Lumpen

Vanish

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2004
Ort
sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Va i helvete, vad arg jag blir. Hade gladeligen gjort lumpen ifall man kan vara mcbud. Skit jag som totaldissade lumpen tankarna :mad:
 

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
KTM 660 -04
Heter det verklgen MCbud...? Kanske finns olika saker man kan va med mc....

Min farsa va MC-ordinans (stavning)... Han har berättat många roliga historier om det... Fräckt med skidorna dom hade på hojarna vintertid!
 

wahlan

Sporthojsnörd
Gick med
18 Sep 2003
Ort
på havet
Hoj
K7
NSR_Martin skrev:
Heter det verklgen MCbud...? Kanske finns olika saker man kan va med mc....

Min farsa va MC-ordinans (stavning)... Han har berättat många roliga historier om det... Fräckt med skidorna dom hade på hojarna vintertid!

jo det heter "Motorcykelordonnans", mm skidorna verkar skojj :)
 

Stolten

Team Starköl Racing
Gick med
1 Sep 2004
Ort
Eskilstuna
Hoj
Husaberg 570
EDIT: Läste inte alla svaren..

Har mönstring på Fredag om någon undrar, jag ska önska samma sak... Det blir du och jag Nomolas :tummenupp

Vart hammnade du? Vilken stad altså?
 

granath_

mc-dåre .
Gick med
1 Mar 2004
Ort
gävle .
Hoj
cbr 900rr
NSR_Martin skrev:
Heter det verklgen MCbud...? Kanske finns olika saker man kan va med mc....

Min farsa va MC-ordinans (stavning)... Han har berättat många roliga historier om det... Fräckt med skidorna dom hade på hojarna vintertid!

haha, sånt var min fete far oxå :Bugar
 

wahlan

Sporthojsnörd
Gick med
18 Sep 2003
Ort
på havet
Hoj
K7
Stolten skrev:
EDIT: Läste inte alla svaren..

Har mönstring på Fredag om någon undrar, jag ska önska samma sak... Det blir du och jag Nomolas :tummenupp

Vart hammnade du? Vilken stad altså?

Hehe, jadu vi kommer nog inte på samma ställe :D
För jag har Boden :tungan
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
MCordonnans. Minsann. Det är fräckare att vara trafiksoldat. Bara så att ni vet...

Eller ja, vill ni köra MC i lumpen, kan ni även ansöka om trafiksoldattjänsten, då ordonnansplatserna fylls relativt fort av en massa lökiga tjockisar ;)

Som sagt, någon som vill fråga om körning med skidor, gröntjänst och en massa massa lök är det bara att skicka PM...

:hej
 

Stolten

Team Starköl Racing
Gick med
1 Sep 2004
Ort
Eskilstuna
Hoj
Husaberg 570
nomolas skrev:
Hehe, jadu vi kommer nog inte på samma ställe :D
För jag har Boden :tungan

O fy fan... Dit vill jag inte ens, men det kanske bara är dom som utbildar MC-ordonannser? Och isåfall har man inget val om man vill bli det..
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Stolten skrev:
O fy fan... Dit vill jag inte ens, men det kanske bara är dom som utbildar MC-ordonannser? Och isåfall har man inget val om man vill bli det..
Skövde (T2 framförallt, även P4) har flest ordonnanstjänster. Eller har haft iaf. Nu efter nedskärningarna vet jag inte riktigt hur det ligger till...
 

Stolten

Team Starköl Racing
Gick med
1 Sep 2004
Ort
Eskilstuna
Hoj
Husaberg 570
hållundan skrev:
MCordonnans. Minsann. Det är fräckare att vara trafiksoldat. Bara så att ni vet...

Eller ja, vill ni köra MC i lumpen, kan ni även ansöka om trafiksoldattjänsten, då ordonnansplatserna fylls relativt fort av en massa lökiga tjockisar ;)

Som sagt, någon som vill fråga om körning med skidor, gröntjänst och en massa massa lök är det bara att skicka PM...

