar jag någon körglädje, går toppen till det mesta, dock inte bäst på något, hur många hojar är det?


Det är en KTM LC4 -05 Militärutrustad:)


En dag på crossbana med Mc-täten

Som militärpolis passar ktm mycket bättre, på landsväg klår den husqvarna med hästlängder, mest pga högre toppfart och något skönare körställning. Dock förstår jag inte varför det på vissa av ktm-maskinerna sitter crossdäck.

Däremot så är husqvarna tusen gånger roligare att köra. Ingenting går sönder om man ramlar, allting är lätt att byta/reparera. Husqvarnan tar sig fram där ktm inte lyckas.
Vi 3 mcordonnanser var uppe med Berglund och körde vid Arlanda med ktm, tungjobbade som bara den men det gick. Även lätt enduro blev jobbigt tillslut.
Husqvarnan hade varit superkul där.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top