Boldor och Superboldor

Sören

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
Honda CB 750 -74, Honda CB 1100 F -83 med flera
Någon som har lust att snacka lite CB 1100 F och / eller CB 900 F?
 

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Ort
Uppland
Hoj
cb1100
Tja jag har en och det finns väl ett par till på forumet med de här modellerna.

Vad vill du snacka om då?:lol
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Jag hade en CB900 Bol'dor som första hoj.

Den gick rätt (relativt) rappt rakt fram, men skulle man svänga så fick man planera in det i almenackan. Den har ju styregenskaper som en korsning mellan ett bojsänke och ett godståg, typ. :tummenupp

Men som första hoj tycker jag den var helt ok. Fina motorer om man ska köpa en 20 år gammal hoj. Det är ju de motorerna som håller bäst i den klassen (jmfr Zukka GS o dyl).
 

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Ort
Uppland
Hoj
cb1100
Minst sagt, när boldore modellerna kom med helt gummiupphängd motor (på 70-talet var de inte det, men hade en extremt klen gaffel i stället) så blev de betydligt vobbligare i fart.
Det är en upplevelse att dra till 230 med min, det gör man helst inte om man säger så den ormar sig kraftigt uppåt 200 knyck och inte blir det bättre högre upp, sen blåser det ju som själva fan med.
Sen går de som tanks på kurvvågar, man väljer ett spår sen får man hålla det om det så går ner i diket, man måste isf bromsa eller öka farten för att ändra spåret.
Nu låter det som en hemsk hoj, och ja inte är det ju årets modell, men de går nästan vibrationsfritt och funkar ju i inte alt för höga farter, man kör ju på nåt sätt på vad hojen vill vara med på så om det blir tråkigare än med en sporthoj är svårt att säga, det går bara saktare för samma underhållning.

Många av dem är ju väldiga långmilare idag och har haft många ägare 900an kallades ju hojarnas Volvo 240 förut, de var mycket vanliga.
Det som skiljer en 1100 mot en 900 (boldoré)är en annan sving. ändrat styrhuvud, bredare fälgar i annat utseende, nån millimeter större fuggar och lite småplock.
1100an såldes bara som 83a i Sverige året efter såldes de överblivna och i stället lanserades VF1000 modellerna här.
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Håller med det dära med klena gafflar. Dock blev det bättre efter 82 om jag inte har helt fel. Jag hade en 84 tror jag och den hade ngt grövre framgaffel.

Håller med om att många CB är långmilare, men min f.d. CB900 hade gått 5500-6000 mil och den gick verkligen som en klocka. Vad jag har förstått är det ovanligt med motorras för just CB, men det är klart.. de håller ju inte i all evighet..

Det jag gillade med min Bol'dor var det breda registret.. eller jag upplevde det som relativt brett iaf.. gött med vridmos i dem.. Håller de 96 hästar och typ 70 Nm i vrid eller vad är spec, eg?

Vad är din CB1100 för ngn, Poacher? Toppkåpan har du byggt själv eller?
 

Sören

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
Honda CB 750 -74, Honda CB 1100 F -83 med flera
Jag har själv två CB1100F -83, en CB900F -81 och en CB900F -83 bland 80-talarna samt en gammelhoj, CB750 -74 i caférejsstuk med 998 cc osv.

Mycket mekande blir det när man inta kan låta bli att skruva i grejerna.
Är det någon som har trimerfarenheter av dessa hojar.

Det som ska bli min huvudhoj är en av Superboldorerna. Där blir det godis som Wiseco 1123, Dyna2000, Accelspolar, Smoothbore 33, Öhlins mm så långt dalerna räcker. Utseendemässigt ska den gå som orginal, tanken är att det ska vara en Streetsleeper, alltså att andra inte fattar att det är lite speciale förrän man väcker den till liv.

Den andra Superboldoren är det redan Wiseco 1123 i, och möjligen blir den en caféstukad hoj, eller så får Boldoren från -83 axla den manteln. I den sitter det Wiseco 985, men jag är lite osäker på den motorn. Lite kompprov om några veckor får lämna svar.

Boldor 81:an är en, förutom lack, blinkers och bromsslangar, orörd orginalhoj som ska säljas till någon hugad spekulant till det facila priset av 21.000 Svenska kronor. Bilder och mer info kan mailas.

Som köpare är jag intresserad av det mesta som rör CB1100F. Allt från lösa delar till renoveringsobjekt, rasade och krockskadade. Redan renoverade och dyra hojar lämnar jag åt andra att köpa.

Vad jag just nu skulle vilja köpa är trimkammar. Någon som har eller känner någon som har?
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Har en 900F -82a som körs lite till och från. Hela denna sommar har Hondan och jag vandrat tillsammans eftersom gixxern saknade delar(motor).
Underbar motor går som en klocka och som jag skrev i tråden om gamla hojar här på SH, jag skulle välja den cykeln om jag skulle åka Europa runt. Driftsäker, bekväm och det går inte så jäkla fort på rakorna och jag tycker faktist att det går att köra hyffsat fort även i kurvorna, största problemet är att centralstödet tar i så tidigt.

