R1 och R6-tråden!

BillyTheBiker

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2011
Ort
Örebro
Hoj
R1 -98
Hej!

Synpunkter på första hojen Ser ut att vara en fin hoj, väl utförd annons med mycket relevant info.

Att tänka på:
Ha i åtanke att det är 400 mil kvar till service med ventiljustering = dyr service (Ca 8.000kr hos Yamaha ÅF).

Vanlig hoj som sålde i stora volymer = massor med billiga reservdelar att få tag i via te x Blocket, ebay.

Många exemplar av 98-01 är kända för att förbruka mycket olja.

För övrigt inget att anmärka på utan möjlighet att se den IRL samt provköra.

Synpunkter på andra hojen

Inte lika utförlig annons, (behöver ju iofs inte betyda att hojen är dålig :) )

Sålde inte i lika många exemplar som 98-01 och det finns således inte lika gott om reservdelar till den att få tag på begagnat.

Första R1:an med insprutning vilken upplevs som lite ryckig/nervös vid låga varv.

Personlig kritik om denna modell
Ogillar bakdelen och baklampan (Smaken är som baken så du kanske tycker det är skitsnyggt) :)

Slutkommentar
Har du möjlighet, åk och provkör båda hojarna. Ta gärna med någon MC-kunnig polare om du har. Låt sedan hjärtat bestämma vilken av dem du vill ha efter en noggrann och kritisk granskning.

Ingen av dem är dålig och jag kan lova att du kommer att trivas precis lika bra i sadeln oavsett vilken av dem du köper.

Tack för mycket bra feedback!!:yoparty
Är medveten om den stora ventil-fixar-servicen som dyker upp..:död

Tycker 98an var riktigt fräsch! Dock är det ju inte originaldekaler för den årsmodellen, om det nu drar ner andrahandsvärdet:confused:

03an har jag fått lite fler bilder på och den är lagd en gång på högersidan så kåpan är skrapad minimalt och likaså avgasröret.. Men ska tydligen vara acra helsystem? så det är ju ballt:tummenupp

Rent generellt då, du tycker inte det är några galna överpriser satta? Tycker det är svårt att jämföra då alla hojar är utrustade olika etc.

igen - Tack för input!:Bugar
 

Vb

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2010
Ort
Utanför
Hoj
Yamahahaha
Hej, tänkte köpa några tank tredz till min R6-03. Någon som har liknande modell (tror 03-05 är samma) och vet vilken av dessa 3 universalkit (6wave, 4medium, 2large) från den här sidan http://www.tanktredz.se/ som passar bäst?
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Satte tanktreadz på R1an för att stompgrip går så illa åt skinnstället men faktum är att stompgrips hade bättre funktion....
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Satte tanktreadz på R1an för att stompgrip går så illa åt skinnstället men faktum är att stompgrips hade bättre funktion....

Det är så alltså? Jag ogillar Stompgrips på grund av samma anledning som du beskriver och tycker Tanktreadz verkar kanon, men har dock inte provat det än. Ingen idé att köpa då kanske?
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Ja jag ska erkänna att jag hade stompgrips på R6an och tanktreadz på R1an och R6an känndes bättre så utformningen kan ju spela viss roll.... men det va jättestor skillnad före och efter R6an medans R1an va knappt nån skillnad...
 

cr9

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2010
Ort
kristianstad
Hoj
06 yamaha r6
kör nån olja som kostar 150 kr litern. från ovesholm mc i olofström. ¨

Vad rekomenderar du för olja? var finns den o köpa? mvh
 

pg_ice

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2004
Ort
Katrineholm
Hoj
Yamaha YZF R1-05
kör nån olja som kostar 150 kr litern. från ovesholm mc i olofström. ¨
Vad rekomenderar du för olja? var finns den o köpa? mvh

nån olja?
fan har du ingen koll vad det är för nåt i som ska vara motorns blod?
då får du väl skylla dig själv lite va

Castrol R4 Superbike här

sen är det inte bara vilken spillolja du kör med
hur ofta byter du skiten?
 

cr9

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2010
Ort
kristianstad
Hoj
06 yamaha r6
nån olja?
fan har du ingen koll vad det är för nåt i som ska vara motorns blod?
då får du väl skylla dig själv lite va

Castrol R4 Superbike här

sen är det inte bara vilken spillolja du kör med
hur ofta byter du skiten?



jag köpte den på yamaha o dem rekomenderade den,

precis byt olja och lampan lös, så fylllde på lite idag , kan kollla va oljan heter .
 

ninja_agren

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2008
Ort
Kalmar
Hoj
Kawasaki och gpz500s
Tänkte köpa en Yamaha R1 av årsmodel 02-03 vad för fel är vanligast på denna model och hade tänkte ge mellan 40-55 000 kr
 

marcus.bb

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2011
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R6
Tja!

Tänkte bara höra med er som kan lite mer än en själv om hur det funkar när man har en hoj som har varit avreggad för skrotning men som man sedan köper privat av skroten för att sedan försöka regga om den. Har kollat runt lite och har förstått att det är importera en annan ram som verkar vara lättast, problemet är att jag inte vet vartifrån jag skall få tag på ramnummer med papper. Jag har COC intyg och tillverk intyg men antar att detta inte hjälper mig för att på något sett kunna regga om den. Vet ni någon man kan kontakta för att köpa en ny ram med ramnummer och papper för en R6 07:a?

PS: Är nybörjare och vore extremt tacksam för all hjälp jag kan få!
 

MAESTROR1

Din dröm - Min vardag
Gick med
4 Mar 2008
Ort
08
Hoj
Yamaha R1 -03
Tänkte köpa en Yamaha R1 av årsmodel 02-03 vad för fel är vanligast på denna model och hade tänkte ge mellan 40-55 000 kr

Har en 03:a.

Fel och fel, se till så att växellådan beter sig bra, framförallt tvåan så den inte hoppar ur eller så och att friläget går att pilla i utan problem.

Annars är det inte så mycket förutom som att köpa vilken beggad hoj som helst, ventiljusteringen kommer vid 4000 mil och den går på 7-8000 kr så du är medveten..

Värt och investera i är en styrdämpare då hojen original är som en vilde utan koppel :))) ifall du inte gillar det då det vill säga.

Kolla gärna in min ifall du är sugen och har fler frågor!
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top