:hej

Berätta för oss alla vad de två andra grejerna betyder, Trafiksoldattjänsten och trafiksoldat!? :)
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Stolten skrev:
Berätta för oss alla vad de två andra grejerna betyder, Trafiksoldattjänsten och trafiksoldat!? :)
Ja, det är ju samma sak. Trafiksoldaten utbildas i trafiksoldattjänst...

Man kör hoj, åker bil när det är förjävla kallt, sover minst 6 timmar varje natt när man är i fält och får alla brudar i plutonen.
 

Stolten

Team Starköl Racing
Gick med
1 Sep 2004
Ort
Eskilstuna
Hoj
Husaberg 570
hållundan skrev:
Ja, det är ju samma sak. Trafiksoldaten utbildas i trafiksoldattjänst...

Man kör hoj, åker bil när det är förjävla kallt, sover minst 6 timmar varje natt när man är i fält och får alla brudar i plutonen.

Oj, lite seg i huvudet idag.. Men då kan man ju söka som det :tummenupp Kul o sladda sönder försvarets bilar med... :) Och slippa kylan, jag HATAR vinter...

Fast 6 timmar? Jag kommer sommna på motorcykeln, jag behöver minst 18 timmar per dygn...

PS: Min pappa väger 120 kg! Och är 178! .DS
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Kan lägga in ett PM jag skickade för ett tag sedan, minns inte riktigt vad som står, men läs och begrunda. Jag orkar inte skriva igen... :)

Vi kan ju börja med att förklara skillnaden mellan de båda tjänsterna.

Trafiksoldaten gör MYCKET mer varierande saker udner sin utbildning. Vi dirigerar trafik, sätter skyltning för förband, lotsar tunga transporter och utövar även strid. Kör mestadiels MC, men mycket bilkörning tillkommer också. Vår pluton var uppdelad i 5 olika grupper om 5 eller 6 soldater.

En sambandsgrupp med två MCförare (den var jag med i) och en chefsgrupp, med två MCförare även i den. Vi förare fick 6 timmars sömn varje natt/övning. Vilket var rätt gött, lättare postpass. Vi fick även lite stabstjänster och annat. Körde lagom mycket hoj.

Det fanns även tre trafikgrupper som det hette. Där var 4 MCförare i varje grupp. Alltså bestod hela plutonen av ca 16 MCförare.

De hade dock lovat alla soldater i plutonen MCkort, men endast vi 16 fick. Vilket var dåligt.

Ordonnansen kör enbart MC i alla väder. Kör med telegram och transporterar vissa dokument. Enbart. Jag är inte så insatt mer i deras tjänster, men enligt min uppfattning är Trafiksoldatutbildningen mer varierande och roligare. Ordonnansen får lika mycket/lite utbildning i MCkörning som trafiksoldaten får...

Svar på dina frågor då...
Man behöver INTE bågekort innnan utbildningen. Vissa hade det i min pluton, men mestadelen var utan, men ändå insatta i MCkörning av någon form, typ intresse, cross, eller något annat...

Mekkunskaper. Vi lärde oss väldigt mycket och grundligt hur saker och ting fungerade. Det fanns några riktiga "tummenmittihandenkillar", de fick mycket hjälp och klarade av det bra. Jag är relativt händig, läst tekniskt och sådant, så har du lite kunskap är det inga problem.

Såhär i efterhand var det RIKTIGT skojigt att göra lumpen. När man väl satt i ett tält i Januari och frös var det inte lika skoj. Men som sagt, det är värt varenda slitsam dag... Du får så mycket minnen, erfarenheter och framförallt i detta fall, en gedigen MCutbildning. Jag körde väl ca 600-800 mil MC under min utbildning. Det är riktigt bra.

Så totalt sett tycker jag att du ska försöka bli trafiksoldat, om du nu ska göra lumpen.

Hoppas det är svar nog. ÄR det något mer är det bara att fråga. Jag har massa bilder och filmer ifall du vill kolla!

Mvh

Henke
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top