I min är det fifflat lite med tidens lopp, har hört att det ska vara bla bytt kammar och jag tror det eftersom jag har en effektpuckel vid 8k som är ganska så kraftig och så kraftig borde inte en så pass långslagig motor ha. Hörde talas om hiskliga 110hk vilket säkert kan stämma, men jag tänker inte bekymmra mej om fallet är så.
 

Bear

Snart så.......
Gick med
19 Jun 2003
Ort
Knivsta
Hoj
Avställd klassiker.
Hade en 900 (-81), en totalt livsfarlig hoj....
Väghållning som en jänkebil och bromsar som en T-Ford samt fartresurser som en sportbil. En inte alltför bra blandning.... :näsblod
Denna hoj gav mig många hårresande minnen...
Måste dock erkänna att motorn har ett underbart vrid, efter planing av topp och block (p.g.a skevhet) så blev vridet hejdlöst :yoparty

//B
 

stordrulen

Inte feg,aldrig klotat = Duktig ?
Gick med
2 Aug 2004
Ort
Hemma
Hoj
En svart och rytande Honda!
Äger en 900f -81års mod.

Håller just nu på att montera en halvkåpa på den så att man slipper
att blåsa av när man får lust att gasa.

Kan hålla med om att bromsarna inte håller "racingklass"
annars är den enl mig en underskattad hoj av bra kvalitet.

När jag köpte min så hade tidigare ägare monterat micon 4-1 +
separata (koniska) luftfilter på orginalförgasarna,
vilket innebär att jag håller på och testar med olika munstycken
för att få rätt bränsleblandning.
orginal är 68 & 105 (då ville den inte dra mellan 6000-7000rpm)
+gick för snålt vid låga varv
testade 72 & 120 då gick den bra på låga varv men hackade vid 5000rpm
just nu kör jag med 68 & 120 men den "hackar" vid höga varvtal ca:8500-9500rpm + går lite snålt på lågvarv.


Någon som har ett tips om man ska gå upp eller ner på högvarvsmunstycket?
 

Sören

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
Honda CB 750 -74, Honda CB 1100 F -83 med flera
Tipset är att sätta tillbaks orginal luftburk med t.ex ett K&N-filter i burken.
Hondas vacumförgasare kan vara mycket svåra att justera med separata luftfilter och rent generelt är det så att man på vacumförgasare ska ha EN gemensam luftburk så att förgasarna får ett gemensamt och likvärdig undertryck. Risken är annars att trottlarna kan börja leva sitt eget liv och åka upp okontrolerat eller ställa sig och inte ge fullt lyft.
Oavsett vilket är det oftast så att man får hojen att gå bäst med orginalluftburken.
Byter du dock förgasare till mekansika, t.ex Smoothbore 33, så blir det en helt annan grej :yoparty
 

stordrulen

Inte feg,aldrig klotat = Duktig ?
Gick med
2 Aug 2004
Ort
Hemma
Hoj
En svart och rytande Honda!
Byter du dock förgasare till mekansika, t.ex Smoothbore 33, så blir det en helt annan grej :yoparty[/QUOTE]

Har vart inne på spjällförgasare typ keihin cr33 men har inte sett
några begagnade i som passar honda,nya är bara att glöma =ca:7000-8000:-
har funderat på dynojet kit för att få ställbara nålar,vilket skulle underlätta
att fintrimma mellanregistret.

Orginal luftburk har förra ägaren hivat på återvinningen :banana
kan kanske finnas att hitta på någon mcskrot.

Det går att få hojen att gå bra på alla varvtal,konsten är att få den att göra det samtidigt med en och samma uppsättning munstycken. :huvet
 

Sören

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
Honda CB 750 -74, Honda CB 1100 F -83 med flera
Har vart inne på spjällförgasare typ keihin cr33 men har inte sett
några begagnade i som passar honda,nya är bara att glöma =ca:7000-8000:-
har funderat på dynojet kit för att få ställbara nålar,vilket skulle underlätta
att fintrimma mellanregistret.

- Största problemet är oftast att få till rätt cc-mått och hitta passande insugsgummin.
- Jag har hört för mycket negativt om Dynojet för att själv ge mig på det.


Orginal luftburk har förra ägaren hivat på återvinningen :banana
kan kanske finnas att hitta på någon mcskrot.

- Jag jobbar på en mc-skrot :tummenupp, vi har dock inte någon luftburk liggande. Möjligen att jag skulle kunna göra mig av med någon av mina, jag kan kolla om jag har någon extra.

Det går att få hojen att gå bra på alla varvtal,konsten är att få den att göra det samtidigt med en och samma uppsättning munstycken. :huvet

- Bestyckning kan vara ett jäkla elände. Grunden tycker jag är att byta slitdelarna, därefter synka och sedan köra med orginalbestyckning tillsammans med orginal luftburk. Sedan lönar det sig oftast tidsmässigt, även om det kostar, att lämna in till någon duktig mek med dynobänk och be dem att om möjligt plocka ut lite extra hästar.
 

