R1 och R6-tråden!

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Är det förresten någon som vet vilken signal, givare eller mekanism som styr hastighetsmätare samt varvräknare på min hoj? Hastighetsmätaren fungerar ibland men hoppar hejvilt mellan olika siffror, nästan som att något slirar eller var man ska kalla det... Är det klassisk vajer och kuggkrans på framhjulet som matar den eller vad kan det vara?

Varvräknaren fungerar inte alls, nålen Ligger mest och skakar I botten på mätaren... Ibland till och med en bra bit under nollan, nästan som om den sitter helt löst...
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Är det förresten någon som vet vilken signal, givare eller mekanism som styr hastighetsmätare samt varvräknare på min hoj? Hastighetsmätaren fungerar ibland men hoppar hejvilt mellan olika siffror, nästan som att något slirar eller var man ska kalla det... Är det klassisk vajer och kuggkrans på framhjulet som matar den eller vad kan det vara?

Varvräknaren fungerar inte alls, nålen Ligger mest och skakar I botten på mätaren... Ibland till och med en bra bit under nollan, nästan som om den sitter helt löst...

Dumt av mig att svara då jag inte har någon erfarenhet av just dessa men de nyare har en givare någonstans på motorn där signal till hastighetsmätaren kommer, varvräknaren är från tändningen.
Absolut helt säker på att det inte är hjulgivare eller wire är jag iaf. :D

Inte ovanligt att instrument en "ger" sig med tiden och varvräknaren brukar ge sig då, min började glappa och funkade ibland ett tag sen började den korta så tändsäkringen löste så jag fick skaffa nytt instrument.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Är det förresten någon som vet vilken signal, givare eller mekanism som styr hastighetsmätare samt varvräknare på min hoj? Hastighetsmätaren fungerar ibland men hoppar hejvilt mellan olika siffror, nästan som att något slirar eller var man ska kalla det... Är det klassisk vajer och kuggkrans på framhjulet som matar den eller vad kan det vara?

Varvräknaren fungerar inte alls, nålen Ligger mest och skakar I botten på mätaren... Ibland till och med en bra bit under nollan, nästan som om den sitter helt löst...
Det låter som instrumentet inte mår så bra :crash

Hastighetsmätaren får signal från en givare i motorblocket (utgående axel).
Varvräknaren får signal från tändmodulen...

20190831_230402.jpg
 

Markom

Medlem
Gick med
30 Jan 2011
Ort
Malmö
Hoj
Hayabusa, 1999
Hallå alla R1 och R6 åkare,

Har vi några som är sugna på att flasha bort restriktionerna i sin ECU?
Släng iväg ett PM till mig såfall så hjälper jag er :tummenupp
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Dumt av mig att svara då jag inte har någon erfarenhet av just dessa men de nyare har en givare någonstans på motorn där signal till hastighetsmätaren kommer, varvräknaren är från tändningen.
Absolut helt säker på att det inte är hjulgivare eller wire är jag iaf. :D

Inte ovanligt att instrument en "ger" sig med tiden och varvräknaren brukar ge sig då, min började glappa och funkade ibland ett tag sen började den korta så tändsäkringen löste så jag fick skaffa nytt instrument.

Jag hade på känn att det inte skulle vara det men varan, man vet ju aldrig :D

OK, så risken är större att felet sitter I själva instrumenteringen och inte någonstans I givarna som matar dem? Om mam byter instrument, får man fel miltal då eller lagras den infon någon annanstans?
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Det låter som instrumentet inte mår så bra :crash

Hastighetsmätaren får signal från en givare i motorblocket (utgående axel).
Varvräknaren får signal från tändmodulen...

View attachment 450466

Kan man nog lugnt påstå verkar det som :D om det inte är givarna då, men jag vet ju inte vad som brukar ge sig först... Men lättast kanske är att hitta ett nytt instrumentkluster och testa? Kanske är lättare än att byta givare om de sitter krångligt till samt om risken dessutom är störst att felet sitter I instrumentet.

Tackar för skissen! :tummenupp
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Det står inget i servicemanualen om hur man testar hastighetsgivaren (sitter i bakkant av motorn).
Inte heller något om vilken typ av signaler som används.

Det du kan kolla är den gemensamma matningen och jord till instrumentet, brun = plus, svart =minus.
Jag skulle gissa att både varvtal och hastighetssignal är pulser så har du en multimeter eller liknande som kan mäta frekvens så går det att testa...

Om du inte redan har servicemanuslen så finns den att hämta nästan överst i varje årsmodellsektion under mechanical / help på r1-forumet :tummenupp
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Det står inget i servicemanualen om hur man testar hastighetsgivaren (sitter i bakkant av motorn).
Inte heller något om vilken typ av signaler som används.

Det du kan kolla är den gemensamma matningen och jord till instrumentet, brun = plus, svart =minus.
Jag skulle gissa att både varvtal och hastighetssignal är pulser så har du en multimeter eller liknande som kan mäta frekvens så går det att testa...

