Boldor och Superboldor

xdigger

Motorcyklist
Gick med
20 Jan 2007
Ort
Eskilstuna
Hoj
Triumph Sprint ST 955i -03, Norton Commando, Kawasaki A1, Kawasaki A7..
VM i trådlyft, hämtade hem en blå Super Boldór idag. Skulle köpa en Z1300 och så visade det sig att det stod en super boldór i garaget med som han ville sälja till mig, jag frågade vad han ville ha, 5000kr, såld sa jag givetvis(skapligt underpris). Så nu behöver jag ny soppakran och förmodligen behöver jag riva förgasarna helt och hållet. Blir ett kul vinterprojekt, har varit sugen på en sån i några år, ska hållas helt original.
 

xdigger

Motorcyklist
Gick med
20 Jan 2007
Ort
Eskilstuna
Hoj
Triumph Sprint ST 955i -03, Norton Commando, Kawasaki A1, Kawasaki A7..
Ojdå, råkade visst ta hem en RS34 brygga.... Oops... :rock

 

xdigger

Motorcyklist
Gick med
20 Jan 2007
Ort
Eskilstuna
Hoj
Triumph Sprint ST 955i -03, Norton Commando, Kawasaki A1, Kawasaki A7..
Hehe, nu väntar jag bara på mitt vance & hines 4-1 system med.. :)
 

NilleK

Ny medlem
Gick med
10 Dec 2017
Ort
Gisebo
Hoj
Massor
Har du fått ordning på grejerna ??:banana
är nyfiken på hur hojen ser ut. Jag har en lika dan helt original!!
 

Lebchen

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2023
Hoj
Honda CB 900 F2 Boldor
Hallå alla i denna gamla tråd Hoppas det finns någon kvar....

Hade en 900 F2a 82a back in the old days, tror det var ca 1990. Var min första hoj och som jag kommer ihåg det så var jag hur nöjd som helst med den.

Nu n'r man kommit upp lite i åren så vill jag vandra på memory lane och hittat en F2a från 1981. Vad är det man ska titta på när man undersöker den. Den har gått ca 7000 mil. Vad kan en sådan vara värd i dagsläget? Den är ganska fin att titta på i alla fall. Inga packboxar eller något som följer med.

Hoppas som sagt var att några av er som skrivit i denna tråd finns kvar och hoppas på bra svar :)
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Behöver troligen en rejäl genomgång med byten av packboxar/slangar/förgasargummin - isärtagning, kolla invändig rost i motorn, ultraljudstvätta förgasare, nya däck, ta isär o smörja alla lager i styrhuvud, sving, hjullager, ta isär bromsok o rengöra o kanske byta innehåll. Men det är en Honda och har man förvarat den torrt o inte "varmkört" 15 minuter varje vinter så kan den vara i gott skick. Men är något kass så blir det till att jaga runt efter prylarna.
Är priset rimligt o du har tid, kunskap att meka så köp den. Vill du säkert köra till våren så köp något annat

Värde är svårbedömt - det är upp till hur många som vill ha den och hur angelägen säljaren är att bli av med den. Kan vara en bohuslänning - fantasipris och "den kostar inget där den står" så är det svårt att få loss den.
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Startmotorfrihjulet. (Sätt dit en Yamaha R6 koppling)
kamkedjesträckare.
Gummiblocken i kopplingen och gummiblocken i transmisionsaxeln.
Troligtvis insugsgummin.
Lite dryga saker att byta men gör jättestor skillnad att byta.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Behöver troligen en rejäl genomgång med byten av packboxar/slangar/förgasargummin - isärtagning, kolla invändig rost i motorn, ultraljudstvätta förgasare, nya däck, ta isär o smörja alla lager i styrhuvud, sving, hjullager, ta isär bromsok o rengöra o kanske byta innehåll. Men det är en Honda och har man förvarat den torrt o inte "varmkört" 15 minuter varje vinter så kan den vara i gott skick. Men är något kass så blir det till att jaga runt efter prylarna.
Är priset rimligt o du har tid, kunskap att meka så köp den. Vill du säkert köra till våren så köp något annat

Värde är svårbedömt - det är upp till hur många som vill ha den och hur angelägen säljaren är att bli av med den. Kan vara en bohuslänning - fantasipris och "den kostar inget där den står" så är det svårt att få loss den.
Det mesta kom nog med där.
Kamkedjesträckare och i värsta fall kedjan också.
Rostig tank.
Jag hade en -79 900F från nästan nu och så här i efterhand så var det nog inegn vidare hoj.
Men jag skulle kunna tänka mig en ändå, bara för att. Men mer än 10-15 KKr får den inte kosta då det lätt blir en dyr investering.
 