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Ort
Uppland
Hoj
cb1100
Enligt ett amerikanskt forum kan man få uppåt 120hk (på bakhjulet) med de modifieringar Sören nämner och det är ju inte dåligt på en sån här hoj (de ligger runt 90hk standard, kanske strax under).
Men, man ska vara medveten om tat det här rör sig om luftkylda hojar, de blir lätt heta när de är vässade med högkompkolvar mm.

Toppkåpan är den som är standard på modellen i USA by the way.
Den användes inte i Europa eftersom den ger ett mer oroligt beteende på vägen än utan.
Min är standard än så länge utom det sedvanliga 4-1 systemet förstås och så är toppen milt planad.
Funderar dock på det nämnda 1123cc kittet, de är inte så dyra i USA att köpa.
Men jag byter inga kammar eller liknade tror jag, vill hellre ha den starkare på mellanvarv.

Appropå det så har jag kört en del 900f:eek:r och karraktären är rätt olik mot 1100fan, kliver man direkt över så upplever man att 900an är väldigt tam på lägre varv och ger en betydligt mer märkbar skjuts uppåt 7-8k varv, 1100an är linjär nästan, man behöver inte dra ur den till rött.

Håll tråden levande:)
 
Last edited:

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Ort
På landet
Hoj
Scott
Min första hoj var en cb 750 F från 81 som var kul Man kunde haka på mycket med den när det svängde. Bromsarna var lite kass men det berodde nog mest på att vä packbox jämnt läckte... Bytte den ett par gånger, sen gav jag upp. Den gjorde 205 nerför Hallandsåsen men då var varvräknaren förbi det röda fältet. Hmm varvränaren... Som kunde svänga lite hursomhelst ibland. Och huvudsäkringen pajade när jag körde i ösregn. Men vilka fina gnistregn kunde man ösa över polarna som vågade åka bakom denna tanker. Sen köpte jag mig en 900 F2 av 82- års modell. Vilken hoj... Trött o jävlig, törstig som vilken a-lagare som helst. Orkade köra den i en månad innan bytte jag till mig en GPz900 från Mc-Tjänst i Vetlanda. (Där jag aldrig någonsin öppnar min plånbok igen, j-a rånare och lurendrejare)

Men vilken bra motorcykel Honda CB är egentligen! :yoparty
 
Last edited:

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Ort
Uppland
Hoj
cb1100
Läckande packboxar är kul, det rinner ner på skivorna och sen blir de redan risiga bromsarna nästan obefintliga.
CB900 var väldigt törstig, speciellt de första åren, men de här modellerna drar mycket soppa, jag kör inte under 0.7l/mil tex.
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Bollox skrev:
....Den gjorde 205 nerför Hallandsåsen men då var varvräknaren förbi det röda fältet. Hmm varvränaren... Som kunde svänga lite hursomhelst ibland. Och huvudsäkringen pajade när jag körde i ösregn. ....


Ja! Det hade jag glömt. :) Varvräknaren svängde upp o ner hela tiden. Vid 5000 rpm så pendlade den mellan 4500 och 5500, hehehe! :tummenupp

Ja, Bol'dorna e helt ok. Spännande o köra, för ska man svänga eller bromsa så är det säkrast o skriva in det i almenackan så man hinner svänga/bromsa i god tid, hehehe! :tungan :yoparty

Edit: Vågade du toppa CB:n? Jag vågade inte köra fortare än 190-200. Den var ju (minst sagt) ostabli i de farterna. Men spännande var det! :) :näsblod
 

Nysse

Trött på spam
Gick med
19 Sep 2003
Ort
Sundbyberg
Hoj
Skrutten II(såld..tyvärr)
Måste erkänna att jag har ägt en 900 -79 med pitchlerkåpa,väskor......och med stereo :död .

Det var ett äventyr om den var lastad och vobblade som en tjurridning mellan 75 och 85 knyck. Sålde den efter en tur när däcket släppte från fälgkanten utan det blivit punka. Fick senare höra att det var ganska vanlig på dom.

Förutom det att den såg ut som en buss med all...ehh utrustning så var det en ganska trevlig hoj. Startade nästan alltid och gav mig många trevlig mil.

/
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
hm :va trodde det skulle handla om endurance vm ju.... :huvet
 

finnpower

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2004
Ort
Anderstorp
Hoj
Blackbird -07:a Svart
Jag hade en blå cb1100f -83 förra året(för övrigt en av dom vackraste motorcycklar som nånsin byggts), den var riktigt rolig att köra men som ni skriver kan väghållningen vara lite si och så i höga farter.
Det häftigaste med min var att hastighetsmätaren "frös" vid 180 medan varvräknaren fortsatte så min kompis med kawa 900 hade 220 på mätarn för att hänga med. Superboldoren är nog en av dom lättkördaste hojar man kan tänka sig och blir det sen lite grusväg flyttar man bara fram röven lite på dynan och sladdar hejdlöst i kurvorna. Jag ångrar lite att jag sålde min men jag har nu en Blackbird och den känns ju lite stadigare när det börjar bli suddigt i ögonvrån
Vill ni kolla vad den nya ägaren håller på med kolla länken nedan www.cbhuliganerna.com
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top