R1 och R6-tråden!

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Nu va det ju ett tag sen jag hade min R6 08a men jag är ganska säker på att det satt kontakter som på dom högra blinkerserna på alla 4a gjorde mig mycket besvär med att skaffa dom kontakterna för att slippa klippa i hojens elsystem i alla fall... Men dom med lång sladd borde ju vara bak och dom med kort borde vara fram så det kan ju vara så att dom har ändrat lite. Min R1 2012 hade ju den vänstra typen bak och en tvåpolig i vinkel fram....
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Samma kontakt både fram och bak på R6, iaf. fram till -10, är den högra på bilden, de är färgkodade med, svart och grå så du ansluter rätt och blinkar höger när du ska dit. :D

Efter -10 vet jag ej om de är ändrade men tvivlar starkt på det, du har antingen ett hemmamek eller till annan Yamaha. :)

Hatar folk som klipper i kabelhärvan, skaffa för fan rätt kontakt eller ge fan i det! :gnissla
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Nu va det ju ett tag sen jag hade min R6 08a men jag är ganska säker på att det satt kontakter som på dom högra blinkerserna på alla 4a gjorde mig mycket besvär med att skaffa dom kontakterna för att slippa klippa i hojens elsystem i alla fall... Men dom med lång sladd borde ju vara bak och dom med kort borde vara fram så det kan ju vara så att dom har ändrat lite. Min R1 2012 hade ju den vänstra typen bak och en tvåpolig i vinkel fram....

Samma kontakt både fram och bak på R6, iaf. fram till -10, är den högra på bilden, de är färgkodade med, svart och grå så du ansluter rätt och blinkar höger när du ska dit. :D

Efter -10 vet jag ej om de är ändrade men tvivlar starkt på det, du har antingen ett hemmamek eller till annan Yamaha. :)

Hatar folk som klipper i kabelhärvan, skaffa för fan rätt kontakt eller ge fan i det! :gnissla
Ååh tack för svar, hörni! Har blivit så bekväm med den blinkande pluppen vid citering att jag inte kollar så noga numera, sorry... :glömdet


Jag har flera uppsättningar orginalblinkers med olika kontakter, däremot skulle jag kunna ta alla för original. Därför blir det svårt att veta vad som är original i hojens elhärva - ingen kontakt ser tillräckligt biltema-mässig ut!

Bak ser det ut att stämma med de grå och svarta kontakterna. Fram däremot, kan jag inte avgöra om nån har klippt i hojens härva, eller om det är blinkerserna som är klippta. Får väl chansa...
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Råkade ju bli vid en R6 07a häromdagen och tänkte om nån ligger på lite prylar till en sån? Jag behöver främst toppkåpan med lyse o allt "blå" Ev en framfälg med !
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Just lyset har jag typ den du länkade jag behöver plasten som sitter framför luftintaget vänster höger toppkåpa. Det sitter en plast mellan lyset som går ner under och håller yamaha stjärnan i miten "helst original" Lysen kan funka men det är ju knappast original kvalite.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Just lyset har jag typ den du länkade jag behöver plasten som sitter framför luftintaget vänster höger toppkåpa. Det sitter en plast mellan lyset som går ner under och håller yamaha stjärnan i miten "helst original" Lysen kan funka men det är ju knappast original kvalite.

Okej. Jag har de här grejorna kvar, kan det va nåt?

Grejor till -06 (2).JPG
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Vad är det för grej som ligger vänster om lyset? Ser inte ut som den jag har på min hoj?

Kåpstaget, sitter (normalt) skruvat längst fram på ramen vid luftintaget, skall vara en plastkanal med där tempgivaren till lufttemp sitter.

Ed. . ser dock inte ut som ett till R6 06-framåt...r1 kanske..eller 05 och äldre om det är r6.
 
Last edited:

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Kåpstaget, sitter (normalt) skruvat längst fram på ramen vid luftintaget, skall vara en plastkanal med där tempgivaren till lufttemp sitter.

