R1 och R6-tråden!

kamoer

femhalva is the shit
Gick med
9 Sep 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
R1 med wattlänk och k-kam
Hmm... Oljelampan tändes när jag var ute och körde idag... :va den var dock bara igång ett par sekunder, stannade I vägrenen så fort jag såg den och tänkte stänga av motorn men just då slocknade lampan så jag körde hem... Oljenivån verkar bra (tror jag, ska man kolla den stående på stödet eller upprätt förresten?), någon som har någon teori? Mäter den på tryck eller nivå?
Mäter nivå, utför kontroll ståendes upprätt. Klassiskt R1-fel och högst troligt ingen fara.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Mäter nivå, utför kontroll ståendes upprätt. Klassiskt R1-fel och högst troligt ingen fara.

Tack för der, då är jag lugnare :) olja är där ju så då ska den klara sig, kanske dags att fylla på lite bara. Vore värre om pumpen tackat för sig och trycket försvunnit... :gnissla
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Tack för der, då är jag lugnare :) olja är där ju så då ska den klara sig, kanske dags att fylla på lite bara. Vore värre om pumpen tackat för sig och trycket försvunnit... :gnissla
Fyll på olja till överkant på fönstret, inte markeringen. Då slipper du bekymret. Som sagt, olja kollas med fordonet rakt inte lutande.

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Fyll på olja till överkant på fönstret, inte markeringen. Då slipper du bekymret. Som sagt, olja kollas med fordonet rakt inte lutande.

Skickat från min G8441 via Tapatalk

Ska göra så, tackar! :tummenupp
 

3LE

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2010
Ort
Söderort
Hoj
Yamaha FZR1000
Ingen som har R1 04-06 grejor liggandes, som vill ha R1 07-08 Grejor i närheten av sthlm helst.
Om ja skicka PM
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Fick äntligen ta mig en vårtur med gamla Rettan, går som ett skållat as gör hon fortfarande :banana :yoparty :tummenupp Fixen med att fylla olja upp till överkant av nivåglaset verkar också ha gjort susen, inte sett någon oljelampa lysa upp på hela dagen :) Hur går det för er andra, har ni väckt hojarna ur vinterdvalan än? Detta var ju ovanligt sent för min del, i normala fall har jag redan kört i en eller två månader såhär års men det har tyvärr inte riktigt funkat med resten av livet just i år så det var verkligen skönt att äntligen få komma ut och gasa av sig lite :D :tummenupp
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Är det någon som vet om varvnålen på 99:ans R1:a ska sitta fast i något, eller är det meningen att den ska vara fullständigt lös? :va Har plockat av instrumenten för att försöka komma till rätta med avsaknaden av hastighets- och varvmäteri. Hastighetsmätaren fungerar ju ibland så jag hoppas att det ska vara något så enkelt som glapp i en av kontakterna eller dylikt, men värre är det med varvräknaren som är stendöd alltid. Då jag öppnade instrumentet så noterade jag att nålen är helt lös, finns inget motstånd i den alls utan man kan föra den hela vägen runt tavlan utan problem. Jag antar att den på något sätt drivs av magnetism då nålen vill peka rakt "nedåt" (relativt mätartavlan då), för man nålen förbi övre mittläget så trillar den ner åt höger respektive vänster beroende på vilken sida man släpper den, och den går till samma lägen även om man vänder instrumentet upp och ned. Ska det vara så, eller är det något som är knas? :va

Edit: Jag fick hastighetsmätaren att fungera! :banana :yoparty Jag använde den ytterst vetenskapliga metoden att ta isär mätaren, rengöra kretskortets åtkomliga delar med electronic cleaner, sära på varenda kontakstycke bakifrån batteriet och fram till mätaren och rengöra med detsamma, och sen funkade det :tummenupp Varvräknaren är fortfarande stendöd dock... :gnissla
 
Last edited:

Mackan^^

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2008
Ort
Smålandsstenar
Hoj
Yamaha YZF-R6 -06
Hej på er :)
Jag har en R6 -06 som börjat jävlas lite vid kallstart. Är svårstartad och måste gasa och hålla varvtalet vid punkten där den nästan dör innan den "tar över själv" och höjer tomgången automatiskt. Släpper jag gasen så bara dör den. Vet inte om jag förklarar bra nog men är det någon som känner igen det och kanske hittat en lösning?
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Impulsköpte en R1 2003 i "bruksskick" häromdagen. Har aldrig haft en sån innan så några funderingar:
Packboxen fram läcker (upptäckte jag när jag kom hem). Har sökt på nätet men hittar massvis med olika svar överallt, aldrig något rakt svar, om vad man kan ha istället för "Yamaha 01". Funkar standard Motul 2,5W eller ska man ha någon annan klassning?
Kåpor på höger sida har sett sina bästa dagar. Är det någon som har intakt höger/fram kvar i blå färg samt den svarta som sitter i mellanrummet som vill bli av med dem?
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Om någon har lås-sats över som passar på en 03 så är jag spekulant. Låset jag har nu funkar, men är minst sagt sladdrigt, och det fattas en nyckel.
 

Tozs

Nybörjare
Gick med
25 Mar 2020
Ort
Aneby
Hoj
Yamaha R6 -01
Tjena!

Åkte omkull med min R6 2001 idag och gled lite på vänster sida. Statorlocket skrapades och det blev hål så massa olja åkte ut. En ny stator och packning har jag redan beställt och väntar på delarna, så kåpan behöver ju nu bytas..
I och med att det tar några hundra år att få hem saker från Kina idag... Var någonstans kan man leta efter en ny kåpa?

Kan ju såklart vänta 2-3 veckor från Kina om en ny, original, kostar flera tusen. Men bikemcdem.se verkar inte ha just den delen...

Se bild för vilken kåpa jag menar.

IMG_20200528_211538.jpg
 

Tozs

Nybörjare
Gick med
25 Mar 2020
Ort
Aneby
Hoj
Yamaha R6 -01

Tack krilleyzf. Verkar dock som att den försvinner så fort man lägger in den i kundvagnen.
Men https://www.boonstraparts.com/sv hade delen och med DHL Expressfrakt borde den komma nästa vecka.
Bara ut och göra om samma misstag! :D

Är det något jag borde tänka på när jag byter kåpan? Cykeln är ju redan tom på olja då det mesta åkte ut när jag åkte omkull.

Ska såklart vänta tills jag får stator och packningen innan eftersom hojen inte laddar. Regulator är också på väg. Det tråkiga är att kraschpuckarna som beställdes borde komma på måndag :p
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Fick lite tid över ikväll för att sätta ihop gaffelbenen och upptäcker då att sätet till fjädern saknas!
Det måste vara någon tidigare ägare som missat att sätta i den för jag har inget minne av att ha plockat ut en sån del och den ligger _ingenstans_ i garaget. :huvet
Finns det som reservdel hos handlare tro? Nummer 5 i bilden.
1155a28e40292e7749f63566bd2df936.jpg


Edit: Eller ska där inte vara något fjädersäte? Bilden är tagen från 2002 års servicemanual. Hittade den här på fleabay och där verkar det inte finnas något fjädersäte: https://www.ebay.com/itm/2002-2003-YAMAHA-YZF-R1-KYB-FRONT-FORK-SPRING/123925195323
s-l1600.jpg
 
Last edited:

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Fick lite tid över ikväll för att sätta ihop gaffelbenen och upptäcker då att sätet till fjädern saknas!
Det måste vara någon tidigare ägare som missat att sätta i den för jag har inget minne av att ha plockat ut en sån del och den ligger _ingenstans_ i garaget. :huvet
Finns det som reservdel hos handlare tro? Nummer 5 i bilden.
1155a28e40292e7749f63566bd2df936.jpg


Edit: Eller ska där inte vara något fjädersäte? Bilden är tagen från 2002 års servicemanual. Hittade den här på fleabay och där verkar det inte finnas något fjädersäte: https://www.ebay.com/itm/2002-2003-YAMAHA-YZF-R1-KYB-FRONT-FORK-SPRING/123925195323
View attachment 454324

verkar ju så och den kan troligtvis köpas hos vilken Yamaha-handlare som helst
https://www.motorcyclespareparts.eu/en/yamaha-parts/2003-yzf-r1-motorcycles/front-fork
 
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top