Om du inte redan har servicemanuslen så finns den att hämta nästan överst i varje årsmodellsektion under mechanical / help på r1-forumet :tummenupp

Tack för tipset, ska kika där! :tummenupp
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Jag hade på känn att det inte skulle vara det men varan, man vet ju aldrig :D

OK, så risken är större att felet sitter I själva instrumenteringen och inte någonstans I givarna som matar dem? Om mam byter instrument, får man fel miltal då eller lagras den infon någon annanstans?

Jag har verkstadshandboken till min, hittade på nätet för en massa år sen så minns inte exakt var, leta tills du hittar en sådan till din modell för där borde stå hur du testar givare och vilka värden det ska vara(0,6-4,8V på min hastihetssensor)och även hur du kommer in i felsökningen i instrumentet(om nu instrumentet är helt och det var möjligt på de tidigare)så du kan testa funktion på mätare/givare osv.

Hastighetsgivaren testar man på min genom att ansluta ett mätinstrument på kablarna, slå på tändningen och snurra bakhjulet(depåstöd är bra då)och läsa av värdet men det borde stå i boken till din exakt hur man gör.

Vad man än ska göra är den boken ovärderlig, precis Allt står där.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Jag har verkstadshandboken till min, hittade på nätet för en massa år sen så minns inte exakt var, leta tills du hittar en sådan till din modell för där borde stå hur du testar givare och vilka värden det ska vara(0,6-4,8V på min hastihetssensor)och även hur du kommer in i felsökningen i instrumentet(om nu instrumentet är helt och det var möjligt på de tidigare)så du kan testa funktion på mätare/givare osv.

Hastighetsgivaren testar man på min genom att ansluta ett mätinstrument på kablarna, slå på tändningen och snurra bakhjulet(depåstöd är bra då)och läsa av värdet men det borde stå i boken till din exakt hur man gör.

Vad man än ska göra är den boken ovärderlig, precis Allt står där.
Att hitta servicemanualerna till R1 är superenkelt..
Länk
Men som jag skrev i förra inlägget står inte mycket om just hastighetsgivare och instrumentet, jag hittar inget iaf :confused:
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Att hitta servicemanualerna till R1 är superenkelt..
Länk
Men som jag skrev i förra inlägget står inte mycket om just hastighetsgivare och instrumentet, jag hittar inget iaf :confused:

Ah, dåligt!

Nyare(-oo och framåt)verkar, som min, ha en sensor som ska visa mellan 0-5V ungefär när man snurrar hjulet så det kan ju vara värt att testa även på den första generationen. :)
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Ah, dåligt!

Nyare(-oo och framåt)verkar, som min, ha en sensor som ska visa mellan 0-5V ungefär när man snurrar hjulet så det kan ju vara värt att testa även på den första generationen. :)
Det skiljer en del på självdiagnos mellan -99 och -00...
Båda gör felindikering genom att frysa varvräknarnålen på vissa varvtal...
98-99 har indikreing på defekt: TPS, EXUP och låg bränslenivåvakt medan 00-01 har på: TPS, EXUP och hastighetsgivare...

Hur som helst, som du säger, enl 00-01 manualen är det pulssignal från hastighetsgivaren, 0-5-0V (se bifogad bild).
Ganska troligt att det är lika på 98-99.

Obs: årsmod 00-01
20190901_141621.jpg

Lite lustigt... det är kopplat likadant på båda generationerna.
Enl felsökningen i bilden ovan står att om givaren inte är trasig så är det tändmodulen(?)
 
Last edited:

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Det skiljer en del på självdiagnos mellan -99 och -00...
Båda gör felindikering genom att frysa varvräknarnålen på vissa varvtal...
98-99 har indikreing på defekt: TPS, EXUP och låg bränslenivåvakt medan 00-01 har på: TPS, EXUP och hastighetsgivare...

Hur som helst, som du säger, enl 00-01 manualen är det pulssignal från hastighetsgivaren, 0-5-0V (se bifogad bild).
Ganska troligt att det är lika på 98-99.

View attachment 450469

Tar inte EXUP signal från hastighetssensorn med?
Har för mig det..om så så fungerar sannolikt sensorn om EXUP fungerar.

Ungefär samma signal på r1/r6 ända fram till 15-16(inte kollat nyare r1, r6 är ju samma motor så den är troligen lika)tror jag så att det skulle sitta något annat på första r1 är väl inte sannolikt.
Bara sett 0,6-4,8V eller som det står på -00 0-5V som mätvärden, är man i de krokarna är givaren troligen hel.
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jag har verkstadshandboken till min, hittade på nätet för en massa år sen så minns inte exakt var, leta tills du hittar en sådan till din modell för där borde stå hur du testar givare och vilka värden det ska vara(0,6-4,8V på min hastihetssensor)och även hur du kommer in i felsökningen i instrumentet(om nu instrumentet är helt och det var möjligt på de tidigare)så du kan testa funktion på mätare/givare osv.

Hastighetsgivaren testar man på min genom att ansluta ett mätinstrument på kablarna, slå på tändningen och snurra bakhjulet(depåstöd är bra då)och läsa av värdet men det borde stå i boken till din exakt hur man gör.

