R1 och R6-tråden!

KixGirl

Utanlem
Gick med
6 Apr 2014
Ort
Stockholm
Hoj
Börjar bli lite många nu...
Halloj!

Tänkte byta luftfilter på min r6:a idag och fick se att orginalfiltret är popnitat i buren filtret ska sitta i. Det verkar ju urbota idiotiskt, ska man behöva åka och köpa popnit och nån superdupertång för att byta luftfilter? :3freak

Nån annan som gått runt detta på nåt bra sätt kanske? :)

Har du lyckats köpa ett nytt filter utan "bur" alltså?
Det har inte jag på nån av mina R6:eek:r.

Edit: Och jag har handlat bland dom billigare på eBay.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Hej tråden, jag har en R6:a.

På hojen sitter ett yoshislipon som satt där när jag köpte den.. jag har fått tag på en orginaldämpare nu som har en avgas"ventil" precis vid anslutningen... frågan är om det ska sitta några vajrar eller liknande kopplade till den?

Kan inte hitta några lösa vajrar på hojen så antagligen har de monterats bort isåfall. Om så är fallet, kan man montera bort den här ventilen/luckan som täpper till flödet, eller kan man ställa upp den på helt öppet?

dämpare.jpg
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Du kan ta bort den om du vill och bara plugga hålet med en bult eller nåt.
 

Magnus

MG355
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
YZF250, GSXR750
Original så sitter det en servomotor (eller vad man skall kalla den) ungefär där bakdämparen är fäst i ramen. Från den går det 2 vajrar ner till spjället på ljuddämparen.

Jag plockade bort den när jag byggde om min till racehoj.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Hej tråden, jag har en R6:a.

På hojen sitter ett yoshislipon som satt där när jag köpte den.. jag har fått tag på en orginaldämpare nu som har en avgas"ventil" precis vid anslutningen... frågan är om det ska sitta några vajrar eller liknande kopplade till den?

Kan inte hitta några lösa vajrar på hojen så antagligen har de monterats bort isåfall. Om så är fallet, kan man montera bort den här ventilen/luckan som täpper till flödet, eller kan man ställa upp den på helt öppet?

View attachment 407002

Sitter som sagt en servomotor och wirar, har en extra om du saknar och vill pilla dit den, den är billig. :)
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Original så sitter det en servomotor (eller vad man skall kalla den) ungefär där bakdämparen är fäst i ramen. Från den går det 2 vajrar ner till spjället på ljuddämparen.

Jag plockade bort den när jag byggde om min till racehoj.

Sitter som sagt en servomotor och wirar, har en extra om du saknar och vill pilla dit den, den är billig. :)

Grymt, ska kolla om inte mitt servo sitter kvar. Ägaren innan hade lämnat in hojen och fått slipon:et monterat.. så verkstaden har säkert bara plockat bort wirarna! Annars så tar jag bort spjället till att börja med.

Tack och bock för snabba svar!
 

henlo

Med lem
Gick med
2 Oct 2011
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R6 -03, XT660R -08
Aldrig heller lyckats med att köpa bara själva filtermaterialet. "Buren" har alltid ingått.

Får man fråga vad du fick ge för peng för detta?

ofan! Det kostade 300 spänn, så det är väl inte jättemycket billigare än ett orginal antar jag. Jag skickade hur som helst tillbaka skiten till Lelles. Det står på sidan att det ersätter orginal, vilket jag inte tycker det gör eftersom dessa tydligen säljs med bur. Bluff och båg! :zpy

försökte mig förresten på att borra upp popnitarna på den gamla buren för att kunna återanvända den. Det slutade i att plasten i buren gav sig istället för niten, och omöjligt att efter detta sätta fast en ny nit... det går bra nu! :näsblod
 

Bergare

Ny medlem
Gick med
25 Jan 2004
Ort
Linköping
Hoj
06 Yamaha R1 å en zx10r 2004
Jag köpte en R1 2006 igår, men den saknar skjutspinnar.
Från vilka årsmodeller passar samma pinnar?
Är det någon som har några liggandes hemma med fästen så hör gärna av er! :)
 

Bergare

Ny medlem
Gick med
25 Jan 2004
Ort
Linköping
Hoj
06 Yamaha R1 å en zx10r 2004
2004-2006 är samma generation, men troligtvis passar även 07-08

Okej, tackar :)

Måste ju finnas drösvis såna liggandes i garage lite överallt med tanke på alla kraschade hojar plus alla ombyggda till bana..

Ingen som vill sälja? Tjejen övningskör nu och det är lite halvjobbigt att åka med utan ;)
 

Jack90

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2010
Ort
Farsta
Hoj
R1 -98
Jag var och tittade på en R1a -98 i veckan men hade problem med att se hastigheten och varvtalet då kåpglaset var för lågt. Tänkte fråga om det är någon annan som är ca 185 som har samma problemet.

Vet att det finns dubble-bubble-kåpglas, ägare visste inte om det satt på redan och inte jag heller då jag inte riktigt sker skillnaden då jag inte har två olika framför mig. Kan någon från bilden avgöra om det är ett "standard" mörkt kåpglas eller om det är dubble-bubble som sitter på?

2014-06-15 19.10.19.jpg

Tack på förhand.
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Jag är 183 cm och tycker också att man måste titta ner för att se mätaren. Och då har jag ändå double-bubble. Det på hojen där är nog ett standardhögt glas.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Hallå!
Har nån koll på om Biltema säljer batterier till R6 -02 och -05? Fattar mig nämligen inte på deras sökfunktion.
Batteriet heter YT9B-4.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Någom som testat köpe-LiFePo-batterier till en hoj som saknar lysen och vill dela med sig av erfarenheter?
Siktar på EarthX eller Shorai.
 

Janne VTR

En gammeljävlabattericykel
Gick med
5 Nov 2006
Ort
Karlskrona
Hoj
R1-99
Hej.
Någon som vet gängan på oljepåfyllnings locket på en R1:a 1999???

Tack på förhand. Janne
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Top