916sp

Sporthojsnörd
Gick med
23 Feb 2013
Ort
Grimeton
Hoj
916 sp 1994,916 strada 1994, , Benelli 900sei 1983
Jag har en Super Boldor.
Törs nog inte köra den något mer, visste inte att de var så dåliga.
Konstigt att de är ganska dyra 50-60000 kr.
Det är en 900 f2 till salu på någon auktion för 35000 kr.
Kanske lite mycket men många 80 tals Motorcyklar stiger i pris.
Dessa modeller såldes det mycket av.
Så delar finns.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Jag har en Super Boldor.
Törs nog inte köra den något mer, visste inte att de var så dåliga.
Konstigt att de är ganska dyra 50-60000 kr.
Det är en 900 f2 till salu på någon auktion för 35000 kr.
Kanske lite mycket men många 80 tals Motorcyklar stiger i pris.
Dessa modeller såldes det mycket av.
Så delar finns.
Ta inte tipsen som att hojen är dålig - tvärtom (och det vet du) - men har den stått under ett antal år eller körts bara då o då så bör man göra en ordentlig översyn innan man kör på allvar. Pillar själv med en hoj från 2009 - som körts och troligen skötts om hyfsat bra, men visst hittar man grejer som ska åtgärdas för att inte ställa till något ex. nållager i stötdämparlänkage varav ett lager av sex hade två mosade pinnar. Därför kollar jag det mesta på hojar jag köper även om de ser ok ut.
 

Lebchen

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2023
Hoj
Honda CB 900 F2 Boldor
Tack alla för svaren. Om jag köper den så verkar det som om jag kommer att ha den uppallad under vintern för att få ut den till Långfredagskortegen här i Värmland.....
 

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Jag hade en årsmodell -82 mellan 1984 och 1986, det var en skön hoj på långresor, inte heller upplevde jag något negativt med väghållningen, inte sämre än 80-talare i allmänhet.

Foto taget i Gavia-passet, långt innan den blev asfalterad…
View attachment 492979
Häftigt, bergspasset å grusväg. Tumme upp.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Jag hade en årsmodell -82 mellan 1984 och 1986, det var en skön hoj på långresor, inte heller upplevde jag något negativt med väghållningen, inte sämre än 80-talare i allmänhet.
View attachment 492978

Foto taget i Gavia-passet, långt innan den blev asfalterad…
View attachment 492979
Trevligt. Jag tyckte Gavia-passet kändes tveksamt även för några år sedan så jag kan bara föreställa mig hur det var när det var grusväg. :eek:
 

geva

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Nov 2008
Ort
mitt i mörka Småland!
Hoj
S1000R M
Trevligt. Jag tyckte Gavia-passet kändes tveksamt även för några år sedan så jag kan bara föreställa mig hur det var när det var grusväg. :eek:
Haha, ja det var hyggligt spännade!
Det hade varit aningen lämpligare med dagens GS till exempel ?
Om jag minns rätt tog det 3 timmar att köra ca 3 mil.
En tysk i en BMW 5-serie fick de briljanta idén att ta passet, trots att det var en bom (som man kunde runda) där det stod nåt vi inte förstod, men kunde gissa…
Givetvis körde han fast, vilket gjorde att vi inte vågade passera honom ?
På något sätt fick han tag i en bonde (förmodligen hundägaren på bilden) med traktor som drog loss han. Hur det gick sen för han har jag ingen aning om.
Lägger up två bilder till som jag tvekade att göra först ?IMG_0113_Original.jpeg2014-01-11 22.20.02_Original.jpeg
(Året var 1985)
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Haha, ja det var hyggligt spännade!
Det hade varit aningen lämpligare med dagens GS till exempel ?
Om jag minns rätt tog det 3 timmar att köra ca 3 mil.
En tysk i en BMW 5-serie fick de briljanta idén att ta passet, trots att det var en bom (som man kunde runda) där det stod nåt vi inte förstod, men kunde gissa…
Givetvis körde han fast, vilket gjorde att vi inte vågade passera honom ?
På något sätt fick han tag i en bonde (förmodligen hundägaren på bilden) med traktor som drog loss han. Hur det gick sen för han har jag ingen aning om.
Lägger up två bilder till som jag tvekade att göra först ?View attachment 492995View attachment 492996
(Året var 1985)
Körde där 2012. Var då asfalterad väg.
Rekommenderar SS300 om ni är Italien.
 

geva

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Nov 2008
Ort
mitt i mörka Småland!
Hoj
S1000R M
Körde där 2012. Var då asfalterad väg.
Rekommenderar SS300 om ni är Italien.
SS300 är Gavia-passet.
Det ju ingen sport nu när de har breddat lite och asfalterat, man kan ju t.o.m. köra GoldWing där ?

Min bild 1985, Goggles 2011 på exakt samma plats.
723661471.006984.jpeg
IMG_2781.jpeg
Det var ingen trafikstockning på den tiden, kanske för det var så jäkla mycket snö det året där.

Ursäkta @Sören för OT, men det är i alla fall en Boldor på bilderna ?
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top