Vad man än ska göra är den boken ovärderlig, precis Allt står där.

Ska se vad jag kan hitta och försöka testa både instrumenten och givarna om jag kan :) läste någonstans om någon som råkat ut för en knäckt kontaktpinne och som lyckats löda dit den varpå mätaren funkat, vore ju trevligt om det var så enkelt :)
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Var ute och tog en tur på Rettan idag :banana :yoparty givetvis kom det en störtskur mitt I turen :huvet :gnissla men resten av vägen hem var det fint, såpass att man nästan hann torka :) idag funkade hastighetsmätaren också :yoparty I gengäld har tutan slutat funka :hihi nåt skit är där nog...

Är det någon annan här inne som kör gen1 R1 med helsystem, dvs borttagen exup? Hur upplever ni bottenvridet isåfall? Jag vetefan men jag tycker att det är brutalt dåligt om jag ska vara ärlig, nästan så man kan misstänka att det är något fel på hojen... Väl uppe I varv går den som ett skållat as, men I botten finns absolut ingenting. Nästan så att jag har svårt att komma iväg efter stillastående om jag inte gasar som fan och mjäkar iväg försiktigt med kopplingen :va kör jag på för hög växel/för lågt varv så händer absolut ingenting om jag vrider på, bara blöddrar och hostar... kan väl inte vara riktigt normalt, eller? :va byter man verkligen allt bottenvrid mot toppeffekt med ett helsystem eller är det något som spökar just I mitt fall?
 

kamoer

femhalva is the shit
Gick med
9 Sep 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
R1 med wattlänk och k-kam
Är det någon annan här inne som kör gen1 R1 med helsystem, dvs borttagen exup? Hur upplever ni bottenvridet isåfall? Jag vetefan men jag tycker att det är brutalt dåligt om jag ska vara ärlig, nästan så man kan misstänka att det är något fel på hojen... Väl uppe I varv går den som ett skållat as, men I botten finns absolut ingenting. Nästan så att jag har svårt att komma iväg efter stillastående om jag inte gasar som fan och mjäkar iväg försiktigt med kopplingen :va kör jag på för hög växel/för lågt varv så händer absolut ingenting om jag vrider på, bara blöddrar och hostar... kan väl inte vara riktigt normalt, eller? :va byter man verkligen allt bottenvrid mot toppeffekt med ett helsystem eller är det något som spökar just I mitt fall?

Man offrar en hel del i synnerhet mellan 3-4000rpm men sen sköt det på bra. Jag hade ett M4/Graves helsystem 4-2-1.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Man offrar en hel del i synnerhet mellan 3-4000rpm men sen sköt det på bra. Jag hade ett M4/Graves helsystem 4-2-1.

Tack för input, då kanske det helt enkelt är som det ska vara :) Den känns bara så oerhört trött och orkeslös på låga varv, men jag är ju van vid en mastig twin som i princip bara har bottenvrid och kör på låga varv rent allmänt så det kan ju vara kontrasten som gör att det känns märkligt i mitt huvud... Jag vet inte, blev mest lite överraskad av det faktum att en hoj med 150 pållar har svårt att ta sig från stillastående utan att varva satan men det kanske är så man får göra bara :gnissla :hihi
 

kamoer

femhalva is the shit
Gick med
9 Sep 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
R1 med wattlänk och k-kam
Nja behöver du varva satan är något fel. Min cykel justerade jag i bänk, satte på andra trattar och lite annat pyssel så jag fick bort mycket av svackan men långt ifrån allt. Det som verkligen var en av original-R1'ans styrkor var just att den hade punch från botten och något man alltför ofta offrar vid trimning.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Nja behöver du varva satan är något fel. Min cykel justerade jag i bänk, satte på andra trattar och lite annat pyssel så jag fick bort mycket av svackan men långt ifrån allt. Det som verkligen var en av original-R1'ans styrkor var just att den hade punch från botten och något man alltför ofta offrar vid trimning.

Enligt förra ägaren ska min vara bänkjusterad och lämna 140 hästar på bakhjulet, så det känns ju som att den biten är ordentligt gjord (om det nu är sant, det vet jag ju tyvärr inte med säkerhet). Jag vet inte, varva satan kanske är att överdriva men jag kan inte bara puttra iväg på strax över tomgångsvarv iallafall, den saken är klar. Får försöka filma för att illustrera vad jag menar. Verkligen inget fel på krämen över ett visst varvtal (som jag inte vet exakt vad det är då varvräknaren inte funkar :hihi ) men under det händer inte mycket... Växlar man inte ner utan bara försöker vrida så blöddrar den och inte mycket händer förrän varvet successivt byggt upp till där den ger effekt. Den beter sig lite som en tvåtaktare helt enkelt.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Hmm... Oljelampan tändes när jag var ute och körde idag... :va den var dock bara igång ett par sekunder, stannade I vägrenen så fort jag såg den och tänkte stänga av motorn men just då slocknade lampan så jag körde hem... Oljenivån verkar bra (tror jag, ska man kolla den stående på stödet eller upprätt förresten?), någon som har någon teori? Mäter den på tryck eller nivå?
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top