Ed. . ser dock inte ut som ett till R6 06-framåt...r1 kanske..eller 05 och äldre om det är r6.

Ja du har nog rätt, det kanske blev fel när jag plåtade. Borde ha det till -06 nedpackat.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Hej tänkte höra om det finns tankmätare på en yamaha r6 Årsmodell 2002?.hittar iaf ingen på min hoj Mvh

God kväll.

På en Yamaha YZF R6 hittar du inget som väger extra. Framförallt inte om denna detalj har till uppgift att underlätta för dess chaufför. Till och med dess ventiler har för vana att försöka fly sin tänkta placering. Alltså; Nej.






Styrelsen för god kutym informerar:
Kan innehålla spår av ironi. ;)
 
Last edited:

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Tankmätare är för touring! Räcker gott med lampan som tänder sig, man brukar komma ca 5mil när den börjar lysa!
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
181 kilo! Du måste ha fyra tankmätare, dags att meken får blåsa! :öl:fakta

He he, han har fått banta nu! :D
Ändå var ju kåpor och lampor ersatt av works-kåpor och de väger ju luft, tyngsta hojen i fältet var jag helt klart, lättaste har jag för mig vägde 163......
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
He he, han har fått banta nu! :D
Ändå var ju kåpor och lampor ersatt av works-kåpor och de väger ju luft, tyngsta hojen i fältet var jag helt klart, lättaste har jag för mig vägde 163......

Jaha, märkligt.
Vad är det mer som väger och som man kan byta ut mot lättare? Avgassystem, elhärva... Nej, har ingen aning. Allt lätt är ju så dyrt, annars gör väl fälgarna stor skillnad i vikt. Men 18 kilo blir nog svårt att hitta.

Jag körde en standard GSX-R 600 -97 i rookie 1999, också med racekåpor, borttagna lysen och med slip-on. Den vägde också drygt 180, men det var med en skvätt soppa kvar i tanken, så vad gör din hoj så tung? :va
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Jaha, märkligt.
Vad är det mer som väger och som man kan byta ut mot lättare? Avgassystem, elhärva... Nej, har ingen aning. Allt lätt är ju så dyrt, annars gör väl fälgarna stor skillnad i vikt. Men 18 kilo blir nog svårt att hitta.

Jag körde en standard GSX-R 600 -97 i rookie 1999, också med racekåpor, borttagna lysen och med slip-on. Den vägde också drygt 180, men det var med en skvätt soppa kvar i tanken, så vad gör din hoj så tung? :va

Original avgas väger Mycket men sen är det småskit som väger, bytte batteri och avgas och blev av med nästan 10kg.....

Hade öhlinare bak och den är tung jämfört med original så något plus-kg satt väl där och jag hade drygt 2 l soppa kvar.

Fälgar skall ju vara original i sst så där finns inget att hämta så det är ju småvikt som kabelhärva, fästen och sådant som går att plocka och kåpstag, nu är det ingen större vikt i detta men många bäckar små.. :)

Konkurrent som körde reservhoj i samma race med samma spec som min vägde 179 men då hade han k-tech bak istället, kan kanske vara lite lättare den, möjligt han hade lite mindre soppa kvar men det vet jag inte.
Original väger en R6 sina modiga kg när den är körklar och behöver lite jobb för att bli konkurrenskraftig i SM. :)
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Original väger en R6 sina modiga kg när den är körklar och behöver lite jobb för att bli konkurrenskraftig i SM. :)

Som du märker har jag inte så mycket att tillföra, men säg nu att din, som ändå tappat rätt många kilon sen orginal, väger 180 kilo. Vad väger då inte en absolut standard-gatlegal-orginal-R6?
Med lysen, instrument, abs-kåpor med alla fästen och skruvar, sadlarna, avgaseri, stöd, och, och...
230-240 nånstans? :skrämd
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top